آقایی، نماینده موافق فرجی دانا گفت: یکی از سوال‌هایی که از وزیر شد این بود که می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است؟ حالا ایشان بداند یا نداند، با دانستن قطعا شما رای اعتماد می‌دهید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اکبر آقایی، موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: امروز مجلس و دولت در تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران دارای درک متقابل در اهداف هستند. تشخیص واحد در توانمندی‌ها می‌تواند مسیر حرکت را تسهیل کرده و به موفقیت‌های نظام سرعت ببخشد. امروز چشم امید به دانشگاه، اساتید و دانشجویان داریم.

او با بیان این که دانشگاه با اهمیت خاص و رسالت سنگین با ویژگی‌های ممتازی که دارد می‌تواند نقش اساسی در توسعه علم و فناوری ایفا کند گفت: توجه به اسناد بالادستی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی برنامه پنجم، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند نقشه جامع علمی کشور از جمله برنامه‌های پیشنهادی فرجی دانا است.

نماینده مردم سلماس همچنین گفت: اگرچه با وجود دستاوردهای مهم، این بخش دارای چالش‌های جدی است، وزیر پیشنهادی علوم دارای تجارب، تعهدات ارزشمند و موفقیت‌آمیزی در آموخته‌ها است. دکتر فرجی دانا با کسب رتبه ممتاز و با درجه دکترا به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران انتخاب شده و در مسئولیت‌های مختلف اجرایی دارای تجارب ارزشمندی است.

آقایی همچنین گفت: دکتر فرجی دانا در فاصله تعطیلات دانشگا‌ه‌ها در سال 59 به سپاه پاسداران پیوسته و تا بازگشایی دانشگاه در آنجا ادای دین کرده است و با بازگشایی دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل و اشتغال در وزارت علوم و دانشگاه تهران پرداخته و با موفقیت به خدمات ارزشمندش ادامه داده است.

او همچنین گفت: بر اساس دیدگاه ارزشمند رییس‌جمهور در حمایت از فرجی دانا، تخصص خاص او در علم و فناوری سبب تداوم سرعت در گسترش رشد علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع بخشی در نظام آموزش عالی، ورود بخش خصوصی، شکل گیری ارتباط دانشگاه با صنعت، شکل‌گیری و توسعه پارک‌های علم و فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود که مورد تاکید رییس جمهور و از جمله برنامه‌های فرجی دانا است.

این نماینده مجلس گفت: باید اذغان کرد مهمترین تهدیدها بالا بودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان، افزایش مهاجرت بی رویه، عدم انسجام در نظام سیاستگذاری و اجرا است که توجه ویژه دولت و مجلس را نیاز دارد و توجه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی و همگرایی و هدفمندی و تمرکززدایی به عنوان مهترن اهداف فرجی دانا معرفی شده است.

او با اشاره به این که امروز هم‌هدفی و پشتیبانی در تکمیل کابینه دولت تدبیر و امید می‌تواند نقطه عطفی در درک مسائل و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران باشد گفت: رای مثبت بالا به فرجی‌دانا نشانه این اهمیت است اگرچه مخالفین در موارد مختلف اظهارنظر کردند ولی انصاف را به خود نمایندگان مجلس وامی‌گذارم.

آقایی همچنین ادامه داد: یکی از سوال‌هایی که از وزیر شد این بود که می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است؟ حالا ایشان بداند یا نداند، با دانستن قطعا شما رای اعتماد می‌دهید؟ از ویژگی‌های وزیر این است که بگوییم دانش آموخته کجاست، تحصیلاتش چیست، عضو هیات علمی هست یا نیست. این چه سوالی است؟ یا این که همکارمان خانم طبیب زاده تمرکزشان در اعتبارات بود. اعتبارات را ما مصوب می‌کنیم. هیات دولت پیشنهاد می‌کند، تلفیق بررسی می‌کند، جایگاه‌ها را مشخص می‌کند و رقم تعیین می‌کند. وزیر از خدا می‌خواهد اعتبارات زیادی داشته باشد. این اختیار و این ظرفیت را ما باید در اختیار او بگذاریم. یا این که گفته شد تفکیک جنسیتی، ما اقبال کنیم که یک وزیر در نظراتش به نظر مقام عظمای ولایت و مصوبات قانونی تاکید کرده و تاکیدش در اسلامی کردن دانشگاه‌هاست. ما این را بخواهیم نه این که یک مورد از جمیع موارد اسلامی کردن دانشگاه‌ها را. ما این را انتظار داریم و قطعا هم این موارد انجام خواهد شد.

آقایی همچنین با بیان این که به درک متقابل از نیازها و تحقق اهداف نیاز است و باید این زمینه را مجلس و دولت فراهم کند، گفت: فرجی دانا در برنامه 28 صفحه‌ای خودش 21 بار از تبعیت از مقام عظمای ولایت اسم برده است. ایشان به مقام ولایت، امام و انقلاب اعتقاد دارد و دلیل مبینش پیوستن در ابتدای انقلاب به سپاه پاسداران بوده است.

لاهوتی: فرجی دانا 74 بند برنامه ارائه داده که همه آنها منطبق با اسناد بالادستی است

پس از او مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی کرد. او با بیان این که دفاع خودم را از وزیر محترم از مسائلی که مخالفین مطرح کردند آغاز می‌کنم، گفت: آقای هروی تمام مسائلی را که گفتند از مشکلات وزارت علوم بود، آقای فرجی دانا تازه تشریف آورده و قرار نیست ایشان پاسخگوی مشکلات گذشته باشد. مسائلی هم که در خصوص دانش‌ بنیان نبودن برنامه گفته شد باید بگویم لابد ایشان برنامه را مطالعه نکردند چون بند 35 برنامه فرجی‌دانا به این موضوع اشاره کرده و بی‌انصافی است که بگوییم ایشان برنامه منطبق با قانون برنامه پنجساله نداده چون 74 بند برنامه ارائه داده که همه آنها منطبق با اسناد بالادستی است.

این نماینده مجلس گفت: خانم طبیب‌زاده گفت ایشان اصلا برنامه ارائه نکرده‌اند و از طرف دیگر گفته شد این برنامه‌ها 20 سال طول می‌کشد. این حرف‌ها با یکدیگر منطبق نیست. من نگرانی‌ها را قبول دارم و این دغدغه‌ها درست است اما منابع مالی اینها را ما باید کمک کنیم.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: من می‌خواهم از سه منظر از ایشان دفاع کنم؛ یکی تعهد، یکی تخصص و دیگری تجربه. از نظر تعهد که باید گفت ایشان فردی ولایتمدار است که در یک خانواده مذهبی در قم به دنیا آمده و از موسسین سپاه استان فارس بوده است. در بحث تخصص هم باید گفت تحصیلات ایشان نشان‌دهنده تخصصشان است و از دانشمندان برجسته این کشور هستند.

شما بروید بررسی کنید می‌بینید فرجی‌ دانا از دانشمندان برجسته این کشور است و سلسله مراتب کاری را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده و سوابق کاری ایشان مشخص است به طوری که رییس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران، رییس دانشکده فنی دانشگاه تهران و رییس دانشگاه تهران بوده که کار ساده‌ای نیست. ضمن این که ایشان مقالات متعددی داشته است.

این نماینده مجلس گفت: در زمان مدیریت ایشان شاهد رشد علمی و ارزشی در دانشگاه تهران بودیم و هیچ التهابی در زمان مدیریت ایشان نداشتیم که این حسن بارز ایشان است. دکتر فرجی دانا اعتقاد دارد علم و تحقیق باید در فضایی کاملا آرام ولی با نشاط رشد کند.

او گفت: من آمار عرض نمی‌کنم اما بر اساس منابع آمار جهانی فرار مغزها در کشور ما بالاست در حالی که باید تلاش کنیم جوانان در کشور خودمان حفظ شوند و وزیر پیشنهادی همانقدر که به علم اعتقاد دارد به مسائل فرهنگی هم اعتقاد دارد که بسیار مهم است. ایشان برنامه‌های خوبی ارائه کرد که همه مطابق با اسناد بالادستی است و با رای بالا از ایشان حمایت کنیم.

خان محمدی: دانشگاه‌ها را به فردی لایق بسپاریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خانمحمدی گفت : فرجی دانا فردی متدین و چهره ای شاخص در علم برق است و تقید اخلاقی او و سلامت نفس او و مدیریت درخشان ایشان برکسی پوشیده نیست
وی سپس با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری شاخصه های دانشگاه مطلوب را برشمردوگفت این شاخصه ها در برنامه ارایه شده توسط فرجی دانا وجود دارد
خانمحمدی در پاسخ به مخالفان که فرجی دانا را فاقد کتاب و  فارغ التحصیل علوم مهندسی و فاقد تخصص انسانی دانستند گفت: در مدیریت نوین امروزه 20 در صد تخصص شخصی مهم است 80 در صد استفاده بهینه از توان مدیریتی و علمی دیگران است ایشان در یکی از سخت ترین حوزه های تخصصی دارای بیش از 50 مقاله علمی است که حتی نیمی از آن برای گرفتن مقام استاد تمامی کافی است.
اینجانب این را به عنوان عضو هیات ممیزه یک دانشگاه دولتی عرض می کنم ایشان استاد تمام است و در تمام سطوح از استادی تا مدیریت دانشگاه خدمت کرده است .
در برنامه های ایشان پژوهش جزو برنامه های اصلی است، همچنین حرمت نهادن به مالکیت فکری است که از خروج نخبگان جلوگیری می کند ،رعایت کرامت و منزلت اعتقاد به آموزش و پژوهش، اهتمام به تحصیل ایثارگران ،ارتقا وضعیت رفاه دانشگاه و دانشجویان ،اهتمام به مفهوم توسعه پایدار وانتقال ارزشها ی علمی و عملی که در برنامه های وی آمده
همچنین هدفمند کردن توسعه آموزش عالی با اهداف توسعه ای که این از مشکلات ما است ،توسعه فن آوری و نوآوری که امروز با آن مواجهیم ، ارتقای رتبه دانشگاههای کشور که از برنامه های ایشان است وتبادل استاد و دانشجو وکاربردی کردن علم ،توسعه علم و پژوهش، بازنگری متون درسی که از مشکلات اصلی است و برخی متون امروزه اصلا پاسخگو نیست
همچنین توجه به آمایش منطقه ای که بحث مهمی است همه اینها در برنامه های دکتر فرجی دانا دیده می شود.

علیمردانی: فرجی دانا به مسایل دانشگاهیان آشناست

محسن علیمردانی نماینده زنجان و طارم از موافقان وزیر پیشنهادی علوم گفت: پیشرفت ایران اسلامی و تبدیل آن به مرجع آرزوی هر ایرانی است که از سوی مقام معظم رهبری هم عنوان شده است.
وی با بیان اینکه فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما توان پیاده‌سازی دیدگاه‌ها و نظرات مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را دارد ادامه داد: امروز ایران حامل گفت‌وگوی مترقی انقلاب اسلامی است و در نظامات سیاسی دنیا به الگو مبدل شده است پس بر ماست که دانشگاه‌ها را به فردی لایق بسپاریم که به سرعت دادن به این روند اعتقاد دارد.
علیمردانی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عمیق آشناست گفت:
دانشگاه باید هدایت‌گر صنعت و تولید باشد و یقینا با پرورش متخصصان خلاق و مبتکر باید نقش هدایت‌گری دانشگاه‌ها در حوزه صنعت و تولید را پررنگ‌تر کرد. این مهم با پیوند زدن سرمایه‌های انسانی به منابع و ذخایر عظیم کشور قابل تحقق است اما لازمه این کار بروزرسانی نظام آموزش عالی است که جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری است.
نماینده موافق افزود: افزایش انگیزه دانشگاهیان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها با سیاست‌های کلان نظام تنها در صورت حضور مدیری شایسته در راس نظام آموزش عالی قابل تحقق است.
وی با اشاره به اینکه فرجی‌دانا در جامعه علمی به عنوان دانشمند شناخته شده است ادامه داد: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان هستند.
وی ادامه داد:وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تعامل شایسته با نهادهای دانشجویی و پرهیز از افراط و تفریط توانسته است نظر مثبت دانشجویان را جلب کند بنابراین باید از این توان در سطح وزارت علوم، آموزش و تحقیقات استفاده کرد.
نمایده زنجان گفت:‌ با حمایت قوی مجلس از دکتر فرجی‌دانا سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی افزایش معناداری خواهد یافت.

45301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    4 9
    از نمايندهاي مجلس ميخاهم به 3 وزيرهاي پيشنهادي راي ندهند و همين امروز جلسه استيضاح نعمت زاده را به شور بذارند تا شوك بزرگي به دولت بدهند تا جلو گرانيهاي كه قول داده بودند را بگيرند
  • ارمان A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    این اسناد بالا دستی که میگن دقیقا یعنی چه ؟منظور کسی هست یا نوشته ای ؟محرمانه است یا...؟جزییاتش و کسی میدونه؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    2 2
    والا به خدا ما هم خسته شدیم از بس بعضی از نماینده ها ایراد های بنی اسراییلی می گیرند و دوست دارند وزیر معجزه هزاره ها باشد!!! خیلی سخت است کار اجرایی اگر بخواهی بر اساس قانون رفتار کنی. من بودم می گفتم راست می گید خودتون برید انجام بدید به جای نق زدن!!!
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    آقای فرجی دانا هر چی نماینده ها دوست داشتن بشنوند گفت تا رای اعتماد بگیره!