اعتماد نوشت:

ایران، کشور چهاراقلیم، این روزها دچار بحران‌های خشکسالی و سیل به صورت همزمان شده است. موضوعی که شاید هیچ جای دنیا سابقه ندارد. رییس ستاد بحران و معاون وزیر کشور در گفت‌وگوی کوتاه خود  تاکید می‌کند در حال حاضر، استان‌های زیادی از کشور در معرض بحران سیل و آبگرفتگی هستند و به مدیران استانی و استانداران، آماده باش داده شده است. حسن قدمی، همچنین تاکید می‌کند در بحران‌های سیل اخیر، در گیلان تنها یک کودک به دلیل سقوط در نهر، فوت شده و تلفات جانی دیگری در ارتباط با بارندگی‌های اخیر گزارش نشده است. در حال حاضر، خطر خاصی به آن صورت برای استان‌های شمالی نیست.

متاسفانه در سیل اخیر بچه‌یی به همراه مادرش در نهر می‌افتند و نیروهای امدادی و مردم فقط توانستند مادر را نجات دهند و کودک به دلیل خفگی در آب، از دنیا می‌رود.

در حال حاضر گزارش کامل این واقعه را دریافت نکرده‌ایم و قرار است گزارش تکمیلی را ستاد بحران استان مربوطه به دست ما برساند.


آیا سیل، استان‌های دیگر کشور را نیز تهدید می‌کند؟

بله، ما پیش‌بینی از وضعیت بحران درباره بحران‌های احتمالی تا 5 روز آینده را به تمام استان‌ها داده‌ایم و مدیران استانی و استانداران در سراسر کشور آماده‌باش هستند. روش کار ستاد بحران کشور این است که هر 5 روز وضعیت احتمالی بحران را به استان‌ها اطلاع می‌دهد تا بتوانیم بحران را مدیریت کنیم.

در استان‌های جنوبی کشور نیز احتمال سیل و آبگرفتگی وجود دارد؟

تمام استان‌ها در معرض بحران هستند. در استان بوشهر نیز از روز دوشنبه تا روز جمعه، احتمال سیل و بارندگی شدید وجود دارد. در سراسر کشور با جمعیت هلال احمر هماهنگ کرده‌ایم و برای کمک‌های احتمالی آینده نیز هلیکوپترها را برای رسیدن به مناطق صعب‌العبور آماده خدمت‌رسانی کرده‌ایم. امیدواریم مشکلی برای هموطنان پیش نیاید.

در گزارش‌های اخیر، تعطیلی مدارس استان هرمزگان به دلیل بی‌آبی منعکس شده، چطور در بوشهر، سیل جریان می‌یابد و در استان همجوارش، خشکسالی، مدارس را تعطیل می‌کند؟

در کشور ما خشکسالی همه جا هست. واقعیت این است که این روزها از یک طرف بحران سیل داریم و از سوی دیگر تهدید خشکسالی را. خشکسالی در کشور بحرانی ریشه‌دار است و تاکنون جلسات متعدد برگزار شده تا بحران خشکسالی کنترل شود. با وجودی که اکنون بحران سیل نیز وجود دارد، ولی همیشه دعا می‌کنیم بارندگی در کشور وجود داشته باشد. ما باید بتوانیم بحران‌های فعلی را خوب مدیریت کنیم. خسارت سیل در کشور خشک ما، همیشه کمتر از سود آن است، ولی چون جان هموطنان هر چند یک بچه باشد، برای ما مهم است، سعی می‌کنیم با آماده‌باش نیروهای امدادی، خسارت سیل را نیز به حداقل برسانیم.

چطور می‌شود در یک کشور، هم بحران سیل داشته باشیم و هم بحران خشکسالی، مدارس را تعطیل کند؟ کجای کار ایراد دارد؟

به هر حال، این بحران‌ها، مسائلی طبیعی در ایران محسوب می‌شوند. نه سیل دست ما است که جلوی آن را بگیریم و نه عدم بارش و خشکسالی مساله‌یی است که قادر به جلوگیری از آن باشیم. باید بتوانیم توان مدیریت بحران را در کشور بالا ببریم تا خسارت‌های سیل به حداقل برسد و خشکسالی نیز با کنترل آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا، قابل پیشگیری شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    23 0
    سیل .خشکسالی.زلزله.رانش زمین و...خدایا خودت مردم این سرزمین را حمایت کن .
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      14 0
      اون "...." كه گفتي خيلي مهمتره!
  • شهروند IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    4 0
    اگر مسئولین ما درست در جای خود قرار بگیرند اگر همش هی ناله نکنیم ترافیک - هوای آلوده - بنزین آلوده - سروصدای صوتی آلوده یک وقت هشدار برای قطع آب حالام یک بام و در هوای سیل و خشک سالی ایران را تهدید می کند من نمیدانم انگار این مسایل در هیچ کشور دنیا نیست و فقط مشور ما با این مسایل روبروست شهروندی هستم که یک وجب خاک ایران را به هیچ جای دنیا ترجیح نمیدهم اما واقعا روحا"خسته شدم از بس این مسایل را میخوانیم واقعا مسئولین ما چکار می کنند ؟ه روز من یکی البته از زندگی سیرتر میشم هیچ نشاطی نیست آخه جقدر همش بنالیم؟خب جاهایی که مشکل سیلاب هست را از قبل که همه میدانند تمعیداتی بیاندیشند واقعا انگار فقط در کشور ما مسئولین کشورداری میکنند و جاهای دیگه خدادادی همه چز پیش می رود؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    2 8
    هیچ چیز خدا بی حکمت نیست. اگه خدا ترس و خدا پرست باشیم / به داده ات شکر و به نداده ات هم شکر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 0
    ما چه مردمی هستیم .دعا می کنیم باران بیاید .وقتی میاید و هوا ابری میشود میگویم هوا خرابه
    • baghi A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      6 0
      دلگیر نشو از آدمها ، نادانی طبیعت آنهاست ؛ سالهاست به هوای بارانی میگویند هوای خراب ...
  • علیرضا RO ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    2 0
    به نظر من با توجه به اینکه طی سالهای اخیر از سفره های زیر زمینی به شدت استفاده شده تا جایی که سطح اب چاها بسیار پایین آمده - خشکسالی سالهای اخیر هم که همه در جریانش هستند . در چنین شرایطی ( بازندگی های شدید و سیل ) بهترین کار تززیق ابهای بارشی به زیر سطح زمین برای افزایش سطح ابهای زیر زمینی و ذخیره ان آبها در لایه های زیرین برای استفاده بعدی در افزایش اب دهی چاها و از سوی مشکل خشسالی هم رفع شود . امیدوارم مسئولان و متخصصان در این مورد تحقیقات جامهی رو بهمل بیاورند
  • خرولک بین EU ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    4 0
    اخه وقتی مدیر اموزش هم چه مواردی ندیده یا اگر دیده کارورزی تو رشتهاش نداشته چطوری میخواد با این بلایا روبرو بشه والا اگر دعوت مردمی درست صورت بگیره ومشکلات را منطقه ای به مردم بسپارن با بلایی طبیعی حتی زلزله هم میشه کنار اومد مگه قرن ها مردم تو این سرزمین زندگی نکردن خوب هرچه دنیا مدرنیزه تر میشه مشکلاتش هم باید باروش های مدرن تر که در دسترس هست انجام بشه از باز نشسته های علاقه مند از معلم ها و محصل ها در مدارس شروع کنید بسیج نیروهای مسلح تا باشگاه ها هر کس به انداز ه وسعش هم فکری ایده کمک مالی مدیریت ها هم با حفظ امانتداری مدیریتشان کنند ما نه قناعت نه صرفه جویی نه هنرمندانه با مسایل برخورد نمی کنیم فقط مایوسم ومنتظریم دستی از غیب مشکل را حل کند از تو حرکت از خدا برکت
  • امین EU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    5 0
    اورتون بشه که من اب کولر گازی رادر گرمای شدید خوزستان جمع اوری کرده وحداقل 10-15 درختو ابیاری قطره ای می کنم ایده های زیادی هست که میتوان در پروژه های مدارس به مسابقه گذاشت ما ایرانیان را چه شده که ابداع کننده قنات ونگهدارنده طبیعت و درختان اب ها بودیم وحالا از روی لج و لجبازی به تمام اعتقادادت فرهنگی سنتی دینی ملی ووووو پشت کرده ایم .اگر نقشه زمین را نگاه کنیم بله ما روی کمر نبند کویری و کم باران زمین هستیم پس چطور اجداد ما با داشتن ان امپراطوری بزرگ قسمت خوب زمین را برای خودشون به زور نگرفتند ایا نمی توانستند؟حتما دلیلی داشتن اعتقاد به کل خلقت (خالق و مخلوق )داشتند ولی ما الان انتخابی عمل می کنیم واین همان جهل و ناسپاسی نسبت به خالق و عدم خود باوری است