دو روز مانده به مذاکرات هسته​ای: گزارش ظریف به نمایندگان مجلس و اهرم​های ایران برای فشار به فرانسه

مذاکرات هسته​ای ایران و 6 قدرت جهانی آخر این هفته از سر گرفته می​شود.

سید صادق روحانی: دور پیشین مذاکرات در حالی خاتمه یافت که در آستانه رسیدن به توافقی احتمالی فرانسه با شروط خود مانع تحقق این توافق شد. حالا در آستانه دور جدید مذاکرات تحولاتی در دو سوی مذاکرات اتفاق افتاده است. شب گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مهمان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بودند . آنگونه که عوض حیدرپور ازاعضای این کمیسیون به مهر گفته است وزیر امور خارجه اعلام کرده که پیش نویس تفاهم نامه ایران و 1+5 باید در فرآیند شورای عالی امنیت ملی به نتیجه برسد و بعد از آن به وزارت خارجه ابلاغ شود، وزارت خارجه نیز بر این اساس روند مذاکرات را ادامه می دهد؛ در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی تنها مذاکرات را برعهده وزارت خارجه گذاشته است.

حیدرپور همچنین گفته که بر اساس اظهارات عراقچی در مذاکرات نیویورک چهارچوب کلی مذاکرات مشخص شد و در لاهه نیز بحث فنی صورت گرفت که موضوعات به سمت تدوین تفاهم نامه پیش رفت.  بر این اساس تفاهم نامه​ای بین طرف ایرانی و آمریکایی تدوین شده بود و آمریکا از طرف 1+5 وکالت داشته که تفاهم نامه را تدوین کند، پس از آنکه متن نهایی برای توافق آماده می شود اختلافات و مباحث آغاز می شود که شامل ورود فرانسه و موضع گیری سایر کشورها روی مسئله است و روند به سمتی پیش می رود که روی تفاهم نامه توافقی صورت نمی گیرد و نهایتا قرار می شود تفاهم نامه برای بررسی بیشتر به تهران بیاید.

از سوی دیگر رئیس جمهور فرانسه به سرزمین​های اشغالی سفر کرده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو کرده است. وی پس از این دیدار و کنفرانس مشترک خبری با نتانیاهو چهارشرط فرانسه را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اولاند این چهار شرط را از سوی فرانسه اعلام کرده است:

شرط اول: قرار گرفتن همه تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان توافق

شرط دوم: تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم

شرط سوم: کاهش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران

شرط چهارم: توقف ساخت تاسیسات پلوتنیوم (آب سنگین ) اراک

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده که این چهار نکته را برای تضمین دست یابی به توافق با ایران اساسی می دانیم.

این چهارشرط در حالی اعلام شده است که است که پیش از این اخباری که از دور پیشین مذاکرات منتقل می​شد حاکی از این بود که فرانسه هیچگونه غنی سازی در خاک ایران را نمی​پذیرفت. بنابر این این چهار شرط اعلام شده از سوی فرانسوا اولاند به نوعی عقب نشینی از موضع پیشین فرانسه تلقی می​شود.

مقامات ایرانی نیزتاکنون هیچ یک از این چهار موضوع را به عنوان خط قرمز یا موضوعات غیرقابل بحث وگفتگو با گروه 1+5 مطرح نکرده بودند.

عقب نشینی فرانسه از موضع پیشین خود در حالی صورت می​گیرد که در داخل ایران واکنش​ها به سنگ اندازی این کشور در روند مذاکرات ادامه دارد. آخرین نمونه از این واکنش​ها مربوط به علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. وی صبح امروز در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر از اهرم​های ایران برای فشار به فرانسه سخن گفت و اعلام کرد: منطق حکم می کند در واکنش به موضع‌گیری فرانسه حتما ما هم عکس‌العمل نشان بدهیم و از اهرم‌های فشار خودمان همانند "خرید خودرو" استفاده کنیم، منافع ملی ما این طور حکم می کند و در دنیا این امر متداول است. امروز در شرایطی هستیم که کشورهای نقطه مقابل ما ناگزیر هستند که واقعیت های امروز جمهوری اسلامی را بپذیرند.

البته به نظر می​رسد فرانسه به تنهایی مانع تحقق توافقنامه در دور پیشین نبوده است. در جلسه شب گذشته کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه مطرح شد که آمریکا نقطه نظراتی داشته که جمهوری اسلامی آنها را قبول نکرده است.

عراقچی و ظریف در خصوص جزئیات تفاهم نامه اطلاعاتی ارائه ندادند اما ایشان اعلام کردند که ما متعهدیم تا زمانی که به نتیجه نرسیدیم جزئیاتی از این تفاهم نامه منتشر نکنیم.

امیدواری​ها برای نهایی شدن یک توافقنامه بین ایران و 1+5 در مذاکرات پیش رو بسیار بالاست. با این وجود حتی اگر دو طرف به توافقی هم نرسند دیگر کسی ایران را مانع رسیدن به یک توافقنامه نمی​داند.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    203 5
    ورود پژو, رنو و سیتروئن را هرچه سریعتر متوقف کنید. نمایندگان توتال را هم تا فرودگاه بدرقه کنید. اگر تجارت با عربستان و اسرائیل برایشان بصرفه تر است بسلامت. اگر مردم بجای 405 سوار ماشینهای کره ای و ژاپنی شوند در امانترند و اگر صنعت نفت بتواند با بی پی و شل و ... قرارداد ببندد میلیاردها دلار جلوئیم. اگر فرانسه قدر سالها چریدن در فضای رانتی و غیر رقابتی صنعت ایران را دانسته بود امروز باید دنبه اش نمایان میشد.
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      0 9
      سیتروىن مال آلمانه
    • عبدالرضا A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      86 2
      درود بر شما...گل گفتی
    • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      14 0
      مشکل اینجاست که ما چون تنها موندیم همه در پی سو استفاده از ایران هستند
  • سید علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    132 3
    خرید پژو را متوقف کنیم و کل محصولات فرانسوی البته با درایت و جانشینی موارد بهتر از سایر کشور ها
  • محمد A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    120 7
    درود بر آقای ظریف . زنده باد روحانی . ملت به درایت این عزیزان امید وارند
  • هومن IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    157 4
    اگر به توافق برسن اقای ظریف یک قهرمان ملی محسوب میشه چون ایران را از وضعیت بسیار بحرانی نجات خواهد داد
    • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      البته درایت مقام معظم رهبری و رییس جمهور هم مهم است
  • آرش A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    354 9
    نتايج مذاكرات هسته اي از زمان يزدگرد سوم تا حالا : خيلي خوب بود . ايشالا دفعه بعد به توافق ميرسيم. :|
    • cyrus A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      16 0
      اون نتانیاهو رو چقدر ریز کردید تو عکس :)
  • ساکت IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    ایران برطبق معائده منع گسترش سلاح کشتارجمعی وآژانس بین المللی انرژی هسته ای حق غنی سازی برای مصارف صلح آمیز ،درسرزمین خودراداردونیاز به اعلام پذیرش وشناسایی این حق ازسوی قدرتهای هسته ای نیست!
  • مهرانه IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    24 49
    شروطی که فرانسه برای توافق لحاظ کرده .. عملا نیروگاهها و تاسیسات هسته ای ساخته شده از چندین سال پیش با هزینه های سرسام آور را تعطیل خواهد کرد ..و این از سوی مقامات ایران قابل قبول نیست . توافق ممکن نیست مگر معجزه ...الهی
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    29 1
    انشاالله اقای ظریف. به توافق خوبی برسه و دهن این تندرو ها بسته بشه،
  • م IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    86 8
    اگه ما واردات خودرو را از فرانسه قطع کنیم کلی ضرر می کنن! جالبه بدونید بیشترین قرار دادها تو پارس جنوبی مربوط به شرکتهای فرانسوی بود! شل، توتال و ...... قدر نشناسن دیگه!
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      49 0
      شل که فرانسوی نیس مجید جون
  • بی نام NZ ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    10 7
    اینا از جون مردم ایران چی میخوان !!!
  • حسین A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    9 7
    ببنید به نظرم بیشترین بازار همین ایران داره اخه توی دنیا کجا میان محصولات پژو بخرند با این اقتصاد ورشکسته فرانسه راحت میشه اذیتش کرد الان بعضی ها میگن مگه ماشین از فرانسه میاد ...اگر هم نیاد ولی وسایل ماشین که میاد !!!!
  • سهرابی A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    29 2
    از ماست که بر ماست. شیوخ عرب و ترکیه که تا چند دهه قبل در محاسبات عددی نبودند از صدقه سری سردی روابط ایران و غرب کشور خودشون را ساختند و حالا برای ایران شاخ و شانه میکشند و ما هنوز غرق در شعار و توهم مدیریت جهانی داریم هر روز قافیه را میبازیم.قافل از اینکه همه دنیا برای تضعیف ایران کمر بسته اند. شما بهتر میدانید که غرب و اعراب چقدر برای تنگتر کردن محاصره اقتصادی ایران زحمت کشیدند تا به اینجا برسند و ساده لوحی است اگر فکر کنیم به ایم راحتی بگدارند به حالت اول برگردد. تحریک دیگران و دادن بهانه به غرب کار راحتی بود ولی مدیریت این وضعیت بسیار سخت. خدا کمک کند. دلم برای خودم و کشورم میسوزه و پر درده. آه ه ه ه
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    14 3
    وقتی که با همه جا قطع رابطه کردین چطور فرانسه و بقیه کشور ها رو می خواهین تنبیه کنید
  • آنسه IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    4 1
    والا ماکه دیگه چشممون آب نمیخوره اینبارم بی نتیجه میمونه مگه به این راحتیا کوتاه میان
  • پلوتونیم IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    6 0
    لطفا دخالت نکنید تا ببینیم چی میشه .بعضیها با رای ناپلئونی رفتن مجلس اینا خودشونو نماینده وخیرخواه مردم ندونن.بعضیها هم باتق....ب