چگونه شاهد توسعه صنعت خودرو خواهیم بود؟

محمدرضا نجفی منش

یکی از مشکلاتی که صنعت خودرو با آن رو به رو است دلالی است که متاسفانه همین موضوع آسیب های فراوانی را به صنعت خودرو وارد کرده و همچنین مصرف کنندگان نیز برای تامین نیازهای خود با مشکلات فراوانی رو به رو شده اند.

به طور مثال هم اکنون تنها 5 درصد از مردم که خودرو را از تولید کننده می گیرند مصرف کننده هستند و بیش از 90 درصد خریداران مصرف کننده نیستند و خودرو خود را برای کسب سود بیشتر می فروشند.

متاسفانه هم اکنون موانع فراوانی بر سر راه تولید ملی وجود دارد که باید هرچه سریع تر این موانع از سر راه تولید داخل برداشته شود و در شرایطی که این اتفاق رخ ندهد مشکلات صنعت کشور و به خصوص صنعت خودرو برطرف نخواهد شد.

موضوع قابل اهمیت این است که باید مقررات زایی که در حال حاضر از سوی برخی از مسئولان در این صنعت ایجاد می‌شود را رفع کنیم چرا که این‌ سال‌ها تاکید زیادی بر تولید ملی از سوی مقامات مسئول کشور عنوان می‌شود اما در همین راستا دولت نیز موانع متعددی را برای عدم اجرای تولید ملی به کار می‌گیرد.

همچنین در بحث قیمت گذاری خودرو مشکلات فراوانی وجود دارد و مهم ترین آنها این است که قیمت گذاری در چارچوب کالاهای انحصاری نبوده و باید به بازار محول گردد و باید خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو از سوی مسئولان انجام گیرد تا فضای رقابت مناسبی برای فعالان این بخش جهت تولید و فروش محصولات انجام شود.

در همین راستا و برای رقابتی شدن بازار باید تسهیلات لازم در اختیار خودروسازان قرار گیرد. در کشورهای مختلف تسهیلات متفاوتی برای صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود که همین امر تا حد قابل توجهی باید برای صنعت خودرو کشور لحاظ گردد.

یکی از مشکلات دیگر صنعت خودرو بحث تحریم ها است که هم‌اکنون صنعت خودرو کشور مورد تحریم جدید کشورهای غربی قرار گرفته است که باید توجه ویژه‌ای برای آن جهت مقابله با تحریم‌ها از سوی مسئولان لحاظ گردد.

در مجموع اگر مشکلات فعلی صنعت خودرو همچون تحریم ها، حمایت از تولید ملی، رقابتی کردن بازار خودرو و اصلاح نحوه قیمت گذاری خودرو برطرف شود شاهد توسعه صنعت خودرو خواهیم بود و در شرایطی که این اتفاق رخ دهد در آینده ای نزدیک شاهد روزهای خوب خودروسازی در کشور خواهیم بود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران

3939 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 0
    تنها رويداد خوبي كه آرزوي همه ايرانيهاست جمع كردن ايران خودرو و سايپا مي باشد كه اميدواريم به زودي محقق گردد آمين
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    دیگه زیاد توضیح نمیدم ولی با این حرفایی که امروز وزیر گفت و چیزایی که شاهدیم به عمر من و امثال من قطع نمیده نه شاهد داشتن یه ماشین خوب برای خودم و نه شاهد توسعه صنعت خودروی داخلی باشیم!!!!!!!!
  • مقداد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    چه توسعه ای؟؟ با این همه نارضایتی ، خودروسازان بفکر توسعه هستند!!!!!!!! بهتره کیفیت خودروی ایرانی رو بالا ببرید نه تولیدات
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    16 0
    پرايد دو ميليوني رو 8برابر بديم به مردم بيچاره با سودش حالا يك كاريش ميكنيم
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    12 0
    با شما ها نمیشود شما ها فقط دنبال سود هستید باید کلاً شما کنار پذاشته شوید و افراد دلسوز ومتخصص وارد این صنعت شوند
  • منصور حلاج A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    5 0
    آقای نجفی ملت مشکلی با راهکارهایی که شما ارائه دادید ندارد.مهم انحصار بازار است که دست خودروساز است. خودروسازها 22 سال فرصت داشتند که خود را با شرایط روزدنیا تطبیق دهند ولی شوربختانه که با استفاده از رانت تعرفه به خواب رفتند واکنون که شرایط سخت شده ناگهان از خواب بیدارشده اند!!!!! البته تعیین نرخ خودرو توسط بازا خوب است ولی به شرطی که بازار حق انتخاب داشته باشدوقیمت خودردها هم به قیمتهای جهانی باشد وتعرفه واردات هم منطقی باشد.نه اینکه قیمت خودروی وارداتی با تعرفه بیش ازدوبرابر شود که در این صورت مانند این چند سال خودروسازهای داخلی با خیالی آسوده خودروهای از رده خارج را با قیمت های آنچنانی به مردم بیچاره فروختند وسودهای آنچنانی بردند.