آثار هنری که در یک آپارتمان ویرانه کشف شده‌اند حدود یک میلیارد دلار ارزش دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مجموعه آثار هنری که «گمشده» بودند، توسط نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم ثبت و ضبط شده بودند. آثار پیداشده بیش از 1500 اثر از هنرمدانی چون پیکاسو، ماتیس، شاگال و کلی هستند  و به گزارش رسانه های آلمان حدود یک میلیارد یورو ارزش دارند.

پلیس گمرک باواریا این مجموعه را در خانه رو به ویرانی کورنلیوس گورلیت، پسر 80 ساله هیلدربراند گورلیت پیدا کرد. گورلیت پدر در دوران پیش از جنگ جهانی دوم دلال آثار هنری بود.  طبق گزارش مجله «فوکوس» گورلیت حدود نیم قرن است که این آثار را در آپارتمانی در مونیخ نگهداری می‌کند.

آپارتمانی که این آثار در آن کشف شد وضعیتی بسیار نابسامان داشته و ظرف های غذاهای نیمه‌خورده فاسدشده، جعبه‌های غذا و قوطی‌های کنسرو در آن وجود داشته است. حتی گفته شده که یکی دو تابلو از پیکاسو بین قوطی‌های کنسرو افتاده بودند. به گفته «فوکوس» مقامات در سال 2011 این آثار را کشف و ضبط کردند اما خبرش را تا حالا اعلام نکرده بودند.

این آثار هنری حالا در یکی از انبارهای گمرک بیرون مونیخ نگهداری می‌شود و پلیس در تلاش است تا صاحبان اصلی آنها را پیدا کند.

نازی‌ها این آثار هنری را «هنر پَست» توصیف کرده بودند و این آثار را به زور از مجموعه‌داران یهودی مصادره کرده بودند یا آنها را به سرقت بده بودند و بسیاری از آنها را به قیمت‌های بسیار نازل به فروش می‌رساندند. هدف نازی‌ها از این کار پاک کردن اروپا از لوث وجود هنری پست و بی‌ارزش بود. به گزارش «فوکوس» مقامات دولتی اجازه انتشار خبر پیدا شدن این آثار را تا امروز صادر نکرده بودند.

این مجموعه شامل چند ده اثر مهم از اساتید هنر قرن بیستم اروپا از جمله پابلو پیکاسو، هانری ماتیس، مارک شاگال، امیل نولد، فرانتس مارکف مکس بکمان، پل کلی، اسکار کوکوشاکا، ارنست لودیگ کرخنر و مکس لیبرمان بوده است. تصور می‌شد حداقل 300 اثر از این مجموعه به کلی گمشده باشند.

یکی از آثار که خبر سرقت آن هم منتشر شده بود تابلویی از ماتیس است که متعلق به پل روزنبرگ، مجموعه‌دار پاریسی بوده است. روزنبرگ یکی از مجموعه‌داران بسیار معروف دهه 1930 بود که به دلیل نگهداری آثاری از پیکاسو و ماتیس بسیار شهرت داشت. او در زمان جنگ جهانی دوم مجبور به فرار از آلمان شد و بسیاری از آثارش را رها کرد. آنه سینکلر، نوه او که حالا خبرنگار تلویزیونی معروفی است و همسر رئیس سابق صندوق بین المللی پول دومینیک استراوس خان بوده سال‌ها وقت خود را صرف پیدا کردن این مجموعه آثار کرده بود.

گفته می‌شود هیدلبراند گورلیت سال 1933 و پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها این مجموعه آثار را به قیمیت بسیار پایین خریده است. پسر او نیز این آثار را در خانه‌اش نگهداری کرد.

به گزارش «فوکوس» پلیس گمرک آلمان گورلیت را در زمان کنترل ارز در حال سفر با قطار از سوییس به مونیخ در سپتامبر سال 2010 دستگیر کرد. پلیس گمرک به او مشکوک می‌شود و فوریه سال 2011 خانه او را تفتیش می‌کند و این آثار را پیدا می‌کند.

گورلیت به دلیل پرداخت نکردن مالیات یکی از اشخاص تحت پیگرد قوه قضائیه بوده و گفته می‌شود او احتمالا برخی از آثار هنری که در اختیار داشته را برای درآوردن خرج و مخارج زندگی‌اش به فروش رسانده است. یکی از آثاری که احتمالا او به فروش رسانده تابلویی از مکس بکمان است که در حراجی لمپرتز در کلن به قیمت 864 هزار یورو به فروش رفت.

مایک هوفمان، مورخ آثار هنری گفته است تنها حدود 200 تابلو از این مجموعه بررسی  و مشخص شده که متعلق به چه کسانی بوده‌اند. او معتقد است حتی مشخص نیست برخی از این تابلوها را چه کسی کشیده است چون همه آنها بررسی نشده‌اند.

تخمین زده می‌شود تعداد کل آثاری که نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم به سرقت بردند یا مصادره کردند حدود 16 هزار اثر است.

ایندیپندنت / 3 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    4 10
    4 تا تیکه نقاشی و تابلو تیکه پاره صد سال پیش به ارزش 4.001.000.000.000 تومان ! آنوقت دیه یک انسان در ایران 152.000.000 تومان !
    • سعید IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      8 0
      اگه دقت کنی می بینی تیتر زدن شاهکار هنری،اینی که شما بهش می گی 4 تا نقاشی آثاری هستن که همه دنیا تحسینش میکنن.اگر خالق این آثار هم مثل شما تفکرشون حول محور دیه و اینجور چیزها می چرخید به این هنر دست پیدا نمی کردن که بعد از سالها هنوز هم با ارزش و ناب و خاص هستن.