سایۀ سنگین سلفیسم بر خاستگاه انقلاب‌ عربی

خطر سلفیسیم بیش از هر زمان دیگری آرامش و نظم کشورهایی را تهدید می کنند که انقلاب به خود دیده اند.

حسین ابراهیم نیا 

پس از گذشت حدود سه سال از انقلاب یاس در تونس، این کشور با بحران‌های دیگری روبرو شده است؛ پس از عدم توافق میان گروه‌های سیاسی و وضعیت اقتصادی این کشور که در نهایت به پاشنه آشیل دولت اسلام‌گرای النهضه بدل شد؛ اکنون این کشور را با چالش مهم‌تر دیگری روبرو نموده است نزاع‌های سیاسی میان احزاب و گروه‌های سیاسی در تونس سبب رشد بیش از پیش گروه‌های وهابی _جهادی شده است؛ که هم مورد اعتراض نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفته و هم مورد اعتراض شیخ بزرگ الزیتونیه؛ در جریان مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان نیروهای امنیتی این کشور در مقابله با نیروهای وهابی- جهادی حضور نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور مورد اعتراض نیروهای امنیتی قرار گرفت به شکلی که هم نخست وزیر و هم رئیس جمهور مجبور به ترک مراسم می‌شوند.
همچنین شیخ الزیتونیه " فرید الباجی" در اظهارات چند روز گذشته خود ابراز نگرانی شدید خود را از تحرک وسیع نیروهای وهابی _ جهادی در این کشور اعلام می‌دارد به شکلی که او جنبش حاکم النهضه را به کذب، نگفتن حقایق و فقدان شفافیت و صراحت در خصوص گسترش پدیده تروریسم در کشور متهم می‌نماید. وی اعلام می‌دارد که جنبش النهضه، در خصوص مسائل متعدد از جمله گسترش پدیده تروریسم به مردم دروغ می‌گوید و کلام حق به زبان نمی‌آورد و این درحالی است که این پدیده با دسترسی فزاینده گروه‌های سلفی به سلاح، کشور و جامعه تونس را تهدید می‌نمایند. وی تبلیغات جنبش النهضه را مبنی بر ریشه داشتن شیوع پدیده تروریسم در زمان حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی، نوعی بدعت سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر حقایق و گمراه کردن افکار عمومی ‌می‌داند. همچنین تاکید می‌نماید که گسترش پدیده تروریسم و قدرت گرفتن گروه‌های سلفی در تونس ناشی از ضعف و بی‌توجهی دولت النهضه و نزاع‌های سیاسی است که کشور را به طور کامل در اختیار آن دسته از مبلغان وهابی قرار داده است که فکر جهادی را در میان جوانان فاقد شناخت عمیق از اسلام، ترویج و تبلیغ می‌نمایند.
شیخ "فرید الباجی" یکی از دشمنان سرسخت تفکر جهادی وهابی است، تفکری که جامعه تونس را از زمان سرنگونی حکومت استبدادی زین العابدین بن علی (اواخر سال 2010) در بر گرفته است؛ وی به صراحت، گروه‌های جهادی را تروریسم توصیف کرده و خواهان مقابله با آنهاست. "الباجی" که دو سال پیش در سخنانی گفته بود گروه‌های سلفی وهابی در مسیر تکفیر و رسیدن به مرحله انفجار حرکت می‌کنند، هنوز هم بر این موضع خود پافشاری می‌نماید. افزون بر این مشاهده شده است در شهر بنزرت این جوانان خود دادگاه‌های اسلامی تشکیل داده و حکم صادر می‌نمایند؛ و این نشان دهنده این است که گروه های وهابی - جهادی، طیفی از جوانان تونسی را به سوی خشونت لفظی و عملی تشویق کرده و برای تحقق اهداف خود عوام و افراد فاقد درک واقعی از اسلام را هدف قرار داده‌اند.
با توجه به تحولات صورت گرفته و عدم موفقیت النهضه خصوصاً در مسائل اقتصادی و نزاع‌های سیاسی شکل‌گرفته میان گروه‌های سیاسی و النهضه مطلوب هست که هرچه سریع‌تر احزاب سیاسی به فکر مصالح و منافع ملی باشد و عرصه را برای رشد این گروه‌ها که ضربات جبران‌ناپذیری را به اسلام واقعی وارد می‌نمایند، تنگ‌تر نمایند. النهضه خود به عنوان یک گروه اسلامی وظیفه دارد وفاق میان گروه‌های سیاسی این کشور به همان شکلی که با میانجی‌گری اتحادیه اصلی کارگری تونس توافق شده بود را برقرار نماید. چرا که تونس بیش از گذشته در خطر این گروه‌های تندرو هست. گروه‌هایی که از خارج این کشور پشتیبانی شده و قصد دارند آرامش و نظم این کشور را برهم بریزند. لذا لازم است که همه احزاب و گروه‌های سیاسی با امضای پیمان ملی، این کشور را از بحران خارج نموده و مسیر را برای توسعه و فراهم آورند و کار و درآمد را برای جوانان این کشور فراهم آوردند؛ چرا که در غیر این صورت برخی از جوانان جذب این نوع گروه‌های بی‌هویت می‌شوند. افزون بر این با توجه به شرایط شکل گرفته آینده قدرت سیاسی در تونس در اختیار جریان سیاسی خواهد بود که منافع خود را با منافع و ظرفیت مردم همسان نماید، و شرایط امنیتی را به سمت آرامش سوق دهد چرا که امنیت، لازمه رشد اقتصادی است. و با توجه به اینکه منبع اصلی درآمد و حرکت چرخ های اقتصادی کشور تونس صنعت توریسم می‌باشد، لیکن لازم است که امنیت همواره برقرار باشد.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    9 0
    چقدر تأسف باره که انقلاب ها به کام افراط گرایی داره تموم میشه
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      3 0
      کلا براندازی حکومت بجای اصلاح اون به همین افراط گری ها میرسه و به فاجعه ختم میشه.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    3 1
    چه خوشمان بیاد چه نیاید تروریسم در حال فرا گرفتن منطقه است و هیچکس هیچ کاری برای نابودی ان نمی تواند انجام دهد. تنها راه این است که با چاره اندیشی از اثرات زیانبار ان بکاهیم.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      2 0
      تنها راه سامان اقتصاد منطقه هست و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 0
    حقیقت این هست که دمکراسی خشک و خالی و بدون علم و اگاهی چیزی جز بدبختی برای مردم کشورهای گوناگون ببار نمیاره. شاید این حقیقت تلخی باشه که ماها نخوایم قبولش کنیم ولی بهرحال حقیقت ، حقیقت هست. اگه دمکراسی به شکلی که تا الان توی دنیا اجرا شده میتونست کاری انجام بده تا الان داده بود و مردم جهان شاهد اینهمه گرسنگی و بدبختی و ناامنی نبودند. چیزی که اروپا و کشورهای پیشرفته رو به جلو برده علم و دانش و اگاهی به حقوق انسانی هست نه دمکراسی دروغین و توخالی که براحتی و در یک هیاهو میتونه خیلی راحت به ضد خودش تبدیل بشه و نه تنها باعث پیشرفت نشه بلکه پسرفت و بدبختی بیشتر ببار بیاره.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خاور میانه و شمال افریقا باید در دین و آیین خود تجدید نظر کند