با این دستگاه ام.آر.آی می‌توان یک بچه قورباغه را در هوا معلق کرد!

محققان دانشگاه فرایبورگ آلمان موفق به ساخت پرقدرت‌ترین اسکنر MRI جهان شده‌اند که جزئیات 10 برابری از بدن انسان را در مقایسه با اسکنرهای متداول ارائه می‌کند.

ساخت اسکنر INUMAC از سال 2006/1385 میلادی آغاز شده و تا سپتامبر 2014/شهریور 1393 تکمیل خواهد شد. بودجه نهایی این پروژه بالع بر 270 میلیون دلار ارزیابی می شود.

به گزارش ایسنا و خبرگزاری مهر، اسکنراینوماک مجهز به آهنربای ابررسانایی از آلیاژ نیوبیوم-تیتانیوم است که با ایجاد میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی 11.75 تسلا امکان تهیه چنین تصاویر دقیقی را فراهم می‌کند. قطر داخلی آهنربا 90 سانتی‌متر است که از پهنای کافی برای اسکن کل بدن برخوردار است. برای دست‌یابی به این میدان مغناطیسی قوی، این دستگاه به وسیله ابرشاره هلیوم مایع تا دمای 1.8 کلوین (270.3 درجه سانتی‌گراد زیر صفر) سرد شده و جریان 1500 آمپر در آن برقرار می‌شود.

قدرت تفکیک پذیری فضایی اسکنرهای ام.آر.آی رایج حدود یک میلی‌متر است که می‌تواند حدود 10هزار نورون را پوشش دهد، اما اسکنر اینوماک قادر به تهیه تصاویری با وضوح 0.1 میلی‌متر معادل یک‌هزار نورون است و این بدان معنی است که تفکیک این ام.آر.آی 10 برابر ابزارهای متداول است. تفکیک زمانی دستگاه‌های ام.آر.آی فعلی حدود 1 ثانیه است، اما اسکنر جدید اینوماک می‌تواند تغییراتی در حد یک‌دهم ثانیه را نیز آشکار کند.

برای این‌که قدرت آهنرباهای این دستگاه تصویربرداری جدید را درک کنید، باید آن را با ابزارهای رایج مقایسه کنید. اغلب اسکنرهای متداول در میدان مغناطیسی بین 1.5 تا 3 تسلا کار می کنند. آهنربای ابررسانای مورد استفاده در برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) که سال گذشته موفق به کشف ذره بوزون هیگز شد، میدان مغناطیسی با قدرت 8.4 تسلا ایجاد می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که شدت میدان مغناطیسی یک چیز است و گسترده محیطی که این میدان مغناطیسی در آن اعمال می‌شود چیزی دیگر.

هرچند میدان مغناطیسی این دستگاه برای مصارف تصویربرداری پزشکی و تحقیقات آزمایشگاهی بسیار مناسب است، اما برای تاثیرگذاری در مقیاس روزمره کافی نیست. برای مثال، برای آن‌که بتواند یک قورباغه را با استفاده از یک آهنربا در هوا معلق کنید، باید میدان مغناطیسی به شدت 16 تسلا داشته باشید (موضوع تحقیق برنده جایزه ایگ‌نوبل فیزیک در سال 2000). با این حساب، قدرت میدان مغناطیسی اینوماک برای معلق نگاه داشتن یک بچه قورباغه در هوا کفایت می‌کند!

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    16 14
    همچین میگید انگار ما اهنربا ندیده ایم اهنربای nmr بخش شیمی دانشگاه شریف 14 تسلاست.
    • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      19 3
      دانشگاه در سال 1342 تجهیز شد. بیش از 30 سال هم هست با تجهیزات جدید به روز نشده. پز یک چیزی رو بده که خودمون درست کردیم.
    • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      6 3
      ببین مهندس دستگاه شریف 500 مگا هرتزه که میشه همین 11.7 تسلا. جهت اطلاع!!!!!! اما اگه گفتی فرقش با این چیه استاد؟
    • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      11 2
      بچه جون ميدوني اصلا تسلا يعني چي أون ١٤ تسلا نيست ١.٤ تسلا هست
    • بی نام MD ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      1 0
      چرا ما همش عادت داریم کارهامون رو با دعوا پیش ببریم؟ ایشون راست میگن "بود آوراج"انرژی برای راه اندازی اون پیر آهنربا با میدان 12.8 تسلاست این رو راحت میشه بدست آورد ولی نکتش تو دستگاه سنجششه! ما هر کاری کردیم محاسبمون با تستمون یکی نشد! راستی کسی میدونه این تگ های توضیحی رو که میزنن رو لگ آهنربا، کی مینویستشون؟ آخه همش فارسیه!
    • علی A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      2 1
      عزیزم داره در مورد mri میگه نه یک آهنربای معمولی یا بزرگ، مجید دلبندم شما دانشمندان هستید که ما در این نقطه قرار گرفتیم ، در ضمن دانشمندان در اروپا سال 2010 تا 2011 تونستن آهن ربایی بسازن که تا 95 تسلا را هم تحویل بده هم به راحتی تحمل کنه ، حالا برو دنبال بازیت با اون دانشگاهت.....
  • امید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    12 0
    البته نظر شما محترمه ولی محض اطلاع تو ایران mri قویتر از 1.5 نداریم ( برای مصارف پزشکی ) و خارج از ایران هم تو مراکز پیشرفته از دستگاه 3 و برای کارهای تحقیقاتی از 7 استفاده میشه. استفاده از این دستگاه تو زمینه پزشکی برای رسیدن به تشخیص مثل یه رویاست.
    • oa IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      1 0
      بیمارستان خاتم 3 تسلا داره
  • اهوازی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    دوستان صحبت سر دستگاه ام آر آی است نه آهن ربا خیلی از الکتروموتورها شار میدان مغناطیسی بیشتر از این هم دارند مباحث رو با هم قاطی نکنیم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    10 0
    درگیری ها در کامنتهای بالا بین دانشمندنماهای ما بیانگر اینه که ما ایرانیها هیچوقت قادر به انجام کارهای بزرگ و تیمی از این دست نیستیم.