ایسنا نوشت:

در حالی که فواد ایزدی معتقد است که آمریکا ستیزی به دلیل سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورمان بوده است، صادق زیبا کلام می‌گوید که آمریکا ستیزی منافع ملی ایران را تامین نمی‌کند.

صادق زیباکلام در مناظره ا‌ی که با موضوع رابطه با آمریکا، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و با حضور فواد ایزدی دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که دشمنی با آمریکا در ذات انقلاب اسلامی نبود، اظهار کرد: عده‌ای معتقدند به این که ما در انقلاب به دنبال استقلال خواهی بودیم آمریکا با ما دشمنی کرده است و توطئه‌های فراوانی را تاکنون طراح کرده‌ است، بنابراین در این نظر این گونه فهم می‌شود که آمریکا با ایرانیان مشکل ندارد، بلکه مشکل آنها با استقلال خواهی است. اما اکنون آمریکا با ایران ، کوبا و کره‌ی شمالی دچار مشکل است پس آیا فقط این سه کشور مستقل هستند و تمام کشورهای دنیا سرسپرده آمریکا هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌کسانی که با آمریکا ستیزی موافق هستند یک مورد نشان دهند که اصرار بر آمریکا ستیزی آیا منافع ملی ایران را تامین کرده است. در مقابل من دو جین واقعیت نشان می‌دهم که این اصرار ، تیشه به ریشه‌ی منافع ایران زده است.

در ادامه فواد ایزدی اظهار کرد: آمریکا ستیزی در کشور ما به دلیل سیاست‌های آمریکا بوده است و اگر آمریکا سیاست‌های خود را تصحیح کند جمهوری اسلامی هم می‌تواند با آمریکا ارتباط برقرار کند.

وی در ادامه با بیان این‌که رئیس جمهور در نیویورک با ادبیات محترمانه مواضع نظام را اعلام کرد،یادآورشد : با این حال خانم شرمن می‌گوید ایرانی‌ها فریبکار هستند و همین خانم از اعضای مجاهدین خلق حمایت می‌کند.در زمان خاتمی، از سوی ایشان گفت و گوی تمدنها مطرح شد یا در افغانستان به آمریکا کمک شد، اما جورج بوش ایران را در محور شرارت قرار داد.به نظر من عده‌ای در داخل کشور نگران هستند که آمریکا از ادبیات جدید دولت ایران سوء استفاده کند و روحیه‌ی مقاومت را در کشور کمرنگ کند. در حالی که روحیه مقاومت به ما اجازه می‌دهد ما در کشور حکومت مردمی داشته باشیم.اگر این روحیه مقاومت از بین برود کشور ما به یک نصف دیگر تبدیل می‌شود. ما در مصر دیدیم که دولت اسلام‌گرای مرسی مواضع دوستانه‌ای نسبت به آمریکا داشت اما آمریکا در اولین فرصت دولت وی را سرنگون کرد. برای دولت قذافی هم چنین اتفاقی افتاد.

در ادامه زیبا کلام به تشریح چگونگی بدل شدن آمریکا ستیزی به گفتمان‌های مختلف در انقلاب پرداخت و گفت: بسیاری از جریان‌های انقلابی و مبارز علیه شاه متاثر از ادبیات مارکسیست‌ها بوده‌اند . البته استثناء یعنی (شهید)مرتضی مطهری و بازرگان هم وجود داشت که تحت این تاثیر قرار نگرفته‌اند. پس از پیروزی انقلاب مارکسیست‌ها برای مقابله با انقلاب اسلامی در سلامت انقلاب تشکیک ایجاد کردند، و مطرح کردند که روحانیون با سفارت آمریکا به توافق رسیده‌اند که ارتش حفظ شده و از آن برای مقابله با اقلیت‌ها و اقوام استفاده شود.

وی افزود: البته شهید بهشتی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، بازرگان، و آیت‌الله هاشمی با سفارت آمریکا در حال مذاکره بودند، ولی مذاکرات آنها با آنچه مارکسیست‌ها یا مجاهدین خلق می گفتند تفاوت داشت.

زیبا کلام در ادامه با اشاره به این که مبارزه با آمریکا به تدریج به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شد و تداوم یافت خاطرنشان کرد: از این پس برخی دریافتند که با سوار شدن بر موج ضد آمریکایی شان اجتماعی پیدا می‌کنند و همچنین با این کار جبهه ملی، نهضت آزادی، حزب توده و مجاهدین خلق را به کنار می‌زنند و اکنون برخی کسانی که مواضع ضد آمریکایی دارند به دموکراسی نیز بیشتر بی‌اعتنا هستند، البته این تراژدی اولین بار در سال 58 اتفاق افتاد.

در ادامه این مناظره ایزدی با بیان این‌که من از برخی اظهارات آقای زیباکلام تعجب می‌کنم، اظهار کرد: آقای زیباکلام می‌گویند که حکومت‌های ضدآمریکایی دیکتاتور هستند. من نمی‌دانم آیا عربستان،‌بحرین، قطر و حتی حکومت شاه ضدآمریکایی بودند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به کودتای مصر، خاطر نشان کرد: ارتش مصر که متعلق به آمریکا‌یی‌ها است کودتا کرد و در این زمان دولت آمریکا حتی یک دلار از کمک‌های یک و نیم میلیاردی خود را کم نکرد. ما مخالفت با آمریکا را به خاطر مخالفت با آمریکا نمی‌خواهیم ما ضد با آمریکا را به خاطر ضدیت با آمریکا نمی‌خواهیم و معتقدیم که در آمریکا هم همه نوع آدم وجود دارد هم خوب و هم بد و متاسفانه به دلیل ساختار سیاسی که در این کشور برقرار است، این کشور متاثر از لابی‌های مختلفی است که در آن قرار دارد. در این کشور اگر افراد نتوانند پول سرمایه‌داران را جذب کنند انتخاب نمی‌شوند.

ایزدی افزود: نتیجه این سیستم حاکم بر آمریکا این شده است که افرادی که در راس حکومت قرار می‌گیرند برای تامین منافع بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اسلحه‌سازی به کشورهای مختلف حمله می‌کنند با این حال نمی‌توان گفت فردی که نسبت به این وضعیت در آمریکا منتقد است فردی مارکسیسم است .

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    49 1
    نظر استاد زیبا کلام بلاشک مورد تایید هست.هر چند تحلیل اقای ایزدی هم مورد احترام می باشد.
  • ع.ن IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    172 1
    پس چرا روسیه و انگلیس مکار و چین کمونیست رو فراموش کردین مگر اینها کم در حق ملت ایران و مسلمانان دشمنی کردند ولی همچون دوست برای ایران شدند شما فکر می کنید این کشورها هیچ جاسوسی و دشمنی با ما نکردن و نمی کنند روسیه که خاک ایرانو گرفته ول کردین عراق که جوانهای ما رو کشت و کشور رو ویران کرد ول کردین انگلیس که امارات رو به جون ما انداخت ول کردین گیر تون فقط امریکاست؟!!!!
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    14 0
    احسنت متاسفانه دقیقا همینطوره
  • رضا A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    227 1
    چند وقت پیش معلوم شد که آمریکا از آلمان جاسوسی کرده . خوب اونها چیکار کردن؟ریختن سفارت آمریکارو اشغال کردن؟کارکنانش رو گروگان گرفتن؟مرگ بر آمریکا گفتن؟
    • عاغا غوله IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      9 7
      شما خیلی سنگ آمریکایی ها رو به سینه نزنید. جرم آمریکایی ها راجع به ایران فقط جاسوسیشون نبوده.. بهتره تاریخ را مرور کنید.
    • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      8 6
      آره دقيقا. اتفاقا ما نبايد قانون كاپيتولاسيون را باهاش مخالفت ميكرديم!!! آمريكايي ها بايد هر كاري كه دوست داشته باشند انجام بدهند. هواپيماي مسافربري ما را هم زدند فداي سرشون.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    124 1
    درود بر زیباکلام
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    18 4
    ببنید کار ما به کجا کشیده که یک غربزده افراطی در مورد امام و راه آن نظر میده ای کاش حداقل یکم مرد بودند و میگفتند آزاد هستیم این جماعت نه مذهبی هستند و نه ملی هستن
    • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      13 0
      ما نه مذهبی هستیم و نه ملی اما اقلا آدم هستیم و به خودمان حق نمی دیم به دیگران توهین کنیم یا انگ بزنیم. بهتره اول آدم شیم!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    19 3
    اگر اصلاح طلبان خیلی صریح بگویند خط امامی نیستند و سکولارند برایم قابل احترام ترند و بقول شهید مطهری برا ی مارکسیستها کرسی بگذاریم برای سکولارها هم می گذاریم نه اینکه بکن خط امام هستند و سکولار!!!! خیلی صریح بگند مشکلشون با غدیر است.
    • بی نام IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      9 0
      شهید مطهری زود ترور شد و نتونست این تفکر رو در کشور جا بندازه. شما به یاران نزدیک مورد تایید امام توهین نکنید گذاشتن کرسی برای سکولارها پیشکش. پایه دینداری آزادگیه که شما فقط بلدین ژست آزادگی بگیرین.
  • حمید همت A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    20 2
    در حادثه سرنگونی هواپیمای مسافر بری که مقصر امریکا نبود ومقصر خلبان و مسافرها بودند.الان هم که ریشه مشکلات رو پیدا نمودی استاد عزیز به خدا اگه شما روزه سکوت بگیری کسی فکر نوی کنه که شما ل....................
    • بی نام FI ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      9 1
      اقايان دوستان عزيزان در اينكه اون رويداد كار كثيفي بود شكي نيست اما مساله سرنوشت و اينده يك ملته. ما نبايد در خود تاريخ زندكي كنيم. مثلا سوال من اينه ايا صد سال اينده هم ايرانيا بايد بكن بخاطر فلان كار امريكا در صدسال قبلش باهاش رابطه نداشته باشيم؟ منافع ملي ما در قطع رابطه ابدي با غرب نيست. لطفا مقايسه اي بين كره شمالي و جنوبي داشته باشيد.
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    20 2
    مثل اینکه این آقای زیباکلام اصلا تو باغ نیستش. اصلا معلوم نیست اینقدر آمریکا آمریکا میکنند . بابا خوبه داره همه نوع دشمنی رو با کشور ما میکنن ولی شما ها اصلا به خیالتون یست .
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    21 3
    امریکا اگه پاش به ایران باز بشه همه چیز خراب میشود چون فقط بفکر سلطه است نه کمک وهمیاری
    • ل.م IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      7 0
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ...
  • بی نام FI ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    277 2
    اي كاش از زيباكلام بعنوان مشاور در دولت استفاده مي شد
    • a IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      11 8
      زیبا کلام استادیش در هاله ای از ابهام قرار داره من که دانشجوشم به عنوان استاد قبولش ندارم
  • بی نام FI ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    105 1
    افرين زيباكلام. اين حقيقته واقعا حقيقته. بقول ماهاتير محمد در سفري كه به ايران داشت ،امريكا مثل كاو شيرده ميمونه ايرانيا شاخش نصيبشون شد ولي ما از شيرش استفاده مي كنيم. بخاطر اينكه ساير كشورها مي دونن جيكار كنن. سياست دارن و منافع ملي براشون مهمه.
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    17 1
    ای کاش زیباکلام وقتی از روی دیوار سفارت آمریکا می غلطید برود آن را اشغال کند کمی اینطوری فکر می کرد.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      8 0
      ایشون در اون ماجرا حضور نداشتند عزیزم!! اینکه آقای ایزدی گفت:" آقای زیباکلام می‌گویند که حکومت‌های ضدآمریکایی دیکتاتور هستند" اصلا درست نیست چون من امروز خودم تو مناظره بودم، آقی زیباکلام منظورش این نبود آقای ایزدی صحبت رو تحریف کرد. ای کاش کل مناظره به صورت کمال پیاده و چاپ میشد. چون واقعا دکتر زیباکلام در عین زیبایی کلام بسیار منطقی و مستدل صحبت کردند و در مقابل دکتر ایزدی اصلا نتونستند جوابشون رو بدن!
    • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      6 0
      کجا ریبا کلام ار دیوار مردم بالا رفته حرف در نیارید بابا
  • بی نام EU ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    11 0
    منفي به ايزدي كه تو همه چي صاحبنظره
  • بی نام CY ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    7 0
    چرا منف ها پاک شده خبر جون؟!
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    4 0
    حالا که قراره دیگه مرگ بر آمریکا نگیم بیایید دیگه روز دانشجو هم برگزار نکنیم چون به هر حال سال روز شهادت سه تا دانشجو در تظاهرات ضد آمریکاییه
  • ز. IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    7 0
    منفی ها کو پس؟ :((
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    6 2
    بعضی وقت ها فکر می کنم چه کسی به آقای زیبا کلام مدرک دکتری علوم سیاسی داده است
  • امیر IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    18 0
    با سلام از سایت های خبری انتظار میره وقتی خبری رو پوشش می دهند کامل این وظیفه رو به عمل بیارن! من در این جلسه حضور داشتم فکر می کنم پوشش کامل این جلسه خیلی از ابهامات رو برطرف می کرد.
  • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    9 0
    آقای زیبا کلام رفتاری که برخی آقایان امروز دارند بیش از آنکه امریکاستیزی باشد دولت ستیزی است شما مطمئن باشید اگر دولت مورد نظر آقایان سرکار بود و مذاکره می کرد آقایان هیچ مشکلی نداشتند که هیچ بلکه آن چنان در وصف صلح و گفتگو و بخشش و مذاکره و... احادیث و روایت مطرح می کردند که گویی از اوجب واجبات مذاکره با امریکاست اما چه کنیم که دولت آقایان سرکار نیست و دولت مردم سرکار است
  • مجید استقلالی 444 IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    8 0
    درود بر زیبا کلام . معنی غربزده یعنی چی برادر من ؟ بزار کنار این طرز تفکر غلط رو
  • پیمان مکبر IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    9 0
    عقل و منطق حکم می نماید که هر نوع ایجاد تنش بیشتر در روابط ایران وایلات متحده امریکا بر خلاف منافع ملی ایران وامریکاست بنابراین بهبود روابط با غرب بایستی هر چه سریعتر انجام پذیرد.
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    8 1
    ننگ بر تروریست های وحشی و ضدتمدن ، ننگ بر جاسوس جهانی ، امریکای کاسبکار که همیشه حامی اول و اخر تروریست های تندرو در هر کجای جهان بوده است. تا امریکای تروریست پرور قدرت اول جهان هست جهان هرگز نه رنگ ارامش را خاهد دید و نه ازادی.
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    3 1
    امریکا سراسر تاریخش جنایت و سرکوب و یا به انحراف بردن هر صدایی است که برای ازادی و عدالت در هر جای جهان بلند شده باشد. این جاسوس جهانی و دشمن تمامی ملت ها و حامی تندروهای عقب مانده و زورمندان زورگو لایق چیزی جز ننگ از طرف همه ملتها و ازادی خاهان جهان نیست. البته این ننگ فقط شامل حکومت ظالم و زورمندان زورگوی امریکایی می باشد وگرنه مردم عادی امریکا و دانشمندان و فرهیختگان این کشور مثل همه ی کشورهای دیگر جهان لایق احترام و ارزش هستند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    2 1
    بنظرم صحبتهاي جناب ايزدي از استدلال قويتري برخورداره و جناب زيباكلام عليرغم نيت و قول پاكي كه دارن كمي عجول در بيان انها هستند، بهرحال جمع بين دو گروه كه نظرات افراطي بهم دارند خيلي خيلي مشكله، و البته نبايد فراموش كرد كه هم در ايران وهم در امريكا روساي جمهور كمي از جو حاكم سياسي متفاوت ترند و ازاينروست كه همه از ان به يك موقعيت تاريخي در حل و فصل مسايل در ميان ياد ميكنند، اين نكته بايد در ذهن باشه كه نه روحاني و نه اوباما روساي جمهور ابدي نخواهند بود. و اين بيشتر در مورد اقاي اوباما حساس تره چون فقط ٣ سال ديگر وقت داره. بهر حال اتفاقي هم قراره بيفته بايد ريشه اي باشه كه با تغيير افراد به اصل رابطه و كمَ و كيفش خللي ايجاد نكنه.
  • لاله A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    10 0
    ميشه يك كمي هم به نظرات مردم اهميت بدين؟؟؟ مردم رفع تحريم و كاهش تورم و نفسي براي زندگي كردن ميخوان .................. اينقدر سنگ جلوي پاي ملت نندازين
  • بی نام FI ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    6 0
    اقايان دوستان عزيزان در اينكه بسياري از فعاليتهاي دولت امريكا طي نيم قرن كذشته كار كثيفي بود شكي نيست ( البته مواقعي هم بود كه به نفع ايران كار كرد. رجوع كنيد به تاريخ) اما مساله سرنوشت و اينده يك ملته. ما نبايد در خود تاريخ زندكي كنيم. مثلا سوال من اينه ايا صد سال اينده هم ايرانيا بايد بكن بخاطر فلان كار امريكا در صدسال قبلش باهاش رابطه نداشته باشيم؟ منافع ملي ما در قطع رابطه ابدي با غرب نيست. لطفا مقايسه اي بين كره شمالي و جنوبي داشته باشيد. بعضي تفكرات يه سري از دوستان خيلي با رهبران كره شمالي فرقي نداره ها
  • 111111111111111 A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    11 0
    کاش دکتر زیباکلام هم به اندازه فواد ایزدی فرصت صحبت در تلویزیون رو داشت. کاش...
  • خلیج فارس A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    3 0
    آنانی که از آمریکاحمایتا میکنند با کسانی که با آمریکا دشمنی میکنند هردو ساده اندیش اند !! مسئله اصلی جهان دو قطبی است که از یک سو اروپا و آمریکا و از سوی دیگر چین و روسیه است که جهان را بین خود تقسیم و با ترفندها و بازی گربه موش دنیا رو در سلطه خود گرفته اند و اگر ملت ایران هم بخواهند نرمش از حود نشان دهند این آمریکاست که پس خواهد زد تا این دوقطب متعادل بمانند واگر روزی بنا به مصلحت این ارتباط شکل گرفت انان مجبورند چند حرکت شطرنج را تغییر دهند راستی غیر از این کشور ها جای دیگری در کره زمین آرامش دارد حتی همان یهودیهای نادانی که اروپا و آمریکا بعد از آنهمه ظلم این برنامه رو برایشان تدرک دیدن...واین قصه ادامه دارد تا...؟؟!!
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    5 0
    امریکا هم فر صت است وهم تهدید سیا ست مدار کسی است که تهدید را به فرصت تبدیل کند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    1 1
    شما مشکلات اقتصادی مارا حل کن ما از صبح تا شب مگیم مرگ بر امریکا