کمپانی موزیلا روی مرورگر خود برنامه ای را دارد که به شما می گوید که چه سایتهایی هنگام مرور اینترنت از کامپیوتر شما اطلاعات بر می دارند.

 

پلاگین Lightbeam (لینک دانلود) که به مرورگر موزیلا افزوده می شود، به صورت اینفوگرافیک نقشه سایتهایی که هنگام انلاین بودن تان، سعی در گرفتن اطلاعات شما دارند را نشان می دهد.

در واقع آنچه اتفاق می افتد مبتنی بر خواندن Cookies/ کوکی های کامپیوتر شماست که بسیاری از کمپانی های تبلیغاتی و ... از آن استفاده و یا سوء استفاده می کنند.

کوکی ها، یک فایل متنی است روی کامپیوتر شما که هنگام مرور وب سایتها به صورت لاگ log ذخیره می شود و منبع اطلاعاتی خوبی است که کمپانی های تبلیغاتی و سازمانهای جاسوسی از آن استفاده کرده و نوع رفتار آنلاین شما را دسته بندی کرده و مورد مطالعه قرار می دهند.

هر بار که به یک سایت اینترنتی مراجعه می کنید، سایتهای زیادی به شما وصل شده و دست به جمع آوری اطلاعات محتلف از شما می زنند. هم زمان ممکن است صفحه تبلیغاتی خود را باز کرده و به شما نشان دهند. سایتها معمولا با باز کردن تصویر فریبنده شما را به خود مشغول کرده و بعد کار تعریف شده خود را انجام می دهند.

مدیر اجرایی موزیلا، مارک سورمن، می گوید پلاگین Lightbeam بدلیل تقاضای مردم نسبت به مانیتورینگ حریم خصوصی شان ساخته شده است و مردم می خواهند بدانند هم زمان که روی اینترنت هستند، چه کسانی آنها را ردیابی می کنند.

خوبی این پلاگین بعد از مشاهده این است که می توانید سرورهای وصل شده به کامپیوتر خود را بلوکه کرده و یا اجازه دسترسی را بدهید.

به گفته مدیر موزیلا البته استفاده از کوکی ها یکی از چند راه دسترسی به اطلاعات کاربران است.

گفتنی است مرورگر موزیلا آپشنی بنام "Do not track" داشته که به سرورهای تبلیغاتی می گوید اطلاعات کاربران را بر ندارند.

لینک دانلود برنامه Lightbeam (باید مرورگر موزیلا را داشته باشید تا این پلاگین روی آن نصب و قابل اجرا شود)

 

منبع: زد دی نت

56501 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    72 3
    خود اين پلاگينه جاسوس نيست؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    20 1
    دیدم 2 جیمیلم اسپم میومد از موضوعات سایتای محبوبم !
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    17 4
    موزيلا اين كار رو كرده كه بگه مرورگر امني هست . حالا اينكه خودش جاسوسه يا نه بايد ببينيم مديران موزيلا به كجا وصلند. آ‍انس امنيت ملي يا هيچ جا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 2
    نصبش کردم،حالا چطور میشه ازش استفاده کرد؟نمیتونم اینفو گرافشو باز کنم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      4 1
      تیک add-on bar را بزن آیکونش ان پایین صفحه نمایش میده، دوبار روی آن کلیک کن تا نمایش داده بشه.
    • unknown A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      2 3
      کجای کاری من نصبش کردم رفتم صحنه گرافیکیشم دیدم جالبه وقتی رفتم تو فارس نیوز کلی سایت به طور ناشناس داشتن اطلاعاتمو میگرفتن که بلوکشون کردم مراقب باشین کجا میرین
    • unknown A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      7 1
      وقتی هم وارد خبرآنلاین هم میشی متوجه میشی اطلاعاتت به سه تا شرکت تبلیغاتی فرستاده میشه طبق همین نرم افزار
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 1
    نصبش کردم و فعالش کردم، اما کار نمیده، همان طور که در لینک دوم هم در قسمت نظرات وبسایت موزیلا اعلام کردن کار نمیده.
  • مهدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 1
    برای کروم هم می تونید از دو نات ترک می (نمیشد انگلیسی بنویسم) استفاده کنید و بهتون هم می گه که در این سایت چه کمپانی هایی می خواهد شما را دنبال می کنند که بلاک شدند.. مثلا خبرآنلاین فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس شما رو دنبال می کنه..
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    8 2
    ما که کلوچه رُ بلوکش کردیم؛ خلاص
  • مهران A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    17 3
    ما اطلاعات سری مون کجا بود که بخوان بر دارن؟!!
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      6 0
      موضوع اینه که اونا از همه اطلاعات جمع میکنن.بالاخره چند نفری هم هستن که بعدا یه گوشه دنیا یه کاره ای میشن. اونوقته که این اطلاعات به دردشون میخوره
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 7
    ای آقا؛ این همه خدمات اینترنتی مفتی به ما میدن بذارید سه چهار تا تبلیغ هم نشون بدن. بعدش هم، اطلاعات ما (جز امور بانکی) بدرد خودمون هم نخورده و دوزار نمی ارزه چه برسه به اونا
    • بی نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      5 3
      دوست عزیز آگهی دیدن یه امریه که چون داره وقت و ترافیک شبکه و هزینه شما رو صرف میکنه مشمول پرداخت هزینه به کاربر نهایی میشه. یعنی این سایتها یا نرم افزارها و شرکتها از جمله شرکتهای تلفن همراه میهنی می بایست از لحاظ حقوقی بابت فرستادن آگهی به مصرف کننده نهایی مبلغی رو به حساب اون واریز کنن.هرچند تو ایران نادیده گرفته میشه ولی بیشتر کشورها اینو رعایت میکنن. از طرفی تراک کردن فعالیتهای شما اون جاسوسی که فکر کنن نیست بلکه در حد چند میلیارد نفر مصرف کننده از اینترنت یه دسته بندی از علایق، سایتهای موردبازدید، نیازها و حتی شخصیت شما میکنن و این اطلاعات دسته بندی شده رو به قیمتهای نجومی در اختیار بنگاههای تبلیغاتی قرار میدن که تبلیغات رو هدف دار دنبال میکنن.
    • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      0 7
      فیدبک گرفتن از کاربران نهایی، حالا هر چیزی و به هر شکلی، باعث توسعه و پیشرفت فضای وبه، پس خوبه
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 1
    اینکه اسمش جاسوسی نیست
  • هفت IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 2
    جایی پیدا نکردم --- الان سه چهار روزه اینترنت مخابرات 90 درصد سایتها رو نمیتونه باز کنه خسته شدیم دیگه آخه این چه وضعشه ؟؟ همیشه ما باید یه مشکلی داشته باشیم کلا جدا از این قضیه نمیشه با خیال راحت توی این مملکت کاری انجام داد ؟؟؟ حتما باید هزار جور گیر و گور داشته باشیم ؟؟؟؟ من خودم به جایی رسیدم که به حد اقلها هم راضیم منتها برای حد اقلها هم دغدغه قکری دارم !!!
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      2 3
      خُب میرفتی پارک
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 2
    خبـــــــــرآنلــــــاین لطفا در مورد طرح های مکالمات همراه اول یه گزارش تهیه کنین....از اول مهر یه طرح ساعت گپ گذاشتن دوبار امتحان کردم بعدش استعلام میگیرم چقدر تخفیف شاملم شده میزنه صفر!ده بار زنگ زدم 9990 که همه مواردش رعایت کردم شیش دقیقه قبل از ساعت سه چرا الکی میگین تخفیف داره!مردم همیشه میزارن سرکار فریب میدن با این طرح هاشون توروخدا یه گزارش تهیه کنین یا یه خبر در این رابط بگذارین...ممنون
  • نیما IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 1
    من چن تا عکس و اهنگ و فیلم دارم بزار بقیم استفاده کنن هههههههه
  • سجاد IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    2 3
    این بیشتر تبلیغ فایرفاکس یا به قول شما موزیلا بود. همگان میدونن کروم امن ترین مرورگر دنیاس و همه گزینه ها و پلاگین ها رو هم داره. ضمنا این چیزا نیاز نیست، کافیه پرایویت وارد بشی تا دست هیشکی بهت نرسه.
  • نگار IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    1 2
    من یه سوال دارم لطفا هرکسی واقعا در موردش اطلاعات داره جواب بده. الان که چند مدت در مورد نرم افزارهای جاسوسی خوندم یادم اومد چند وقت پیش یکی از دوستان مقداری فیلم از روی فلشش تو لپ تاپ من ریخت ... همین . می خوام بدونم امکانش هست به این طریق هم الوده شده باشه ؟ ویروس کش ای ست هست که اپدیت شده . سرعت اینترنتمم معمولیه . از طریق اسکن ویروس کشم هم یه مقدار فایل filteration اگه اشتباه نکنم پیدا کردم که clean کردم . حالا بنده به اون بنده خدا شک کردم . می خوام ببینم از این طریق میشه جاسوسی کرد یا نه ؟
    • ياسين IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      2 1
      آره حتي ميتونه تصويرت رو ببينه وقتي جلوي لپ تاپ نشستي !
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    8 0
    جاسوسی محدودیت نداره ....ممکنه همین نرم افزار جاسوسی باشه ......... منطق میگه اینترنت رو ساختن تا بتواننده راحت تر جاسوسی کنن...