عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته​ای ایران گفت: اعتمادسازی از نظر ما رفع تحریم ها است که مورد پذیرش طرف مقابل نیز بوده است.

سید عباس عراقچی ، معاون بین الملل وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از جدیت طرفین سخن گفت که منجر به بررسی جزئیات  شده است و درباره تفاوت این دور از مذاکرات با گذشته ، افزود: بعد از مدت ها توانستیم وارد یک مسیر مشترک شویم. سابق بر این مسیرهای متفاوتی را از هم داشتیم، خواسته ها ، نگاه ها و رویکردها متفاوت بود و برای اولین بار در این دور وارد مسیر مشترک شدیم که البته طولانی و پرفراز و نشیب است.

گزیده سخنان وی در برنامه دو نیم ساعت از شبکه خبر را به نقل از مهر بخوانید:

* مهم این است که در پایان دو روز مذاکرات قالب طرح ایران برای ادامه مذاکرات مورد پذیرش طرف مقابل واقع شد. در محتوای طرح اختلاف وجود دارد ، ولی اگرچه آنها مسیر های دیگری را پیشنهاد داشتند، پذیرفتند در مسیر طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند.

* ما نه خوشبین هستیم و نه ذوق زده. ما این مذاکرات را یک نبرد دیپلماتیک می دانیم و معتقدیم همان جنگی که در جبهه های جنگ علیه صدام وجود داشت اکنون نیز وجود دارد. به دشمن اعتماد نمی کنیم چراکه دشمن دشمن است. دیپلمات باید امیدوارد باشد و اگر امیدوار نباشد دیپلماسی پیش نمی رود. اگر دیپلمات ها نا امید شوند ، جنگ آغاز می شود.

* دشمن مدت ها تهدید نظامی کرده است و ملت ایستادگی کرده و باج نداده . آنها می خواهند چیزهایی را که از طریق تهدید و تحریم به دست نیاوردند از روش دیپلماتیک به دست آوردند و ما قطعا اجازه نمی دهیم.

* روزی که وقتش برسد مذاکرات را منتشر می کنیم و مردم خواهند دید که فرزندان آنها چطور از حقوقشان حمایت کردند.

*{در این باره که آمریکایی اذعان داشته اند که طلب بلوکه شده ایران را به طور کامل پرداخت می کنند} این موضوع نیز از سوی برخی رسانه های آمریکایی در قالب فضاسازی رسانه ای دامن زده می شود. آنها می خواهند فضا را تخریب کنند و به انحراف بکشانند تا اذهان مردم را به انحراف بکشانند. بلوکه کردن اموال ایران بخشی از اقدامات ظالمانه بر عیله ملت ایران است. این یک اقدام غیر قانونی است .

*اینکه تدریجی با دفعتا تحریم ها رفع شود بستگی به روند مذاکرات دارد. توافق کردیم که با رویکرد گام به گام به طرف حل مسئله برویم . به دلیل پیچیدگی مسائل برداشتن بک گام دفعتی نمی تواند پاسخگوی مشکل باشد.

*{ فکر می کنید چه زمانی تحریم ها رفع شود}ما با چند محدوده زمانی مواجه هستیم. اول طول مدت مذاکرات است که فکر می کنیم در طول 6 ماه تا یکسال در خصوص همه گام ها به نتیجه برسیم . اگر حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای گام اول به بیشتر از سه ماه زمان نیاز نداریم و اگر همین جدیت که مدعی آن هستند و در مذاکرات وجود داشت ، ادامه یابد می توانیم در یک دوره زمانی چند ماهه به پایان برسانیم . پس از این به مرحله اجرایی می رسیم . ما برای هر گام از اول تا آخر دوره زمانی می گذاریم . هیچ مسیر تاریکی نخواهیم داشت . طرح ما این است که گام اول و آخر و هدف نهایی مذاکرات باید از اول مشخص باشد . اگر طرف مقابل در طرح گام به گام به تعهدات خود عمل کند گام بعدی برداشته می شود. همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت باید برداشته شود. برداشتن تحریم ها جزو اهداف مذاکرات است.

*اعتمادسازی از نظر ما رفع تحریم ها است که مورد پذیرش طرف مقابل نیز بوده است . آن ایده قدیمی که توپ در زمین چه کسی است در بازی جدید معنی ندارد. ما تلاش کردیم بازی برد برد را تعریف کنیم ودر بازی برد برد هر دو طرف باید بازی مشخصی ارائه دهند.امیدواریم آقای هگ و بقیه هیأت ها این رویکرد جدید را بهتر درک کنند.

* در داخل نیز کسانی هستند که به شیوه های دیگری از مذاکره اعتقاد دارند.ما احترام می گذاریم . تخریب پسندیده نیست اما از منتقدین منصف داخلی با ارائه دیدگاه هایشان کمک گرفته ایم.

*{درباره محرمانه بودن مذاکرات }اصلا بحث محرم و نامحرم و عدم اعتماد نیست . ما باید از نظر تکنیکی مذاکرات را جلو ببریم . حتما مردم می پذیرند که بعد از نتیجه آنها را مطلع کنیم . امیدواریم روزی همه جزئیات و نوارهای مذاکرات ما پخش شود، نمی گویم عاری از اشتباه هستیم. ولی واقعا با صلابت دفاع کردیم و امیدوارم روزی به اطلاع مردم برسانیم .  امیدوارم کسی به دل نگیرد،اتفاقا طرف های مقابل نیز به محرمانه بودن پایبند هستند چراکه پخش شدن جزئیات مذاکره برای آنها نیز مفید نیست. از دوستانی که در داخل نقد می کنند نیز استفاده می کنیم. من هر روز مطالبی را که در سایت ها و... در مورد محرمانه بودن مذاکرات و موضوعات دیگر مطرح می شود را مطالعه می کنم و دغدغه های بچه های خودمان و بسیجیان را درک می کنم ولی از انها می خواهم که صبر کنند.

*{ درباره وضعیت جسمانی وزیر امور خارجه } خیلی برای ایشان در طول سفر ناراحت شدم، به عینه می دیدم که درد می کشد . در نیویورک فشار کار سنگین بود. فردای شبی که نیویورک بازگشتیم ، من ظهر سرکار رفتم ولی ایشان از 9 صبح سرکار رفت و به رئیس جمهور گزارش داد. بدن ایشان آماده بود و آن روزی که تیتر یکی از روزنامه ها را دید خیلی برایش سنگین بود. من خودم به ایشان گفتم که تیتر فلان روزنامه را دیدید که کاش نمی گفتم، وقتی تیتر را دید خیلی ناراحت شد. تلفن را گرفت و با آقای بروجردی صحبت کرد. زمانی که داشت صحبت می کرد درد کمر آغاز شد و دست خود را به کمر گرفت. بعد از ظهر همان روز که برای جلسه دیگری رفتیم دیگر نمی توانست بایستد و کاملا خوابیده بود . با اینکه پزشکان گفتند که باید استراحت مطلق داشته باشد ، به خاطر مذاکرات ژنو به دستور پزشک عمل نکردو جلسات را داشت. به ژنو هم آمد و سفر خارجی هم سخت است.  محل مذاکرات نیز طبقه دوم بود و واقعا درد کشید. خودش اینجا نیست ولی خدایش هست، دوستانی که بی مهری می کردند بدانند که من از نزدیک درد کشیدن ایشان را می دیدم. زمانی که برای نشست خبری پایانی می آمدیم اصرار داشت که مسافت بین محل مذاکرات تا نشست را حتما پیاده بیاید تا کسی با ویلچز عکس نگیرد اما واقعا سخت بود و من اصرار کردم که از ویلچر استفاده کند و ایشان نیز از سر ناچاری قبول کرد.

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    269 5
    بسیجی واقعی طرفدار مردم و دولت مردمی است مابقی ابزار فشار است.
    • صدای جوانان A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      69 8
      فقط بسيجي ها رو درك ميكنيد؟
    • سجاد US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      5 2
      بسیجی واقعی همت بود و باکری
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    264 4
    ...درباره وضعیت جسمانی وزیر امور خارجه... ما فقط ميتونيم براي سلامتي و موفقيت ظريف دوست داشتني دعا كنيم و براي باعث و باني كمردرد ايشون بگيم "بر خرمگس معركه لعنت"
  • حسین A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    73 2
    من که با شما موافق هستم انشاالله تا پیروزی نهائی (برداشتن تحریم ها )
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      9 81
      پیروزی نهایی زمانیه که تحریم ها نتواند بر ما موثر واقع شود .
  • پوریا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    71 0
    دیشب آقای عراقچی خیلی زیبا حرف زدند . احتمال دادند که تو 2 یا 3 مزاکره آینده به هدف مشترک برسن و مشکلات رو ایشالله تموم کنن
  • عرشیا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    70 1
    تفاوت بین یک بسیجی واقعی با یک نفر که ابزار دست فوق افراطیهای 10 درصدی میشود از زمین تا اسمان است .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    61 0
    آقای عراقچی اینا بسیجی نیستن .اینها بازیچه هایی هستن در دست عده ای دیگر.که اتفاقا اینها کسانی هستن که منافع سیاسی و اقتصادیشان از نزدیکی ایران با غرب به خطر می افته و دشمن ملت هستن و دوست نتانیاهو.چون منافعشون در یک مسیر هست.بسیجی واقعی کسیِ که دلش با مردم باشه و دلسوز مردم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    35 0
    تو با خدای خود انداز کار ودل خوش دار
  • سمنانی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    45 1
    برادران بسیج صبر کنید.................آخ که یه دنیا حرف دارم.ولی!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    یک سوال: مرد باشید و جواب بدید. آیا دکتر احمدی نزاد و دولتش مردمی نبودند؟ چرا آن فضاحت ها را به بار آوردید؟ اما ما از شما متمدن تریم و برای دکتر روحانی ارزش قایلیم. نه سطل آشغال آتش زدیم و نه هیچ بانکی در آتش سوخت.
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      70 3
      آیا مردمی یعنی حمایت ها علنی شورای نگهبان و ... شما هم جواب بده در مقابل فضاحتهای احمدی نژاد مث حجاب و قهر خانگی و بی ارزش جلوه دادن حکم حکومتی و تورم و بیکاری و نرخ ارز و 16 میلیارد پول دانشگاه و اختلاص 3000میلیاردی و فرار خاوری مکتب اسلامی و احمدی نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نژاد و البته کارها مشایی و در آخر اینکه اصولگرا بود یا نبود؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      15 2
      اشتباها مثبت زدم
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      67 9
      جواب: نه مردمی نبودند، ما بی شماریم، ولی شماها سرجمع حدود 4 میلیون نفرید
    • تاشناس A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      48 3
      آره چون آقای روحاتی شمارو خس و خاشاک نشمردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      40 3
      شما 3999999 نفر هستید نه بیشتر !!!!!!!!!!!!!!!!
    • عدالت اصلاح طلبي اينه IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      5 86
      بي نام جان اطلاعاتت خيلي پايين اولا زمان اقاي احمدي نژاد ركورد 25ميليون راي شكسته شد ثانيا امسال اصولگرايان به علت تكثر كانديدا رايشون گم شد 18 ميليون راي داشتن محض اطلاع جنابعالي
    • بی نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      4 0
      من به قالیباف رای دادم ولی از رویه ای که اقای روحانی در پیش گرفته استقبال میکنم و به نظرم داره همون کاری رو انجام میده که اکثریت خواستارش هستند
  • عشق ولایت A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    33 48
    تو را خدا نام مقدس بسیجی را به بازی سیاسی خودوارد نکنید بسیجی شهید باکری را فقط مثل بزنم که همگی مطیع رهبروامام هستیم هر چه بفرماید گوش به فرمان اوییم
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    70 0
    خواهش ما از سایتها و روزنامه نگاران اینست که مطالب روز نامه کیهان و اقمارش رو بزرگ نکنند.چون کشور ما در این مرحله خاص نیاز به آرامش دارد.متشکریم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    32 0
    یقینا اقتصاد دانان و دولتمردان محترم به این نکته مهم توجه دارند که رفع توقیف از داراییهای ایران به تنهایی چیز مفیدی نیست و بدون رفع تحریمهایی که بر سر انتقال تکنولوژی و سخت افزار و نرم افزار مدرن ایجاد شده این پول ودارایی دود هوا شده و بی هیچ تاثیر بلند مدتی در تولید داخلی به هدر خواهد رفت و روزی که تحریمها برداشته شود دیگر پولی برای سرمایه گذاری نداریم. تا اینجا عالی عمل کرده اید دستتان درد نکند ولی هوشیار باشید. دعای ما بدرقه راهتان.
  • بسیجی بی ترمز IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    55 0
    چه کنیم که کیهان و کیهانیان دست بردار نیستند!
  • محمّد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    57 0
    ما به دولت و تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم، من خودم به دکتر روحانی رأی ندادم ولی اصلاً رفتار کیهان و غیره خوشم نمی‌یاد، انشاالله که دکتر ظریف سلامتیِ کامل‌شون رو به‌دست بیارند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    44 0
    ان شاء اله خداوند به آقاي ظريف شفاي خير دهد . ....كو گوش شنوا؟ تا امثال كيهان و رسالت و ....هستند از اين تهمت ها و افتراها و زود قضاوت كردنها وجود دارد ......
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    45 0
    اگه به تیتر اون روزنامه اهمیت میدادیم الان همگی {دوراز جون دکتر ظریف}چلاق شده بودیم بهترین راه شکنجه توجه نکردن به اون روزنامه است
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    7 0
    خبر آلاین حقا که ترسویی که وقتی یک نظر کمی جناحی میشه میترسی چاپ کنی. از نظر من بسیجی کسانی هستند که مایه دردسر و اذیت و آزار مردمند. این چیزی هست که داریم میبینیم. البته زمان جنگ اینطور نبود و واقعا بسیج لشگر مخلص خدا بود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 0
    تا بوده همین بوده ملت ما از خودی تیغ خورده نه بیگانه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    0 5
    بت آمريكا را بايد يك جايي بشكنيم تا ديگر بتي وجود نداشته باشد برخي هم بهانه اي براي سر كيسه كردن ملت ايران نداشته باشند وهي پولدار نشوند
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    8 0
    بسیجی واقعی کسی است که چشم دیدین زجر کشیدن هموطن خود را ندارد ، کسی است که نمیخواهد هموطن خویش از دست تورم و گرانی در زیر فشار باشد
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 0
    جناب ظریف در یک کلام : دست مریزاد و خدا قوت . سلامت باشی
  • ایران A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 1
    ما به امریکا بی اعتماد هستیم ولی ما پیروز هستیم
  • محمد میرزایی A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 4
    مابسیجیان وهمه ملت ایران لکه ننگ بر پیشانی آمریکا میگزاریم