بیش از یک دهه است که دیار زنده رود دیگر به زاینده رود خود نمی‌نازد! چرا؟ پرداختن به پاسخ این پرسش بهانه‌ای است تا نگارنده در یک برنامه زنده تلویزیونی با دعوت از دو صاحبنظر ارشد کشور به داستان غم‌انگیز مرگ خاموش زاینده رود در اصفهان و تبعات خطرناکش بپردازد. وعده‌ی ما، ساعت 10 صبح دوشنبه، 27 آبان 1392 در برنامه اردیبهشت از شبکه چهارم سیما.

    حال زاینده رود خوب نیست. این را همه قبول دارند؛ چه آنها که در اصفهان زندگی می‌کنند و چه آنها که در چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمان، قم و یزد روزگار می‌گذرانند. با این وجود، هنگامی که به دلایل این وخامت حال می‌پردازیم، دیگر آنقدرها اتفاق نظر بین مردم، مسئولین در مناطق یاد شده وجود ندارد! در چنین بزنگاهی است که نقد منصفانه و ارایه‌ی تحلیلی علمی و همه‌جانبه از شرایط آب‌شناختی موجود در حوضه آبخیز زاینده رود و بررسی سهم بخش‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و محیط زیست از منابع آبی این حوضه‌ی راهبردی کشور می‌تواند به برخی از مهم‌ترین دلایل بوجود آمدن این بحران کمک کند. چرا که انتظار می‌رود به رغم اختلاف نظرهای بخشی موجود، زبان علمی کارشناسی فارغ از تعلقات منطقه‌ای بتواند راهکاری بایسته برای خروج مردم شریف دیار اصفهان از این چالش بنیان‌کن ارایه دهد. چالشی که نه تنها سبب شده تا اصفهان به یکی از بدهکارترین استان‌های کشور از منظر ملاحظات بوم‌شناختی موسوم به ecological footprint بدل شود؛ بلکه خلقیات اصفهانی‌ها را هم به شدت تنگ کرده و ممکن است که حتی آنها مجبور شوند در صورت ادامه روند کنونی با دوران طلایی اقتدار سپاهان بر صدر فوتبال ایران، بدرودی تلخ گویند ...
    این که چرا رودخانه‌ی زایای زاینده رود باید به چنان فلاکتی برسد که درک عبورش از پله‌های آجری پل خواجو به یک رؤیا ماند و در حقیقت دچار نازایی شود؛ به نحوی که اگر همچنان دست روی دست بگذاریم، ممکن است ناچار شویم تا صفت این رودخانه‌ی مشهور و زیبای مرکزی وطن را از "زاینده" به "خشکه" تغییر دهیم؛ بهانه‌ی نگارنده است تا فردا - 27 آبان 1392 - در برنامه تلویزیونی هفتگی محیط زیستی خود در اردیبهشت که روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی یازده صبح به صورت زنده پخش می‌شود، به همراه دو تن از اساتید و صاحبنظران بنام محیط زیست و صنعت آب کشور- یعنی دکتر مجید مخدوم (پدر دانش ارزیابی محیط زیست در ایران و استاد دانشگاه تهران) و دکتر حسین صمدی، مدرس و محقق برجسته در حوزه‌ی منابع آب - به موضوع بررسی دلایل تشدید بحران کم آبی در حوضه آبخیز زاینده رود بپردازد و بکوشیم تا راهکارهایی برای خروج از بحران ارایه دهیم؛ بحرانی که تا همینجا هم آثاری خطرناک برجای نهاده و دستکم دو چشمه‌ی جدید تولید گرد و خاک در دشت سگزی و ورزنه (تالاب گاوخونی) آفریده و بیم مهاجرتی 300 هزارنفری از شرق استان، کمینه‌ی کابوسی است که خواب مسئولین اصفهانی را مدتهاست آشفته کرده است.

برنامه هفته گذشته اردیبهشت در باره ظروف یکبار مصرف   

یادمان باشد:
   اصفهان را از دیرباز نصف جهان می‌گفتند؛ چرا که بیش از هر شهر دیگری در ایران و جهان، صاحب کهن‌زادبوم‌های تاریخی و جذابیت‌های فرهنگی است؛ به نحوی که پادشاه اسپانیا در دیداری که سالها پیش از این شهر زیبا داشت، با حسرت گفت: اگر ابنیه‌ی تاریخی اصفهان در اسپانیا بود، بی شک کشور من در شمار ثروتمندترین کشورهای قاره اروپا جا می‌گرفت. با این وجود، به جای آنکه مدیریت حاکم بر اصفهان بر این مزیت نسبی ناهمتای سرزمین شیخ بهایی بنازد و آن را بیش از پیش صیقل داده و به صندوقی پایدار برای افزایش ثروت ملّی بدل سازد، کوشید تا با استقرار گروهی از آب‌برترین صنایع، نظیر فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی، سیمان، سفال و ... همچنین ادامه‌ی روش‌های سنتی کشاورزی، بر وابستگی معیشتی بر سرزمین بیافزاید و مردمان سختکوش و هنرمند اصفهانی را بیش از پیش چشم به راه عطوفت و مهر آسمان سازد؛ آسمانی که بارها اعلام کرده و نشان داده که میانگین ریزش‌هایش بین 20 تا 40 درصد کمتر از میانگین ریزش‌های آسمانی کل کشور است و آن هم کشوری که خود کمتر از یک سوم میانگین کره‌ی زمین از موهبت باران و برف بهره‌مند می‌تواند باشد.
    پرسش اصلی آن است: آیا این آسمان است که با اصفهان نامهربانی پیشه کرده و یا ما هستیم که قانون حاکم بر آسمان و زمین اصفهان را درک نکرده و به جای طراحی توسعه و بارگذاری درخور و متناسب با توانمندی‌ها و خواهش‌های بوم‌شناختی استان، کوشیده‌ایم تا بر اساس مصلحت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، سیمای اصفهان را دگرگون سازیم؟!

    برای مطالعه بیشتر:

    - از کدام گاوخونی سخن می‌گوییم؟

    - مناظره ای که به ضرر واقعیت، لغو شد!

    - اعتراف یکی از متخصصان سدسازی، ماست ما ترش بود!

    - آقای علیرضا ذاکر اصفهانی! شما چرا؟

    - یک خبر خوش برای مردمان دیار زنده رود

    - روزگار تلخ زنده رود

    - زنده رود، زنده شد! چه کنیم تا این زندگی را مرگ نباشد؟

    - زنده رود در اینجا همچنان زاینده رود است! باورتان می شود؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    یعنی خسته نشدید از این همه بحث و مناظره تکراری و بی نتیجه؟! نیامدن باران و خشک شدن زاینده رود آخه چه ربطی به مدیریت داره آقای درویش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • امیر RS ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      18 10
      شما نظر نده بهتره! آب زاینده رود به یزد، کرمان، کاشان و چند شهر و روستا دیگه میره
    • امیر RS ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      14 14
      خبر آنلاین خدا خیرت بده که این موضوع رو منعکس کردی،(بر خلاف سایت هایی مثل تا...ک که با زاینده رود مشکل دارند) از طرف همه همشهری هام ازتون تشکر میکنم.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      4 4
      مطمئنم اگه برات توضیح بدم بازم همین سوالو بپرسی
  • آبان A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    80 6
    تا وقتي كه با اين همه فرياد ِ‌وامصيبتا همه چيز هنوز هم گردن خشكسالي مي افتد ؛‌ چه بايد كرد !
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    71 8
    به عمل كار برايد نه به حرف براي شروع بهتره خبر انلاين يه صفحه ويژه پيگيري مسايل محيط زيست راه بندازه
  • شين A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    به اميد زنده شدن ِ‌زنده رود
    • آرش IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      يعني كسايي كه منفي دادن دلشون ميخواد زاينده رود خشك باشه؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      دلیل نازایی ؟صنایع بسیار زیاد از جمله فولاد
    • رضا IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      کلاً یک عده ای انگار زیاد حالشون خوب نیست آرش جان! شما خودت را ناراحت نکن. چون آنها فقط در سایتها می پلکند تا ساز مخالف سردهند و الکی به هر کامنتی منفی دهند.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      48 17
      دلیل نازایی توسعه نامتوازن و غیرعادلانه یک استان به ازای عقب ماندگی استانهای مجاور است. که در لفافه همان جمله ای است که استاد درویش به آن اشاره کرده اند:با این وجود، به جای آنکه مدیریت حاکم بر اصفهان بر این مزیت نسبی ناهمتای سرزمین شیخ بهایی بنازد و آن را بیش از پیش صیقل داده و به صندوقی پایدار برای افزایش ثروت ملّی بدل سازد، کوشید تا با استقرار گروهی از آب‌برترین صنایع، نظیر فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی، سیمان، سفال و ... همچنین ادامه‌ی روش‌های سنتی کشاورزی، بر وابستگی معیشتی بر سرزمین بیافزاید و مردمان سختکوش و هنرمند اصفهانی را بیش از پیش چشم به راه عطوفت و مهر آسمان سازد
    • امیرخان IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      8 20
      من خودم صد در صد مثبت میدم ولی به آرش به شما چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟ دلشون خواسته منفی دادن! شما کار دیگه ای نداری؟ هرکی منفی میده میای منفیشو تفسیر میکنیو میپرسی چرا منفی دادی؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      25 36
      آب کارون بهش نمی سازه.................
    • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      12 15
      دلیل خشک شدن برنج کاری در حوزه رودخانه به خصوص لنجان بالاتر از لنجان و در چهار محال و بختیاری رودخانه آب دارد و لی وقتی از لنجان و زرین شهر رد می شود دیگر رودخانه خشک است
    • مهران A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      11 4
      منفی چرا ؟ یعنی واقعا یک انسان میتونه به آرزوی احیای یک موهبت طبیعی و خدایی و خدادادی امتیاز منفی بده؟ چه باید گفت؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      17 6
      اولا صنایع فولاد چند دهه قبل در اصفهان تاسیس شد و اونوقت هیچ مشکلی برای آب و زاینده رود بوجود نیومد. دوما دلیل قرار گرفتن این صنایع در اصفهان هم این بوده که در اون زمان اصفهان مناسب ترین و مستعد ترین مکان بوده. اول بدلیل مکان جغرافیایی مناسب که نزدیک به همه معادن سنگ آهن کشور بوده و ضمنا امکان راحت تر حمل و نقل و انتقال فولاد ساختمانی به همه نقاط کشور بدلیل مرکز بودن اصفهان. دوم بدلیل وجود نیروی کار ماهر و صنعتگر مورد نیاز صنعت در شهر اصفهان. پس بیخود تز بی ربط در مورد دلیل خشکاندن زاینده رود ندهید.
    • اهواز A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      7 5
      غصه نخورید .زاینده رود دوباره باردار میشود ،قراره با کارون لقاح مصنوعی کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    92 8
    ببینید کجا از خشک شدن زاینده رود سبز وآباد شد و جایگزین ویلاهای شمال آقایان شده وبدانید که طبیعت حق خود را از انسان متجاوز به محیط زیست پس می گیرد
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    59 18
    مگر قبل از این خشک سالی نبوده نه دوست عزیز این ماییم که مسوولیت داریم که از منابع خدادادی درست استفاده کنیم چرا در شهری که از آب قنات استفاده می کرد و هم کشاورزی داشت و هم آب شرب آن تامین میشد در اون شهر فولاد سازی راه میندازیم و یا دیگر صنایع که نیاز به آب فراوان دارند عزیزان من تازمانی که هر مسوولی بیاید و به زادگاهش نگاه کند و بقیه کشور را در درجه دو مشکلات ما حل نخواهد شد آب زاینده رود برای زاینده رود است نه برای فولاد سازی یزد و... آب کارون هم برای کارون نه برای زنده کردن زاینده رود
    • کارمند سازمان آب A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      12 12
      آب زاینده رود به مصرف فولاد یزد نمیرسه و تنها برای شرب استفاده می شود. در ضمن همواره میزان مصرف از میزان سهمیه قانونی تعیین شده کمتر بوده است. اگه در اصفهان صنایع سیمان و فولاد از آب زاینده رود استفاده می کنند، این مشکل باید با استاندار اصفهان حل شود.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      20 14
      بله دقیقا دلیلش زیاده خواهی عجولانه است ...
    • امیر RS ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      6 1
      آفرین به همت تان
    • لیلا ملکی RS ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      8 1
      امیدواریم در این برنامه شاهد یک تحلیل منطقی و علمی به همراه راهکار نجات زاینده رود باشیم.
    • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      13 4
      من از بابت استفاده اب در فولاد خبر ندارم ولی مطمعا هستم که این اب مصارف کشاورزی دارهدر ضمن در شهرک صنعتی یزد هم اب زاینده رود استفاده میشه و این در حالیه که مناطق شرق یزد اب بسیار فراوانی دارند
  • مسعود كرامتي A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    48 13
    زنده باد زنده رود ! و جدا از اين شما پادشاه ِ‌انتخاب تيتر هستين استاد !
  • مصطفی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    57 9
    ممنون از خبرآن لاین بابت این خبررسانی. به دوستانم در اصفهان خبر می دهم تا این گفتگوی علمی را ببینند.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    69 7
    یک مویز و چهل قلندر بارش و منابع آب ایران بیش از 30 میلیون جمعیت را جوابگو نیست. گز نکرده بریدند و جمعیت را 80 میلیون کردند کجا خشک نشده، شیر در سینه مادران هم خشک شده (به آمار تولد و تعداد زنان شیر ده مراجعه کنید)
    • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      11 2
      ممنون که چنین برنامه هایی را اطلاع رسانی می کنید.
  • احمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    35 9
    ايا سزاوار است در جايي كه صنعت توريست و كشاورزي استان اصفهان به خاطر بي ابي رو به نابودي است جداي از مسائلي كه گريبانگير اين شهر زيبا شده اعم از طوفانهاي نمك كه از باتلاق خشكيده گاو خوني به سمت اصفهان ميوزد يا مهاجرت هزاران هزار كشاورز شرق استان كه به خاطر بي ابي به شهر روي اورده اند و به شغلهاي كذايي چه بسا قاچاق مواد مخدر يا.....يك واقعيت است كشاورزي كه فقط زمين داشته و كشاورزي حالا چه بكند ...
  • کریم ارسنجانی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    27 8
    امیدوارم در دولت تدبیر و امید سرانجام بتوانیم مشکلات محیط زیستی کشور را با رهبری خانم ابتکار و درایت افرادی چون شما آقای درویش عزیز حل کنیم.
    • سراج IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      19 6
      متأسفانه در زمان مسؤوليت همين خانم ابتکار در دولت آقاي خاتمي براي اولين بار در تاريخ، زاينده رود خشک شد. حالا حل مشکل را از چه کسي مي خواهيد؟ از کسي که حداقل جلو ايجاد مشکل را نگرفت؟!
  • شاهین خویش فرما IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    35 6
    آفرین به تهیه کننده برنامه اردیبهشت که به موضوعات محیط زیستی می پردازد.
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    44 78
    قطعا دلیلش به خود اصفهانی ها بر میگرده اونوقت که به فکر گسترش صنایع د رشهرشون بودن باید به فکر اینجاش می بودن
    • شهرزاد A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      19 11
      این حرف شما واقعا منو به فکر فرو برد !!!! ازین به بعد سعی میکنیم مثل انسان های اولیه زندگی کنیم کاری هم به صنعت و فناوری نداشته باشیم آب خوردنیمون رو هم از کندن چاه تامین میکنیم تا با خیال راحت ته مونده ی آب زاینده رود رو هم بدن به شهر های اطراف ....
    • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      17 10
      عزیز من وجود صنایع فولاد با این همه آلودگی و مشکلات لطف به مردم اصفهان نبوده. در واقع مردم کشور از وجود همچین صنایعی در داخل کشور بیشتر منعفت داشتن که فقط با تلاش و سختکوشی و مهارت صنعتگران و دانش و مدیریتی که همه با هم فقط در اصفهان یافت میشه داشتن همچین واحدهای صنعتی بینطیری برای کشور محقق شده. وگرنه جاهای دیگه مثل خوزستان هم صنایع مختلفی دارن ولی چون استعداد و ویژگی های گفته شده اصفهان رو ندارن هیچ وقت به اندازه اصفهان پیشرفت نکردن. ولی فقط آلودگیش برای اصفهان مانده به اضافه اینکه حسادت و تنگ نظری استان های دیگری که بخاطر عدم توانایی موفقیت نداشتن رو به دنبال داشته.
    • امیرحسین IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      8 3
      می دونستی ما یک دهم کشور های بارندگی داریم ؟ خیلی شهرهای جهان صنعتی هستند ، اما رودخونه از وسط شهرشون عبور می کنه ، اما مطمئنم یه روزی زاینده رود پرآب می شه
    • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      1 3
      اشتباهی به بی نام دوم مثبت دادم متاسفم برات با این طرز فکرت
    • اهوازی A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      6 12
      من بعضی کلمات موجود در متن کامنت آقای بی نام رو جهت تنویر اذهان عمومی معنی میکنم استعداد: باند بازی و زیاده خواهی رجال اصفهان در دولت های متوالی مدیریت: نفوذ و ایجاد لابی در مجلس توسط نمایندگان استان اصفهان بنابراین منظور ایشان از عدم وجود این ویژگی ها در خوزستان به صورت واضح برای همگان روشن میگردد. خبر آنلاین لطفا نظر من رو نشون بدید.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    45 7
    شاید اگر شیخ بهائی بیاید این موضوع را بتواند حل کند چون او در 400سال پیش توانست تمام محله های اصفهان را اب دهد وتالاب گاوخونی را هم زنده نگاه دارد اگر زاینده رود خشک شود مردم دست به مهاجرت خواهند زد
  • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    27 29
    جناب کارون! آماده باش برای مناظره ای که می خواهد سپاهان و زاینده رود را باهم احیا کند
  • وحید A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    27 5
    یاد باد ان روزگاران یاد باد
    • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      4 0
      زنده رود باغ کاران یاد باد
  • امیرخان IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    1 11
    ضا من خودم مثبت دادم ولی مثل اینکه امثال تو ارش از اون اقلیت که منفی میدن خیلی حالتون بدتر و در عین حال بیکارترین چون در کمین میشینین هرکی یه کامنت قطعا صحیح رو بهش منفی داد سریع السیر بپرین بپرسین چرا منفی دادین. یه سوال خودمونی غیر از تو کمین منفی بده ها نشستن کار دیگه ای ندارین؟ از کجا نون در میارین میخورین؟
  • امیر IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    3 7
    ضا من خودم مثبت دادم ولی مثل اینکه امثال تو ارش از اون اقلیت که منفی میدن خیلی حالتون بدتر و در عین حال بیکارترین چون در کمین میشینین هرکی یه کامنت قطعا صحیح رو بهش منفی داد سریع السیر بپرین بپرسین چرا منفی دادین. یه سوال خودمونی غیر از تو کمین منفی بده ها نشستن کار دیگه ای ندارین؟ از کجا نون در میارین میخورین؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 9
    ضا من خودم مثبت دادم ولی مثل اینکه امثال تو ارش از اون اقلیت که منفی میدن خیلی حالتون بدتر و در عین حال بیکارترین چون در کمین میشینین هرکی یه کامنت قطعا صحیح رو بهش منفی داد سریع السیر بپرین بپرسین چرا منفی دادین. یه سوال خودمونی غیر از تو کمین منفی بده ها نشستن کار دیگه ای ندارین؟ از کجا نون در میارین میخورین؟
  • کچل IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    13 1
    یادمه استاد شیمی اول دبیرستان ما میگفت جنگ جهانی سوم بر سر آب خواهد بود.کلا وضعیت آب در خاورمیانه بد است.چند سال پیش در جایی خوندم که اسرائیل پروژه بسیار بزرگی برای رویارویی با کم آبی در دست اجرا دارد.ایران هم باید به دنبال یک طرح کلان کشوری برای کم آبی باشد
    • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      9 0
      ما فعلا ... وقت نداریم برای احیای اب !
  • سيروس IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    10 13
    من مخالف انتقال آب بین حوضه ای هستم.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    15 0
    مدیریت بد
  • امین IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    21 35
    زاینده رود چهارمهال و بختیاری نه اصفهان. اول ببینید آب کجاست بعد تصمیم بگیرید و نظر بدید.
    • امیر RS ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      23 14
      حرف بیخود نزن، پس کارونم ماله چهارمحاله؟؟ دجله و فرات ماله ترکیه ست؟
  • امین IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 6
    براتون ضرر داشت این پیام حرف حق تلخه
  • كارون IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    15 16
    چراوقتی آب ندارید اینقدر آب رو مفت هدر میدید مدیریت ندارید،که حالا با کم آبی مواجه هستید ؟البته مال مفت دلسوزی نداره که ،راحت واستون آب از سرچشمه های کارون سرازیر میکنند دیگه غمتون چیه؟ صرفه جویی واسه چی! برنج بکارید ... تا دلتون میخواد بریزید بپاشید تو این کویر.
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    14 2
    درود بر مردم شریف اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، یزد، کرمان و قم که حتما قدر آب را از این پس بهتر می دانند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    15 1
    مدیر خوب که ایران را دوست داشته باشه رمز همه گره های ایران عزیزماست.تا مدیر ها پول را دوست داشته باشد همین برنامه برای کشور است
  • محسن A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    22 13
    خشک کردن کارون برای زنده کردن جای دیگر. انگار کسی نمی خواهد مسئولیت تصمیمات اشتباه خودش بر عهده بگیرد. زاینده رود خشک کردن، حالا می خواهند کارون خشک کنند
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    18 2
    دلیل نازاییه زاینده رود زاییدن سدهای بی مصرفه
  • محمد A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    18 17
    جناب درویش سلام بر شما امیدوارم به نکتۀ اساسی یعنی کم شدن بارش در ارتفاعات زردکوه چهارمحال و بختیاری اشاره کنید. در چنین شرایطی چرا باید در لنجان اصفهان برنج کاشته شود. برنجی که برای هرکیلوی آن چهار هزار لیتر آب لازم است. چرا باید رادیاتورهای صنایع فولاد و سیمان از آب زاینده رود خنک شود. لطفا شما مواظب باشید مثل استاندار محترم و یکی از مدیران اصفهان که مردم بالادست را متهم به آب دزدی کردند چشمتان را بر حقیقت نبندید. اینجا کسی دزد نیست. دزد اصلی آسمان است که بر ما سخت گرفته. دلیل غیر قابل انکار و اصلی و اساسی و قطعی و محکم و جدی خشک شدن زاینده رود فقط یک چیز است.....تغییر اقلیم و نیامدن برف والسلام
    • بی نام RS ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      18 6
      چند صد ساله این رودخونه جریان داره، یهو خشکسالی شد؟ یعنی بالادست رودخونه (چهارمحال) پمپ نذاشتن و آب رو نمی کشن واسه کشاورزی؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      12 6
      صدها ساله که در لنجان برنج میکارن و کار مردم اونجا بطور تاریخی برنج کاری بوده پس بیخود ربط ندهید! دلیل خشک شدن زاینده رود ندادن حقآبه زاینده رود و سنگ اندازی خوزستان در راه نجات این رود هست.
  • علی A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    25 31
    وقتی اصفهانیهایی که به زعم خودشون زرنگ تشریف دارند با پارتی بازی و رانت تمام صنایع مهم را در اصفهان بنا کردند و حق بقیه استانها را خوردند باید به چنین روزی فکر میکردند حالا هم می خواهند دوباره با پارتی بازی آب را از کارون و استان های غربی بگیرند به قیمت از بین رفتن اونها. ایضا این مطلب برای یزدیها هم در مقیاس کوچکتر اتفاق افتاده استانی که آب برای خوردن هم ندارند چرا اینقدر صنایع آب بر در آنجا ساختند.
    • شهرزاد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      26 17
      واقعا اصفهانیا حق بقیه ی استانا رو خوردن !!!!! ما ها اینقدر زرنگیم که آب زاینده رودمونو هر جا که دلشون میخواست بردن که رودخونمون خشک شده و سی و سه پلمون ترک برداشته اینقدر زرنگیم که بعد بیست سال که دارن مترو میسازن تو اصفهان هنو تمومش نکردن یا ورزشگاه نقش جهانی که 15 ساله هنو نساختنش ... خیلی جالبه حرفای شما ... تمام اصفهان شده دود به خاطر همین کارخونه ها .... تنها چیزی که مسئولای اصفهان نیستن زرنگ بودنه !!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      12 10
      آقای علی! اگر آنهایی که ادعاشون سقف فلک رو میشکافه و تهران رو حومه آبادان میدونن! توانایی و استعداد لازم رو برای اداره و بهره برداری صنایع مهم داشتن به همین صنایعی که همین الان در خوزستان هست میرسیدن که هر سال پسرفت نکنه. و بدون کمک تهران و اصفهان اداره صنایع شون رو اداره میکردن. (سانسور نکنید!!!!)
  • ناهید سادات IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    7 3
    موفق باشید استاد
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    18 8
    وقتی که چهارمحال وبختیاری که سرچشمه زاینده رود خشک سالی باغاتش را نابود کرده و طی 10 سال این اب را پمپاژ کردید به هزار کیلومتر دورتر از سرچشمه به خیال اینکه کویر را اباد کنید اما غافل اینکه منابع اب زیرزمینی استان چهارمحال وبختیاری را به حد نابودی کشوندید و حالا در شهرکرد اکوسیستم به هم خورده وکوهستان شده کویر وکویر هم به این کوهستان امید داشت که پر از برف ومنابع ذخیره شده بود که بر اثر مصرف بی رویه از حد قدرت انتشار این رودخانه مرد و شهرکرد با کمبود اب مواجه است شما فکر زاینده رودی در 100 ها کیلومتر فاصله از منشا اصلی مثلا در اصفهان یزد کرمان بابا این رودخانه را با لوله کشی بردن تا کرمان مگه دریا خزر که نخشکه ...
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    20 0
    جناب درویش عزیز ! آخر کی وچه کسی از اصفهانی ها پرسید فولاد مبارکه را به اصفهان بیاوریم یا نه ؟ اصلا در این مملکت کی مردم طرف مشورت قرار گرفته اند ؟گروهی پایتخت نشین هر چه خواسته اند تصمیم گرفته اند و حالا عواقبش را از چشم مردم اصفهان می بینند .آخر در کجای دنیا آبی را که به پای خود هزاران سال به سمت دشتهای پایین دست روان بوده است است با برقی که تقریبا به صورت مجانی در اختیار کشاورزان بالادست قرار گرفته به تپه ماهورها پمپ میکنندتا بادام و هلو بکارند و مثلا اشتغال ایجادکنند ؟ در کجای دنیا در منطقه ای که میزان تبخیر نزدیک دومتر درسال است برنج می کارند ؟اصولا آیا کشور ما قادر است با این منابع آبی و با روش های ما قبل تاریخی به خودکفایی کشاورزی دست یابد؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 1
    لطفا سخنان این برنامه را روی سایت بگذارید چون من و امثال من نمی توانیم آنرا تماشا کنیم.
  • اهواز A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    10 13
    کارون خط قرمز
  • اهوازی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    12 14
    ... خودمون آب نداریم ...
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    11 12
    فولاد پدر منابع آبو درمیاره و جالب اینکه کارخونه فولادو وسط بیابون میسازن!!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    16 4
    شما دنبال ارایه راه حل برای زاینده رود نیستین. اگر بودید میگفتین روزانه فولاد و ذوب آهن چقدر آب مصرف میکنن از چه منابعی و این حجم عظیم آب رو ربط نمیداد به صنایع. شما اول کمی در مورد صنایع فولاد تحقیق کنید که فکر نکنید فولاد را آب درست میکنن یا آب رو اونجا غیب میکنن!
  • پاسخ بینام 16:53 A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    15 11
    آقای بینام! و آقای دوریش، کارگرای اصفهان چند ماهه حق و حقوقشون رو نگرفتن و در بدترین شرایط صنایع فولاد کشور رو سرپا نگه داشتن. از این فولاد و ذوب آهن که هی سرکوفتشو میزنید فقط خر حمالی و مشکلات و آلودگی هواش به اصفهانی ها رسیده. جیک هم نزدن. 6 ساله زاینده رود خشک شده نه اعتراض کردن نه پلاکارد دستشون گرفتن نه حلقه انسانی درست کردن صداشون هم در نیومده. این همه برای کم آب شدن کارون شلوغ شد و همه توجه کردن ولی چند ساله هیچکس بفکر زاینده رود و اصفهان نیافتاده.
  • فرهاد A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    16 7
    آقای درویش شما بدنبال نجات زاینده رود هستید یا توجیه خشکاندن زاینده رود؟! از متنی که نوشتید و "بدهکارترین" دونستن اصفهان مشخصه حداقل در مورد اصفهان دیگه طرفدار محیط زیست نیستین! چون زاینده رود از نظر شما خودش "نازا" هست!
  • احمدرضا A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    13 2
    کسانی که به صورت خلق الساعه جوگیر شده ،بدون نظرات علمی وکارشناسی دست به توسعه زده و در بدو ورودشان به شهر هایی که آب زاینده رود از آنجا آغاز میشد مردم رو تشویق به استفاده از حق خویش کردند گویی آنها تافته جدا بافته واز مردمانی غیر از ایران هستند.بدون شک در این امر مسول هستند.عده ایی فرصت طلب هم سریعادست به آبادسازی بعضی از کوه هاو تپه های در مسیر زاینده رود زده آب را به آن بلندیها پمپاژ کردند تا محصولات فوق استراتژیک درست کنند وهلو بکارند والبته شغل ایجاد کنند همانطور که با ایجاد قلیان خانه ها ده ها هزار شغل ایجاد کردهاند والان کسی نمیتواند این تومور ایجادشده را به بهانه از دست رفتن شغل از جامعه برچیند.
  • بی نام US ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 13
    این اوج خود خواهیه که برای رودی که صرفا جنبه توریستی دارد سهم آب بقیه استان ها را به این شهر کویری اختصاص دهیم طبق پیش بینی های دانشمندان امریکایی در سی سال آینده دو سوم ایران که اصفهان هم جزو آن است خشک و بی اب خواهد شد بنابراین بهتر است دولت تدبیری برای اسکان مردم این مناطق در نقاط دیگر ایران باشد و طوری نباشد که سی سال آینده حسرت این روز ها را بخورند زمان با سرعت نور د رگذ راست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    38 10
    دوستان خوزستانی و جنوبی که متاسفانه حسادت میورزن و توهین آمیز نسبت به اصفهان برخورد میکنن لطفا توجه داشته باشن که کارخانه های فولاد و دیگر صنایعی که خودشون دارن رو یک روز بدون کمک متخصصین اصفهانی و تهرانی نمیتونن سرپا نگه دارن. ضمنا در کمال احترام به اندازه اصفهانی ها اهل کار و تلاش نیستن. اصفهان برای این صنایع بزرگ داره که توانایی و استعداد و مدیریت و متخصصین صنعتگر لازم برای این صنایع رو هم داراست. (چاپ کنید لطفا بدون سانسور!)
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    3 4
    دقیقا همینه مشکله ما. هرکس ندونه و این نظرات رو بخونه فکر میکنه جمعی از متخصصین هستید. همه صاحبنظر متخصص.
  • سعيد A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    4 2
    جناب آقاي درويش آسيبهاي صنعت توريسم را هم به زيست بوم در محاسباتتان لحاظ بفرمائيد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    15 15
    بعضی از دوستان اصفهانی طوری نظر میدن و به خوزستانی ها توهین میکنند که انگار ذوب آهن رو انها اختراع کردن خوبه همه میدونن شوروی اینکارو کرده و دلیل اینکه تو اصفهان ساختند لابی و نفوذ رجال سیاسیشان بود وگرنه وسط کویر که صنایع فولاد نمی سازند آثار باستانیش هم مرهون لطف حکومت آذری ها بوده دیگه همه میدونن پل سی و سه پول اسمش الله وردی خان بوده که تغییرش دادنند فقط موندم چرا عالی قاپو رو تغییر اسم ندادن
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      13 12
      امان از بیسوادی و دشمنی با اصفهان. الله وردی خان سردار سپاه شاه عباس بوده نه سازنده سی و سه پل! استاد علی اکبر اصفهانی و هنرمندان اصفهانی آثار رو ساختن نه قزلباش ها بیسواد جان. حکومت شاه عباس فقط پول مورد نیاز رو تامین کرد چون اصفهان پایتخت بوده. ضمنا شما اگر توانایی کار دارید همین فولاد خوزستان رو به گرد پای ذوب آهن برسونید.
  • نظر من؛ A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    13 4
    خلاصه حرف آقای درویش اینه که زاینده رود رو خود اصفهانی ها نازا کردن! و زاینده رود حقش اینه که خشک باشه. یه موقع هم فکر نکنید بخاطر جلوگیری از دادن حقآبه اصفهان توسط مسولین خوزستان و چهارمحال بختیاری زاینده رود خشک شده ها!! / دست شما واقعا درد نکنه آقای درویش! چقدر شما بفکر زاینده رود و اصفهانی ها هستین!
  • خرولک بین EU ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 11
    اصفهانی جون اهل کار گفتند زاینده رود داره نازا میشه نگفتند اصفهانی جون نازا میشه شما که کلا کم نمیارین این چه ربطی به به اهل کار نبودن خوزستانی ها میکنه که از خودت در وکنی وبه زبان برهره ای منطق می افشانی اب بایستی مدیریت بشه تکنولژی جدید خرج داره ما دست اندر کارانمون هم کاری بلد نیستنند زورشون هم میاد از کارشناسان امتحان پس داده جهانی استفاده کنند واینقدر کارها را بازمون وخطا خراب نکنند والا این جلسات فقط دق دل مردم و زیاد وخون به دل من تو می کنه که نادون این کارها هستیم. با ترانه محلی لری که میگه هی که ایگوم عاشقم هیشکی باور نی کنه والا دعوا سر اب نیست که سر لحاف ملا است وضمنا نفته که تو این خراب شده در میاد وصرف صنعت تقلبی داخلی میشه وباید از انهم حمایت بشه تو هم که زندگیت می گرده
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    8 3
    دیوونه ها از کارون میکشن به زاینده رود از زاینده رود میبرن یزد اخرشم همه جا خشک کردن