14 چهره دینی و محقق حوزه و دانشگاه درباره کتاب «الغدیر» چه می گویند؟

کتاب «الغدیر» علامه امینی از نگاه مراجع، محققان و نویسندگان حوزه و دانشگاه

علامه شیخ عبدالحسین امینی، شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام کرد و با قلم توانا و در عین حال منطقی و علمی خود، پرده‌ها را کنار زد و حقایق را از لابلای زوایای تاریک تاریخ، بیرون کشید. بیش از پنجاه سال است که از تدوین کتاب الغدیر می‌گذرد و با اطمینان می‌توان گفت که جامعه محققین اعم از شیعه و سنی با نام الغدیر و با نوشته‌های علمی، عمیق و محققانه علامه امینی آشنا هستند. اما در طول این مدت هنوز کسی نتوانسته برای الغدیر نقد قابل توجهی بنویسد.

علامه امینی در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و کار می‌کرد و برای مطالعه کتبی که در دسترس نداشت رنج سفرهای گوناگونی به جان خرید. علامه خود می‌گوید: «من برای نوشتن الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از «باء» بسم ‌الله تا «تاء» تمّت آن خوانده‌ام و به ۱۰۰هزار جلد کتاب، مراجعات مکرر داشته‌‌ام.»

کتاب الغدیر در ۲۰ جلد به زبان عربی، با نثری شیوا و رسا نگارش یافته که تا کنون ۱۱ جلد آن منتشر شده است. تالیف الغدیر، نه تنها باعث تفرقه بین مسلمانان نشده بلکه علاوه بر علمای شیعه بسیاری از علما و محققان اهل تسنن و حتی برخی از محققان مسیحی نامه ها و یادداشت های بسیاری درباره اهمیت و ارزش کتاب علامه امینی نوشته اند. اظهار نظر برخی از علما و محققان سنی و مسیحی را اینجا بخوانید.

اظهارات مراجع و محققان و متفکران ایرانی درباره کتاب ارزشمند «الغدیر» را در جدول خبرآنلاین می خوانید.

کتاب الغدیر از نگاه مراجع

نام شخصیت

بیانات

آیت الله جوادی آملی

  

قلم علامه امینی(ره) ازنمونه های بارز قلم الهی است که خداوند در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده است. مرحوم علامه امینی این توفیق را داشت که ولایت را در چهره علی ابن ابیطالب(ع) ترسیم کردند و صاحب این قلم و پرچمدار این بیان، مرضی خداوند است زیرا ایشان از زمره بندگان خاص خدا و صاحب نفس مطمئنه بود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

  

علامه امینی دل باخته و شیفته آستان قدس علوی است. این عالم بزگوار، قهرمان بی بدیل فرهنگ غدیر و مرد ولایت است. کتاب الغدیر ایشان دانشنامه فضائل امیرالمومنین(ع) است. در عصر حاضر، وظیفه همه ما شناساندن مکتب اهل بیت (ع) و معارف علوم آل محمد(ص) است و دعوت به این مکتب، دعوت به اسلام ناب ،انسانیت و مکارم اخلاق است.

آیت الله جعفر سبحانی

به راستی هر زمان انسان کتاب الغدیر را مطالعه می کند، خود را در برابر یک دریای عظیم می بیند که با امواج خود، دیده و دل را به وحشت و اضطراب می اندازد. در عظمت و تاثیر این کتاب همین بس که از طرف بزرگان و اساتید مصر، سوریه، عراق، ایران و لندن، مقالات و تقریظ های فراوانی نوشته شده که قسمتی از آنها در اوایل هر جلد چاپ شده است.

اولین ابتکار وی در این مجموعه این بوده که حدیث غدیر را از روی تواتر به دست آورد، یعنی این حدیث را از دوران پیغمبر(ص) به بعد که صحابه و تابعین و علمای اهل سنت آن را نقل کرده اند، استخراج کند، چون در عقاید خبر واحد حجت نیست آنچه حجت است، خبر متواتر است.

مهمترین اثر الغدیر این بود که بدبینی ها را کم کرد و یک مقدار به اهل فهم اثبات کرد که شیعه برای عقایدش منطق و استدلال دارد. به علاوه تهمت هایی که به شیعه زده می شد، بسیاری از آنها به وسیله این کتاب رفع شد و گروهی از علما را نیز مستبصر کرد.

 

کتاب الغدیر از نگاه محققان و متفکران

نام شخصیت

بیانات

مرحوم استاد مرتضی مطهری

  

نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا ن‍‍ژادی نبوده است.

الغدیر ثابت می کند که پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده ،به کلی بی اساس و دروغ است و ثالثا شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند.

مرحوم علامه مرتضی عسکری

از نظر تحقیق و تتبع ما در مورد غدیر کمبود نداریم، بزرگان زحمت های فراوانی کشیده ‏اند، شما هر چه تلاش و تحقیق کنید نخواهید توانست ‏بیش از آنچه علامه امینی در الغدیر و میرحامد حسین در عبقات و ... انجام داده‏ اند کاری عرضه کنید. ولی آنچه امروزه نیاز است عرضه درست این تحقیقات گران بها به مردم است‏، با زبانی که مردم ما بتوانند آن معارف را بفهمند.

مرحوم علامه محمدتقی جعفری،

مفسر نهج البلاغه

عبدالحسین امینی، یکی از موثرترین گام های بلند را در زدودن گرد و غبار تاریخ از چهره امیدبخش علی بن ابی طالب علیه السلام برداشته است.

مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی

روزی علامه امینی به من گفت که برای تالیف الغدیر 10 هزار جلد کتاب خوانده ام. وقتی می گفت کتابی را خوانده ام، بدرستی خوانده و در ذهن سپرده و از آن یادداشت برداشته بود.

استاد محمدرضا حکیمی

  

و الحق صاحب الغدیر... کردارها را روشن کرد، اسرار اعمال سلف را باز نمود، تاریخ را دوباره پیش چشم ما گذاشت و به تعبیر شیخ محمد سعید دَحدوح حلبی، از گذشته فیلمی تهیه کرد و به ما نشان داد تا حقایق را نه تنها بدانیم، بلکه ببینیم و این بود روحیه و اخلاص و وسیع نگری مردی که خویشتن را فدای حقیقت بزرگ کرد.

الغدیر را به عنوان کتابی اصلاحی و تفاهمی به جهان تقدیم کرد او به اقتضای بحث علمی رعایت واقع تاریخی پژوهش های خویش را با کمال حریت و قاطعیت دنبال می کرد و برای زنده نگاه داشتن شعله ولای علی در جان ها زبان آتشین خویش را هیچ گاه به کام نمی برد. راست و صریح و قاطع سخن می گفت و مدرک ارائه می کرد و با خلوص و امانت تمام به نقد تاریخ و حدیث می پرداخت.

استاد عبدالله فاطمی‌نیا

  

بسیاری از منابعی را که علامه امینی در نوشتن الغدیر استفاه کرده،‌ در زمان تدوین و نگارش این اثر ارزشمند به همان صورت خطی موجود بود. این عالم جلیل‌القدر جامعیت، استعداد و مطلب‌یابی خوبی داشت؛ به طوری که از کتاب‌های خطی قدیم بهترین عبارات و پرمحتواترین موضوعات را برداشت می‌کرد.

علامه امینی با نوشتن کتاب الغدیر به مقاماتی رسیده بود که کراماتی از فیض الهی شامل حال او می‌شد. علامه امینی، کتاب الغدیر را در ۲۲ جلد تالیف و تدوین کرده‌اند، اما به علت مفقود شدن ۱۱ جلد آن فقط نیمی از این اثر ارزشمند در دسترس است.

 حسن رحیم پور ازغدی،

استاد حوزه و دانشگاه

  

علامه امینی حق بزرگی بر گردن ما دارد. ایشان غدیر و ولایت حضرت علی (ع) را بر مبنای دلیل، منطق و سند تبیین کرد و شناساند.

این دانشمند بزرگ نشان داد چگونه یک محقق می تواند هزاران جلد کتاب را برای موضوعی که در نظر دارد، مورد مطالعه قرار داده و در این راه مشکلات بسیاری را پشت سر بگذارد. کار علامه امینی نشان می دهد که تحقیق و پژوهش بر پایه مستندات تاریخی، بهترین دفاع از اندیشه شیعی و تشیع است.

محمد حسین رجبی،

عضو هیأت علمی دانشگاه

سه جلد اول کتاب الغدیر علامه امینی(ره) به ذکر نام راویان سنی حدیث غدیر می‌پردازد. وقتی که «شیخ سلیم بشری» دانشمند معرف اهل تسنن و رئیس وقت دانشگاه الاظهر مصر در مناظره مکتوب با «علامه شرف‌الدین» می‌پذیرد که عید غدیر خم مربوط به ولایت امیرالمومنین (ع) است نه بحث محبت و دوستی، معنا ندارد که ما سخن پیامبر را نادیده بگیریم.

آیت الله سیدعبدالهادی شیرازی

  

کتاب ارزشمند الغدیر نوشته رهبر دینی بی نظیر و مصلح کبیر و معلم اخلاق حجت الاسلام امینی نجفی از عالی ترین چیزهایی است که دانشگاه بزرگ اسلامی و نجف اشرف به آن فخر می کند، چنان که فخر تمام مسلمین است.

اگر مؤلف عالی قدر این کتاب (علامه امینی) در میان ما نبود و نمی دیدیم که او به تنهایی اقدام به این عمل بزرگ نموده، جا داشت که گمان شود این کتاب اثر و تألیف یک جمعیت علمی است که هر کدام به نوشتن قسمتی از آن برخاسته اند.

نویسنده آن در جهان دانش بی نظیر است و کسی به پای او نمی رسد و اگر به این دائرة المعارف الغدیر دست یافتی خود را در ساحل آب جوشانی خواهی یافت که هرگز تمام نمی شود و از آن بر نمی گردی مگر آن که جانت را از معارف الهی و حافظه ات را از تعالیم قدسیه دینی پر خواهی دید.

آیت الله دین پرور

رئیس بنیاد نهج البلاغه

  

عشق و ارادت به حضرت علی (ع)، سخت کوشی و بهره مندی مداوم از امدادهای غیبی از ویژگی های برجسته علامه امینی(ره) بود. مرحوم علامه امینی برای نگارش کتاب الغدیر، از 1800 کتاب نسخه برداری کرده و بیش از 10 هزارکتاب را مطالعه کرد.

حجت الاسلام دکتر بهرام محمدیان

  

ما قدر این کتاب های الغدیر را نمی دانیم و باید متوجه باشیم که مخالفین چقدر برای آن ارزش و اعتبار قائل هستند. زمانی که در خانه خدا مشغول طواف بودم و به زبان عربی دعا می خواندم شخص عربی که بعدها معلوم شد مصری و استاد دانشگاه "ام القری" مکه است با من سلام و علیکی کرد و پرسید از کجائی؟ گفتم ایرانی، در شگفت شد چون قرائت دعا به زبان عربی آنهم از یک شیعی ایرانی برایش غیر منتظره بود. بالاخره گرم صحبت شدیم و وقتی اعتمادش نسبت به من زیاد شد اظهار کرد که کتاب های الغدیر انصافا بسیار ممتاز و با پشتوانه علمی و تحقیقاتی تنظیم گردیده و علمای اهل سنت را در مقابل آن به چالش کشانده است .

به گفته او حدود یکصد محقق و استاد دانشگاه "ام القری" مکه ماموریت پیدا کرده اند که بر رد این کتاب های الغدیر کتاب بنویسند و تا کنون در انجام اینکار عاجز مانده اند. آنها هزینه زیاد می کنند اما نتیجه ای برایشان حاصل نشده است .

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =