ایسنا نوشت:

یک کارشناس مسایل گمرکی گفت: طرح شبنم علاوه بر افزایش ایستگاه‌های کاری در گمرک و طولانی شدن زنجیره واردات، با افزایش هزینه موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

جهانگیر حسین‌زاده افزود: با توجه به اینکه کالاهای مربوط به یک فقره ثبت‌سفارش اغلب در چند مرحله وارد کشور می‌شود و امکان انصراف از واردات کامل نیز وجود دارد اما واردکنندگان ملزم به پرداخت کل وجه خرید بارکد طرح شبنم هستند، لذا این موضوع سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها نیز با اهداف و شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار تناقض دارد، تصریح کرد: طرح شبنم ایستگاه‌های کاری در گمرک را افزایش می‌دهد و بنابه اعلام سازمان‌های جهانی گمرک و تجارت، هر روز توقف بیشتر کالا در گمرک معادل یک درصد حقوق و عوارض گمرکی است که به واردکنندگان کالا بویژه واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تحمیل می‌شود.

او شناسایی کالا و کدگذاری را امری پرسابقه در جهان و در عین حال ضروری دانست و گفت: گمرک ایران از سال‌های قبل برای کدگذاری کالا از سیستم HS که یک سیستم جهانی است و در تمام دنیا مراعات می‌شود، استفاده می‌کند.

وی افزود: در این سیستم موسوم به سیستم کدگذاری و توصیف هماهنگ کالا (HS) برای نامگذاری هر کالا از شماره تعرفه خاص و یک سیستم استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود که در آن نام و شماره معینی برای طبقه‌بندی محصولات وجود دارد و برای همه گمرکات جهان شناخته شده است؛ لذا به کارگیری روش‌های موازی، دوباره کاری و غیرضروری به نظر می‌رسد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    کلا در ايران کنوني همه چيز باعث افزايش قيمت کالا مي شود!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    1 0
    بطور كلي در ايران طرح ..... باعث افزايش قيمتها مي شود. ( توضيح: بجاي سه نقطه ميتوانيد هر طرحي بكذاريد. فرقي ندارد!)
  • محمد A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    این طرح کار شناسی نبوده و نخواهد بو د و فقط باعث تورم و درد سرهای عدیده برای تولید کنند . وارد کننده و مصرف کنندگان می باشد . کاغذ بازی و افزایش قیمت کالا را به دنبال دارد و تاوان آن را مصرف کنندگان می پردازند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 6
    اینکه طرح شبنم به مذاق یه عده ای خوش نیامده بخاطر اینه که میترسن یه روزی اطلاعات تک تک کالاهای وارداتیشون سر از دارایی در بیاره و درآمدهای نجومیشون لو بره و مجبور به پرداخت واقعی مالیات بشن
  • هادی IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    6 0
    بازهم طرحهای غیر کارشناسی آقای دکتر ترافیک مانند طرح شبنم .خدا میدونه چندصد میلیارد تومان ضرر نصیب این ملت کرد.وچندصد نفر را روشکسته وراهی زندان کرد.
  • محمد صادق ترابی فرد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    1 0
    خوب برای این عیب ها گفتید باید این طرح رو حذف کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 1
    بهتر که حذف شد الان ما 14 میلیون از شبنم طلبکاریم شش ماهه دارن مارو میدونن نمیدونم چرا کسی پاسخگو نیست
  • mohammad CH ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    1 3
    با نوع چیدمان تیم اقتصادی دولت که به صورت مشارکتی و ترکیبی از تجار کارگزاران و تجار سنتی کشور (طایفه اتاق بازرگانی) هستند قابل پیش بینی بود که به محض جلوس بر کرسی اقتصاد هر آنچه ابزار شفافیت بر واردات، صادرات و تجارت وجود دارد را از ریشه براندازند تا به راحتی بتوانند بدون ردگذاری از فعالیتهای اقتصادی خود و قبیله‌شان، بر شریانهای اقتصادی مسلط شوند. حضور آقای نهاوندیان (از اطاق بازرگانی که نهادی غیر دولتی است) در دفتر بالاترین مقام اجرایی کشور با حفظ سمت از جمله مفسده‌های اقتصادی است که هیچ توجیهی برای آن متصور نیست الا توجیه فساد اقتصادی.