ایرنا نوشت:

وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه با انتشار بیانیه ای، انتقاد عربستان سعودی از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در باره مساله سوریه را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش ایرنا، این بیانیه در رابطه با انصراف دولت عربستان سعودی از عضویت غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل منتشر و در آن یادآوری شده است: روز ۱۷ ماه اکتبر جاری با رای مجمع عمومی سازمان ملل، پنج کشور لیتوانی، نیجریه، عربستان سعودی، چاد و شیلی به عنوان اعضای جدید غیردائمی شورای امنیت تا سال ۲۰۱۵ انتخاب شدند.
در بیانیه آمده است: اما پس از پایان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای با استناد به معیارهای دوگانه در فعالیت شورای امنیت که مانع از انجام وظیفه آن در حفظ امنیت بین المللی می شود، از کرسی عضو غیردائمی در این نهاد منصرف شد.
وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفته است: از این تصمیم بی سابقه عربستان سعودی که نامزدی آن را در مجمع عمومی سازمان ملل اکثر کشورهای عضو تایید کردند تعجب کردیم.
در بیانیه گفته شده است: استدلال عربستان سعودی برای این تصمیم خود و انتقاد از شورای امنیت در مساله سوریه به ویژه پس از تصویب قطعنامه ۲۱۱۸ به اتفاق آرا که چارچوب حقوقی برای حل و فصل جامع مساله سوریه را تعیین کرده، حیرت آور و غیرقابل درک است.
بیانیه روسیه می افزاید: به این ترتیب عربستان سعودی از فعالیت در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل برای حفظ امنیت و صلح بین المللی منصرف شده است.
انتظار داریم گروه منطقه آسیا در آینده نزدیک نامزد دیگری را برای یک کرسی عضو غیردائمی شورای امنیت معرفی کند تا مجمع عمومی بتواند کار انتخاب اعضای جدید را به پایان برساند.
بر اساس اطلاعات رسانه های خبری، عربستان سعودی از آغاز بحران در سوریه از گروه های معارض مسلح، تروریست ها و مزدوران خارجی در این کشور حمایت و صدها میلیون دلار کمک نقدی و تسلیحاتی به آنها ارائه کرده است.
در حال حاضر شماری از شهروندان عربستان سعودی به عنوان مزدور و تروریست مسلح در سوریه فعالیت می کنند.
رسانه های خبری همچنین از نارضایتی ریاض از آغاز روند امحای تسلیحات شیمیایی سوریه که چشم انداز روشنی را برای حل و فصل سیاسی مسایل این کشور گشوده است، خبر می دهند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    یکی نیست به عربستان بگه اصلا شما که خودت داری تروریست و تجهیزات جنگی قاچاق می کنی به سوریه چرا فکر می کنی باید حرف بزنی...سنگ پا قزوین
    • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      17 3
      عربستان تا چند سال دیگه نفوذش رو از دست میده چون آمریکا تولید نفتش رو بیشتر بکنه و نیازی به نفت عربستان نداشته باشه دیگه اوباما نمیخاد تا کمر برای ملک عبدالله به خاطر نفتش خم بشه(عکسشم موجوده چند سال پیش بدجور تو رسانه ها پیچید)
    • نوید IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      2 3
      اقای بی نام دومی اوباما احتیاجی به خم شدن مقابل ملک عبدالله نداره چون اگه اراده کنه در عرض 3 سوت میتونه همه ی نفتهای عربستان رو هاپولی کنه و همچنین عربستان خودش میدونه که بدون حمایت امریکا هیچ بوقی در منطقه و جهان نیست
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      1 1
      بی نام دوم درست میگه. فیلمش هم موجوده، عکس پیشکش. اوبامایی که برای بردن دمکراسی به سوریه سر از پا نمیشناسه در برابر پادشاه دیکتاتور عربستان خم شد و بر دستش بوسه زد.
  • شاهین IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    38 9
    مزدوران خارجی ؟ جالبه حیرت انگیزه
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    78 5
    دلار های نفت و مراسم حج چه کارها که نمیکند طرف شورای امنیت را هم قبول ندارد همانطور که اسراییل به ضرب و زور لابیهای با نفوذش قبول ندارد.
    • آرش IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      14 3
      یادت باشه ما هم تا همین پارسال شورای امنیت رو قبول نداشتیم!! ولی الان این کار عربستان به نظرمون بدوی و زشت میاد! این نشون می ده که راه اصلاح ساختار سازمانهای بین المللی و مواجهه با قدرتهای بزرگ جهانی، نه قهر است نه دعوا بلکه مشارکت سازنده و جلب اعتماد جهان است و پس از اینکه تونستیم مشارکت قدرتمندانه ای در امور بین المللی داشته باشیم می تونیم نظراتمون رو بیان کنیم و بخشی از اونها رو حتی اعمال کنیم
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    81 4
    اونا که رفتن عربستان میدونن،دموکراسی اونجا معنا نداره
  • سعيد A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    90 8
    به اميد انزواى هر چه بيشتر كشورى كه در سالهاى اخير عامل منزوى شدن ايران شده بود.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    69 6
    !!!!! یعنی عربستان خیلی به فکر صلح بین المللیه؟ همون عربستانی که تروریستاش تو سوریه جنایات فجیع می کنند؟ همون عربستانی که به کشورهای غربی گفته بود شما جنگ رو راه بندازید همه هزینه هاش پای من؟؟؟؟ نخیر، اینا از جای دیگه سوختن.
  • زنده باد ایران A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    70 5
    این عربستان خودش ناقض حقوق بشره چه کارش به حقوق بشر عرب
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 3
    بهتر
  • هادی A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    6 4
    نوع واکنش ما به قضیه عربستان سعودی، دقیقا همانند نحوه واکنش غربی ها به ادعاهای ایران در مورد نقض حقوق بشر در غرب است. کمی بیطرفانه و از بیرون وضعیت حقوق بشر در ایران را، در برخورد با اقلیت های مذهبی، آزادی بیان، زندانیان سیاسی و غیره بررسی کنید و آن وقت به این سوال پاسخ دهید که آیا اگر نگاهی فارغ از تعصبات ملی به قضیه داشته باشیم، کشور ما می تواند داعیه دار نقض حقوق بشر (یا کرامت انسانی) در دنیا باشد؟ آیا آنچه دولت عربستان سعودی انجام می دهد مورد تایید مفتی های مذهبی نیست؟ پس چگونه است که حتی خود شما به عنوان یک مسلمان عربستان را ناقض حقوق بشر می دانی؟ آیا همین استدلالها به صورت مشابه در مورد ایران هم نمی تواند گفته شود؟ فکر کمی بی طرفی لازم است. باور کنید کمی.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      3 0
      تو مثلا الان داری بی طرفانه به قضیه نگاه میکنی؟ یا از دریچه چشم بی‌بی‌سی؟ در کشور ما ده‌ها هزار یهودی و صدها هزار مسیحی وطن پرست زندگی میکنند. با حقوق کامل شهروندی. حتی در مجلس نمایندگان خودشون رو دارند. در دنیا و در کشور های غیر یهودی فقط دو بیمارستان کاملا یهودی وجود داره. یکیش در ایرانه. اره اینجا همه چی گل و بلبل نیست. ولی احمقانه است که ایران رو با عربستان مقایسه کنی که مفتی اعظمش فتوا میده که کلیسا ها رو در کشور های اسلامی باید ویران کرد. در کشوری که زنها حق رانندگی ندارند و شرایط تحصیل مناسب براشون فراهم نیست. در کشوری که هیچ نوع انتخاباتی برگزار نمیشه. در کشوری که زنها مجبورند روبند بزنن....
  • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 3
    یعنی ممکنه ایران نامزد بشه؟
  • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    7 3
    استاندارد دوگانه؟ این سعودی ها همون هایی هستن که دهه 80 صبح تا شب تلاش میکردن یه موقع سازمان ملل حمله شیمیایی عراق به ایران رو محکوم نکنه رسما.
  • میثم GB ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    7 2
    این رفتار عربستان درست من رو یاد بعضی از تندروهای داخل می اندازد که از آغوشی گشاده برای هر گونه جنگ و درگیری با آمریکا و اسراییل در سر می پرورانند و بطور خیلی صریح اونرو فریاد می زنند در سطح جامعه! مرگ خوبه تا وقتی برای همسایه است ؟!!
  • ایرانی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    6 3
    وای از دست این عرب ها خدا کنه وضع مملکت ما جور باشه با این ها کار داریم
  • کله پاچه مورچه A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    17 3
    نه .... نه ... عربستان تو رو خدا بمون!!!! این کارو با من نکن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    14 3
    اینکه عربستان که خودش عامل جنگه بره شورای امنیت نوبره والا! ضمنا عربستانی که حاکمانش بر اساس رای مردم انتخاب نمیشند!!
    • بی نام US ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      3 5
      اونها حداقل انقدر صداقت دارن که رسما بگن مردم تو سرنوشت خودشون تاثیری ندارن نه اینکه به ظاهر انتخابات برگزار بکنن ولی در باطن انتخاب شده هایی که از 100 تا فیلتر رد شدن هیچ قدرتی در جهت تحقق خواسته های مردم نداشته باشن!!!!!
  • 20 IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 3
    نشان از قدرت و نفوذ رو به گسترش کشور در عربستان است
  • شهره A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 3
    وای از دست این عربها . اگر این عربها نبودند ، ما این روزگار را نداشتیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 2
    کار عربستان درست بود ! وقتی تنها 5 کشور دارای حق وتو تعیین کننده سرنوشت قطعنامه ها و کشورهای دیگه هستند بقیه اعضا فقط نقش سیاهی لشگر و پر کردن صندلیها را بازی میکنند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      4 1
      پس اگر عربستان به لین امر معترض بود چرا از ماهها پیش برای عضویت تلاش میکرد. به نظر تنها دلیل انصراف عربستان موضع گیری سازمان ملل در قضیه سوریه است واسه اینکه تابلو نشه اسمی هم از فلسطین آورده. وقتی سازمان ملل از دوستان عربستان حمایت کنند خوبه ولی وای از وقتی که خواسته های عربها رو نادیده بگیرن مثل بچه ها رفتار می کنند اول سفیرشون ذوق می کنه بعد بیانیه انصرافشون رو می خونه.
  • هوتن A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    5 2
    به خدا قسم بزرگترین دشمن ایرانی جماعت نه بخاطر شیعه بودنش بلکه به خاطر مطیع نبودنش همین عربستان سعودی و نوچه های دلقکش مثل بحرین،قطر ،امارات و کویت هستند و اونقدر که اونها دوست دارند ایرانو اشغال کنند و اینقدر تولید مثل با نژاد ایرانی انجام دهند که ژن ایرانی از زمین محو بشه، اسرائیلی ها سر سوزنی چنین حسی ندارند ما باید سیاستمون رو نسبت به کل این کشور های پان عربیسم تغییر بدیم.