۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
گلایدر 7,500,000 دلاری در راه سوراخ اوزون

دانشمندان قصد دارند به منظور مطالعه حفره لایه اوزون، دست به دامن گلایدرها شوند؛ اقدامی که می تواند رکورد جدیدی برای پرواز این هواپیماهای بدون موتور و سرنشین رقم بزند.

خبرگزاری مهر نوشت:

دانشمندان قصد دارند به منظور مطالعه حفره لایه اوزون، دست به دامن گلایدرها شوند؛ اقدامی که می تواند رکورد جدیدی برای پرواز این هواپیماهای بدون موتور و سرنشین رقم بزند.

مواد شیمیایی ساخت بشر در حال از بین بردن بخشی از اتمسفر در فاصله 15 مایلی سطح قطب جنوب هستند. اگرچه سالهاست دانشمندان تلاش کرده اند استراتوسفر جو را از نزدیک بررسی کنند اما قرار گرفتن اوزون در لبه فضا و ارتفاع بسیار زیاد از سطح زمین کار را برای پرواز هواپیماهای معمولی دشوار کرده است.

اکنون دانش پژوهان برای این مطالعات به فکر استفاده از گلایدر افتاده اند که نیازی به موتور و سوخت ندارد و می تواند با پدیده های جوی طبیعی بالا برود. از این رو گروهی از دانشمندان علوم مختلف در حال ساخت هواپیمای بدون موتور دو نفره ای هستند که در برابر خطرات عجیب و غریب پرواز در ابرهای استراتوسفر دوام بیاورد. سفری که قرار است اگوست 2015 انجام شود.

قرار است این گلایدر به آرژانتین منتقل شود تا از آنجا توسط بادهای اقیانوس آرام که از کوهستان آند منعکس شده و یک موج ایستاده شکل می دهند، با سرعت 30 پا در ثانیه به فراز آسمانها برود.

ادوارد وارنک مهندس هوا فضا مدیر اجرایی پروژه گلایدر " Perlan II" ، می گوید امواج باد کوهستانی تند و پر انرژی هستند.

به گفته وی یک هواپیمای تک موتور - احتمالا یک هواپیمای بذرپاش - این گلایدر را برای برخورد با این امواج به ارتفاع 10 هزار پایی می برد.

در جایی که این امواج ضعیف می شوند یعنی در حدود 60 هزار پایی، این گلایدر از پدیده دیگری موسوم به گرداب قطبی استفاده می کند. گرداب قطبی بادهای مدوری است که مانند یک طوفان بزرگ در زمستان عمل کرده و حرکت رو با بالای قوی ایجاد می کند.

این گلایدر اگر بتواند به این جریان برسد، به ارتفاعات بالاتری دست می یابد و به ابرهای پرلن و بالاتر از آن، به حفره اوزون می رسد.

هدف دانشمندان دستیابی به ارتفاع 90 هزار پایی یا 17 مایلی سطح زمین است تا رکورد ارتفاع جدیدی برای یک گلایدر ثبت شود. پیش از این گلایدر Perlan I توانست بود در روز سی ام اگوست 2006 به ارتفاع 50 هزار و 726 پایی زمین برسد.

گفته می شود ساخت و راه اندازی پرلن 2 حدود 7.5 میلیون دلار هزینه بردارد که 3.5 میلیون دلار آن تا کنون هزینه شده است . محققان اکنون در تلاش برای افزایش سطح تعادل این گلایدر هستند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    7 0
    قیمتو داری؟؟؟؟