مهر نوشت:

بیست و یک کشور جهان از جمله متحدان نام آشنای آمریکا همچون فرانسه و مکزیک از تلاش های آغاز شده توسط آلمان و برزیل برای صدور قطعنامه در سازمان ملل علیه فعالیت جاسوسی ایالات متحده حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، تعداد کشورهایی که خواهان صدور قطعنامه علیه فعالیت های جاسوسی آمریکا هستند به 21 کشور رسید.
اقدام آمریکا در جاسوسی از رئیس جمهور برزیل و صدر اعظم آلمان سبب شد تا این کشورها پیش نویس قطعنامه ای را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنند.
پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد که "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، از سال 2002 میلادی در فهرست جاسوسان آمریکا بوده و مکالمات تلفنی وی شنود می شده است.
این اسناد توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا، در اختیار رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس این اسناد در ماه های گذشته نیز رصد ای میل و مکالمات تلفنی "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل، از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا افشا شده بود و همین امر تنش هایی را میان دو کشور به وجود آورد.
مرکل و روسف هردو اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده و به دنبال یافتن راهی برای دادن پاسخ مناسب به آمریکا هستند.
در همین رابطه طی روزهای گذشته سفیر آمریکا در برلین برای ادای توضیحات در این رابطه، به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شده بود. این در حالی است که در هفته گذشته سفیر آمریکا در پاریس برای ادای توضیحات در خصوص جاسوسی واشنگتن از شهروندان فرانسوی، به وزارت خارجه فرانسه فراخوانده شده بود.
البته اقدامات مرکل فقط محدود به سازمان ملل نبوده و آسوشیتدپرس گزارش می دهد که صدر اعظم آلمان به دنبال توافقی در اتحادیه اروپا با عنوان "قرارداد جاسوسی ممنوع" به ویژه با آمریکا است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    35 2
    آمريكا جاسوسي ميكنه، زور ميگه، ابرقدرت بازي در مياره، اما اينا همش بخاطر منافعشه، خيلي از كشورهاي دنيا حتي اروپايي ها هم از دستش عصباني هستن، اصلا ممكنه خيلي ها دلايل محكمتري از ما براي عصبانيت از آمريكا داشته باشن، اما مهم اينه كه اونها هم با توجه به منافعشون عمل ميكنن نه احساسي و شعاري و ممكنه در مقاطعي متحد آمريكا هم بشن اگه به نفعشونه، ما هم بايد طبق منافع واقعي خودمون (و نه ديگران!)‌عمل كنيم،
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 12
    اينقدر كه آمريكا حقوق بشر رو زير پا گذاشته هيچ كشوري نذاشته... تحريمهاش عليه ايران كه باعث شده معيشت مردم ما دچار مشكل بشه.... واردات دارو سخت بشه... جلوي سرمايه گذاري در ايران رو گرفته و هزاران چيز ديگه در اقصي نقاط دنيا همش زير پا گذاشتن حقوق بشره! البته ما هم با موضعگيريهاي و صحيبتهاي بيهوده خيلي راحت اين بهانه رو به آمريكا داديم و آمريكا در خواب هم نميديد ايقدر راحت بتونه جهان رو عليه ايران بسيج كنه و يكي پس از ديگري قطعنامه صادر كنه... اميدوارم ايندفعه يك قطعنامه عليه آمريكا بدن هر چند ميدونم جراتشو ندارن و حقوق بشر براشون هيچ معني اي نداره و فقط بهانه س
  • رضا - بوشهر IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    12 0
    ای خدا نمردیم و دارریم می بینیم یه روز تو دنیا علیه آمریکا هم قطعنامه ای صادر شه. آمریکایی که هزاران قطعنامه علیه کشور ما و مردم دنیا بی دلیل و بی جهت به تصویب رساند. اگه این قطعنامه ها و تحریم ها نبود شاید الان و ضع زندگی مون این نبود. ای خدا بد ببینه هرکسی که بدی می کنه. خیلی خیلی زود. انشالله
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    7 0
    قطعنامه هم بدن وتو می کنه
    • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      0 1
      دوست عزیز قطعنامه های صادره در مجمع عمومی قابلیت وتو ندارند در عین حال بر خلاف قطعنامه های شورای امنبت لازم الاجرا نیستند.
  • علیا IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    21 4
    این خیلی مسخره هست که بگی جاسوسی نکنید. من طرفدار آمریکا نیستم. اما مطمئن باشین اگه توانایی های جاسوسی آلمان در حدی بود که بتونه از اوباما جاسوسی کنه حتما این کار رو میکرد. چه بسا همین الان هم همین کار رو کنه یا لااقل تلاشی برای اینکار داشته باشه. آلمان و فرانسه باید برند و به منابع امنیتی خودشون یر بدند که نتونستند جلوی این کار رو بگیرند. یعنی آلمان انگلیس فرانسه برزیل ایران و باقی کشور ها از هم جاسوسی نمیکنند؟ جمع آوری اطلاعات یه ضرورت هست. برای هر کشور و نظامی که میخواد باشه. شما وقتی بدونی رقیبت چه میکنه بهتر میتونی باهاش رقابت کنی.