معاملۀ ایران و آمریکا و خشم متحدان سنتی واشنگتن

نگاهی به رفتار متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه نشان می دهد که مشکل فقط بی اعتمادی آنها به ایران نیست بلکه بیش از همه بی اعتمادی آنها به دولت اوباماست.

مارک کاتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه فیرفاکس ایالت ویرجینیای آمریکا در یادداشتی در پایگاه اینترنتی لوبلوگ تحت عنوان:" نزدیکی ایران- آمریکا چه تأثیری بر عربستان سعودی و اسراییل دارد؟" به پیامدهای منطقه ای و بین المللی این نزدیکی پرداخته است. کاتز می گوید اسراییل و عربستان سعودی نگران آنند که با همراهی ایران با جامعۀ بین الملل، دیگر از فشار آمریکا بر این کشور خبری نباشد.
خلاصۀ یادداشت کاتز را می خوانید:
اسراییل، عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیۀ خلیج فارس به شدت نگران تلاشهای دولت اوباما در ازای کاهش فعالیت هسته ای ایران و برقراری رابطه با این کشور هستند. متحدان سنتی خاورمیانه ای آمریکا به واشنگتن هشدار داده بودند که ایران قابل اعتماد نیست و معامله با این کشور اصولاً به صلاح نیست.
اسراییل و عربستان سعودی از این مسئله به شدت عصبانی و آشفته هستند و متعجب اند از اینکه دولت اوباما با آگاهی از این احساس ناخوشایند متحدان همچنان مسیر خود را می رود. نگاهی به رفتار آنها نشان می دهد که مشکل فقط بی اعتمادی عربستان سعودی و اسراییل به ایران نیست بلکه بیش از همه بی اعتمادی آنها به دولت اوباماست. اما پرسش اینجاست که آمریکا در مقابل این موضع متحدان چه خواهد کرد؟
به نظر می رسد قوی ترین واکنش آمریکا به همین بدبینی متحدان بود که سبب شد تا واشنگتن میزانی از بازدارندگی را در مورد ایران به کار گیرد. در واقع آنچه که اسراییل و عربستان را نگران می کند، ترس از این مسئله است که در صورت تقویت رابطه ایران- آمریکا، دیگر از این سیاست بازدارندگی خبری نباشد. در نتیجه، این احتمال وجود خواهد داشت که آمریکا فشار بیشتری به عربستان سعودی و اسراییل برای تلطیف سیاست هایشان در قبال ایران بیاورد تا مانعی بر سر راه گسترش روابط ایران و آمریکا و روند پیوستن ایران به جامعه جهانی نباشد.
شاید این روند خوب پیش برود اما شاید از طرفی اوباما نتواند همۀ موانع را پشت سر بگذارد؛ چون تحریم ها علیه ایران بسیار سخت است و افکار عمومی آمریکا سالهای متمادی به ایران با نگاهی بدبینانه نگریسته اند و به جز بخش کوچکی از جامعۀ ایرانیان آمریکایی، تنها شمار اندکی خواهان بهبود روابط تهران- واشنگتن هستند.
اما در صورت بهبود روابط ایران و آمریکا این روند تا اندازه ای تغییر خواهد کرد. شرکتهای آمریکایی به خصوص در حوزۀ نفت، همواره خواهان رابطۀ تجاری با ایران بوده اند، اما تحریم ها و تصویر منفی ایران مانع از این امر شده بود. بهبود روابط تهران- واشنگتن می تواند فعالیت های اقتصادی را افزایش داده و تلاش بیشتری برای کاهش تحریم های ایران صورت گیرد؛ تحریم هایی که به اعتقاد آنها زمینه های فعالیت بیشتر و بهره برداری کشورهای اروپایی، روسیه و چین را فراهم کرده است.
از طرفی بهبود رابطه میان تهران- واشنگتن می تواند لابی های ارمنی- آمریکایی را نیز منتفع کند. آنهایی که معتقدند رابطۀ بهتر میان ایران و آمریکا می تواند منجر به کاهش وابستگی آنها به روسیه از طریق ترکیه و آذربایجان شود؛ همسایگانی که ارمنستان همواره با آنها دچار مشکل بوده است. و به رغم مشکلات و اختلافات با ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و کمپانی های نفتی فعال در آنها نیز از صادرات نفت از طریق ایران بسیار استقبال می کنند.
از سویی نگرانی آمریکا از طالبان و همۀ تلاش آنها در راستای بازدارندگی آنها می تواند با بهبود رابطه با ایران موثرتر باشد. ایران می تواند مسیر و شریک بهتر و قابل اعتمادتری از پاکستانِ غیرقابل اطمینان و یا مسیر طولانی و پرهزینۀ از طریق روسیه و یا آسیای مرکزی برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان باشد.
اگر همۀ اینها - و سایر موارد پیش بینی نشده - در راستای بهبود روابط میان طرفین تقویت شود، نگرانی عربستان سعودی، اسراییل و سایر کشورها این خواهد بود که شاید دیگر نشود واشنگتن را برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران متقاعد کرد. در واقع همین دلیل است که بیش از هر زمان دیگری اسراییل و سعودی را نگران کرده است.
در هر حال، رابطۀ خصمانۀ میان ایران- آمریکا به سیاست های خصمانۀ ایران در قبال اسراییل و یا در قبال عربستان پایان نداده است و حتی ممکن است در آینده این تخاصم ادامه یابد. بهبود روابط میان تهران- واشنگتن نیز نمی تواند ایران را به دوست اسراییل و یا عربستان سعودی تبدیل کند. اما بهبود روابط میان ایران و آمریکا فرصت مناسبی است برای ایران تا ببیند که چگونه می تواند هزینه- فرصت های موجود را محاسبه و آن را در رفتار خود در قبال متحدان سنتی آمریکا در منطقه به نمایش بگذارد.

ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    85 6
    کاش اوباما یه دور دیگه انتخاب میشد!
    • جلال IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 0
      3 سال فرصت داره میتونه در این 3 سال کارهای اشتباه گذشته رو جبران کنه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 0
      یه ضرب المثل عاشقانه هست که میگه : " موقعی که اون تو رو میخواد تو نمیخوای، موقعی که تو اونو میخوای اون تو رو نمیخواد و موقعی که هر دو همدیگرو میخواین دیگه دیر شده" کلینتون - خاتمی یادمون نرفته
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    48 2
    مشخص است که دوستی آمریکا با ایران منافع دو طرفه بلند مدتی را برای طرفین دارد.در این صورت ممکن است حتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حقوق بشر و دموکراسی تحت فشار آمریکا قرار بگیرند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    53 3
    معامله ايران و همچنين امريكا خاريست در چشم بدخواهان بخصوص كشورهاي بدخواه عرب
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    4 1
    ترکیه ، عربستان و قطر و بقیه کشورهای تندرو راه قهقرا را می پیمایند و جایی در اینده ی منطقه ندارند
  • رزمنده A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    3 1
    نارضایتی اسراییل از گفتگوهای پنهانی ایران و آمریکا به گزارش رویترز، دولت امریکا خبر مذاکرات پنهانی با مقامات ایرانی برای هماهنگی در پرونده هسته ای با ایران را تایید کرده اند. در این خبر آمده است، در انجام این مذاکرات چنان پنهانکاری شده بود که حتی نخست وزیر اسراییل از آن بی خبر بوده است.
  • سایه IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 7
    کاش روحانی زودتر میومد
  • محسن ص IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    4 1
    ای خدا کاری کن با امریکا یک رابطه دوطرفه سرشار از احترام برقرار کنیم تا چشم بدخواهان این مرز و بوم کور بشه.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    4 0
    به نگرانی اسراییل و عربستان این را هم اضافه کنید در صورت ارتقای منزلت ایران در جامعه بین الملل آنچنانکه قبلا" هم بود چه کسی نیم نگاهی به آنها خواهد انداخت.
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 1
    لعنت به سعودی و اسراییل
  • دشمن رژیم جعلی صهیونیستی A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    1 0
    شاید بتوان شکست اسرائيلی‌ها را در این مسیر به خوبی از حرفهای یائیر لاپید،وزیر دارائی این رژیم متوجه شد. او در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی درباره هشدارهای این رژیم به کشورهای شرکت کننده در مذاکرات گفت: شما ایستاده‌اید و آن‌قدر فریاد می‌زنید که صورت‌تان کبود می‌شود اما نمی‌توانید بفهمید چرا آن‌ها به حرفهایتان گوش نمی‌دهند!
  • رزمنده A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ما هیچگاه سلاح هسته ای نخواسته ونمی خواهیم ولی امریکا تابحال از سلاح هسته ای در هیروشیماوناکازاکی اسفاده نکرده چون نداره بنده خدا اروپا هم که سلاح این... ندارد. رژیم اشغالگر قدس هم هیچی هیچی نداره. بهمین خاطر همشون ریختن سر ماتا از ما یاد بگیرن رسم مردانگی وشجاعت را نه بمب هسته ای را.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اس تلفنی اوباما با پادشاه عربستان؛ اوباما به عربستان هم باید جواب پس بدهد! باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و با وی درباره مسائل مهم منطقه، از جمله توافق هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کرد.
  • دشمن رژیم جعلی صهیونیستی A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    3 0
    رژیم صهیونیستی دیگرنمی تواند با سوء استفاده از ادبیات وعملکرد رئیس جمهوری قبلی و مطلوم نمایی کند
  • رزمنده A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    محکومیت رژیم صهیونیستی درمجمع عمومی سازمان ملل متحد مجمع عمومی سازمان به اتفاق آرا رژیم صهیونیستی را به دلیل اشغال قدش وجولان محکوم کرد برای رسیدن به صلح درخاورمیانه سلاح های اتمی رژیم اسرائیل باید نابود شود
  • شاکی از نخست وزیرزژیم جعلی صهیونیستی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    وبه حمایت تروریست های مسلح در سوریه ادامه می دهد رژیم صهیونیستی همچنین با ساخت بیمارستان های مرزی درمرز با سوریه به تروریست ها امداد رسانی می کند وآنها را تحت درمان قرار می دهد این در حالی است که نیروهای هربستان به چشم می خورد
  • شاکی از نخست وزیرزژیم جعلی صهیونیستی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    دادگاه مالزی رژیم صهیونیستی را جنایتکار جنگی دانست
  • farid A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام مطمئن باشید اگر ایران با درایت بتواند با امریکا روابط خوب پیدا کند متحدان سنتی امریکا بخصوص عربستان برای حفظ حکومتشان پای امریکا را هم می بوسند