وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده خبر داد و درباره وضعیت نشر چشمه گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود؛ اکنون هم در حال فعالیت است.

علی جنتی که در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان نشر کشور سخن می‌گفت درباره وضعیت کتاب‌های توقیف‌شده اظهار کرد: این آثار خوانش مجدد می‌شوند. این آثار توسط افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند، دوباره‌خوانی می‌شوند و ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها، کتاب چاپ شود. در ادامه گزیده‌ای از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نقل از ایسنا می‌خوانید:

- ممکن است برخی از این کتاب‌ها، رمان‌هایی باشند که اصلا قابل اصلاح نباشند، مثلا داستانی که از سوی نویسنده‌ای نوشته می‌شود، نمی‌توان از میان آن واژه یا پاراگراف و یا فصلی را حذف کرد، چون کل داستان به‌هم می‌خورد، اما چاره‌ای نیست. برخی آثار وجود دارند که اخلاق جامعه را خدشه‌دار می‌کنند و از اول رمان تا انتها این‌گونه است و نمی‌توان اجازه داد این آثار در سطح جامعه منتشر شود، اما برخی آثار در حوزه‌های علوم انسانی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آثاری هستند که می‌توانند با حذف برخی واژه‌ها یا احیانا جمله یا حداکثر یک پاراگراف اجازه انتشار یابند.

- یکی از اقداماتی که در حال انجام است، بررسی وضعیت ناشرانی است که در گذشته احیانا پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود و یا از ورود این ناشران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممانعت به عمل می‌آمده است. اما الآن در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنم قریب به اتفاق آن‌ها در نمایشگاه کتاب آتی حضور خواهند داشت، اما ناشرانی که پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود، اگر مشکل اساسی نداشته باشند، مجددا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

- نشر چشمه اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود. یک‌سری تصمیمات در داخل خود وزارت ارشاد در دولت دهم گرفته شده بود که هیأت بدوی و تجدیدنظری که در حوزه کتاب هست، تصمیماتی گرفته بود، اما چون سیاست‌های دولت جدید کاملا با دولت گذشته متفاوت است، ما مقابل ابلاغ این احکام را گرفتیم.

- تمام موارد یادشده خبرهای خوب هفته کتاب است.

رواج کتابسازی کار پسندیده ای نیست

بنابراین گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مراسم تجلیل از خادمان نشر گفت: من بر این باور هستم که تقدیر از خادمان فنی و علمی نشر کشور تنها پاسداشت گروهی از نخبگان برگزیده نیست بلکه تمجید و نکوداشت علم و دانش و آگاهی است. 

گزیده‌ای از سخنان وزیر در این مراسم را به نقل از مهر در ادامه می‌خوانید:

- امروز سخت محتاج شکوفایی نهضت کتاب و کتابخوانی در میان امت اسلامی هستیم. در سه دهه اخیر توسعه علمی کشور به عنوان بخشی از توسعه عمومی و اقتصادی کشور همواره مورد توجه بوده است به ویژه از دهه 1380 شمسی توجه به توسعه علم و فناوری نمود آشکارتری یافته است . همچنین در سند چشم انداز 20 ساله کشور بر علم و فرهنگ توجه ویژه ای شده است.

- فعالیت در حوزه نشر بس دشوار و در عین بی ارج و اجر است. با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور، متاسفانه جای کتاب در سبد خانواده ایرانی تنگ شده است.

- تقدیر از دست اندرکاران نشر کتاب نباید محدود به هفته کتاب باشد، لازم است شغل و حرفه آنها هم از سوی دیگر اصناف و کسبه مورد تکریم بیشتری قرار بگیرد.

- وزارت ارشاد خود را موظف می داند در تمام مراحل پیش و پس از چاپ، چتر حمایتی خود را از بر سر نشر کشور بگستراند. این مساله در خصوص گرانی کاغذ اهمیتی دو چندان می یابد و باید برای حل آن چاره ای اساسی اندیشید.

- تدوین راهبردهای نوین و هدف اصلاح ساختار نشر کتاب در کشور از طرح های اساسی و کلیدی دولت یازدهم است و من از تمام پژوهندگان نظری برای تدوین این طرح دعوت می کنم.

- اگر زمان و بودجه کافی برای تولید کتاب اختصاص یابد، آنگاه این فعالیت توجیه اقتصادی هم خواهد یافت. اگرچه ما به تعداد عناوین کتابی که در سال منتشر می شوند می بالیم، باید این سوال را هم از خود بپرسیم که چه تعداد از این عناوین به شکل محتوایی ارزشمند هستند و چه تعداد متاسفانه کتابسازی هستند؟ رواج کتابسازی در حوزه نشر کار پسندیده ای نیست.

- باید به تحولات تکنولوژیک در عرصه نشر کتاب هم توجه کرد، این تحول به مدد فناوری های نوین و به ویژه دیجیتال متکی بوده است، متاسفانه در ایران کمتر به کتاب های الکترونیک و کاربرد آنها توجه شده است

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    16 2
    احسنت آقای جنتی
  • اوس میتی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    19 4
    واقعاً دلم برای نشر چشمه تنگ شده. نمایشگاه پارسال بدون چشمه مثل ماکارونی بدون ته‌دیگ بود!
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      5 0
      ماکارونی بدون ته دیگ رو که گفتی! کاملا حست رو درک کردم !!
  • 123 IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    15 2
    چقدر خوب/ بازخواني كتاب هاي توقيف شده توسط آدم هاي با سواد. مرسي علي آقا
  • مهدی RO ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 0
    قابل توجه اونایی که می گفتند روحانی اشتباه کرد که او وزیر ارشاد شد. این جنتی همون جنتیه!
  • بی نام EU ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    1 0
    به منفي دهنده هاي نظر اول -ماكاروني با ته ديگ چطوره
  • یاسین IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    2 0
    من چندین بار به نشر چشمه زنگ زدم تلفنی هم گفتند که ما تعلیق هستیم !