سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی توافقنامه هسته ای را اقدامی ارزشمند و در راستای دور کردن فضای سیاسی کاری از فعالیت های هسته ای ایران دانست.

رامین مهمانپرست، در گفت و گو با خبرآنلاین، با اشاره به اینکه توافقنامه امضا شده بین ایران و گروه 5+1 کار ارزشمندی از سوی هیات مذاکره کننده بود، گفت: این توافقنامه دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی است و با استفاه از آن می توانیم ضمن برخورداری و تداوم فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای ناعادلانه‌ای که بر علیه ملت ایران وارد شده است حرکت کنیم و موفقیت‌های بزرگتری بدست آوریم.

وی با بیان اینکه اتفاق اخیر آزمونی برای کشورهای غربی است، تصریح کرد: غرب باید از فرصت پیش آمده در جلب اعتماد ملت ایران و تغییر رویکردش به سمت تعامل و همکاری ها با ایران گام بردارد.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی، با بیان اینکه امیدواریم آثار این توافق در حرکت‌های حماسه‌ساز اقتصادی مشاهده شود، افزود: ما امضای این توافقنامه را به منزله نقطه عطفی می دانیم که ضمن متوقف کردن حرکت‌های محدودکننده طرف غربی علیه ایران می‌تواند سر نزولی فشارها را به دنبال داشته باشد و ملت ایران در سایه بهره‌مندی از توانایی‌های خودش در زمینه‌های مختلف و دانش هسته‌ای برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور از ظرفیت‌های بزرگ خارجی نیز برای توسعه همکاری‌ها بهره بگیرد.

وی ادامه داد: امیدوارم با عملکرد مناسب طرف غربی و احترام به حقوق ملت ما و اذعان به حق هسته‌ای صلح آمیز ایران، در آینده شاهد توسعه هرچه بیشتر موارد همکاری و شکوفایی روابط ایران با دیگر کشورهای دنیا باشیم.

این کارشناس دستگاه وزارتخارجه در خصوص برخی ضد و نقیض گویی‌ها از سوی مقامات آمریکایی در خصوص توافقنامه امضاشده اظهار داشت: وقتی قدرت‎های جهان در توافقنامه اذعان می‌کنند که فعالیت‌های غنی‌سازی تا سقف 5 درصد در داخل کشور ادامه خواهد داشت این یعنی حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور توسط آنها مورد تایید قرار گرفته است.

مهمانپرست گفت: از سوی دیگر در موافقتنامه‌ای که امضا شده خیلی از موضوعات براساس معاهده ان پی تی مورد توافق قرار گرفته و قضاوت در مورد اینکه کشورها از چه حقوقی برخوردارند به آژانس برمی‌گردد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با بیان اینکه با این توافقنامه پرونده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از منظر سیاسی خارج می‌شود گفت: ما معتقدیم جمهوری اسلامی عضو آژانس است و فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را در چارچوب معاهده ان پی تی و زیر نظر آژانس انجام می‌دهد. بند 4 این معاهده نامه هم حق غنی سازی را برای همه کشورها مورد تاکید قرار داده است.

وی تاکید کرد: با این توافقنامه اظهارات سیاسی از فعالیت هسته‌ای ایران خارج می‌شود و به سمتی می رود که راه برای اظهارات فنی و حقوقی آژانس می‌شود.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =