او عالمی بود که مقابل جریان فتنه و انحرافی ایستاد

آیت‌الله جوادی آملی گفت: «ابن شهر آشوب در مقابل جریان فتنه‌آمیزی که علیه فرهنگ اسلامی ایجاد شد، ایستاد و از رواج این مباحث غلط و انحرافی جلوگیری کرد.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، آیت الله جوادی آملی سخنران مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب مازندرانی در قم بود. این مرجع تقلید و استاد فقه و فلسفه در سخنان امروز بعد از ظهر خود به نکات زیر اشاره کرده است:

* ابن شهرآشوب مازندرانی از بزرگترین مفاخر علمی تشیع است که خدمات بسیاری به قرآن و اهل بیت(ع) و نشرمعارف دین کرد. ابن شهر آشوب در مقابل جریان فتنه‌آمیزی که علیه فرهنگ اسلامی ایجاد شد، ایستاد و از رواج این مباحث غلط و انحرافی جلوگیری کرد.

* تفکر کلامی ابن شهرآشوب باعث شد که ایشان به شیخ‎الطائفه مبدل شود؛ راهی که او رفت را خیلی از بزرگان و علما و مشاهیر نتوانستند طی کنند و به همین جهت کلام و تحقیق و علوم عقلی را ذبح کردند.

* در راه کسب معارف علم و دین باید سلوک و طریق درستی را طی کرد که به شخصی مثل ابن شهرآشوب منتهی شد؛ اگر این سلوک به خوبی طی نشود قطعا کسی به جواب درست هم نمی‎‏رسد.

* فعالیت‎های تفسیری ابن شهرآشوب شگرف است؛ کسی نباید گمان کند که تفسیر آسان است؛ تفسیر از فقه و اصول به مراتب سخت‎تر است؛ کسی نباید فکر کند که تفسیر را با مطالعه می‎توان حل کرد؛ قبل از مراجعه ما به روایت باید به خود قرآن مراجعه کنیم.

* ابن شهرآشوب با همین پیش فرض اعجاز قرآن را اثبات و مشخص کرد که چون اختلافی در کلام خدا نیست پس اعجاز است؛ هر فقیهی نیز برای استنباط حکم باید مراحلی را طی کند که این مراحل شامل رجوع به قرآن، تفسیر قرآن با قرآن، رجوع به روایت، تطبیق روایت به روایت و بعد ارایه عصاره روایت به قرآن و ارزیابی نهایی و در نهایت صدور حکم است.

* ظرافت ابن شهرآشوب آن است که در آثار او تمام اقوال و احکام و آثار مرتبط با خداوند و قرآن یک دست بود؛ فعل و قول و حکم و اثر خدا یک دست است و او از برهان نظم به بهترین شکل بهره برده است و نظم شاکله اصلی تفکرات و آثار او را تشکیل می‎دهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    32 2
    تاريخ براي ما هم ميگه تو زمون ماها فتنه در كجا بود
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    26 6
    چرا این بخش از سخنان ایشان را که"اگر امریکاییها گزینه نظامی را روی میز میگذارند ما گزینه لبیک یا حسین را روی میز میگذاریم تا ببینیم حرف اخر را چه کسی می زند "را حذف کرده اید
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    51 4
    چه تیتر مسخره ای انتخاب کردیدها!
    • حسین A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      2 23
      برای فتنه گران این تیترها همیشه مسخره است ولکن( الا ان حزب الله هم الغالبون )
  • نانا IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    5 8
    ایشان فرد فرهیخته ای هستند.