مخالفان وزیرپیشنهادی علوم چه گفتند؟/ فرجی‌دانا یک کتاب هم ندارد و برنامه هایش عملی نیست

نماینده قائنات که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد گفت: برنامه دکتر فرجی دانا کلیشه‌ای است و ایشان حتی فرصت این که یک بار هم قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را خوانده باشند نداشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جواد هروی، نماینده قائنات و زیرکوه که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی می‌کرد، گفت: هم عزیزان اصولگرا و هم عزیزان اصلاح‌طلب بیایید انتخاب وزیر علوم را جدی گرفته و به دور از شائبه‌های سیاسی به سوگندی که برای مصالح مردم خورده ایم پایبند بمانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در سال‌های گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم، مدیران مدبر به کار گرفته می‌شدند که رویکرد غیرسیاسی داشتند، امروز ما هم در ردیف صادرکنندگان محصولات علمی به جهان بودیم.

او با اشاره به این که فضای آموزشی به قدری سیاسی شده که حضور مدیران سیاسی در راس دانشگاه‌ها یک روند عادی و معمول شده است،‌ گفت: رشد غیرمنتظره کمی دانشگاه‌ها طوری شد که مانند تبلیغ وارونه جمعیت چنان تبلیغ کردیم که امروز ترمزبریده و با مشکل جمعیتی روبه‌روییم. حالا باید دید مشکل اشتغالزایی ناشی از حرکت ترمزبریده دانشگاه‌ها را چه کسی پاسخگو است؟

هروی گفت: امروز باید تمنای مرد رویین تنی را برای تصدی وزارت علوم کنیم. آنچه امروزموجب شده سومین نفر پیشنهادی هم به باد انتقاد گرفته شود، ضرورت توجه هرچه بییشتر توسعه علمی در کشور است چنانچه مقام عظمای ولایت بارها بر توسعه علمی اشاره کردند و تاکید شده اگر غرب هم به جایی رسیده از توسعه علمی بوده اما ما به این قضیه تکیه نکردیم.

نماینده قائنات گفت: تبلور عقلانیت در فضای دانشگاه کلید می‌خورد پس نباید در مقابل این قضیه بی‌تفاوت باشیم و باید دقت کنیم که سکان آموزش عالی را به دست عالمترین و مدبرترین شخصیت بسپاریم.

او با بیان این که چند سال است که مبحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شده گفت: اما واقعا دانشگاه‌ها اسلامی‌تر شده یا غیراسلامی‌تر؟ این سوال چرا مطرح می‌شود؟ چون وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند. واژه استاد و معلم سنگ تیپاخورده‌ای شده و جای تاسف دارد که هر خرمهره‌ای را به نام گوهر در بازار علم می‌فروشند. سردمداران علوم در خواب خرگوشی هستند چون وزرای علوم کارآمد نیستند. کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر فرزانه انقلات تاکید داشته به نسیان سپرده شده است، قوانین برنامه پنج ساله توسعه از یاد رفته است، هر نهاد و دستگاهی که در حوزه آموزش عالی قرار دارد فقط بر طبل خودش می‌کوبد چون نخواسته‌ایم وزرای علوم ما حکیم و فرهیخته باشند.

این نماینده همچنین گفت: مجلس از همینجاست که به جایگاه وزیر علوم حساسیت نشان می‌دهد چون فردی که می‌خواهد سکان وزارت مهمی چون علوم را به دست بگیرد باید دغدغه داشته باشد و این دغدغه را در وجود ایشان کمتر می‌بیینم در حالی که وزیرعلوم بدون دغذعه نمی تواند دانش‌افزایی کند.

هروی ادامه داد: به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم. اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد متکی به نفت شود باید تحولی صورت بگیرد. ما جهاد اکبر را خیلی وقت است آغاز کرده‌ایم اما به نتایج مطمئنه نرسیده‌ایم چون قصور وجود داشته است. نقشه جامع علمی کشور تدوین شده اما یک بار هم نقد و بررسی نشده که ببینیم چه کرده‌ایم. سکوت معنادار شورای عالی انقلاب فرهنگی درقبال چالش‌های آموزشی قابل تامل است.

او سپس با بیان این که با این مقدمات وارد اصل قضیه می‌شوم، گفت: آموزش عالی امروز ستون فقرات نظام در کشور است و باید وزیر علوم حساسترین شخص علمی و با کفایت‌ترین و با دیانت‌ترین پشتوانه را داشته باشد. با این تصاویر و گرداب‌های مواج بر سر راه آموزش، آیا ایشان قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای پرتلاطم دارد؟ آشنایی ایشان با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این منصب بربیاید؟

هروی گفت: حتی اگر از ایشان بپرسند از ترکیب هیات امنای دانشگاه ها اطلاع دارند یا نه بعید می‌دانم بدانند یا بعضی از مباحث اساسی و بدیهی را که باید در جریان باشند، من در برنامه ایشان ندیدم. دکتر فرجی با چند سال ریاست یک دانشگاه، استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارند؟ 2500 دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن خیلی تفاوت دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: دکتر فرجی دانا توان انجام تحول در علوم انسانی و ارتقای آن را دارند؟ رشته ایشان غیرانسانی بوده و تخصص غیرانسانی داشته‌اند پس با چه پیشینه‌ای می‌خواهد ارتقای علوم انسانی را در کشور پیاده کند؟ بازنگری در علوم انسانی را کسی می‌تواند اجرایی کند که بر آنها اشراف داشته باشد یا رشته یا مطالعات و تحقیقاتی را در این زمینه داشته باشد.

هروی همچنین گفت: آموزش عالی ما آموزش محور است، سکان آن را باید کسی به دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه تا بتواند این نگاه را به پژوهش محوری هدایت کند این در حالی است که ایشان حتی یک کتاب هم ندارد و مقالات ایشان هم کار گروهی است.

او با بیان این که کسی که در مسند وزارت علوم می‌خواهد بنشیند باید سرآمد علمی و پژوهشی باشد اما در کارنامه ایشان چنین چیزی نیست، گفت: ایشان چند کتاب در کارنامه دارد؟ رتبه استاد تمامی چگونه بدون داشتن این پژوهش‌ها به ایشان داده شده است؟

هروی همچنین گفت: ایشان چه اطلاعاتی از مناطق محروم دارد؟ تا چه اندازه می‌تواند مهار آموزش عالی سرکش را به دست بگیرد؟ ما سوال کردیم اما در این زمینه‌ها ایشان سکوت کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دکتر فرجی دانا که از هفته قبل قانع شد وزیر شود چطور می‌خواهد رویکرد تعاملی با مجلس برقرار کند؟ وزیر علوم باید بیشترین تعامل را با مجلس داشته باشد اما الان از ایشان بپرسید تعداد نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات چند نفر است.

نماینده قائنات با بیان این که رویکرد تعاملی سابقه و تجربه می‌خواهد که ایشان ندارد، افزود: ایشان در برنامه‌هایشان نگفته‌اند که چگونه میخواهند جلوی ادغام و انتزاعات بی رویه در آموزش عالی را بگیرند. این یک مشکل است که باید سامان دهی شود.

ایشان در برنامه‌ها اشاره نکردند که اجرایی نشدن ماده 17 قانون برنامه پنجساله توسعه که اشاره به شرکت‌های دانش بنیان میکند را چطور میخواهند اجرایی کنند در حالی که دو سال است که این ماده معطل مانده است. ایشان همچنین نگفته که تفاوت و تبعیض فاحش حقوق و بازنشستگی میان استادان دانشگاه‌ها را چطور پر میکنند یا این که در قبال خالی شدن صندلی دانشگاه‌ها که امروز با رشد آن مواجهیم چه راهکاری دارند. ضمن این که به تبصره "ه" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه هیچ اشاره‌ای نکردند و نگفتند راهکار عملی برای ماده 8 قانون برنامه پنجم توسعه که کرسی‌های آزاداندیشی است، چیست. 

هروی در پایان گفت: برنامه دکتر فرجی کلیشه‌ای است و حتی فرصت این که یک بار هم قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را خوانده باشند نداشته است.

 

طبیب زاده در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: برنامه های فرجی دانا عملی نیستند

زهره طبیب زاده نوری نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم به صحن علنی مجس آمد.وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مخالفت من با فرد نیست گفت:مخالفت من با برنامه ها و تفکرات سیاسی ایشان است.

وی خطاب به فرجی دانا گفت: متاسفانه در برنامه های شما تسلط و اشراف بر قوانین وجد ندارد. شما راهکاری با در نظر گرفتن مشکلات و کمبود منابع مالی در دستور کارتان وجود ندارد در حالیکه انتظار نمایندگان راهکار عملی از طرف شماست. امکانات مالی این اجازه را نمی دهد که در زمان 4 سال بتوانید این برنامه ها را اجرایی کنید و به نظر می رسد که این برنامه ها یا به به صورت شعاری یا عبارات کلی و بدون منابع مالی مطرح شده و فارغ از اهمیت و اولویت است.

طبیب زاده گفت: برنامه شما مسیر مشخصی برای حل مشکلات وجود ندارد در حالی که در وضعیت تحریم و هجمه علیه ایران وزیر علوم باید برای ساخت درونی قدرت در حوزه علم و فناوری برنامه داشته باشد. در برخی قسمت‌های برنامه‌ ارایه‌شده مسایل به صورت شعارگونه ارایه شده است و از آن جمله می‌توان به دو بخش که مربوط به پاسخ‌گوبودن دانشگاه‌ها در مسایل مختلف و همچنین افزایش بی‌حد و مرز آزادی دانشگاه‌ها اشاره کرد.

نماینده تهران برنامه‌های وزیر پیشنهادی را غیرقابل اجرا دانست و گفت: با بودجه فعلی موارد مطرح‌شده در برنامه در 20 سال آینده قابل اجرا نیست و همچنین در بعضی موارد قول‌هایی داده‌اید که انجام آن در حدود اختیارات وزیر آموزش عالی نیست و در بعضی موارد نیز قانونا نمی‌توانید عمل کنید. 

طبیب‌زاده با اشاره به بند 12 برنامه‌های فرجی دانا گفت: سامان‌دهی بودجه دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی امری فرادستگاهی‌ است. همچنین در بند 3، 6 و 8 صفحه 26 برنامه‌ها حرف‌هایی زده است، شما با کدام منابع مالی می‌خواهید از بخش‌های غیردولتی حمایت کنید و با کدام مجوز بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت مالیاتی می‌دانید؟ چگونه می‌خواهید به بخش خصوصی کمک کنید در حالی که اعتبار ارایه‌شده از تولید ناخالص ملی محدود است؟

وی گفت: همچنین شما ایجاد و تقویت مراکز پژوهشی در رشته‌های خاص را با کدام منابع مالی متعهد می‌شوید در حالی که سال گذشت مؤسسه رویان به عنوان برترین مرکز پژوهشی کشور تنها 40 درصد از بودجه پیشنهادی‌اش را دریافت کرد؟

طبیب‌زاده با اشاره به بند 5 صفحه 25 برنامه‌های فرجی‌دانا گفت: فرصت‌های شغلی برای نخبگان و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را با کدام بودجه مالی قرار است انجام دهید و حمایت از توسعه بهنگام نهادهای توسعه علم و فناوری و نوآوری را چگونه محقق می‌کنید در حالی که دولت در سال گذشته در تأمین بودجه صندوق نوآوری مشکل داشت.

به عقیده او این مسایل نشان‌دهنده عدم اشراف وزیر پیشنهادی به اختیارات وزیر علوم و ناشی از برخوردهای ذهنی وزیر پیشنهادی با موضوعات است.

این نماینده مجلس درباره برنامه‌های فرجی در حوزه علوم انسانی و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها گفت: این دو موضوع فاقد اولویت‌بندی و به صورت غیرواقع‌بینانه است و شما در سه محور اول تا سوم باید به آن می‌پرداختید در حالی که از 25 راهبرد و راهکار تنها دو محور حمایت از کانون‌های نظریه‌پردازی و تدوین متون اسلامی را دارید که اینها نیز فاقد دستورالعمل‌های مشخص است زیرا شما به هیچ‌وجه مولفه‌های دانشگاه اسلامی را نمی‌شناسید که بخواهید راهکارهای آن را مشخص کنید.

وی ادامه داد: شما در برنامه‌تان هیچ موضع‌گیری درباره تفکیک جنسی دانشگاه‌ها و کلاس‌ها، پرهیز از برگزاری اردوهای مختلف و پیاده‌کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها و همچنین برخورد با دانش‌جویان و اساتید ستاره‌دار نداشته‌اید البته اگر این دانشجویان ستاره‌دار از جمله افراد حاضر در جریان فتنه نباشند و به ناحق ستاره‌دار باشند باید به حق آنها رسیدگی شود. الان بهترین اساتید ما از دانشگاه تک جنسیتی امام صادق هستند و تحقیقات در انگلستان نشان داده که افراد در دانشگاهها و مدارس تک جنسیتی عملکرد و موفقیت بیشتری داشتند.

طبیب‌زاده در ادامه خطاب به فرجی دانا گفت: برخورد شما با اساتیدی که ستاره‌دارند و در کلاس‌ها علیه انقلاب صحبت می‌کنند، چیست؟ نحوه جذب اعضای هیئت علمی را مشخص نکرده‌اید و برای برخورد با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که کمترین نشانی از یک دانشگاه اسلامی ندارد، نظرتان چیست؟

وی در ادامه با نقد عملکرد وزارت علوم در اولین جلسه حضور رییسِ‌جمهور در جمع دانشجویان گفت: شما دم از پذیرش نقد و آزادی افکار می‌زنید که ما نیز با رعایت خطوط قرمز با آنها موافق‌ایم اما برخوردهای اخیر نشان از شعاربودن این مسئله داشت. با توجه به سوابق و گرایشات شما چه تضمینی وجود دارد که حوادث سال 78 و 88 تکرار نشود و تحصن و اعتصابات شکل نگیرد و اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور از سر گرفته نشود و دل رهبری به درد نیاید.

طبیب‌زاده درپایان گفت: اعضای مجلسی که به فرجی دانا رأی می‌دهند باید به درگاه خدا پاسخگو باشند.

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    55 2
    این همه مقاله دارند ایشان. لزوما کتاب نشانه پژوهش نیست. آن هم کتتابهایی که اکثرا ترجمه می باشند. ولی مقالات به سختی داوری شده و می بایست نوآوری داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    15 1
    دوستانی که اشنا هستند لطف کنند کتابهای این اقای نماینده مجلس را نام ببرند تا ما هم از کتاب های ایشان بهره ببریم ؟!!!!
  • وحيد A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 1
    اعضای مجلسی که به فرجی دانا رأی می‌دهند باید به درگاه خدا پاسخگو باشند!!! جنابعالي چكاره اي كه از طرف خدا داري پيغام مياري براي نماينده ها؟ از اول تا اخر بحث هي گفتي بودجه نيست بودجه نيست: افتخار داره اين حرف؟ اين نشونه مديريت شما و و دولت 8 ساله ست. اصلا انتقاداتت همه ش درست فقط لطف كن از خدا پيغام نيار.
  • بی نام GB ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    8 0
    اونوقت جنابعالی چند تا کتاب نوشته اید؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    11 0
    با این مخالفت ها به فرجی امیدوار شدم انشاالله رای میاره