حجت الاسلام رسول جعفریان در وبلاگ خود نوشت:

*در بین کارهایی که در دو دهه اخیر در باره تاریخ اسلام ساخته شده، مختارنامه یک سروگردن از همه بالاتر است. این را هم به لحاظ تطبیق با تاریخ عرض می‌کنم و هم رعایت قواعد مذهبی شیعه. در این فیلم، ضمن ستایش از مختار، از او یک شخصیت سیاسی فکور ارائه شده بود که تردیدهایی هم در برخی از کارهایش دارد. به هرحال از نظر من پاسخ به قسمت اخیر پرسش شما مثبت است.

* اینکه مختارنامه  اشکالات تاریخی دارد، طبیعی است که کار بی‌اشکال نیست. در مواردی هم عمدا و از روی مصلحت تغییرات مختصری داده شده است. این علاوه بر آن است که به جز ابعاد تاریخی، صحنه‌ها و آدم‌ها و رویدادهایی نیز به شکل داستانی طراحی شده تا کار فیلم به عنوان یک اثر هنری سامان بگیرد.

* مهم این است که توجه داشته باشیم این اثر را به عنوان یک اثر هنری عرضه می‌کنیم یا قصد تاریخ گویی داریم. تاریخ گویی با فیلم، شاید کار عبث و نشدنی باشد. آنچه مهم است الهام گرفتن از تاریخ برای یک کار هنری جهت القای یک فکر یا ارزش است. ممکن است زمانی بگوییم وفاداری زیاد به تاریخ، فیلم را تبدیل به یک اثر نچسبی می‌کند که نمونه‌اش همین کلاه پهلوی است که کاریکاتور دوره رضاخان است . در این‌باره باز هم باید تجربه بیاندوزیم و کار بکنیم. ما اوایل راه هستیم و به اغلب این کارها به چشم تجربه نگاه می‌کنیم.

 

*آقای میرباقری از نسل جوانان مذهبی ـ انقلابی است که در چارچوب ارزش‌های رایج انقلاب اسلامی تربیت شده و همین انتظار را هم از او باید داشت. برخی هستند که متعلق به این مجموعه نبوده و مدعی آن هم نیستند، اما با توصیه و... کارهایی در این حوزه می‌سازند. اما آقای میرباقری تربیت شده نسل انقلابی است که اتفاقا خیلی هم خود را گرفتار خطوط سیاسی نکرده و به‌نظر می‌رسد ـ تنها به‌نظر می‌رسد ـ نوعی تفکر سوسیالیستی دینی ـ مذهبی دارد که اساس آن از شریعتی است. هرچه هست، به نظرم آقای میرباقری به آنچه می‌گوید معتقد است و باور دارد و بر اساس آن تربیت شده است.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    3 4
    درکنار همه ویژگیهای مثبت آقای میرباقری ؛ همین اعتقاد ایشان به تفکر سوسیالیستی دینی منبعث از دکتر شریعتی بسیار مثبت است و باعث تاثیرگذاری بیشتر آثار ایشان می شود .
  • حمید IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    12 8
    شاهگوش هم انصافا خوب درآمده
  • علی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    6 2
    بسمه تعالی آقای میر باقری که متاثر از دکتر شریعتی است به واقع اثرهای هنری بسیار خوبی می آفریند. چنانکه امام علی (ع) هم از حیث دیالوگ بسیار عالی بود.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    5 6
    فیلم ساز بزرگ تحریف تاریخ نشانه ضعف است .و نتیجه ی معکوس دارد.کسی در دل مردم جا دارد که دوروغ نسازه.سریال شما را نمیپسندم
  • مهسا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    من باصحبت های ایشان موافق هستم.