تسنیم نوشت:

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود نوشت:
ما نیز مانند دیگران توقع داشتیم که درگیری طایفه‌ای حاضر در خاک سوریه به کشورهای همسایه از جمله اردن و لبنان و عراق و با سطح پایین تر به ترکیه کشید شود؛ اما تصور نمی‌کردیم که از این مرزها فراتر رفته و با این سرعت به عمق عربستان سعودی و شاید قطر هم برسد.
در طول سه سال گذشته عربستان سعودی و ایران در مقابل هم در خاک سوریه و عراق وارد نبرد شده‌اند، در این جنگ نیابتی قطر و جریان های جهادگرای سنی برای طرف سعودی و حزب الله لبنان و سایر شبه نظامیان شیعه برای طرف ایرانی وارد نبرد شده اند. گروه اول مصمم است که دولت سوریه را براندازد و گروه دوم به دنبال ابقای حاکمیت بشار اسد در سوریه است. مهم‌تر از همه اینها این است که کاملا از جبهه داخلی این دو کشور دور بوده و جان شهروندان و امنیت داخلی این کشورها را تهدید نمی‌کند.
به نظر می‌رسد القاعده شکست خود را آغاز کرده است؛ سقوط راکت در نزدیکی نیروهای مرزبانی سعودی در منطقه حفر الباطن در نزدیکی مرزهای عراق و کویت در شرق عربستان سعودی نیز که پنج‌شنبه روی داد، می‌تواند نشان دهنده دور جدیدی از عملیات انتقام جویانه مسلحانه‌ای باشد که ایران و همپیمانان این کشور در عراق و سوریه آن را ترتیب داده اند.
پیامی که این راکت‌ها می‌توانند منتقل کنند،‌کاملا واضح است و به سران سعودی می گوید که آنها نمی توانند با مداخله جویی در سوریه و عراق و ضاحیه جنوبی بیروت و حمایت از جماعت های افراط گرای سنی اقدام به کشتار مردم در این مناطق کرده و خود در امنیت باقی بمانند.
یک سازمان شیعی با اسم جیش المختار این پیام را به مقامات سعودی رسانده و مسئولیت شلیک راکت های هشدار دهنده را پذیرفته است، فرمانده این گروه شبه نظامیان که "واثق البطاط" نام دارد؛ به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است: ما نسبت به سرانجام ادامه سیاست های ریاض در طایفه گرایی هشدار می دهیم و می گوییم که آنها عربستان سعودی را به مهلکه ای برای خود تبدیل نکنند.
البطاط تصریح کرد که این حمله هشدار دهنده بوده و ما قصد نداریم راکت های خود را به سمت مناطق مسکونی نشانه برویم، اما اگر عربستان سعودی به سیاست‌های خود ادامه دهد، ما نیز فراتر از اینها وارد عمل خواهیم شد.
از سه سال پیش یا بیشتر جنگ تحریک و تکفیر طایفه ای در میان شبکه‌های ماهواره ای در دو اردوگاه بالا گرفته است؛ جبهه سنی به رهبری عربستان سعودی و جبهه شیعی به ریاست ایران این اردو را دنبال می کنند. این تحریکات اخیرا به درگیری‌های میدانی و پرتاب موشک و راکت و اعزام خودروهای بمب گذاری شده و عوامل انتحاری منتهی شد که نتیجه طبیعی آن این است که اوضاع به سمت خطرناک تری پیش برود.
تصادفی نیست که پرتاب این موشک ها سه روز بعد از انفجار تروریستی در مقابل سفارت ایران در ضاحیه جنوبی لبنان و اتهامات مطرح شده از سوی حزب الله لبنان و عمران الزعبی سخنگوی دولت سوریه در دست داشتن عربستان سعودی در ورای این انفجار صورت گرفت، انفجاری که بیش از 25 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشت.
مقامات سعووی باید این پیام ها را با جدیت و هوشیاری درک کنند، چرا که نشان دهنده توسعه خطرناکی برای فشار بر این کشور در راستای توقف دخالت‌ها در کشورهای منطقه و حمایت از گروه‌های مسلح در عراق و سوریه است. معمولا ایران از طریق تحریک برخی هواداران خود از شیعیان در اقلیم احساء و منطقه الشرقیه تظاهرات مختلفی را در این منطقه به صورت مسالمت آمیز انجام می‌داد، اما به نظر می رسد این سیاست تغییر کرده و اقدامات موشکی از خارج از مرزها از جمله عراق عنوان اصلی مرحله بعدی تقابل میان این دو کشور است.
استراتژی سعودی ها در طول هشتاد سال گذشته از عمر آنها در مقابله با دشمنان در جنگ‌ها، نیابتی و از طریق جماعت‌ها و ارتش های غیر سعودی است؛ این جنگ ها به دور از عرصه داخلی عربستان و در امنیت بودن جبهه داخلی عربستان دنبال می شد.
عربستان در یمن با ارتش جمال عبدالناصر جنگید و با لیبرال ها در افغانستان از طریق جهاد گران افغان مبارزه کرد. در سوریه با سرمایه گذاری و تسلیح جیش الاسلام و سایر گروه‌های تندرو و افراطی مبارزه می کند و با صدام حسین نیز از طریق نیروهای آمریکایی جنگید، ریاض با دولت معمر القذافی از طریق ناتو جنگید و با ایران نیز از طریق تجهیز و تامین مالی گروهک های ضد انقلاب و اقلیت های قومی وارد مبارزه شده است. در این صورت واضح است که کسانی در ایران، یا در عراق سوریه و لبنان به دنبال تغییر قواعد بازی و انتقال معرکه و تروریسم به داخل اراضی سعودی باشند.
عربستان سعودی کاملا با دشمنان خود در اطرافش محاصره شده است؛ این کشور در مرزهای شمالی در دشمنی مطلق با دولت عراق قرار دارد، در یمن حوثی‌ها قرار دارند که دو سال پیش جنگ سختی با آنها را تجربه کرد. برخی از مخالفان شیعه نیز در القطیف مستقر هستند و فراموش نکنیم که اعزام بیش از 1500 نظامی به بحرین و حمایت از دولت این کشور نیز فروپاشی چهره این رژیم در بین انقلابیون بحرینی را باعث شده است.
عربستان سعودی همواره در محیط ناآرام و انفجاری عربی اطراف خود در امنیت به سر برده تا جاییکه مسئولان سعودی به ملت عربستان همواره مباهات کرده‌اند که «شاید برخی اشتباهات را مرتکب شده‌ایم، شاید در حاکمیت ما عیب‌هایی وجود داشته‌؛ اما برای شما امنیت و ثبات را محقق کرده‌ایم، به اوضاع تحولات سوریه و مصر و لبنان و عراق و یمن نگاه کنید، خشونت ها و کشتارهای این کشورها دلیلی بر صدق سخنان ماست.» مبالغه نیست اگر بگویم برخی به دنبال معکس کردن این معادله هستند و می‌خواهند عربستان را نیز به سرنوشت کشورهای دیگر دچار کنند.
کسانی که سایت های اجتماعی ایرانی - سوری و صفحات شیعیان لبنان و عرق را دنبال می کنند؛می‌بینند که هجمه سختی علیه عربستان از سوی این سایت‌ها آغاز شده و آنها خواستار انتقام گیری از سعودی‌ها هستند؛‌همین موضوع در سایت ها و پایگاه های خبری سعودی نیز وجود دارد و این روند خطرناک باعث خواهد شد انسان‌های بی گناه دچار کشتار و ویرانی و فتنه طایفه‌ای شوند. هنگامی که جنگ طایفه‌ای دربگیرد؛ دیگر هیچ کس در آن پیروز نخواهد بود و تمامی جریان های نظامی و فکری نمی توانند آن را مهار کنند و تنها بعد از چند دهه امکان خاموش کردن آن وجود دارد.
متاسفانه کسانی که خود را از بزرگان علما و روحانیون دینی می‌خوانند، خودشان به دنبال فتنه انگیزی مذهبی برآمده و آتش آن را شعله‌ور می کنند، آنها جوانان را به عنوان هیزم‌های این آتش انتخاب کرده‌اند و با فتواهای تحریک‌آمیز و برنامه‌های تلویزیونی به سم پاشی و اشاعه کینه توزی نسبت به طرف مقابل اقدام می‌کنند.
آکادمی ها و کنفرانس‌های تقریب بین مذاهب و گفتگوهای بین ادیان نیز به مجرد بحران سوریه از بین رفته است و تمامی تصمیم ها و مصوبات آن در سالهای اخیر به سطل زباله ریخته شده است، گویا که ما در دنیایی از دروغ زندگی می‌کنیم.
کابوس وحشتناکی که ما امیدواریم اتفاق نیفتد، راه‌اندازی خودروهای بمب گذاری شده در ریاض و دوحه و ابو ظبی و منامه و کویت یا در سوریه و لبنان و تهران و عراق است؛ چرا که قربانیان این اقدام با وجود اختلاف مذهبی جزو امت اسلام هستند و اعتقادات واحدی دارند.
فتنه مذهبی بزرگترین خطری است که امت اسلام را تهدید می‌کند و باعث فنای احتمالی آن می شود؛ متاسفانه این فتنه‌ها تعمیق شده و کشورهای ما را به میدان‌های قتل و کشتار و خونریزی و ویرانی تبدیل کرده است؛ به همین علت است که ما سوریه و عراق را از دست داده‌ایم و ممکن است عربستان سعودی و سایر کشورهای خوزه خلیح فارس را نیز موفق نبینیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 1
    جنگ تحميلي نمونه اي است از حماقت يك رهبر ديوانه عربي به نام صدام و نتيجه آن نابودي بسياري از منابع و امكانات دو كشور در طول 8 سال كه شايد جبران آن يك قرن هم به طول بينجامد. پس كشورهاي اسلامي منطقه بايد بسيار باهوش باشند كه هر گونه تشنج در منطقه خواست دشمنان بوده و جز به هدر رفتن منابع مادي و معنوي ملت هاي مظلوم منطقه هيچ سودي ندارد
  • ایرانی IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    3 6
    تمامی این مسائل زیر سر اسرائیل غاصب است و آتشی است که اسرائیل در منطقه روشن کرده که متاسفانه مسلمانان کورکورانه دارند هیزم این آتش را فراهم می کنن