پژوهشگران با بررسی وضعیت فرزندان در خانواده‌های مختلف به نتایج جالبی در مورد فرزندان اول، وسط و آخر و هم‌چنین تک فرزندان رسیده‌اند. به نظر شما بهترین فرزند کدام است؟

ایسنا نوشت:

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، فرزندان اول عملکرد بسیار بهتری در مدرسه دارند، اما این مسئله ناشی از هوش یا اعتماد به نفس بالاتر آنها نیست، بلکه والدین سخت گیری بیشتر نسبت به فرزند اول دارند.

«آلفرد آدلر» روانشناس اتریشی بیش از یک قرن قبل نظریه یی را ارائه کرد که بر اساس آن، ترتیب تولد نقش ذاتی در شکل گیری شخصیت و ویژگی های فرزندان، دوقلوها و تک فرزندها ایفا می کند.

در این نظریه، فرزند اول پس از تولد فرزندان بعدی، بعنوان جوینده عاطفه معرفی می شود که از توجه و محبت صرف والدین محروم شده است؛ فرزندان وسط در رقابت مداوم با خواهر و برادر بزرگتر و دارای تسلط بر فرزندان کوچکتر معرفی می شوند و فرزندان کوچک خانواده نیز از حمایت بیش از حد بزرگترها برخوردار هستند.

محققان دانشگاه دانشگاه دوک تفاوت در استعداد تحصیلی فرزندان را مورد بررسی قرار دادند؛ در این مطالعه داده های مرکز ملی جوانان از 12 هزار شرکت کننده شامل جنسیت، طلاق، تعداد اعضای خانواده و سایر عوامل که می تواند بر نتایج نهایی تأثیر بگذارد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاکتورهای مختلفی بر استعداد تحصیلی کودکان تأثیر می گذارد که نقش والدین در این بین بسیار تأثیر گذار است.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، برخورد والدین با فرزندان اول در زمانی که نمرات ضعیف تری در مدرسه کسب می کنند، در مقایسه با فرزندان بعدی بسیار سخت گیرانه تر است.

همچنین نظارت مستمر والدین در انجام تکالیف مدرسه بر روی فرزندان اول بیشتر است، درحالیکه سهل انگاری والدین در خصوص تماشای تلویزیون، بازی رایانه یی و فعالیت های دیگری که بر انجام تکالیف مدرسه تأثیر منفی می گذارند، در فرزندان بعدی بیشتر دیده می شود.

والدین این رفتار سخت گیرانه را بعنوان یک الگوی نظم، تنها برای فرزندان اول اعمال می کنند و در برخورد با فرزندان بعدی رفتار اهمال گرایانه یی از خود بروز می دهند؛ به همین علت فرزندان اول از عملکرد تحصیلی بهتری در مدرسه برخوردار هستند.

بررسی 200 مطالعه صورت گرفته در سال 2012 میلادی نشان می دهد، برخی عوامل بر شکل گیری ویژگی های شخصیتی فرزندان نقش دارند، اما ترتیب تولد اثر ذاتی بر استعداد و توانایی فرزندان نداشته و والدین می توانند با اعمال توجه یکسان نسبت به فرزندان، استعدادهای آنها را شکوفا کنند.

بر اساس داده های بدست آمده، محققان ویژگی های ذیل را برای فرزندان عنوان می کنند:

فرزندان اول اغلب بسیار با انگیزه، نوع شخصیتی تیپ A مستعد استرس، بسیار سازگار و تحت تأثیر توجه خاص والدین هستند.

فرزندان وسط از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و تمایل بیشتری برای مشارکت در جمع دارند.

فرزندان آخر از بالاترین درجه جامعه پذیری و حس همدلی برخوردار بوده و البته سرکش ترین فرزندان نیز محسوب می شوند.

تک فرزندها در عین برخورداری از هوش بالا دارای مشکلات رفتاری هستند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    من فرزند اخر خانواده هستم و نظرمو در مورد فرزندان آخر خانواده میتونم بگم! فرزند آخر معمولا (در مواردی که دیدم) محبت بیشتری بشون صورت گرفته نسبتا تنبل تر از بقیه هستند! باهوش تر از فرزندان دیگه هستند چون استرس کمتری روشون بوده!!
    • مهران IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      83 35
      کاملا باهات مخالفم
    • مهربان توسی A1 ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      60 22
      فرزند اولم و با این مطالب موافقم جالب بود
    • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      21 11
      منم فرزند آخرم و باهات کاملآ موافقم.
  • مصطفی A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    72 92
    به نظر من فرزندان وسط موفق تر از بقیه هستند
    • بی نام CA ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      58 16
      چرا ! چون خودت بچه وسطي ؟؟؟؟؟
    • بی نام NL ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      27 8
      بچه آخرم بادو بچه بزرگتر ازجنس مخالف وتجربه من اینه که بچه وسط قربانی شد
    • دی A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      33 6
      من خودم فرزند وسطم اصن راضی نیستم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    من فرزند اولم ولی به نظرم فرزند دوم موفق ترن چونفرزند اول سپر بلا وتجربه برای بچه بعدیه
    • پسر بزرگ خانواده IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      43 1
      توقع خانواده از فرزند اول زیاد است مخصوصا از لحاظ مالی آخه ای پدر و مادر عزیز من که کارمند هستم مگه کارفرما حقوق مرا به خاطر اینکه فرزند اول هستم زیاد می دهد.....
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      19 1
      افرین،گل گفتی
  • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    36 86
    به نظر من فرزندان وسط زیباتر از فرزندان اول هستند.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      11 17
      نظرتون رو دوست داشتم بسیار قابل اتکا و با پشتوانه به نظر میاد
  • فرزند اول EU ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    فرزند های اول با وجود اینکه خیلی احساساتی هستند و نسبت به خونواده محبت دارن ولی نمیتونن محبتشونو نشون بدن و کمی هم خجالتی تر هستند و معمولا دوستان کمتری هم دارن.
    • بی نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      67 8
      من حتی 1 دوست هم ندارم
    • كيوان IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      52 6
      كاملا موافقم- هم با شما وهم با كل متن - من هم فرزند اولم - ضمنا اين را هم اضافه كنم فرزند اول در هنگام كودكي و به خاطر توجه زياد والدين به ديگر فرزندان ممكن است به افسردگي دچار شده و چون كسي نميفهمد در بزرگسالي گريبانش را ميگيرد . لطفا فزندان اول اظهارنظر كنند .
    • فرزند اول EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      39 4
      من خودم هنوز تو خونواده خیلی بهم اهمیت می دن و هر چی تا الان در وسع پدرم بوده برام تامین کرده.البته کلا اخلاق والدینم همینه ولی اینکه من واقعا افسرده شدم رو جدی نمی گیرن.در ضمن بچه های اول بیشتر از بچه های بعدی با پدر و مادر خود رودربایستی دارن و خیلی از حرفا و خواسته هاشونو نمی تونن بیان کنن.حداقلش که من اینطوریم.من هم خودم از اجتماع خیی خوشم میاد ولی هیچ دوستی ندارم چون جذابیت خاصی ندارم که کسی بخواد دوستم بشه.نه انقدر شیطونم که به خاطرخفن بودنم باهام دوست بشن و نه انقدر برجسته و زرنگ هستم که به خاطر اون.البته انسان تنبل به معنای نادان بودن نیستم چون خیلی از چیزایی که درک می کنم هم بعضیا درک نمیکنن و حتی این ها باعث شده که من بیشتر زجر بکشم.البته این بیشتر شد روحیه و شخصیت خودم نه بقیه
    • تنها A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
      7 1
      کیوان و فرزند اول دمتون گرم،اینقدری که من دلم برای پدرومادرم میسوزه برای خودم نمی سوزه چه درمورد مسائل دنیایی و چه آخرتی،من که فکر می کردم شایدبه دلیل این باشه که برام خیلی زحمت کشیدن ولی گویا حداقل فرزندان اول خانواده همشون همین شکلی هستند.آدم خجالتی و افسرده،تا حالا که حدود30سال از خدا عمر گرفتم هرچی دوست داشتم خودشون پیش قدم شدن،آدمی هستم که شدید با خانواده رودربایستی دارم،حتی وقتی میبینم خواهر و برادرم چیزی از پدر و یا مادرم تقاضا می کنن عصبانی و متعجب میشم، وقتی تو فامیل می بینم که چگونه برخی به خانواده هاشون فشار میارم میخام شاخ در بیارم،فرزند اول مسئولیت بیشتری داره برای بقیه بچه ها یه الگو هستی و هوای پدرو مادر باید خیلی داشته باشی چه دنیایی و چه آخرتی مثل خواندنماز قضا و ...
  • بی نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    75 72
    من فرزند آخر هستم و گوشت قربونیم! خیلی بد بخت و بیچاره هستم و از زنده بودنم سیرم و آرزوی مرگ میکنم
    • مهرداد IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      61 16
      دوست عزيز احيانا متولد ١٣٦٦ تا ١٣٦٨ نيستي ؟ چون منم دقيقا حس تورو دارم
    • نرگس IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      16 7
      منم دقیقا همین حس رو دارم
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      17 8
      بابا بیخیال، دست نگهدار سخت نگیر
    • محمدسعید A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      18 14
      من هم فرزند آخرم و یه حسی شبیه این چیزی که گفتی دارم‌. من گاهی فکر میکنم نباید به دنیا میومدم و بر اساس اهمال پدر و مادر به این دنیا اومدم یعنی ناخواسته!
  • بی نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    60 5
    مسایلی که گفته شد میتونه بسته به شرایط خانواده و موقعیت اونا متفاوت باشه... اصلا نمیشه یه نتیجه گیری کلی کرد...
  • بی نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    82 7
    بدترین چیز فرزند اوله !!!!!!!!!!!!!!! همیشه خدا هرکاری که دلم خواسته رو نتونستم بکنم چون خواهر برادر کوچیکترم همیشه من رو الگو قرار می دهند و زمانی برای کار بدی که کرده ای باز خواستشون می کنی مگن :مگه خودت این کار رو قبلا نکردی؟
  • رمیصه IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    63 6
    اینکه میگه بچه آخر سرکشن راست میگه من خودم یکی از اونام یه وقتا انقدر سرکشی میکنم خودمم تعجب میکنم از کارااااااااااااااااااااااااااااام
  • بی نام DE ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    41 42
    پرچم فرزند آخری بالاست
  • تک فرزند IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    54 82
    تک فرزندان بهترین هستند...خواهر و برادر کیلویی چند؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      38 13
      بزرگ که بشی می فهمی...
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      35 16
      راست میگی به خدا. خوش به حال هر کسی که تک فرزنده و صد البته قدرشو نمی دونه. قدرشو ما میدونیم که با یه دوجین بچه تو خونه کوچیک بزرگ شدیم رنگ هیچی رو ندیدیم. خودم بخوام بچه دار بشم عمرا بیشتر از یک بچه نمیارم تازه اگه بیارم.
    • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      17 1
      حالا تو این گیری دار کی میتونه بچه دار بشه؟! که شما میگی خواهرو برادرو بی خیال ،
  • سحر IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    اگه بچه دوران جنگ و بعد سازندگی بعد تحریم و...... باشی دیگه اول وسط اخر مهم نیست نسل سوخته ایی سوخته
    • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      81 5
      اگه بچه متولد 50 به بعد باشي كه هم سوختهاي هم حسرت به دل
    • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      57 5
      ممنون سحر خانم .دقیقا حرف دل من و همدوره ای هامو زدی.شیر مادر حلالت
    • محسن IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      28 4
      خعلیی با حال بود
    • محسن ص IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      33 6
      گل گفتی بخدا. البته من وسطی هستم بابام میگفت داداش بزرگه هیچی نمیشه ولش کرد بحال خودش الان وکیل شده رو من فشار اوردن شدم کارشناس حسابداری به خواهرم هم زیاد فشار نیاوردن که کوچیکه بود خدارو شکر اونم شد دکتر روانشناس اما به نظر من همه اینها به سطح تحصیلات والدین و نحوه اموزش اونها بستگی داره.
  • محسن IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    35 4
    با نظر سحر موافقم دقیقا همینجوره من خودم تا الان هیچی از زندگیم نفهمیدم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 5
    هیچ کدام
  • وسطی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    46 6
    من وسطی ام. تقریبا هیچ کدام از سرویس هایی که مادر و پدرم به اولی و آخری دادند به من ندادند و الان هم فقط توقع دارند. هیچ وقت نپرسیدند حالت چطوره؟ مشکلی داری و یا نه..فقط برای کارهای سختشون اون هم نه جشن ها و خوشی هاشون یادشون می اافته که منم بچشونم. مخصوصا که من دخترم و اون دوتای دیگر پسر!
    • لیلا A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      11 1
      نمیدونم چرا پدر ومادر من فک میکنن من آدم فضاییم ک هیچ مشکلی ندارم و از عهده ی همه ی مشکلات بر میام بعضی وقتا انقدر بی توجهبی میکن خیالات ورم میداره ک نکنه سر راهی باشم ب خصووووووووووص مامانم:
  • طوبی A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    48 3
    با سلام فرزندان اول مخصوصا اگر پدرومادر جوان وبدون یاور داشته باشند ، موش آزمایشگاهی خوبی برای کسب تجربه فرزند داری هستند وبا تولد فرزندان دیگر بعنوان ارشد باید پاسخگوی خراب کاریهای بقیه بعنوان نگهبان آنها باشند /من فرزند اول هستم وتا 7سالم بشه 4تا خواهربرادر شدیم !!! اما تمام این شرایط سخت باعث میشه اولیها خودساخته تر وقوی ومستقل تر باشند
    • زهره IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      14 2
      واااااااااقعا گل گفتی مواااافقم منم موش آزمایشگاهی بودم. توقعات بالا...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    1 4
    مگه فرقی هم میکنه :-(
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    16 3
    فرزند اول و دوم و آخر نداره بايد از فرصتهايي كه زندگي به هر كسي ميده استفاده كرد نبايد اول و آخر و وسط بودن را بهانه اي براي اتفاقات زندگي قرار داد انسان در هر جايگاهي كه باشه به اندازه خودش بايد تلاش كنه و اهدافش را دنبال كنه اگر هيچ هدفي در زندگي نداشته باشيم حتما در هر مقطع و سن و شرايط اجتماعي كه باشيم زندگيمون را ميبازيم فكر نكنيد من خيلي خوشبختم نه من هم مشكلات زيادي در زندگي داشتم و دارم اما مسلما نمي تونم به گردن چندمين فرزند بودنم بزارم هميشه با اميد و توكل به خدا زندگي كردم و ميكنم
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    24 9
    من که بچه اخرم خیلی هم خوبه همه به سازم میرقصن، یه سرما میخوریم همه با کمپوت میان دیدنم، داداش بزرگم تو بیمارستان بود همه می گفتن ول کن حالا اومد خونه میرویم یه سر می زنیم ، :)))
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    60 4
    کلا فرزند تو این کشور بدبخته، اول و آخر و وسط هم نداره
  • جز بچه هاي آخري IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    9 1
    من فرزند ششم و يكي مونده به آخرينم ، همه جوره شو توخونه داريم - متن بي ربط نگفته ولي در شرايطي كه بچه ها تحت شرايط يكسان بزرگ شده باشند نه اينكه يكي وسط جنگ دنيا اومده باشده يكي در رفاه نسبي!!! ضمنا دوستان تحقيق بيشتر رو مسئله تحصيل تاكيد كرده.
  • من وسطیم AE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    26 4
    "فرزندان وسط از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و تمایل بیشتری برای مشارکت در جمع دارند. " والا دقیقا بر عکس اینه چون از جمع و شلوغی فراریم , از روابط اجتماعی خوبی هم برخوردار نیستم ... بیشتر ترجیح میدم تنها باشم ...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    11 1
    خوش به حال شما که این قدر نسبت به خد آگاهی دارید که می توانید تشخیص بدهید که فرزند اول و بعدی بودن فرق داره نسل ما یعنی متولدین دهه های 40 به بعد حتی این مقدار هم خودشناسی نداشت که بداند آن روز به او چه طور گذشت انگار که توی خلا زندگی می کردیم یعنی باورتون می شه نمی دانم چه طوری بودیم تا بگم فرقش چیه نه این که یادم نیاد نه همه کودکی ام یادم است اما این که خودآگاهی جهت شناخت مقایسه ایی داشته باشم ندارم شما فکر می کنید چرا نسل شما این همه از ما جلوتر است؟
  • سایه A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    19 4
    خیلی بد دختره وسط باشی علاوه بر همه بدبختیهای گفته شده تا خواهرای بزرگتر ازدواج نکنن نمیتونی ازدواج کنی وقتی هم بلاخره خواهرها ازدواج کردن دیگه اینقدر سنت بالا رفته که باید قیدش رو بزنی . . .
  • هاشم A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    25 7
    هر چی بدبختیه مال بچه اخره . همیشه کارای خونه رو باید انجام بدی . نون بگیر آب بگیر فلانی مریضه اینو ببر دکتر اونو ببر دکتر ، اینو برسون برودنبال اون. خلاصه همه بزرگترا میرن پی زندگیشون فقط آخری میمونه . تازه همه هم میخان بهش زور بگن . البته اگه زورشون برسه :d
  • ارش IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    21 8
    من فرزند اخرهستم وهمیشه گفتم سگ در خونه بشو کوچیک خونه نشو
  • مهشید A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    4 8
    هیچوقت هیچ کس از موقعیت و شرایطی که داره راضی نیست و گله و شکایت داره و دلش میخواد جای اون یکی باشه.دقت کردید اصلا؟من بچه وسطی ام ولی تفاوتی نمیبینم توی چندمی بودنم مگه دست خودم بودم آخه!!!!!!!!!!!
  • بی نام EU ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    28 2
    هي واي من با 10 نفر همه متولد دهه پنجاه و شصت ديگه اول و اخر نداريم: همه سوخته ي اين دو دهه هستيم.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    29 2
    من فرزند آخرم راست میگن کمی تنبلم و مورد محبت زیاد برادرای بزرگم بودم آخه خواهر ندارم.اما لوس نیستم ولی خیلی دوست داشتم جوونیهای پدر و مادرم رو میدیدم. هیچ وقت ازشون کتک نخوردم . فقط دردا و پیریشون برام موند و حالا ترس از دست دادنشون. اما خوشحالم که خانواده خوبی دارم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    26 4
    من فرزند آخری هستم شدم مثل پسر خاله تو سریال کلاه قرمزی بدو نون بگیر، گوشت بگیر، برو این کارو بکن اون کارو بکن آخرشم بهم میگن خاک تو سرت با این کار کردنت
  • مینا IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    27 5
    منم فرزند اولم.با نظرتون موافقم اولی ها خیلی بهشون ظلم میشه،فکرشو کن یه وقتی کانون توجه پدر مادر باشی یهو تو 2 یا 3 سالگی یکی دیگه جاتو بگیره.بزرگم که میشی همش میگن تو الگویی اینکارو نکن خواهر رادر کوچیکت یاد میگیرن.همه کارا واسه بچه اولیا بد و زشته اما در صورتی که بچه وسطی و کوچیکه همون کارایی و که تو انجام ندادیو واسط آرزو بود و اونا انجام میدن،زور کسی هم بهشون نمیرسه.در ضمن اولی ها سازشکارم هستن.
  • حسين A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    12 0
    من حسينم فرزنددوازدهم بعداز6دخترو5پسرالبته فقط اونايي روكه زنده موندن شمردم متولد1356هستم يه داداش متولد62هم دارم يه روانشناس پيداشه تيپ شخصيتي وسايرابعادرواني منو تشريح كنه
  • بازنشسته A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    21 0
    خوش به حال فرزند.من پدرم به علت اینکه سی سال زحمت کشیدم ولی بچه هام تحصیلات لیسانس دارند وبیکارند .روزی صد بار میمیرم.
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 22
    من فرزند وسط هستم از همه خواهر وبرادرام باهوش تر وزیباتر وهمچنین موفق ترم .
    • هاشم A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      4 6
      از اعتماد به نفست خوشم اومد . موفقتر باشی . ولی من اخریم (ته تقاری )
  • روانشناس A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    12 4
    من خودم با 30 سال سن هنوز به مادر شدن حتی نمیتونم فکرم کنم.دلیلشم همون مشکلات دهه شصتیهاست که سحر خانوم همون اول خیلی عالی بیانش کردن.این روزا واقعا داشتن بچه از نظر مادی خیلی سخت شده.و انقدر همسنهای و هم نسلهای من سختی کشیدن تو زندگیشون که حتی اگر از نظر مادی هم اوضاع خوبی داشته باشن از نظر روانی توان داشتن چند تا بچه رو ندارن. ولی با همه این صحبتها با تک فرزندی مخالفم.دلایلشم کاملا علمی و منطقیه.تک فرزندها در اینده مشکلات زیادی رو تجربه میکنن.ماها که هر کدوم دو تا سه تا چهار تا خواهر و برادر داشتیم خوب میدونیم چقدر وجودشون برامون لازم و ارزشمنده.این طفل معصومها با والدینی که تو سن بالا بچه اوردن و زود پیر میشن بدون خواهر و برادر چیکار کنن؟!نسل بعدیشون که عمه و خاله و عمو و دایی هم ندارن!
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    8 2
    با نظر سحر خانم بشدت موافقم . تو این مملکت همه بچه ها ، به خاطر استرسها وفشارهای شدید جنگ و تحریم و...... درجات مختلف افسردگی را دارند و همه یه جورایی نسل سوخته اند..........
  • بی نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 1
    خدمتان عرض کنم که من سال ها پیش با آلفرد آدلر آشنا شدم نظریه فرزند چندمی او هنوز که هنوز همه روانشناسا رو متعجب میکنه حتی فروید رو هم بفکر واداشت هرچه از عمر این نظریه میگذره پویاییش بیشتر میشه...خود آدلر فرزند دوم خانواده بود و بسیار معروف وبزرگ اما همیشه به برادر بزرگترش حسادت میکرد.دراین نظریه چیزی بنام فرزند وسط وجود نداره فقط اول ودوم وآخر وتک فرزندی داره یعنی اگه شما فرزند سوم باشی وآخرین فرزند نباشی در این نظریه جایی ندارید.من فرزند اخرهستم وبه قول ادلر نمیتونم خودمو با واقعیت تطبیق بدم.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 3
    میگه تک فرزندها مشکلات رفتاری دارن ، تو این موقعیت اقتصادی ، این تک فرزندها اعتماد به نفس بالاتری پیدا کردن چون میدونن تو ارث و میراث شریک ندارن و اول واخر همه چی مال اونهاست .
  • مجتبی A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    6 3
    سلام منم فرزند وسط هستم و اصلا راضی نیستم چون وقتی چیزی میشود یا میگویند ان کوچک تر است باید هوایش را داشته باشی یا میگن اون بزرگتر هست و باید تو احترامشو نگه میداشتی بیچاره ما وسطی ها
  • وسطی A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    7 6
    سلام من فرزند وسطم و این موقعیت وسطی بودنم متنفرم. اصولا فرزندان وسط بسیار بدبخت هستند و این اعتقاد شخصی منه .
  • زهرا A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    8 25
    بچه اول از همه خوشبختر چاپلوس تر و موزی تر هستند
  • بی نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 3
    کاملا احمقانه است فاکتورهای زیادی هستن از جمله احساس امنیت والدین فرهنگ ها سطح مالی جنسیت بیماریها ی روانی یا تیپ های شخصیت والدین و... که روی نوع توجه و رفتار والدین تاثیر می زارن علت اینکه روانشناسان از فرزند چندم می پرسن نیز بدلیل کنار هم گذاشتن تمام این فاکتورها کنارهمه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    4 1
    مطلبی که در باره فرزند آخر نوشته بودی اصلا نزدیک به واقعیت هم نبود
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    15 3
    اساسا در خانواده فرزند آخر شلغم هم حساب نمی شود و حرفش هیچ خریداری ندارد. کتک ها را نوش جان میکند و مردم تصور می کنند که افراد خانواده محبت زیادی نسبت به او دارند. در صورتی که شدت کمبود محبت می تواند مشکلات زیادی برایش ایجاد کند.