اعتماد نوشت:

عامل ناشناخته 3100 شهروند ساکن استان خوزستان را روانه بیمارستان کرد. در حالی که به گفته علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در طول 48 ساعت گذشته 3100 نفر از ساکنان استان خوزستان با علایم تنگی نفس و مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده و 128 نفر از آنها در بخش‌های عمومی و سه کودک در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند،

نجفی می‌گوید با وجود ناشناخته بودن عاملی که موجب بروز مشکلات تنفسی شده، هوای شهر اهواز حتی پس از بارش‌های دو روز گذشته همچنان سنگین است.

به گفته وی پس از دریافت گزارش استانی از بستری این تعداد شهروند خوزستانی، عصر روز گذشته ستاد بحران و کمیته ویژه‌یی به ریاست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با حضور معاون درمان این دانشگاه، متخصصان اطفال و ریه، مدیر فوریت‌های پزشکی استان و معاون بهداشت این دانشگاه تشکیل شد و بنابر تصمیم نهایی این کمیته، تمام بیمارستان‌های استان دستور آماده‌باش دریافت کرده‌اند و معاون بهداشت دانشگاه هم متخصصان بیماری‌های عفونی استان را مامور بررسی عامل منجر به بروز علایم بیماری‌های تنفسی در بیماران بستری شده ظرف 48 ساعت گذشته کرده است.

در همین حال مجتبی گهستونی، روزنامه‌نگار ساکن اهوازمی‌گوید که کارخانجات آلاینده همچون فولاد خوزستان، لوله نورد، فولاد کاویان، اکسین و کربن بلاک در فاصله نزدیکی با مناطق مسکونی شهرهای استان قرار گرفته‌اند.

نجفی نیز احتمال بروز علایم تنفسی ناشی از نشر آلاینده‌های این کارخانجات را رد نمی‌کند و می‌گوید: «بنابر دستور رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کارگروه ویژه‌یی برای بررسی پرونده بیماران بستری طی 48 ساعت گذشته تشکیل شده که اعضای این کارگروه با کمک مسوولان محیط زیست استان وضعیت آب و هوایی خوزستان را بررسی خواهند کرد. البته اوج مراجعات به بیمارستان‌ها پس از بارندگی‌های عصر روز شنبه بوده اما در طول روز یکشنبه دیگر مراجعه‌یی صورت نگرفته است.»

وی همچنین تایید می‌کند که مراجعه یکباره 600 نفر به یک بیمارستان منجر به تشکیل کمیته ویژه بررسی علت این اتفاق شده و می‌گوید: «در یک روز، 600 نفر با علایم تنگی نفس و اختلال تنفسی به بیمارستان امیرکبیر اهواز مراجعه کردند و این شدت مراجعه تاکنون بی‌سابقه بوده است.»

دکتر محمودرضا محقق، معاون اجرایی درمان وزارت بهداشت هم در توضیح آخرین بررسی‌های این وزارتخانه از اتفاق منجر به بستری بیش از سه هزار بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های این استان طی 48 ساعت گذشته می‌گوید: «آنچه در سامانه مراقبت‌های اورژانس ثبت شده نشان می‌دهد طی هفته گذشته مراجعاتی با علایم تنفسی به بیمارستان‌های استان صورت گرفته و تا شبانه‌روز گذشته سه هزار نفر به صورت سرپایی مداوا و 128 نفر به علت مشکلات حادتر بستری شده‌اند. در واقع به طور متوسط، طی هفته گذشته روزانه چهار نفر به هرکدام از بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند که علایم تنفسی داشته‌اند و این تعداد مراجعه برای استان خوزستان چندان بالا نیست. از آنجا که هنوز تحقیق علمی بر علت این اتفاق صورت نگرفته، نمی‌توانیم علت دقیق را متوجه تحریک‌پذیری ژنتیک راه هوایی یا به علت آلودگی شیمیایی بدانیم ولی ممکن است محرک‌های شیمیایی باعث تحریک راه هوایی شده باشند. آنالیز علل این اتفاق نیازمند یک پژوهش است که باید توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان صورت بگیرد.»

وی می‌افزاید: «البته وقتی تعداد مراجعات در یک استان با یک علامت مشابه از رقمی فراتر می‌رود ما زنگ خطر را به صدا درمی‌آوریم با این حال هنوز برای استان خوزستان به زنگ خطر نرسیده‌ایم اما وضعیت ایجاد شده طی هفته گذشته یک بحران است و باید بررسی شود.»

در آخرین اطلاع کسب‌شده، هنوز اقدامی برای تعطیلی استان خوزستان و منع شهروندان از ترددهای غیرضروری صورت نگرفته و ستاد بحران استان هم جلسه‌یی در این خصوص نداشته است.

این واکنش در حالی است که ظرف روزهای گذشته، معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که کارگروه آلودگی هوا در چهار شهر البرز، اراک، اصفهان و اهواز کلید خورده و اهواز هم‌اکنون رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را براساس آخرین رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    29 0
    فولاد خوزستان بعد از تاريك شدن هوا به خاطر اينكه از هزينه هايش بكاهد غبار گيرهايش را خاموش ميكند و دنيايي از خاك وارد ريه هاي مردم ساكن اطراف خودش ميكند و البته امكان ندارد كه سازمان محيط زيست از اين موضوع اطلاعي نداشته باشد چون فقط من به شخصه چند بار باهاشون تماس گرفتم ولي هيچ تاثيري در سياست كاري فولاد خوزستان نداشته
  • رضا CZ ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    16 0
    کجاست خبرنگاران محترم هشت و سی که وقتی مجله تایم اهواز را الوده ترین شهر جهان معرفی کرده بود انرا توطئه استکبار خوانده بود!!! اسمان را نشان می داد تا به زعم خود صورت مسئله را پاک کند و توطئه بیگانگان را اشکار
  • خشایار IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    9 0
    هرچی بدبختیه مال ما مردم خوزستانه .مسئولین ونمایندگانی که خودشون را موقع انتخابات خادم ملت معرفی میکنند پس حالا که وقت عمله کجایند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    7 0
    دیگه باید چه اتفاقی بیفته تا زنگ خطر به صدا در بیاد؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    8 0
    وقتی میگن اهواز آلوده ترین شهر دنیاست ؛ درست میگن
  • مانی از اهواز A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    16 0
    من سالهای طولانی در کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران کار کرده م و اطلاع دقیق دارم که آمارهایی که این کارخانه در ارتباط با میزان آلوده کنندگی کارخانه ارائه می کند منطبق بر واقعیات نیست و در حدی آمار می دهند که کمی جریمه شوند ولی عمق فاجعه آلوده کنندگی این کارخانه خیلی بیشتر از اینهاست. فولاد خوزستان از یک سمت شهر را آلوده می کند و گروه ملی هم از سمت دیگر .این دوکارخانه دست دردست هم و به یاری شرکت کربن گلوی مردم اهواز رو برای مردن و کشته شدن می فشارند.
  • خوزستانی بیچاره IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    15 0
    مطمئن باشید اگه هزاران نفر از خوزستانی ها هم بمیرند یه تومن از پول نفت خوزستان و برایشون خرج نمی کنن
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    3 0
    بابا به فکر مردمتون باشید
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 0
    چه جالب میگن وضعیت قرمز نیست؟!!!وضعیت قرمز یعنی دادن تلفات جانی؟بابا مردم دارن خفه میشن شما نشستی منتظر وضعیت قرمز بشه،متاسفم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    3 0
    قرمز هم بشه مهم نیست