ظریف: انگلیس کاردار معرفی کرد/ جزئیات مذاکرات خصوصی با کری/غنی سازی موضوع مذاکره نبود

وزیر امور خارجه ایران درباره حضور وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 در ژنو گفت: آنها احساس می کردند که اگر حضور نداشته باشند ممکن است منافع و دیدگاه هایشان مورد توجه قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف این روزها سر شلوغی دارد و دیدارهای دیپلماتیک متعددی را برگزار می کند. وی پس از 3 روز مذاکرات فشرده در ژنو درباره پرونده هسته ای ایران و دیدارهای مختلف در حاشیه این مذاکرات با وزرای امور خارجه کشورها عضو گروه 1+5 و همچنین دیدار با کوفی عنان بلافاصله پس از ورود به ایران با وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.

با مردم ایران نمی توان با زبان تهدید و تحریم صحبت کرد

بر اساس گزارش مهر ظریف در این دیدار با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 1 + 5 در ژنو، این گفتگو ها را بسیار خوب و جدی توصیف و ابراز امیدواری کرد با حسن نیت و اراده سیاسی این گفت​وگوها به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه روند اعتماد سازی باید دو طرفه باشد به پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در تدوین و تصویب معاهدات بین المللی در زمینه خلع سلاح اشاره کرد و افزود: متاسفانه علیرغم این واقعیت کشورهای غربی به سمت فشار و تحریم​های غیر قانونی و ظالمانه رفتند، اما واقعیت​های صحنه نشان داد که با مردم ایران نمی توان با زبان تهدید و تحریم صحبت کرد بلکه باید با زبان تکریم و احترام سخن گفت.

فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن نیز با اشاره به گفت​وگوهای ایران و 1+5، ضمن تاکید بر اهمیت این گفتگو ها ، ابراز امیدواری کرد با حسن نیت و تلاش طرفین این روند به نتیجه مطلوب برسد.

در موضوع هسته‌ای مشکلی نداریم

همچنین محمدجواد ظریف در گفت و گو با العالم درباره نگرانی کشورهای عربی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 و این‌که فکر می‌کنند این مذاکرات شاید در آینده به ضررشان تمام بشود، اظهار کرد: هیچ یک از اقدامات ما علیه همسایگان‌مان نیست؛ یعنی ما امنیت خود را در امنیت همسایگان‌مان‌ جستجو می‌کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا برخی کشورهای منطقه از این‌که ایران برخی مشکلاتش را حل کند، نگران هستند. بدون شک حل این مشکلات به نفع همه و به نفع همسایگان ماست. ما با هیچ طرفی رقابت نمی‌کنیم؛ ایران کشور بزرگ منطقه است و همسایگان برای ما اهمیت دارند و روابط با آ‌ن‌ها برای ما بسیار مهم است.

اهم سخنان وزیر امور خارجه ایران در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* دست‌هایی هستند که تلاش می‌کنند میان کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه که رابطه دیرینه تاریخی‌، فرهنگی و اعتقادی دارند اختلاف ایجاد کنند؛ این دست‌ها فقط به فکر تأمین منافع خود هستند و به منافع، نگرانی ها و مشکلات منطقه نمی‌اندیشند و اهداف خودشان را دنبال می‌کنند.

* نیاز داریم با هم امنیت داشته باشیم؛ منطقه آبستن حوادث بسیار خطرناکی است. اختلافات فرقه‌ای، افراط و ترور برای همه منطقه خطر ایجاد کرده است؛ لذا باید با چشم باز، آینده‌نگری و همکاری درباره همه این مسائل گفت‌وگو کرد و همسایگان ما یکبار دیگر باید بدانند که حل مشکلات ایران با جامعه بین‌المللی به ضرر آن‌ها نیست و نباید چنین وانمود کنند که پیشرفت و موفقیت خودشان را در ادامه اختلافات بین ایران وسایر کشورها می‌بینند.

* بیشتر مذاکرات بین اعضای گروه 1+5 بود، زیرا مواضع شان تفاوت‌هایی با هم داشت و می‌خواستند مواضع خود را یکسان کنند؛ البته ما هم مذاکرات بسیار سختی داشتیم. ایران پیش‌نویسی ارائه نکرده است، بلکه چارچوب کار را ارائه کرده است. هیات ایرانی ایده‌های مختلفی را برای این‌که چه چیزهایی می‌تواند در قالب توافق قرار بگیرد، ارائه کرده است. مقداری کار برای رسیدن به توافق شروع شده و مقداری از کار هم باقی مانده است و ما در جلسه بعدی باید ببینیم که گروه 1+5 برای رسیدن به متن مشترک چقدر آمادگی و جدیت دارد.

* مذاکرات تاکنون کم و بیش به خوبی پیش رفته است. البته مواضع یکی از هیات‌های گروه 1+5 برای این گروه کمی دشواری ایجاد کرد و باعث شد که بیشتر وقت گروه 1+5 به بحث و تبادل‌نظر و رسیدن به یک راه‌حل برای مشکل آن هیات سپری شود؛ البته باید دید که کار با چه روندی پیش می‌رود و من همچنان امیدوارم.

* ما در موضوع هسته‌یی مشکلی نداریم؛ زیرا ایران دنبال سلاح نیست؛ لذا رسیدن به یک تفاهم از نظر اصولی کار دشواری نخواهد بود؛ بنابراین جای امیدواری است که در جلسه بعدی به نتیجه برسیم و با توجه به این‌که سال‌ها مذاکرات جدی برگزار نشده است، این مذاکرات باید از موانع اساسی بی‌اعتمادی خصوصا بی‌اعتمادی ما به غربی‌ها عبور کند و ضرورت دارد که ما با متانت و صبر پیش برویم و رسیدن به اهداف، تاکید بر حقوق مردم ایران و حل و فصل مشکل را فدای سرعت در کار نکنیم.

جزئیات مذاکرات خصوصی با کری

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت و گو با مهر درباره دیدار با ویلیام هیگ ، وزیر امور خارجه انگلیس و مباحث دو جانبه مربوط به تعیین کاردار غیر مقیم ، گفت: تمرکز ما در این سفر در بحث هسته ای بود وملاقات بسیار کوتاهی نیز با آقای هیگ داشتم. ایشان به صورت مشترک با آقای وستروله ، وزیر امور خارجه آلمان برای مذاکره آمدند و بعد از جلسه قدری هم ایستاده در مورد بحث روابط دو جانبه صحبت کردیم. فکر نمی کنم مشکل اساسی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روانچی نیز با سایمون گس صحبت کرده، اظهار داشت: اکنون به مراحل اجرایی رسیده ایم که کاردارهای غیر مقیم مشخص و معرفی شوند و سپس جزئیات ادامه کار معلوم شود که در این زمینه کار نسبتا خوبی بین آقای روانچی و گس انجام شده است. احساس می کنم که بعد از رسیدن ما به تهران این امکان باشد که در این زمینه به نتیجه برسیم.

اهم سخنان وزیر امور خارجه ایران در ادامه می آید:

* طرف انگلیسی کاردار غیر مقیم خود را مشخص کرده است و ما هم در مراحل پایانی تصمیم گیری درباره کاردار غیر مقیم هستیم و در آینده نزدیک این کار را انجام می دهیم.

* {در این باره که در دیدار سه جانبه ای ظهر شنبه با کاترین اشتون و جان کری داشت، گفته شد که برای مدتی معاونین از جلسه خارج شدند و جلسه به صورت خصوصی ادامه پیدا کرد} البته فکر می کنم آن دیدار خیلی طول نکشید و معاونین دوباره به ما پیوستند. یک بحثی می خواستند در مورد مشکلاتی که به دلیل مخالفت یکی از اعضای گروه غربی ایجاد شده بود و توضیحاتی در این زمینه داده شود. خیلی بحث مفصلی نشد و بعد هم ما بحث اصلی را ادامه دادیم.

* بالاخره در این دوره از مذاکرات با توجه به بحث های مفصلی که صورت گرفته بود و حرکتی که به سوی رسیدن به یک تفاهم شکل گرفته بود ، نیاز به بحث های جدی و کارشناسی بود. بنا بر این خیلی بحث های خصوصی راه به جایی نمی برد و به همین دلیل نیز فکر نمی کنم این جلسه خصوصی بیشتر از دو یا سه دقیقه طول کشید و با روش عادی ادامه پیدا کرد.

* شما اگر روی یک کلمه هم اختلاف داشته باشید توافق حاصل نمی شود. البته روی چند مورد اختلاف نظر داشتیم متأسفانه همان طوراعلام شده بعضی از مواضعی که در لحظات آخر اتخاذ شده بود نمی توانست به رسیدن به راه حل کمک کند.

* در جلسه ای که در آن شرکت کردم تقریبا از صبح روز شنبه من به این قناعت رسیده بودم که نیاز است مذاکرات مقدار بیشتری ادامه پیدا کند و این موضوع نیز به خاطر اختلافات در داخل گروه غرب بود . این نیاز وجود داشت که آنها بتوانند مشکلات خود را حل کنند.

* حتما امکان رسیدن به توافق هم در این نشست وجود داشت و هم در نشست آینده و حتی بیشتر از این نشست امکان رسیدن به توافق وجود دارد. می دانید که ما در این نشست تازه کار را شروع کردیم . ما همیشه در واقع باید با بالاترین هدف گذاری وارد جلسه بشویم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. اگر اهداف خود را خیلی متواضعانه انتخاب کنید نمی توانید به هیچ هدفی برسید.

* همین که در این جلسه توانستیم مقدار زیادی از اختلاف نظرهایی که طی حدود 8 سال روی هم انباشته شده بود را حل بکنیم و فقط چند نقطه اختلافی برسیم خود پیشرفت عظیمی است و این حاصل نمیشد مگر انکه همه با این هدف به جلو می رفتند که در همین جلسه کار را نهایی کنند و لذا از نظر روانی این حرکت بسیار مفید بود.

* اگر چنین حرکتی صورت نمی گرفت شاهد نبودید که وزرا یکی پس از دیگری به ژنو سرازیر شوند. چون احساس می کردند که اگر حضور نداشته باشند ممکن است منافع و دیدگاه هایشان مورد توجه قرار نگیرد. نحوه حضور وزرا نیز نشان دهنده این امر بود که کجا باید دعوا حل می شد.دیدید وزرای غرب بعد از اینکه کری اعلام کرد که به ژنو می آید یکی پس از دیگری خود را به ژنو رساندند تا برخی اختلاف دیدگاه هایی که در داخل گروه خودشان وجود داشت را حل و فصل کنند.ُ

* {در این باره که چه پیشنهادی از طرف ایران مطرح شد و ظریف در مذاکرات چه چیزی را عنوان کرد که باعث شد وزرای خارجه کشورها از جمله آمریکا به ژنو سرازیر شوند} اینها فوت و فن کوزه گری است و ما نباید همه فوت و فن کوزه گری را لو بدهیم.

* رژیم صهیونیستی به شدت منزوی شده است و جمهوری اسلامی توانسته یک سیاست مقتدرانه را به نمایش بگذارد. هیچ کس در دنیا ما را مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمی داند و همه انگشت اتهام را برای مذاکراتی که می توانست به نتیجه برسد را متوجه کشور دیگری می کنند.

* موضع ما کاملا مشخص است. ما گفتیم که اصل غنی سازی و تداوم غنی سازی برای ما موضوع مذاکره نیست و در این جلسه نیز نه مذاکره و نه ادعایی در مورد این موضوع شد .بحث در مورد برخی جزئیات بود که من چون وارد جزئیات نمی شوم و دیگران نیز قرارنیست وارد جزئیات شوند نمی توانم با جزئیات مطرح کنم.

* {در این باره که آیا آنها اظهار داشتند که باید غنی سازی به طور کامل متوقف شود} نه اصلا چنین اصراری را اجازه می دهیم کسی داشته باشد و نه مطرح است. بحث در مورد جزئیاتی است که موارد اجرایی است . در مورد اصل غنی سازی و تعلیق اصل غنی سازی بحثی وجود ندارد و به همین دلیل هم فکر می کنم برخی از این حرف هایی که رسانه ای شده پایه و اساسی ندارد. یعنی یکی دو نکته را که در حرف های یک وزیر خارجه که با نگرانی بیشتری وارد مذاکرات شده بود گرفتند و در کنار آن حدس و گمان هایی را اضافه کرده اند در صورتی که اصلا این طور نیست.

* شما در چه زمانی من را در حال عصبانیت دیدید. رسم است که وقت عکس گرفتن کسی اخم نمی کند. مذاکرات بسیار جدی بود . البته برای اینکه مذاکرات جدی باشد نیاز ندارد توهین آمیز و بدون احترام باشد و فضای مذاکراتی تلخ باشد . اما در بعضی موارد ممکن است فضا پرتنش و چالشی شود. ولی در ابتدای جلسه که دوربین ها را دعوت می کنند مرسوم این است که می خندند و خوش و بش می کنند تا دوربین ها خارج شوند.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    پرداخت یارانه این ماه تحت الشعاع مذاکرات هسته ای قرار گرفته و صحبتی ازش نمی شه
    • منصور A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      123 2
      ان شا الله اين اقدام اشتباه يعني پرداخت یارانه كه تمامي اقتصاد كشور را به سوي نابودي برده است سريعا و بطور كامل متوقف شود و فقط براي حمايت از افراد فاقد شغل ، مقداري هزينه زندكي تا زمان يافتن شغل به انان پرداخت شود. اين يك نياز ملي است و نبايد به خاطر منافع شخصي با ان مخالفت كنيم.
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      6 7
      من از همون ادم بیکارا هستم که بهش نیاز دارم
  • یک روحانی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    417 4
    خداوند ظریف را برای ایران اسلامی نگه دارد. انصاقا استاد دیپلماسی است.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      144 3
      و البته دکتر روحانی را که همه تدبیر اوست.
  • سورج IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    213 4
    درود بر منطق ایرانی
  • سعید A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    7 151
    نکاتی که آقای ظریف اشاره نکرد: بر اساس(دیلی تلگراف و بی‎بی‎سی) ایران متعهد به اجرای این موارد خواهدشد: 1. توقف برنامه هسته اي ايران به مدت 6 2. توقف غني سازي 20 درصد 3. بی اثر کردن ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران 4. فریز غني سازي در حد 5/3 درصد براي تامین نیاز نيروگاه هاي برق هسته اي 5.محدود كردن سانتريفيوژهاي غني سازي اورانيوم 6. راه اندازي نكردن راكتور آب سنگين اراك در طول اين شش ماه
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      113 5
      خوب چه ایرادی داره؟ مردم نون ندارن بخورن شما دنبال چی هستی؟
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      63 2
      این سعید کدام سعید است؟؟!!
    • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      76 2
      سانتریفیوژ خوردنیه؟
    • حسین IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      40 4
      از نظر شما bbc که یک شبکه دروغ و فساد بود . چی شده که جدیدا همش اخبار اونا رو بیان می کنین ؟
  • علی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    128 2
    آقای ظریف واقعا ظرفیت دیپلماسی کشورمان را بالا برده .کشاندن وزرای خارجه غربی به مذاکرات فقط کار ظریف است و بس ، دکتر جان خسته نباشی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    52 36
    این دکتر، یدونه س ! مثل فرهاد مجیدی !
    • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      24 9
      چه ربطي داشت؟
  • پیمان GB ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    107 3
    این شکل دیپلماسی باید قابل توجه بعضی ها باشه که وقتی میرفتند مذاکره کنن..خاطره تعریف می کردند.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    28 1
    آقا سعیدم جزء تیم مذاکره کننده بوده انگاری شیطون.
  • مجيد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    76 1
    دوست دارم ظريف عزيزم.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    20 0
    آقاى رئيس جمهور لطفا بخاط مردم ايران هم كه شده همه حرفها را تندروهاى داخلى و اسرائيل. نفهمند
  • مهران . ت A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    26 0
    آقا اصلا مگر ممکنه گروه مذاکره کننده بخواد بر خلاف مصلحت نظام عملی انجام بده؟ نمی گم قبلا ها نبوده و لی این بار مقداری فرق می کنه-بیایید کمی خوشبینانه تر به مساله نگاه کنیم و امیدوارانه تر. یاشاسین دکتر ظریف