ایرنا نوشت:

محمدرضا عارفˈ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو سوئیس را یک تحول و نقطه عطف در ده سال اخیر مذاکرات دانست و تاکید کرد که ˈ دیپلماسی و گفت وگو هرگز محکوم به شکست نیستˈ.

عارف با اشاره به برگزاری مذاکرات فشرده و جدی در ژنو گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در موضوع هسته ای سخن از مذاکره و گفت وگو کرده، اما غربی ها به دلیل برخی رفتارها و سخنان نسنجیده ای که مطرح می شد باور نداشتند با ایران بتوانند مذاکره کنند.
وی خاطرنشان کرد : با تغییراتی که پس از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید در ایران رخ داد، غرب دیگر نمی توانست طفره برود و از این منظر به طور جدی پای میز مذاکره حاضر شد و دیپلمات های توانمند دستگاه دیپلماسی ایران هم توانستند در مذاکرات سخت و پیچیده تبحر خود را نشان دهند.


**با گفت و گو مسیر تحقق به منافع ملی منطقی تر پیش خواهد رفت
رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه امروز به نظر می رسد روزی نیست که عده ای در داخل بخواهند هم نوا با خارج از مرزهای ایران از ناکامی و شکست مذاکرات سخن بگویند،تصریح کرد: دیپلماسی و گفت وگو هرگز محکوم به شکست نیست و مادامی که طرفین، اهل گفت وگو هستند، قطعا مسیر تحقق به منافع ملی هم منطقی تر پیش خواهد رفت.
دکتر عارف روند مذاکرات ژنو را ˈ خوب و منطقیˈ توصیف کرد و گفت: سخنان و مواضع طرفین مذاکره مهمترین نشانه برای حرکت درست در گام نخست است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که این دور از مذاکرات، گام نخست برای دستیابی ایران به منافع ملی اش است، اظهار داشت: قرار نیست در مذاکرات و در گام نخست به همه خواسته ها دست یابیم که اگر چنین بود نامش قطعا مذاکره نبود.
عارف افزود: اگر با نگاه مثبت به این دور از مذاکرات بنگریم، می بینیم جفاهای بزرگی را که غرب در سال های اخیر با تحریم هایش به دولت و ملت ایران روا داشته است، می توانیم با زبان منطق و آرامش و تدبیر از سر بگذرانیم.

**جدی بودن مذاکرات، وزیران خارجه اعضای 1+5 را به ژنو کشاند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ملت ایران با منش و سیره عملی خود نشان داده، اهل زور شنیدن نیست و غربی ها هم متوجه این موضوع شده و به طور جدی پای میز مذاکره حاضر شدند.
وی تصریح کرد: سفر وزیران خارجه گروه 1+5 به ژنو برای شرکت در مذاکرات در دستور کار نبود و آنها به یکباره برنامه هایشان را لغو می کنند تا خود را به ژنو برسانند و این اقدام در روند مذاکرات غیرمنتظره بود، البته دلیل آن هم مذاکرات مثبت و رو به جلوی آقای ظریف با خانم اشتون بود.


**به آینده مذاکرات خوش بین هستیم
عارف، مذاکرات اخیر ژنو را یک تحول و نقطه عطف در ده سال اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 دانست که در مسیر گفت وگوی ایران با غرب حاصل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در ژنو نسبت به آینده مذاکرات خوش بین هستم و معتقدم که طی روزهای آینده طرفین فرصت بیشتری خواهند داشت تا بتوانند موضوع را با بررسی و کار کارشناسی بیشتر و بهتر مورد ارزیابی قرار دهند تا نظراتشان به یکدیگر نزدیک شود.

**وظیفه گروه 1+5 بیشتر شده است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز وظیفه کشورهای 1+5بیشتر خواهد بود چون هم باید میان خودشان انسجام و هماهنگی بوجود بیاورند و هم باید اعتماد ملت و دولت ایران را جلب کنند تا خدشه ای به روند مذاکرات وارد نشود.
23/212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمنانی A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    38 4
    اصلا منظورش جبهه پایداری نیست!!!!
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      2 17
      کسانی همنوا با خارج هستند که فتنه 88 را درست کردند و وقتی تیرشان به سنگ خورد مثل موش تو سوراخ خزیدند و الان مجددا از سوراخ سرک میکشند