روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله اش نوشت:

متأسفانه امروز در کشور ما به جای آنکه برای متعادل ساختن جامعه تلاش شود، تلاش‌های گسترده‌ای در جهت برهم زدن تعادل و کشاندن مردم به سوی افراط صورت می‌گیرد. از یکطرف، هنگامی که دولتمردان برای حل مسأله کهنه و آزاردهنده فشارهای خارجی بر سر موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تلاش می‌کنند، انواع و اقسام کارشکنی‌ها برای ناکام ساختن آن به راه میافتد و از طرف دیگر کسانی با ذوق زدگی برای امتیاز دادن به دشمنان با همدیگر مسابقه می‌دهند. تأسف بیشتر اینکه عکس العمل‌ها در برابر این ذوق زدگی‌ها نیز دچار عدم تعادل می‌شود و جریان جدیدی از افراط را پدید می‌آورد. 
به نظر می‌رسد ریشه برخوردهای غیرمتعادل و ذوق زدگی‌ها و عکس العمل‌های افراطی، بی‌توجهی به مصالح نظام و ترجیح دادن منافع شخصی و گروهی بر منافع و مصالح جامعه و کشور است. با توجه به افرادی که در رده‌های مختلف دچار این رفتارها و گفتارهای غیرمتعادل می‌شوند، نمی‌توان گفت این افراد از تعالیم اسلام بی‌خبرند. بنابر این، مشکل را باید در شخصیت این افراد و انطباق علم و عمل در وجود آنها جستجو کرد. اینکه امام خمینی در طول 10 سال رهبری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر روی تهذیب نفس کارگزاران نظام، روحانیون و فعالان سیاسی تمرکز داشتند و همواره این مجموعه را به تلاش برای دور ساختن نفس خود از هوس‌ها و تمایلات دنیائی و توجه به مبدأ و معاد توصیه می‌کردند، به همین دلیل بود. روشن است که اگر نفس‌ها مهذب باشند، افراد هرگز درصدد ترجیح دادن منافع خود بر منافع و مصالح جامعه بر نمی‌آیند و همواره منافع کشور و ملت و نظام را محور اظهارنظرهاو اقدامات خود قرار می‌دهند. اینکه حتی در بالاترین سطوح مسئولین قوا، خودداری از بیان حق، حرکت در جهت وزش بادهای موسمی و موضع گیری براساس منافع شخصی و گروهی و جناحی جریان دارد، این یعنی عدم تهذیب نفس، گرایش شدید به سیاسی‌کاری و نادیده گرفتن نیاز جامعه به صداقت و درستکاری. جامعه ما امروز از این آفات رنج می‌برد و تا این آفات وجود دارند، جامعه به سوی اعتدال نخواهد رفت هر چند میل عموم مردم همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد نشان دادند به "اعتدال" است.
امروز جامعه ما بشدت نیازمند حرکت به سوی "اعتدال" است. اعتدال باید به بدنه جامعه تعمیم داده شود و اعتدال باید به یک فرهنگ تبدیل گردد. این هدف متعالی فقط هنگامی تأمین خواهد شد که قوای سه گانه در تمام بخش‌ها و اجزاء، تعادل در حرف و عمل را رعایت کنند و سپس برای تبدیل ساختن "اعتدال" به فرهنگ رایج در جامعه برنامه‌های عملی داشته باشند. اعتدال با شعار محقق نمی‌شود، با عمل می‌توان اعتدال را در جامعه تعمیم داد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانوى ايرانى IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    8 0
    حذف مخالف يعنى برخورد غير متعارف!! خبرانلاين با توهم هستم !
    • احترام به کاربران واجب است DE ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      7 1
      موافقم با این خانم. یعنی که چی خبرآنلاین بدون هیچ توضیحی رای منفی رو حذف کرده؟ یک توضیح کوتاه نشانه احترام به کاربران سایت شماست!
  • محرز IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 0
    با سلام ،از خداوند بزرگ میخواهیم ما را از شر هوای نفس رهایی دهد و چشم عقل ما را باز کند.به امید پیروزی حق بر باطل؛انشاالله.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    13 0
    زمانی کشور ما به ثبات و اعتدال می رسد که نیروهای تندرو از هر جناحی جای خود رو به کارگزاران میانه رو و مصلحت اندیش بدهند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 0
    خبرانلاین شما به خاطر فشار افراطیون دکمه منفی رو حذف کردی یا خودت افراطی شدی ؟