ایسنا نوشت:

گزارشگر ویژه سازمان ملل از آمریکا خواست اطلاعات بیشتری درباره عملیات هواپیماهای بدون سرنشین خود و تلفات غیرنظامی آن منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "بن امرسون"، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، در یک سال گذشته به کشورهای محل عملیات پهپادها سفر کرده و با مقامات آمریکایی نیز در این باره گفت‌وگو کرده است.

این حقوقدان گفت، دخالت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در عملیات پهپادها مانع تقریبا غیرقابل‌عبوری در شفاف‌کردن جزئیات این عملیات است.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد، در پاکستان به او گفته شده است که از سال ۲۰۰۴ تاکنون، دست‌کم ۴۰۰ شهروند غیرنظامی در عملیات پهپادها کشته شده‌اند.

به طور کلی برآورد می‌شود که در جریان عملیات این اشیای پرنده، تاکنون ۳۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

سیاست دولت باراک اوباما برای استفاده از پهپادها در کشورهایی از جمله پاکستان، افغانستان و یمن، انتقادهای رو به افزایشی به همراه داشته است.

از جمله در روزهای گذشته، ملاله یوسف‌زی گفت در دیدار با باراک اوباما و خانواده او در کاخ سفید، به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که عملیات پهپادها، تروریسم را در منطقه تقویت می‌کند.

عملیات پهپادها اغلب برای حملات موشکی مرگبار علیه کسانی است که ایالات متحده آنها را به عنوان شبه‌نظامیان شناسایی می‌کند.

بن امرسون در گزارش اولیه خود برای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشت که نمی‌تواند بپذیرد ایالات متحده به خاطر ملاحظات امنیت ملی، اطلاعاتش درباره تلفات غیرنظامی در عملیات پهپادها را منتشر نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه بی بی سی، این گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین خاطر نشان کرد، سوالات حقوقی در ارتباط با استفاده از پهپادها در میان است که باید هرچه‌زودتر در صحنه بین‌المللی به آنها پرداخته شود و جوابی برایشان پیدا شود.

با این حال وی در گزارش خود نتیجه گرفته که اگر پهپادها مطابق ملاحظات بشردوستانه استفاده شوند، می‌توانند خطر تلفات غیرنظامی در درگیری‌های مسلحانه را کاهش دهند.

نگرانی اصلی مطرح‌شده در گزارش بن امرسون آن است که بدون وجود یک توافق عمومی درباره نحوه استفاده از پهپادها، استفاده از آنها پرمخاطره می‌شود و به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا می‌کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =