ایسنا نوشت:

از تلویزیون آمده بودم اما یواش یواش در رادیو ماندگار شدم. فکر می‌کردم اگر در رادیو بمانم شاید این رادیو یک آدرسی برای من باشد؛ مثلا وقتی می‌گویند آقای منوچهر آذری کجاست. همه بدانند اگر کاری با او دارند او در رادیو است.

منوچهر آذری کارش را در سال ۱۳۴۴ از تلویزیون شروع کرد، اما اکنون همه او را یک رادیویی قدیمی می‌شناسند.

این هنرمند که سال‌هاست در برنامه «جمعه ایرانی» هنرمندی می‌کند، می‌گوید: «در برنامه «جمعه ایرانی» هیچ ادعایی ندارم به دلیل اینکه آدمی هستم که شادی مردم را می‌خواهم.»

او با گفتن شعری احساس خود را اینگونه می‌گوید: «ز حق توفیق خدمت خواستم/ دل گفت چه توفیقی از این بهتر منوچهر آذری خلقی را بخندانی» و در ادامه گفت: «با همه مشکلات می‌سازیم، واقعیت تلخ است، اما واقعا صمیمانه در این برنامه زحمت می‌کشیم.»

منوچهر آذری از سال‌های ورودش به عرصه بازیگری در تلویزیون و هنرمندی‌اش در رادیو گفت و توضیح داد: «کارم را از سال ۱۳۳۴ در تلویزیون شروع کردم. از تلویزیون آمدم به رادیو و کارم را با حسن خیاط‌‌باشی شروع کردم و رشته بازیگری و فن بیان را در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران گذراندم. بازیگر تئا‌تر هم هستم و با عباس جوانمرد اولین گروه هنر ملی در ایران که به سرپرستی آقای جوانمرد، جمیله شیخی، عباس مغفوریان، پرویز تأییدی و بهرام بیضایی بود، همکاری داشتم. جوان بودم و با این هنرمندان کارم را آغاز کردم.»

آذری ادامه داد: «به رادیو که آمدم حمید قنبری (کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما») بود. این برنامه به نام او بود. هنرمندان زیادی از جمله منوچهر نوذری، فرهنگ مهرپرور، تاجی احمدی، خانم مورین، منیژه زرین، مهین بزرگی، احمد قدکچیان، عباس مصدق و مرتضی احمدی از هنرمندان این برنامه بودند. تهیه‌کننده این برنامه نیز شاهرخ نادری بود که یکی از بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان رادیویی بود. سپس روزی که با حسن خیاط‌ باشی به رادیو آمده بودیم که برنامه‌ای را ضبط کنیم، شاهرخ نادری از من دعوت کرد تا با شما و رادیو کار کنم و از موقع بود که به رادیو آمدم و یوا‌ش‌یواش در آنجا ماندگار شدم.»

 او همچنین می‌گوید: «همه کاری از لحاظ هنری انجام می‌دادم، برای کودکان نوار قصه‌های زیادی را با حمید عاملی ساختیم که یکی از بهترین آن‌ها «خروس زری، پیرهن پری» بود که خواندم.»

این هنرمند در عین حال می‌گوید: «در ۱۵ فیلم نیز ایفای نقش کرده‌ام و اولین فیلمم حضور در «شاخه‌های بید» بود. «دزد عروسک‌ها»، «عبور از غبار» پوران درخشنده، «آشپزباشی» محمدرضا هنرمند، «مجرد‌ها»، ‌ «زن بدلی»، «یک مرد یک خرس»، «سایه خیال»، «در مسیر تندباد» جعفری جوزانی از دیگر فیلم‌هایی بود که در آن‌ها ایفای نقش کردم.»

او از دوران کودکی‌اش می‌گوید که علاقهٔ زیادی به «سن» (صحنه) داشته است و می‌گوید: «کوچک‌تر که بودم در حیاط خانه‌مان دو تخته چوبی می‌گذاشتم و طنابی به آن‌ها می‌بستم و روی آن‌ها پتویی می‌انداختم که این پتو‌ها را با گیره به یکدیگر می‌بستم و پس از مدرسه که تعطیل می‌شدیم بچه‌ها خانه ما می‌آمدند و من نیز نمایش اجرا می‌کردم. نقش‌های کمدی خیلی زیاد دوست داشتم.»

آذری «هزار دستان» زنده یاد علی حاتمی را یکی از سریال‌های خاطره‌انگیزی می‌داند که در آن ایفای نقش کرده است و می‌گوید: «در این سریال نقش یک دربان را ایفا کردم که در ابتدا قرار بود در دو قسمت این سریال حضور داشته باشم اما به دلیل اینکه نقشم را فی‌البداهه و بسیار خوب ایفا می‌کردم، آقای حاتمی بسیار خوشش آمد و در ۲۶ قسمت حضور داشتم.»
 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در رادیو با فرهنگ مهرپرور برنامه «زیر ذربین» را اجرا می‌کردند، گفت: «پس از آن بود که آقای شیشه‌گران و سعید توکل آمدند و برنامه «صبح جمعه با شما» را با حضور منوچهر نوذری راه‌اندازی کردند. ماندم و ماندم و تا ۱۰ سال پیش که این برنامه به علت اینکه بعد‌ها به هم خورد، از طرفی منوچهر نوذری و فرهنگ مهرپرور نیز مرحوم شدند. آن موقع که این برنامه به راه افتاد با حضور ربیعی، اکبر منانی، افضلی، شهلا ناظری و خود آقای توکل و شیشه‌گران برنامه گرفت. آقای ملون، کارمندیان، شوت‌زاده از جمله کاراکتر‌هایی بود که در این برنامه ایفا کردیم و تا به حال نیز مانده‌ایم.»

این هنرمند می‌گوید: «پس از اینکه آقای شیشه‌گران از سعید توکل جدا شد، آقای توکل برنامه‌ای به اسم «قند و نمک» درست کرد که این برنامه برای رادیو تهران بود. در رادیو ایران نیز برنامه «صبح جمعه با شما» را مدتی داریوش کاردان به همراه ژاله صادقیان کار کردند ولی این برنامه به هم خورد. سپس آن را به مهران مدیری دادند اما آن هم نگرفت. سپس برنامه به دست سعید توکل افتاد و برنامه‌ای که تحت عنوان «قند و نمک» بود را از رادیو تهران به رادیو ایران آوردند و اکنون این برنامه ۱۱ سال است با عنوان «جمعه ایرانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

آذری با اشاره به اینکه سعید توکل امکانات زیادی برای برنامه «جمعه ایرانی» ندارد، می‌گوید: «خود او این برنامه را به دست گرفته است و خودش هم به همراه چند نویسنده دیگر نویسندگی می‌کند. من نیز جزء لاینفک این برنامه هستم، اما سعید توکل یک هوشمندی و توانمندی و سلیقه خاصی برای جلب توجه مخاطب دارد و اکثر ترانه‌ها را خودش می‌نویسد. او برای اینکه تنوع صدایی داشته باشد از هنرمندان جدید‌تر و بیشتری استفاده می‌کند، در حالی که می‌تواند این برنامه را با ۱۰ نفر از هنرمندان پیشکسوت «جمعه ایرانی» هم جمع کند، اما می‌خواهد تنوع صدایی داشته باشد و برنامه یک روند پخش نشود و ما نیز از این بابت به سعید توکل تبریک می‌گوییم.»

منوچهر آذری مشغول بازی در سریال «معمای شاه» نیز هست و می‌گوید: «فیلم‌ها و برنامه‌های زیادی به من پیشنهاد می‌شود اما اگر خدا توفیق دهد باز هم می‌خندانم و با عشق زندگی و کار می‌کنم و اگر جایی جدایی از این‌ها باشد، کار نمی‌کنم.»
 این هنرمند در عین حال در خصوص برنامه «جمعه ایرانی» ‌ می‌گوید: «ایرانی‌های خارج از کشور عاشق این برنامه هستند به دلیل اینکه با صدا رفته‌ام توی گوش مردم و بعد توی قلب مردم.»

او همچنین در خصوص هدف این برنامه گفت: «در این برنامه شعاری داریم و کسی را مسخره نمی‌کنیم. شعار ما این است «با هم بخندیم نه به هم بخندیم».

او در پایان از کاراکتر‌هایش در برنامه «جمعه ایرانی» نیز می‌گوید و توضیح می‌دهد: ««آقای کارمندیان» حامی قشر زحمت‌کش جامعه است. همیشه از مشکلات کارمندان جامعه، اجاره‌خانه، شهریه دانشگاه می‌گوید. «آقای شوت‌زاده» هم از دیگر کاراکترهای منوچهر آذری در «جمعه ایرانی» است.»

منوچهر آذری در خصوص کاراکتر «آقای شوت‌زاده» لطیفه‌ای را نیز بیان می‌کند و می‌گوید: «به شوت‌زاده می‌گویند چرا پس از ۱۰۰ سال که همسرت فوت کرد به سراغ خواهرزنت رفتی که او گفت، برای صرفه‌جویی در مادرزن.»

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =