ایسنا نوشت:

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش منطقه‌ای خود از خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) پیش بینی کرد که رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت این منطقه از جمله ایران در سال جاری میلادی کمتر می‌شود.

 این وام دهنده جهانی در گزارش خود پیش بینی کرده است که رشد صادرکنندگان نفت این منطقه شامل الجزایر، بحرین، ایران، عراق، کویت، لیبی، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن، به دلیل مختل شدن عرضه نفت و تقاضای جهانی کمتر، از 5.4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2012 به 1.9 درصد در سال 2013 کاهش پیدا می‌کند اما در سال 2014 صعود می‌کند و به چهار درصد می‌رسد.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی برای ایران که در سال گذشته منفی 1.9 درصد بود، منفی 1.5 درصد در سال 2013 و رشد مثبت 1.3 درصد در سال 2014 است. در میان صادرکنندگان منطقه، لیبی تنها کشوری است که با منفی 5.1 درصد، نرخ رشد پایین‌تری از ایران دارد اما نرخ رشد این کشور برای سال آینده میلادی 25.5 پیش بینی شده است.

طبق این گزارش، ایران بالاترین نرخ تورم (تورم قیمت مصرف کننده) را در میان صادرکنندگان نفت منطقه دارد که از 30.5 درصد در سال 2012 به 42.3 درصد در سال جاری میلادی می‌رسد اما در سال 2014 به 29 درصد کاهش پیدا می‌کند که همچنان نرخ بالایی محسوب می‌شود. تنها کشور در میان صادرکنندگان نفت که پس از ایران بالاترین نرخ تورم را دارد، یمن با نرخ 12 درصدی پیش بینی شده برای سال 2013 و 2014 است.

در گزارش صندوق بین المللی پول از شاخص‌های اقتصادی دیگر، تراز حساب جاری ایران در مقایسه با پنج درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2012، 3.1 درصد برای سال جاری میلادی و 0.3 درصد در سال آینده پیش بینی شده است. همچنین صندوق پیش بینی کرده که بدهی ناخالص دولت برای ایران از 8.2 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2012 به شش درصد در سال جاری میلادی و 8.8 درصد در سال آینده می‌رسد.

کارشناسان صندوق بین المللی پول که آخرین بار در ژوییه سال 2011 برای بازبینی اقتصادی کامل به ایران سفر کردند، قرار است در سه ماهه اول سال آینده ارزیابی کاملی از اقتصاد ایران انجام دهند که تحلیل خارجی روشنی از تاثیر تحریم‌های غربی و چشم اندازهای رشد فراهم خواهد کرد. نمایندگان صندوق در سفری که اخیرا به ایران داشتند، به بحث و تبادل نظر در مورد تورم بالا، راه‌های احیای رشد اقتصادی و همچنین برنامه‌های دولت برای اصلاح سیستم یارانه و موضوعات ساختاری دیگر پرداختند.

مسعود احمد، مدیر امور منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول در این باره اظهار کرد: جدیدترین آماری که از سوی بانک مرکزی ایران منتشر شده نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سالی که در مارس به پایان رسید، بین پنج تا شش درصد کوچک شده و در سال جاری احتمالا رشد صفر خواهد داشت یا بین 0.5 تا یک درصد کوچک می‌شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    5 0
    واقعا؟!!! چقدر كمه خدا را شكر:)
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    1 2
    با هم: هيب هيب....هورا.....
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    4 0
    منظور از کاهش، همون افزایش هست دیگه ؟!
  • وحید IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 0
    با بخاطر اینکه حقوقارو اخر سال زیادنکند تورم 50 درصدو در عرض 5 ماه به 29 مرسونند
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 0
    دولت روحانی خیلی حرفه ای و درست کار بکند، فوقش بتواند بر روی کارخرابی دولت قبلی ماله بکشد و بعد که عمر دولت سر آمد باز دوباره یکی مثل دولت قبلی را به مردم تحمیل خواهند کرد.