نماینده مردم مبارکه گفت: آقای فانی، شما با این همه انگیزه برای وزارت و تجربه بالا، چرا برنامه هایتان کلی است و برنامه اجرای و جزیی ندارید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛‌ علی اصغر فانی، نخستین وزیر پیشنهادی بود که امروز صلاحیتش بررسی شد. 

اولین مخالف او، ایرانپور، نماینده مردم مبارکه بود. او گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک بخش زیر بنایی دولت که در سایر بخش های جامعه بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل متولی و سکاندار هدایت چنین وزارتخامه ای باید از توانایی مدیریت آن برخوردار باشد. چراکه کوچکترین تصمیمی که در لایه های مختلف جامعه گرفته شود در اعماق جامعه تاثیر گذار است. 

او خطاب به فانی گفت: دکتر فانی شما به عنوان کسی که انگیزه دارید برای وزارت و تجربه بالایی هم در این وزارتخانه دارید، توقع این بود که از خیل عظیم نیروهای کارشناسی در بنده وزارتخانه استفاده کنید. اما در برنامه های شما، تنها نگاهی به بخشی از جامعه بزرگ آموزش و پرور ش کشور است. از بایدها و نباید ها گفته اید. اما از فضای درونی و برونی اموزش و پرورش که به عنوان وزیر پیشنهادی تاثیر زیادی در ان خواهید داشت، حرفی نزده اید. 

نماینده مبارکه گفت: حداقل مبانی برنامه استراتژیک در برنامه های شما مشاهده نمی شود. برخی از برنامه ها نیاز به تبیین و توضیح بیشتری دارد. سه ماه است که شما مسوولیت این وزارتخانه را برعهده دارید. قطعا می توانید برنامه ریزی های بهتری برای آینده را مد نظر داشته باشید و ببینید توان اداره دارید یا نه. 

او گفت: در بخشی ار برنامه ها به موضوع ارتقا مدیریت در آموزش و پرورش و چابکسازی آموزش و پرورش اختصاص دارد. روش های خود را دراین باره بیان کنید. شما نظر صریح خود را درباره اخراج مربیان پیش دبستانی که در دوره گذشته اتفاق افتاد بیان کنید و بگویید چه برنامه ای برای آنها دارید. در کنار استفاده از الفاظ به صورت عملیاتی برنامه های خود را بیان کنید.

ایرانپور در پایان نطقش گفت: نهادینه کردن برنامه محوری در مدیریت آموزش و پرورش را بیان کرده اید اما شیوه و روش این نهادینه کردن را اشاره نکرده اید. در بند ب برنامه هایتنان در رابطه با موضوع منابع انسانی و ارتقای آن بیان کرده اید، اما چه برنامه مشخصی برای رسیدن به ان دارید؟ بخش عمده ای از مدارس را مدارس فرسوده تشکیل می دهند. برنامه زمان بندی شما برای بهبود فضای آموزشی و رسید به استانداردها چیست؟ 

این نماینده مخالف فانی، بخشی از وقتش را به عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان داد. او چند سوال از فانی پرسید: یک سئوال در زمان جنابعالی طرحی ناقص ماند قرار بود رییس مدارس را معلمان و انجمن اولیا تعیین کنند متاسفانه اجرا نشد. آیا شما این طرح را ادمه می دهید؟ چه برنامه ای برای نیروهای حق التدریس دارید که با حداقل حقوق و مزایا کار می کنند؟ در مورد انتخاب مدیران کل چه سیاستی دارید؟

حسین طلا:برنامه های وزیر مبهم هستند
حسین طلا از مخالفان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد دولت در صحن علنی مجلس گفت:مخالفت من با شخص آقای فانینیست بلکه برخی برنامه‌های ارائه شده توسط ایشان با توجه به نیازهای جامعه مبهم است و باید شفاف سازی شود.
وی با طرح این سوال که فانی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله، به ویژه در حوزه تربیتی و پرورشی چه برنامه‌ای دارد؟گفت:در چشم انداز 20 ساله تحقق یک جامعه فعال،ایثارگر،وجدان کاری،انضباط،متعهد به نظام انقلاب و شکوفایی دیده شده و این در آموزش و پرورش یک یک وزارتخانه زیربنایی است باید اصل باشد.
طلا گفت: متاسفانه آنچه تا کنون از تحول نظام آموزشی دیده‌ایم، فقط تغییر نظام به صورت 6-3-3 بوده است و سؤال بعدی من این است که آیا وزیر پیشنهادی ارزیابی دقیقی از روند اجرای این ساختار در یک سال اخیر داشته است؟
وی با اشاره به اینکه در ماده 19 برنامه پنجم توسعه برای آموزش حداقل یک مهارت به دانش‌آموزان متوسطه نظری تاکید شده ادامه داد: یعنی هرکس که دیپلم می گیرد باید یک مهارت داشته باشند و از جمله تکالیفی است که باید اجرا شود،اما برای تحقق این هدف، چه برنامه‌ای دارید؟
طلا گفت: به روز نبودن تجهیزات هنرستان‌ها، از دیگر مشکلاتی است که باید برای آن برنامه وجود داشته باشد،الان در هنرستان های ما از تلویزیون لامپی استفاده می شود درحالیکه در بازار تلویزیون ال،ای،دی وجود دارد.
وی گفت:به عنوان مثال در حال حاضر مجتمع آموزشی دخترانه در غرب تهران شهریه‌ای را دریافت می‌کند که اختلاف زیادی با نرخ مصوب دارد به عنوان مثال در مقطع راهنمایی نرخ مصوب 1 میلیون و 764 هزار تومان است که حدود 4 میلیون تومان اخذ شده است یا در مقطع متوسطه 4 میلیون و 149 هزار تومان نرخ مصوب تعیین شده که 6 میلیون و 400 هزار تومان اخذ می‌شود و یا در مقطع پیش دانشگاهی از مبلغ مصوب 6 میلیون و 143 هزار تومان متاسفانه 11 میلیون و 500 هزار تومان اخذ می‌شود و اینها نمونه‌ای از موضوعاتی است که انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش به جد آنها پیگیری کرده و رسیدگی کند.
نماینده تهران ادامه داد:وزیر آموزش و پرورش برای برون‌رفت از مشکلات ، توسعه مدارس غیردولتی را مطرح کردند اما تاکنون برای تأسیس صندوق حمایت از مؤسسان این مدارس اقدامی نشده و دیگر الزامات توسعه این مدارس نیز جای سؤال دارد که می‌طلبد که برنامه ارائه شود.
وی گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه خود اعلام نکرده که در رابطه با شهریه‌های دریافتی در مدارس غیردولتی و ساماندهی آنها، چه برنامه‌ایدارد چون مسائل مالی، موضوع تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع قرار داده است و مدیران درگیر قبض آب و برق و گاز هستند.
طلا با بیان اینکه مسائل نیروی انسانی هم از دیگر معضلات همیشگی آموزش و پرورش بوده است گفت: وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای برون‌رفت از این وضعیت بیان کند که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان نیز از همین قبیل مسائل است.
وی به طرح دو سوال دیگر پرداخت و گفت:در رابطه با چند شغله بودن برخی مدیران و معاونان وزارتخانه چه برنامه‌ای دارید؟ برنامه شما برای رفع مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و رسیدن برکات آن به فرهنگیان چیست؟
طلا همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت‌: نظام آموزش و پرورش نظام طبقه‌بندی شده است و 60 درصد کل کشور و 70 درصد پرسنل آموزش و پرورش در تهران را خانم‌ها تشکیلمی‌دهند که هم نقش معلم و هم نقش مادری دارند لذا ضروری است که تسهیلات لازم برای امکان ادامه فعالیت آنها فراهم شود به عنوان مثال قانونی که مجلس برای افزایش مرخصی زایمان تصویب کرد توسط این وزارتخانه ابلاغ و اجرایی شود تا از مجموعه‌ای این افراد در آموزش و پرورش محروم نشویم.
وی در پیایان تاکید کرد که نباید از کسانی که در فتنه سال 88 نقش داشتند در آموزش و پرورش استفاده شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =