چرا آمار سزارین در ایران بالاست؟/ نباید توقع‌ داشت دختران‌ امروزی به شیوه مادرانشان زایمان‌ کنند

آمار نشان می دهد که ایران رتبه دوم سزارین در دنیا و نخست را در منطقه دارد. پیش از ایران برزیل بیشترین آمار سزارین در دنیا را دارد. اما چرا در ایران سزارین بالاست؟

زهرا تالانی: تا همین دو دهه پیش،‌ آمار زایمان طبیعی در ایران بسیار بیشتر از سزارین بود. اما الان در اطرافیانتان شاید تعداد کسانی که حاضر باشند زایمان طبیعی داشته باشند به تعداد انگشتان دست هم نرسد. این در حالی است که 50 هزار مامای تربیت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق با کمترین هزینه نسبت به سزارین آماده ارائه خدمات زایمان هستند.
در همین زمینه میزگردی را با حضور رئیس انجمن علمی مامایی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و افسانه محمد زاده متخصص زنان و زایمان و مسئول کلینیک زنان پژوهشگاه ابن سینا برگزار کردیم. این دو نفر معتقد بودند باید امکانات زایمان طبیعی فیزولوژیک را در بیمارستان ها فراهم کرد. چه اینکه زایمان طبیعی به شیوه چند دهه پیش، به دلیل مشکلاتش، همه مادران جوان را فراری می دهد.
مشروح این میزگرد را که در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد، می خوانید:

آخرین آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده نشان می دهد که ایران رتبه اول سزارین در منطقه و رتبه دوم جهانی را دارد. چرا در کشور ما اینقدر آمار سزارین بالا رفته است؟

محمدزاده: این مشکل جهانی است و حتی در آمریکا هم وجود دارد. الان در آمریکا نرخ سزارین 26 درصد است، اما انتظار آن است که به 15 درصد برسد.بنابراین حتی کشورهای توسعه یافته هم این مشکل را دارند.بخشی به تغییر زندگی خانم ها بر می گردد، چون در سنین بالا ازدواج می کنند و بچه دار می شوند. ما امروز یک پدیده ای داریم که دختران بالای 35 سال ازدواج می کنند و بچه دار می شوند.برای همین در این گروه تمایل به سزارین بالاست .گاهی هم به خاطر این است که کودک در معرض خطر قرار دارد چون الان میزان سونوگرافی بالا رفته و این خطرات بیشتر مشخص می شود. در گذشته زائو با درد زایمان به مراکز بیمارستانی مراجعه می کرد اما الان مشکلات کودک و مادر بهتر تشخیص داده می شود و ناگزیر به این کار هستیم. اما برخی مادران هم چون زایمان اولشان را سزارین کردند ناگزیرند که زایمان های بعدی را هم سزارین کنند.البته در آمریکا یا انگلستان خانم هایی که یک بار سزارین شدند اگر برای زایمان دوم مشکل تنگی لگن نداشته باشند تشویق می شوند که زایمان طبیعی داشته باشند. اما این امکانات زیادی می خواهد و باید شرایط آن در کشور مهیا باشد. اصلا یکی از برنامه های آمریکا این است که تعداد سزارین زایمان دوم را کم کند.

خداکرمی: بررسی ما نشان می دهد که از سال 60 تاکنون سزارین از 14 درصد در یک مرکز دولتی به 78 درصد رسیده است. در بیمارستان های خصوصی تقریبا 100 درصد زایمان ها سزارین است. این درحالی است که مستندات مبتنی بر شواهد علمی و متخصصین زنان و مامایی عمل سزارین انتخابی را به شدت نهی کرده و معتقدند تنها در مواردی که جان مادر یا نوزاد در خطر است باید برای سزارین اقدام کرد زیرا عوارض متعددی با سزارین انتخابی در بیمار و نوزادش به وجود می‌آید. در زایمان فیزیولوژیک با آماده کردن مادر باردار در دوران بارداری با حمایت مداوم مامایی و انجام تمرینات عضلانی، تنفسی، آرام‌سازی و استفاده از روش‌های غیردارویی کاهش درد همچون ماساژدرمانی، آروماتراپی (استفاده از عطرها و روایح در درمان بیماری‌ها) و تکنیک‌های تنفسی می‌توان درد زایمان را کنترل کرده و بر آن مسلط شد. در کشورهای غربی به خصوص کشورهای اروپایی مانند هلند، اتریش و انگلستان از این روش استفاده می‌شود، مادرانی که تجربه استفاده از این تکنیک‌ها را دارند عمدتا رضایت بسیار زیادی از زایمان طبیعی دارند و نوزادان آنها نسبت به نوزادان سزارینی آرام‌تر بوده و بی‌قراری کم‌تری دارند.

 

به نظر شما چرا مادران تمایل به سزارین دارند درحالیکه همیشه گفته می شود که سزارین برای مادر و کودک خطرناک است؟

محمدزاده: الان خانم ها نگران هستند که در حین زایمان طبیعی دچار افتادگی مثانه یا آسیب کف لگن شوند. در تمام علم پزشکی موضوع انتخاب آگاهانه و آزادانه خیلی مهم است. بیمار را اجبار به کاری نمی کنیم حتی به بیماری که مبتلا به سرطان است راه های درمان گفته می شود و او خودش باید انتخاب کند. عده ای اعتقاد دارند خانمی که قصد زایمان دارد باید در روند تصمیم گیری زایمان دخالت کند و اگر دوست دارد سزارین کند این امکان به او داده شود. البته این همگانی نیست و همه اعتقاد ندارند، اما کم کم جا باز می کند تا در روند درمان به طور آگاهانه و آزادانه شرکت می کند.
متاسفانه ما همیشه یک تضادهایی را در کشورمان داریم مثلا یک بنز آخرین مدل می خریم اما هنوز آگاهی نداریم که چطور در ماشین بنز سوار شویم و استفاده کنیم. یعنی به نظر من مشکل فرهنگی است.ما می خواهیم سزارین را کم کنیم اما انتظار داریم الان هم مادران به شیوه مادران 50 سال پیش زایمان طبیعی داشته باشند. اغلب دختران جوان تحصیلکرده هستند و نمی توان این توقع را داشت. الان در کشورهایی که زایمان طبیعی دارند امکانات فراوانی برای این کار دارند، مثل زایمان طبیعی بی درد یا اینکه شوهر همراه خانم در کلاس آموزشی شرکت می کند و در طول زایمان که زن درد می کشد همراه اوست.امکاناتی که در کشورهای پیشرفته در اختیار زوج ها می گذارند ما نداریم. الان چند بیمارستان داریم که کلاس های آموزشی برای مادران داشته باشد یا ورزش دوران بارداری را آموزش دهد؟ نوع زایمان و اینکه چطور موقع زایمان تنفس کند را به طور علمی آموزش نمی دهیم.پس چطور توقع داریم که خانم ها به دنبال زایمان طبیعی باشند.

خدا کرمی: منظور از انتخاب آگاهانه و آزادانه این است که پزشک متخصص تمام مزایا و معایب هر دو زایمان را به مریض توضیح دهد. در دوران بارداری مادر را توانمند کند تا انتخاب کند.الان در اروپا مادران کمی تمایل به سزارین دارند،در کشور هلند حتی بی دردی را هم نمی خواهند و می دانند که درد زایمان دشمن آنها نیست. زایمان هلندی معروف است و حتی 40 درصد مادران در خانه زایمان می کنند.یعنی اعتقاد دارند همانطور که غذا خوردن در خانه بهتر است زایمان هم در خانه بهتر است.الان زنان ما از حقوق دوران بارداری آگاهی ندارند. از حقوق زنان باردار و خانواده‌ آنان است که با اطلاع کامل از مزایا و معایب هر روش درمانی در روند تصمیم‌گیری درمان و مراقبت خود نقش فعال داشته باشند. در واقع زنان باردار باید از تمام اطلاعات مرتبط با تغییرات فیزیولوژیکی و تغییرات 9 ماهه فیزیکی خود آگاهی یابند. از جمله دیگر مواردی که باید زنان باردار نسبت به آن آگاهی پیدا کنند، مضرات و مزایای هر روش تولد و هر آنچه که در پروسه تولد پیش می آید است تا در زمینه روند مراقبت بارداری و زایمان توانمند شده و خود مانع مداخلات غیرضروری نظیر تولد زودهنگام و سزارین شوند.


بنابراین به نظر شما الان امکانات زایمان طبیعی در بیمارستان های ما وجود ندارد و برای همین مادران می ترسند؟

خدا کرمی :بله قبول دارم تعداد بیمارستان هایی که خدمات زایمان طبیعی را ارائه می کنند کم هستند، اما وزارت بهداست از سال 80 در کارگروهی که من هم عضو آن هستم دستورالعمل زایمان طبیعی و فیزولوژیک را آماده کرد و به مراکز درمانی و دانشگاه ها ابلاغ کرد. اما باید دید که چند درصد پزشکان طبق این دستورالعمل حرکت می کنند و بیمار را پیش می برند؟ در حالیکه مثلا عروس ملکه انگلستان زایمان طبیعی دارد و ماما هم این کار را انجام می دهد. بعد مادران ما هم این حق را می خواهند اما همانطور که شما گفتید تعداد بیمارستان هایی که می توانند به این مادران خدمات بدهد کم هستند. البته بررسی من نشان می دهد که الان مادرانی که آگاهی ندارند و از طبقه پایین هستند به دنبال زایمان سزارین می روند. مادری که آگاهی دارد سزارین نمی خواهد اما محقق نمی شود و ما امکانات نداریم.

خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی کشور



البته بسیاری از پزشکان برای سزارین تبلیغ می کنند و حتی اگر مادری قصد زایمان طبیعی داشته باشد پزشک او این اجازه را نمی دهد.


محمدزاده: این فرهنگ سازی باید در سطح کلان انجام شود. ما این بحث را فردی نمی کنیم. پزشک، بیمار و سیستم سلامت ما در ان زمینه مشکل دارد .اگر آموزش دوران رزیدنتی مناسب باشد و زایمان آکادمی و درست باشد مشکلی پیش نمی آید. ما الان دیگر تکنیک زایمان مشکل را در اتاق عمل فراموش کردیم و رها شده است.الان در کدام بیمارستان زایمان بدودن درد به طور آکادمی آموزش داده می شود؟ الان شیوه زایمان طبیعی در کشور ما قدیمی است و نطام سلامت آموزشی نمی دهد.

خدا کرمی: اتفاقی که در کشور ما افتاده این است که گروه مادران تحصیلکرده تمایل به زایمان طبیعی دارند اما تمام تیم درمان بر روی سزارین تبلیغ دارند.پزشکان درد و عوارضی مثل افتادن مثانه را مطرح می کنند و خوب طبیعی است که مادر ترجیح می دهد که سزارین شود و از زایمان طبیعی وحشت می کند.البته پزشکان هم تقصیری ندارند از یک طرف با مسائل قانونی سختی مواجه هستند و مسائل تعرفه و بیمه هم است.بنابراین ضعف اصلی نظام سلامت ماست.یعنی در کنار این دستورالعمل از ماما و متخصص حمایت نمی شود.من چند وقت پیش به یک متخصص زنان و زایمان گفتم شما به جای اینکه 4 سال به یک رزیدنت،آموزش بدهید در عرض یک سال و نیم سزارین را یاد بدهید چون اغلب متخصصان به این سمت پیش می روند.هم پردرآمدتر است وهم راحتتر باید تخصص ها را ریز کرد و کسی که به این نوع زایمان علاقه دارد همان را آموزش ببیند.الان با استعدادترین محصلان ما به سمت پزشکی می روند اما پزشک متخصص استرس ناشی از درآمد و شغل دارد . برای همین ساده ترین راه درآمد را انتخاب می کند وبه دنبال سزارین می رود.مادران هم آگاهی و آموزش لازم را ندارد .از طرفی هم دو هم متخصص و هم ماما مادررا به این کار تشویق می کنند.متخصص به خاطر تعرفه و ماما به خاطر مسائل و مشکلات قانونی که وجود دارد می ترسد.وقتی زایمان طبیعی را مطرح می کنیم باید ماما هم وارد این سیستم شود. الان در کشور انگلستان 85 درصد زایمان ها را ماما انجام می دهد.در یک مطالعه ای که من در یک بیمارستان انگلستان نجام دادم متوجه شدم ،87 درصد زایمان طبیعی توسط ماما انجام می شود.


یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که تعرفه ماما خیلی ناچیز است و سهم ناچیزی دریافت می کنند.برای همین تمایلی به انجام کار ندارند؟


خدا کرمی: بله تعرفه ناچیز است. مهمترین نقش و مقصر این روند خود نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت است.یعنی طرح خودکفایی بیمارستان ها این مشکل را ایجاد کرد.تعرفه یک ماما 5k است، برای یک متخصص 15k برای زایمان طبیعی و 19k برای سزارین.اما در دنیا یک دستورالعملی تهیه شد ،مثلا در آمریکا اگر زایمان 3 هزار دلار است برای بیمه تفاوتی ندارد که چه کسی این زایمان را انجام می هد.

محمدزاده: اگر قرار است زایمان طبیعی ارزش گذاری شود تفاوتی نمی کند ماما در اتاق زایمان باشد یا متخصص.اما نکته ای که ما متخصصان مشکل داریم این است که ماما یک زایمان طبیعی را انجام می دهد اما اگر زایمان مشکل پیدا کرد و پروسه طولانی شد متخصص زنان دخالت می کند،اما اگر مشکلی پیش آمد پزشک دچار مشکل می شود.چرا باید پزشکی مسئول باشد که اصلا اطلاعی نداشته و در مرحله بحران وارد عمل شده است.


بنابراین اینجا مشکل قانونی در پزشکی قانونی وجود دارد و باید این قانون هم اصلاح شود؟

خدا کرمی: نه الان هر دو هم ماما و هم پزشک متخصص گرفتار می شوند. اما پزشک برای همین تربیت می شود که زایمان های خطرناک را انجام دهد.سیستم ارجاع یعنی همین که زایمان تا زمانیکه پروسه قانونی خود را طی می کند ماما باشد اما اگر مشکلی داشت متخصص دست به کار شود.پزشکی قانونی باید بداند که طبق استاندارد عمل کند و زایمان ممکن است خطراتی داشته باشد.الان اگر ماما هم در پرونده چیزی نوشته باشد گرفتار می شود و جریمه می شود اما درآمد آن خیلی کم است.

محمدزاده: پزشک قانونی هم باید در قوانین خود تجدید نظر کند.در زمان طرح من ، در اتاق زایمان برای زائو مشکل پیش امد و یکی از همکاران من را صدا کردند،اما کتف نوزاد شکست و به پزشکی قانونی شکایت کردند.پزشک قانونی دیه تعیین کرد.ماما و متخصص هر دو این دیه را دادند اما یک موج سزارین در بیمارستان شروع شد، چون نه ماما دیگر اعتماد به نفس داشت و نه متخصص ها این ریسک را می کردند که به ماماها اجازه بدهند.


این مشکل در کشورهای دیگر چگونه است؟


خداکرمی: آنجا هم همین گونه است.پزشکی قانونی هم جریمه های سنگینی تهیه می کند اما یک دستورالعمل دارند که باید طبق آن عمل شود. باید تعرفه پزشک و ماما یکسان شود،زایمان طبیعی یک قیمت داشته باشد و اگر کسی مجوز زایمان طبیعی دارد همان تعرفه به او تعلق گیرد.بیمه گذاران نباید دهنده خدمت را بیمه کنند بلکه باید خدمت بیمه باشد.اگر خدمتی طبق قانون بیمه باشد دیگر تفاوتی نمی کند چه کسی آن را انجام داده است.مدیریت اتاق زایمان به ماما واگذار شود و سرپرست پزشک متخصص باشد و تیمی عمل کنند.اگر دستورالعمل کشور انگلستان را نگاه کنید امضای 4 نفر رئیس کالج مامایی،رئیس کالج متخصص و زنان، رئیس کالج نوزادان و رئیس کالج بیهوشی زیر آن است.پس این 4 نفر باید در مدیریت واحد سلامت مادر و نوزاد نقش داشته باشند،نه اینکه در زمان اجرا از آنها کمک بخواهند.بهترین روش هم این است که انجمن های علمی این 4 گروه با هم یک دستورالعمل را با توجه به فرهنگ،قوانین کشور و واقعیت ها تدوین کنند.

محمدزاده: در یک زایمان طبیعی احتمال خطر بیشتر است. همیشه می گویند کسی که بیشتر عمل می کند احتمال خطا بیشتر دارد،اما باید حمایت کرد.در یک اتاق بسته نمی توان این دستورالعمل را تهیه کرد.باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد،مشکلات و راهکارها را شناخت.


برخی از کارشناسان هم معتقدند که بخشی از دلیل افزایش زایمان به شیوه سزارین هم فرهنگی است. 

محمد زاده: در گذشته از شیوه های روانی برای درد زایمان طبیعی استفاده می شد مثل اینکه اگر درد بکشی گناههای تو بخشیده می شود،یا در زمان درد هر آرزویی کنی برآورده می شود.اما الان بیمار آگاه شده و قدرت انتخاب دارد.بیمار من می پرسد که بعد از سزارین درد دارم،چقدر درد دارم.یعنی تحمل درد را ندارد.
خداکرمی: این فرهنگی است.در فرهنگ گذشته ما درد زایمان مقدس بود مانند کشور هلند.اما این تقدس را از بین بردیم در حالیکه می توانستیم آن را امروزی کنیم ،چون این حکمت خداست که تولد با درد باشد. به مادر بگوییم ما اینجا هستیم و تو اگر نتوانستی درد را تحمل کنی به تو کمک می کنیم.این نکته خوبی بود که خانم دکتراشاره کرد.ما سبک زندگی ایرانی را فراموش کردیم و به فرهنگ کشورهای غربی نگاه کردیم و و الان سبقت گرفتیم.


به نظر شما نقش وزارت بهداشت در این فرهنگ سازی چیست؟


خداکرمی: در وزارت بهداشت باید سیستم ارجاع مادر و نوزاد را سامان بدهیم و این کاملا قابل تحقق است. ما در انجمن علمی مامایی حاضر به همکاری در این بحش هستیم،تا پروتکل ارجاع را در بخش سلامت مادر و نوزاد پیش ببریم.به خصوص الان سیاست کلان کشور مبنی بر افزایش کشور است که در مجلس راهکارها و مشوق هایی را هم در نظر گرفتند اما متاسفانه در تدوین این سیاست ها و مشوق ها از یک متخصص یا ماما استفاده نکردند.مادری که یک بار سزارین شده برای تولد نوزاده های بعدی باز هم باید بیهوش شود و این بیهو شی های زیاد خطرناک است اما اگر طبیعی باشد تا سه بار هم امکان زایمان دارد.بنابراین ما از نظام سلامت می خواهیم که زنان متخصص در این زمینه در کمیته ها باشند. دولتمردان نباید مردانه برای زنان تصمیم بگیرند و تصمیم های مربوط به خانواده و زندگی آنها مربوط به خود خانم ها است.متاسفانه نظام سلامت ما کاملا درمان محور است ،یعنی مدیران ما متخصص درمان هستند اما در سایر کشورها وزیر بهداشت تخصصی در بهداشت ندارد و ممکن است کارشناس سلامت باشد.نظام سلامت ما باید به سایر مدیران این حوزه هم بها بدهد.چرا باید در دانشگاه واحد بهداشت مادر و کودک را کارشناسی غیر از ماما تدریس کند؟باید در شیوه مدیریت سلامت بازنگری جدی شود و من از وزیر خواهش دارم یک کمیته ای برای تربیت مدیران در نظام سلامت تشکیل دهد و تنها از متخصصان استفاده نکند.صدا و سیما و رسانه ها هم در این زمینه باید کمک کنند.رزیدنت زنان را باید برای زایمان ها سخت و ناباروری تربیت کنند و در بهداشت مادران از ماما استفاده کنند.زایمان کار ماما است و 85 درصد زایمان ها را ماما می تواند انجام دهد. مدیریت درمان محور سبب شده که میزان مصرف دارو،عمل جراحی،سونوگرافی و ... بیشتر از استاندارد جهانی باشد.

محمدزاده:باید امکانات یک زایمان سالم و بی خطر را باید در اختیار مادران قرار دهیم و تعداد ماماها در اتاق زایمان کافی باشد،یعنی به ازای هر زائو یک ماما باشد نه اینکه دو ماما برای یک شیفت با 10 زائو باشد،تا یک زایمان سالم و بی خطر داشته باشیم .تجهیزات باید به روز باشند و قبل از شروع درد زایمان باشد.کلاس آموزشی باشد تا نقش فعال مادرو پدر آموزش داده شود.آموزش بعد زایمان هم مطرح است که نگرانی ها را برطرف کنند.آموزش و تشویق متخصصان و تعرفه مالی مهم است. پزشک نباید دغدغه مالی و شغلی داشته باشد چون بر کیفیت کار تاثیر می گذارد.با حقوق پایین باید دیه هم بدهند و برخوردها در پزشکی قانونی هم بد است و هیچ حمایتی نمی شوند، چون به هرحال امکان خطا وجود دارد .باید توجه داشت که اصلا امکان پیش بینی اینکه کدام جنین یازایمان در خطر است امکان ندارد.زائو هم باید اطمینان داشته باشد که امکانات مدرن را دارد.درد زایمان یک پروسه طولانی است که رو به افزایش دارد برای همین نیاز به امکانات و حضور همسر دارد.مدیران مشکلات را قصد دارند که دستوری حل کنند اما این امکان ندارد.
از طرفی کشور ما فرهنگ ناهمگون دارد.من دوران طرحم را در یکی از شهرهای محروم می گذراندم.آنجا به من گفته شد که بیشتر زایمان ها در خانه و طبیعی انجام می شود ،اگر زنگ زدیم که بیا یعنی وضعیت بیمار خیلی خطرناک است.یک روز دختر 18 ساله ای را آوردند که دو زایمان در خانه داشت و هر دو سقط شده بودند،حال او خیلی بد و تب داشت،من او بستری کردم تا آنتی بیوتیک مصرف کند و بهتر شود،اما هنوز 24 ساعت نگذشته بود که پدرش آمد و با اجازه خودش دختر بیمارش را برد چون اعتقاد داشت آل او را دیده است.پس نمی توان برای کل کشور یک برنامه ریزی کرد و باید منطقه ای عمل کرد.همین طورباید به استاندارها نزدیک شد تا بتوانیم زایمان طبیعی را گسترش بدهیم،یعنی نمی توان دستوری کاری کرد.


خانم خداکرمی،شما به مشکل تعرفه برای ماما و متخصص زنان اشاره کردید.برای حل این مشکل چه پیشنهادی دارید؟


خداکرمی: به نظر من باید اگر یک زایمان از سوی ماما به متخصص ارجاع داده می شود تعرفه چندین برابر داشته باشد، چون ماما استرس و خطراتی که دارد بیشتر است .در کشور استرالیا این چنین است و اگر ماما زایمانی را به متخصص ارجاع دهد 300 دلار بیشتر می گیرد.برای متخص بیهوشی هم اینگونه است چون بیهوشی زایمان پرخطر و ریسک بیشتری دارد.متخصص هم همین طور، اگر تعرفه زایمان خوبی داشته باشد به جای اینکه روزی چند سزارین انجام دهد تا پول بیشتری داشته باشد و خودش را خسته کند با یک زایمان می تواند همان درآمد را داشته باشد. پس باید تعرفه ها را بالا ببریم.بنابراین نظام بیمه و سلامت کشور در این زمینه خیلی مشکل دارد.


خانم دکتر، شما اغلب بیمارانی دارید که نازا هستند و با شیوه های غیر معمول مثل رحم جایگزین و شیوه های دیگر بچه دار می شوند.این نوزادان چگونه باید متولد شوند؟


محمدزاده: دقیقا یک موضوع دیگر این است که تکلیف نوادانی که به دنبال نازایی های چند ساله به دنیا می آیند چیست؟یعنی نوزادانی که با رحم جایگزین هستند یا با استفاده از سایر روش های ناباروری.آیا آنها را هم طبیعی به دنیا آورد یا اینکه باید سزارین شوند.مریض های من کسانی هستند که با شیوه های خاص باردار می شوند و باید در این دستورالعمل به این موضوع هم توجه شود. در بارداری های این گونه باید یک دستور العمل جداگانه داشت و حقوق جنین را هم باید در نظر گرفت.

محمدزاده،متخصص زنان و زایمان


مشکل دیگر این است که تولد هایی که به شیوه سزارین انجام می شوند معمولا زودتر انجام می شود. آیا این مشکلی برای جنین به وجود نمی آورد؟

خدا کرمی: از نظر علمی نباید در تاریخ زایمان دخالت کرد اما الان اینگونه نیست ،نوازد علائم تولد ندارد اما با برنامه مادر او را به دنیا می آوریم که از نظر حقوقی و پزشکی این را باید حل کرد.علم نشان داده در طول دوران زایمان با دردی که مادر دارد،هورمن هایی تشرح می شود که از طریق بند ناف وارد خون نوزاد می شود و این نوزادان سالم تر هستند.باید تحقیق کرد کودکانی که قبل از موعد مقرر به دنیا آمدند چه مشکلاتی دارند؟تحقیقات نشان داده که این نوزادان 50 درصد بیشتر چاقی،50 درصد بیشتر آسم و 20 درصد بیشتر دیابت را تجربه می کنند.ما عمدا نسل آینده را بیمار تحویل می دهیم و وزارت بهداشت باید نسبت به این موضوع حساس باشد.باید خیلی زودتر کارگروهی تشکیل شود و برنامه ای متناسب با شرایط کشور و جهان تنظیم کنیم که در 30 سال آینده به نقطه 15 سال پیش برسیم.چون سزارین تکراری الان زیاد است و نمی توان خیلی امیدوار بود.یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت نیاز داریم.

محمدزاده: باید برای جاگیزینی زایمان طبیعی یک زمان منطقی در نظر گرفت و دستوری برنامه ریزی نکرد،چون تغییر نگرش پزشک،جامعه و خانواده تدریجی است.باید اعتماد سازی شود،اول شرایط را فراهم کرد و بعد فرهنگ سازی کرد تا به نتیجه منطقی برسیم.


47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    چون دکترها به فکر پول و جیب خودشون هستن وگرنه چرا تو بیمارستانهای مثلا کشورهای اروپایی به ندرت شاهد عمل سزارین هستیم و آخرین راه چاره برای بدنیا اومدن نوزاد سزارین هست ولی تو ایران بدون هیچ دلیل کارشناسی و منطقی فقط سزارین توصیه میشه !!! مطمئنا روش طبیعی در اکثر موارد جواب میده ولی به ضرر جیب دکترها تموم میشه !!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      میخواید شما بشید رئیس انجمن ماما ها؟!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      157 3
      دقیقاً به نکته خوبی اشاره کردید. در کشور ما اولاً ماماها نقشی در روند بارداری و زایمان ندارند و بیشتر پزشکان متخصص اینکاررا به عهده دارند.آنها هم بدلیل ریسک زایمان طبیعی و دلهره ای که مادران دارند(هردو به شدت ازسوی پزشکان تلقین و تشدید میشوند) و دریافت دستمزد بالاتر مادران را آگاهانه به سمت سزارین سوق میدهند.توجه داشته باشد برای سزارین معمولی و حداکثر زمان 50 دقیقه دستمزد جراحی میگیرند ولی کدام متخصص ایرانی حاضر است با دستمزد کم چندین ساعت به وضع زائوی طبیعی رسیدگی کند و یا حتی برای وی آن کال باشد.توجه داشته باشید که دیگر متخصصین ما و پزشکان تربیت یافته دانشگاههای قدیم نیستند و خود یک پا رانت خوار و سرمایه دار و تاجر شده اند و اخلاق پزشکی و قداست و شان این حرفه به شدت پایین امده است.
    • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      20 12
      دختران امروز به شیوه مادرانشان زایمان نمی کنند؟ پس به شیوه مادر شوهرهایشان زایمان میکنند؟ این دیگر از آن حرف ها بود. خوبه توی سریال یانگوم در اون برهه از تاریخ هم سزارین بوده منتها اون موقع ماماها مثل مادرانشان عمل می کردند. بهتر است بگوییم این ماماها هستند که مثا مادرانشان نمی زایانند. اگر دختران امروز مثل مادرانشان زایمان نکنند پس دختران آینده اصلا زایمان نمی کنند و کار زایمان را به مردان واگذار میکنند. بعید نیست والله...
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      9 27
      عه! پس الان مشکل مملکت زیر سر پزشک ها هست و ماما ها حلال مشکلات؟ استدلال ساده لوحانه ای است.
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      8 2
      چرا نمیشه اموزش داد؟ همه ی خانومها دردوران بارداری به طوردوره ای به پزشک زنان و زایمان مراجعه میکنن و تحت نظارت هستن میتونید همونجا بهشون اموزشهای لازم جهت امادگی برای زایمان طبیعی رو بدین از جمله ورزشهای دوران بارداری و غیره مساله اینه که دکترها وزیت رو میگیرن اما فقط چند دقیقه به مریض میپردازند با دقت کم تا بتونن مریض بیشتری ببینن وپول بیشتری دربیارن باید مثل کانادا برای دکترها سقف تعیین بشه مثلا جراح درهفته از یه تعداد بیشتر حق جراحی نداره نه مثل اینجا که جراح از 6 صبح تا شب 10 20تا عمل انجام میده(خط تولیده انگار) تکون میخورن هم از وضعیت معیشت مینالن ببخشید چقدر دربیارین راضی میشین؟اگه مساله معیشت بود چرا دکترهایی که معروفن و درامد چند ده میلیونی دارن باز بیشتر و بیشتر میخوان؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      28 4
      چند وقت پیش ی ویدیو از اینترنت گرفتم که همه مراحل سزارین رو نشون میداد . اگر هر دختری این ویدیو رو ببینه عمرآ دیگه سزارین کنه .
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    این چه تفکری هست؟ چیزی که طبیعی هست چرا باید مصنوعی اش کنیم؟ دختران چرا نمی تونن مثل مادرانشون فکر کنند و مادر شدن را از راهش یاد بگیرند؟؟ کشورهای توسعه یافته آمار سزارین به مراتب از ایران پایین تره نسبت به جمعت. ما تو هر چیزی افراط کردیم.. نگاهبه زایمان هم مثل نگاه به جراحی زیبایی و مصرف لوازم آرایشی هست بین دختران و البته پزشکان !!
    • آرش IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      42 8
      نه عزیزم شما توجه نکردی. زایمان طبیعی مسلماً بهتر از سزارین است اما نه با امکانات و تعهدات جامعه پزشکی حال حاضر ایران! زایمان طبیعی به شکلی که در ایران انجام میشه نرخ ریسک بالاتری نسبت به سزارین داره. در اروپا زایمانهای طبیعی در آب یا با ماساژهای مخصوص داریم و پزشکان و ماماها برای این نوع تکنیک ها کاملاً ورزیده هستند. اما در ایران زایمان طبیعی به شیوه 30 سال پیش انجام می شود و فقط یکی دو تا بیمارستان هستند که زایمان در آب دارند آن هم با نرخ بالا. خب معلومه مادرها ترجیح می دهند ریسک کمتری خودشون و نوزادشون رو تهدید کنه
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      26 5
      حرف شما درسته. زایمان سزارین شده کلاس گذاشتن و یه جور تجملات . اما در کنار اون باید توجه کرد که رفتار و اخلاق پزشکی در زایمان های طبیعی رعایت نمیشه. رفتار ماماها خیلی وحشیانه هست و اصلا رعایت اصول زایمان طبیعی نمی کنند.. محیطهای بیمارستانی واقعا زجراور هست و به جای آفریدن خاطره خوش میشه زجر.. کشورهای تدسعه یافته همه چی شون درسته و نگاه انسانی دارن به آدمها نه نگاه محاسبه ای و چند میارزه ... پول اخلاق را به اضمحلال کشیده. هم اونا که دارن هم اونا که ندارن
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      21 3
      اگه راست میگی خودت طبیعی زایمان کن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    25 9
    سزارین و باید جراح عمومی انجام بده اینم یه بحثیه که خیلیا از لحاظ علمی قبول دارند برای کاهش عوارض عمل
  • امیررضا A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    84 11
    شما یه نگاهی به تفاوت هزینه سزارین و طبیعی بندازید متوجه موضوع میشید! دکترا سزارین و باب کردن بخاطر اینکه پول بیشتری تو جیبشون بره!
  • سارا A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    68 8
    مرسی از توضیحات مفیدتون. من به زایمان طبیعی معتقدم چون بچه سر تایم به دنیا میاد. در ضمن زایمان سزارین به دلیل مصرف داروی بیهوشی عوارض زیاد داره و مادر درست لحظه تولد که بچه نیاز داره تا در آغوش گرفته شه ، از این حق محروم می شه . اما اگر در ایران هم اجازه می دادن تا پدر هم هنگام زایمان طبیعی کنار مادر باشه خیلی بهتر بود و تعداد زایمان طبیعی در کشورمان بیشتر می شد.
    • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      14 35
      من كه زماني كه به دنيا اومدم همچين آرزويي نميكردم كه در آغوش مادرم باشم نميدونم شما چه طور؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    45 62
    من تجربه هر دو رو دارم و واقعن زایمان طبیعی حماقت محضه من در کلاس ها شرکت کرده بودم شوهرم هم وقت زایمان پیشم بود ولی منجر به سزارین شد که خیلی شسته رفته بچه تو بغلته.. پس چرا این همه زحمت و اذیت خودت و اطرافیانت..دیگه این اشتباه رو نمی کنم و به بقیه هم سزارین رو توصیه می کنم هیچ عوارضی هم نداره و خدا رو شکر سالم زندگیمونو می کنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      39 8
      کاملا با شما موافقم. علت اینکه در کشورهای اروپایی سزارین کم است، مراقبتهای دوران بارداری و رعایت اصول صحیح زایمان طبیعی است. ولی در ایران بسیار ضعیف است و بسیاری از کسانی که زایمان طبیعی می خواهند ، سرانجام مجبور به سزارین می شوند و یا مشکلات بعدی دیگر که قابل ذکر نیست. من با زایمان طبیعی در ایران مخالفم. تاکید می کنم در ایران مخالفم.
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      20 17
      هیچ می‌دونید ترشحات بدن در هنگام زایمان و حتی درد اون چقدر برای بدن و بازگشت بدن به حالت قبل از زایمان مفیده؟ سزارین فقط برای موارد خاص تجویز میشه. نکته بعد اینکه چرا زنان امروز نمی‌توانند مثل مادرهایشان زایمان کنند؟ فیزیولوژی بدن که در یک نسل دچار تغییر نمیشه و اگر فرهنگ‌سازی صورت بگیره، شدنیه. زیاد هم نیازی به آموزش‌های عجیب و غریب نیست.
  • نيما A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    54 21
    واقعا از خبر انلاين و اين خانم ماما تعجب مي كنم اين مصاحبه عملا تبليغ سزارين بود يك كار ١٠٠٪ غير علمي و خطا از نظر علم بزشكي كه متاسفانه بخاطر منافع مالي متخصصين زنان انجام ميشود( جز در موارد كه جان مادر فرزند در خطر باشد ) در دنيا اصلا عنوان سزارين اختياري وجود ندارد !!! واقعا متاسفم
    • دكتر محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      29 17
      شما اطلاعات دقيقى نداريد .انديكاسيون هاى علمى زيادى براى سزارين در كتابها وجود دارد كه امروزه بيشتر هم شده مثلا زايمان با فورسپس كه تا ٢٠سال پيش براى موارد پرخطر انجام مى شد امروزه به علت خطراتى كه براى نوزاد دارد تقريبا حذف شده ضمن اينكه امروزه در ايران با توجه به تعداد كم زايمانها و سن بالاى اولين زايمان براى مادر و آمار ١٥درصدى نازايى ،تعداد زايمانهايى كه بچه اصطلاحا golden baby است درصد بالايى از زايمانها را تشكيل مى دهد كه بر اساس متون علمى اين موارد هم (بايد)سزارين شوند. كلا همه كارشناس پزشكى (از نوع تهمت زدن به پزشكان )هستند...متاسفانه
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    23 32
    من پزشک میشناسم دوتا بچشو به روش سزارین به دنیا آورده.مشکلی هم نداشته...چرا آخه؟؟؟؟؟
    • m A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      26 3
      خوب اون پزشک بوده
  • سارا A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    62 21
    من یکی از کسانی بودم که حماقت کردم و به طور طبیعی زایمان کردم. چون خیر سرم کلی تحقیق کرده بودم و خام همین حرفهایی که نمونه اش را در بالا میبینید شدم. ای کاش این کار را نمی کردم. در یک بیمارستان دولتی زایمان کردم. از دکتر که خبری نبود. رفتار ماماهای اونجا خیلی وحشیانه و بی ادبانه بود. فکر کنید به زنی که درد میکشه فحش می دهند و حرفهای رکیک میزدند. درد بسیار زیاد زایمان به کنار، درد حرفها و رفتارهای بد اینها هم یک طرف. خیلی از این ماماها حتی یک بخیه ساده هم نمی توانند انجام بدهند. بعد از زایمان هم مریض را در اتاق ریکاوری رها می کنند و اصلا با او کاری ندارند. کلی هم عوارض گرفتم که اینجا قابل عرض نیست. بعد از آن خودم به همه خانمهای بارداری که میشناختم سزارین را توصیه می کنم.
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      9 37
      خانوم این چه ربطی به سزارین یا زایمان طبیعی داشت یه کم درباره ی بیمارستان هم تحقیق می کردی شما که انقدرررر اهل تحقیق بودی!!!
    • سارا A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      29 4
      جناب بینام عقل کل!!بیمارستان خصوصی زایمان طبیعی انجام نمیدادن مجبور شدم برم دولتی. تو بیمارستان دولتی هم که همه میدونن چه خبره!
    • رضا A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      2 9
      بیمارستان بنت الهدی در مشهد زایمان طبیعی انجام داده برای همسر من . یک بیمارستان کاملا خصوصی . پس مشخص میشه چجوری تحقیق کردی.
    • نرگس IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      9 2
      توی خیلی از شهرها فقط بیمارستان دولتی وجود داره همه ی ایران که فقط توی تهران و مشهد و. زندگی نمی کنن
  • علي EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    30 28
    من بالشخصه تمايل دارم همسر آينده من از روش طبيعي براي زايمان بهره ببره ولي هميشه وقتي كه در موردش بحث ميشه تقريباً همه دختر ها درد شديد ناشي از زايمان را دليل موجهي بر ترجيح سزارين بر روش طبيعي ميدانند و در جواب طرف مقابل مي گويند آيا تو هم حاضري جاي من بودي و درد شديد را تحمل ميكردي؟ اين بيشتر يك مشكل فرهنگي است تا دانش.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      31 17
      شما تمایل دارید یا جیبتان؟
    • علي EU ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      15 16
      آقا يا خانم محترم! من فكر نميكنم در هزينه اي كه متحمل ميشم بين اين دو روش تفاوتي چنداني باشه. مهم ترين دليل من براي اين كار اينه كه دوست ندارم همسرم به خاطر زايمان زير تيغ جراحي بره.
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      23 12
      داداش شما مگه تا حالابا چند تا دختر درمورد این موضوع حرف زدی؟ ببخشید میتونم بپرسم رابطه شما چجوریه که کاربه بحث درباره کیفیت زاییدن میرسه؟
    • علي EU ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      9 7
      تا وقتي آْدمهاي بي جنبه اي مثل تو هستن آدم هيچ وقت در اين بحث ها به نتيجه نميرسه و همه چي به مسخره بازي ختم ميشه. من با دخترهاي فاميل و همكارانم بحث ميكنم خيلي هم با جنبه و روشن فكر هستن و هيچ كس هم سوءاستفاده نميكنه. در ضمن براي اين طور بحث ها لزومي نداره آْدم رابطه خاصي با طرف مقابلش داشته باشه صرفاً ميتونه مطلبي باشه براي بحث كردن. همين. حالا هر كسي طور ديگري فكر ميكنه مشكل از خودشه.
    • رضا A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      1 11
      همسر من در یک بیمارستان خصوصی در مشهد ، زایمان طبیعی انجام داده . و الآن هم هیچ مشکلی ندارد در حالی که تمامی مادرانی که با او به بیمارستان آمده بودند سزارین انجام داده بودند و هنوز هم که حدود 8 ماه میگذره مشکلاتی دارند. در حالی که مشکلات همسر من در همان چند روز اول برطرف شد. همسرم که خودش شاهد مشکلات شدید سزارین بعد از عمل بوده هرگز حاضر نیست برای بار دوم هم به شیوه دیگری غیر از طبیعی زایمان کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    34 14
    الان هیچکدام از دکترهای خوب قدیمی سر زایمان طبیعی نمی آیند و شما مادر حامله میفتین زیر دست یکسری ماما کم تجربه که خداینکرده ممکنه سر خودتون یا فرزندتون در زمان زایمان مشکل بوجود بیاد ... من اینو از دوستانی که پرستار بودند زیاد شنیدم چون ما مثل مادرهامون هم توان اونا رو نداریم هم اینکه دکترهای متبحر اونا رو... پس توصیه میکنم اگر از توان بالای جسمی خودتون مطمئن نیستید برید سراغ سزارین . فعلا که توی ایران اینطوریه و امکانات خوبی برای زایمان طبیعی ندارند پس خودتون و فرزندتون به خطرهای خیلی بد نندازید
    • رضا A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      2 10
      دروغه. همسر من دکترش را خودش انتخاب کرد و یک نامه ازش گرفت برای بیمارستان برد و همون دکتر سر زایمان اومد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    25 9
    خدایی من الآن دخترایی رو می بینم که جسه بسیار ریزی دارن. اینا چطوری می تون زایمان طبیعی کنند؟ در ضمن مادر من بخاطر فشار و استرس زایمان طبیعی موهاش ریخت. برای همین نمی گذارم همسرم طبیعی زایمان کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    19 5
    متاسفانه تمام دکترای متخصص اولین چیزی که به بیمار خود پیشنهاد میکنن عمل سزارینه که بتونه در شبانه روز چندین عمل انجام بده تا پول هنگفتی نسیبشان بشه غیر از اون قبل از عمل مبلغ هنگفتی به عنوان زیر میزی از بیمار خود دریافت میکنن تا به موقع در موفع عمل در بیمارستان حاضر شوند
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    31 3
    والا دخترای امروز اگر هم بخوان نمی تونن زایمان طبیعی داشته باشن چون بدنشون اینقدر به خاطر مصرف این مواد شیمیایی ضعیف و بی جون هست که تاب درد زایمان طبیعی رو ندارن
  • پریا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    23 6
    عجب!!! خانم دکتر اینو نگن چی بگن!!!!!؟؟؟؟ پول سزارین کجا و پول زایمان طبیعی کجا؟!! اتفاقا آمار سزارین تو کشورها اروپایی و پیشرفته خیلی خیلی خیلی کمتر از کشورهای عقب مانده یا در حال توسعه هست . والا انجلینا جولی طبیعی زایمان کرده .لابد اونم بخاطر بی پولی و ناچاری این کارو کرده دیگه!!!!
  • پانی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    22 5
    من با سزارین تو ایران موافقم...موقع بارداریم تقریبا از همه زنانی که زایمان طبیعی داشتن میشناختم پرس و جو کردم تا ببینم زایمان طبیعی بهتر هست یا نه...به این موارد برخوردم ک دچار وحشت شدم:بدرفتاری شدید ماماها.نبود پزشک موقع زایمان.کشیدن سر بچه موقع زایمان و آسیب دیدن چشم نوزاد.اصلا ناوارد بودن ماما که منجر به ایجادعوارض برای مادر شده.خواهش میکنم اینو منتشرکنید...زایمان به شیوه سزارین هم اصلا خوب نیس و واقعا سخته وای من شخصا بین بد و بدترمسلما بد رو ک همون سزلرین باشه انتخاب کردم.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    62 3
    من پسرم، نظر نمی دم
    • مریم A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      42 9
      احسنت. خیلی از آقایان می آیند الکی نظر می دهند و میگویند که طبیعی بهتره بدون اینکه چیزی در مورد اینها بدانند.
    • علي EU ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      6 18
      كسي الكي نظر نميده. وقتي مطلبي در جايي كه عموميت داره مطرح ميشه قطعاً نظرات گوناگوني مطرح ميشه. خانم ها هم ميتونن در مورد مواردي كه مربوط به آقايان هست نظر بدن و كسي هم معترض نخواهد شد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    15 13
    مشکل درد زایمانه طبیعی که اگر مادران هنگام بارداری به ماما مراجعه کنن و زیر نظر ماما دوران بارداری را بگذرانند ، هم درد کمتری خواهند داشت هم استرس کمتری، اما متاسفانه دقیقا موقعه زایمان میرن سراغ ماما بعد انتظار دارن دردی نداشته باشن
  • مادر A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    21 16
    من هر دو فرزندم را طبیعی بدنیا آوردم در ضمن تحصیلکرده هم هستم. درد زیادی داره باید تحمل کرد. الان خیلی راضیم . در ضمن رفتار ماما ها خیلی خوب بود و این بی انصافیه که همه رو بیرحم بدونیم در حالیکه خیلی زحمتکش و دلسوزند.
  • یه مامان A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    37 13
    من سزارین کردم و واقعا از انتخابم راضیم. چون دخترخاله خودم توی یک بیمارستان دولتی ساعتها درد کشید و به سختی پسرش رو به دنیا آورد. بعد از یک هفته متوجه شدند که عصب دست بچه موقع زایمان آسیب دیده و هیچ کس هم مسءولیتی قبول نکرد. حالا یک عمر باید بچه به خاطر سهل انگاری ماماها اذیت بشه.
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      24 1
      منم یه همچین موردی رو دیدم چند سال پیش همسایه ما موقع زایمان تو یه بیمارستان دولتی دست بچه رو کشیدن عصب دستش پاره شد و حالا چندین ساله که دست این دختر جوون زیاد بالا نمیاد و برای همیشه هم میمونه کسی هم به خودش نگرفت. اصلا زایمان طبیعی تواین بیمارستانهای دولتی ریسک خیلی بزرگ و وحشتناکیه و به درد نمیخوره. همون سزارین بهتر از همه چیزه البته نسبت به طبیعی و عوارض جبران ناپذیر بعد از آن...
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    14 5
    منم نظر نمی دم ، چون تا حالا یکبار هم خبر انلاین منو منتشر نکرده
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    31 0
    لطفا به مسئولان بگین به جای حرف زدن عمل کنن خطرات زایمان طبیعی اونقدر در ایران زیاده که اصلا به ریسکش نمیرزه اینجا دکتر حوصله نداره روش یه تنفس صحیح رو هم برا آدم توضیح بده چه برسه به اینکه نه ماه قدم به قدم زائو و همراهی کنه!!
  • mas IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    5 26
    خوب درد زایمان برای مادر باردار دیگه از این گریه بازیا ندارد
  • رضا110 IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    7 23
    ما حتی زایمان همون نباید شبی قدیم باشه ما متجددیم دیگه ...میخواین اصن مردا براتون بزان؟ والله تعارفم ندارما
  • سایه A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    25 0
    من از موافقان زایمان طبیعی هستم اما تو ایران خانوما رو سلاخی می کنن تا زودتر تموم بشه! وقتی پرستار تو بیمارستان خصوصی با هزینه هنگفت حتی حوصله نداره به مادر بگه برای بار اول چطور نوزاد رو بغل بگیره و شیر بده دیگه از بیمارستان دولتی و زایمان طبیعی کم هزینه تر چه انتظاری میشه داشت؟!‌اکثر دکترا خودشون سهام دار بیمارستانی هستن که توش سزارین می کنن. به نفعشونه که بیمار به جای اتاق زایمان بره اتاق عمل و هزینه عمل بده!
  • مقیمی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    14 2
    چی دخترای امروز شبیه مادرنشان است که این یکی باشه ؟؟؟
  • حسین IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 6
    قطعاً نمیشه با نظر یک نفر و دونفر قضاوت کرد آنچه مسلمه هر چیزی بطور طبیعی باشه بهتره و باید دید علم چی مشگه و علم میگه زایمان طبیعی بهتره اما باید شرایط هم فراهم شود.و هر کجای دنیا که باشی زایمان توسط ماما انجام بشه بهتر و کم خطر تره .ایشون راست گفتند ما متخصص تربیت می کنند برای بیماری نه برای زایمان ماما برای زایمان است.کمی هم با انصاف نظر بدهید .
  • شهلا IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    5 9
    این چه تیتری است که زده اید پس یک تیتر هم بزنید که دختران امروز نباید مثل مادرانشان غذا بخورند و لقمه را بجوند زحمت دارد بهتر است با سرم ارتزاق کنند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    22 0
    من مطمئنم که الان هیچکدام از زنان باردار به خاطر درد زایمان طبیعی نیست که میرن سراغ سزارین بلکه بخاطر خطرات و ناتوانی های جسمی هستش که خیلیها با اینکه دردش را هم تحمل کردن از آخر سزارین شدند و هم بخاطر خطراتی که ممکنه موقع زایمان طبیعی به بچه ها و مادرها برسه که الان شدیدا هم شایع شده و کسی هم جوابگو نخواهد بود و خدای ناکرده بخاطر این سهل انگاریها و عدم تخصص کامل ماماها بچه ها تا آخر عمر رنج میبرند.
    • علی A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      3 13
      منم عقیده دارم این خانمی که به نام آهو یا بی نام یا پاپی کامنت های مشابه میذاره مشکوکه ی،حتمل خودش منافعی در سزارین داره و با نقل قول سازی میخواد این بحث را به طرفی بکشونه که یه فرد نا آگاه بخونه بترسه ولی اینطور نیست همه میدونن چرا پزشک ها سزارین را توصیه میکنند .پدر پول بسوزه.
    • سحر A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      20 3
      من با نظر بینام موافقم. چون خودم طبیعی زایمان کرده ام و همه چیزهایی که در مورد رفتار بد و تحقیر آمیز ماماها می گویند و حتی عوارض بعد از زایمان مثل .. را تجربه کرده ام و هنوز هم از آن رنج میبرم. کسانی که به این نظرات منفی می دهند یا مردند و از چیزی خبر ندارن و فکر جیبشان هستند یا ماما هستند که در این مساله ذینفعند یا اینکه بیکارهای همیشگی که کارشون اینه که بیان خبر آنلاین و به همه چی منفی میدن.
  • صبا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    5 11
    این خانم بی نام بفرمایند تخصصشان چیست که اینقدر نظر های من من می دهند ،شما آیا وزیر یا وکیلید؟که برای ایران تعیین تکملیف می کنید .منهم میگویم در ایران به جای غذا خوردن بهتر است از سرم و تزریق خون استفاده شود چون رستورانی که من غذا خوردم خیلی کثیف بود.و گارسون هم بی ادب.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      12 1
      صبا خانم شما همون طبیعی زایمان کن!
  • فاطمه IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 12
    اين خانم بي نام خيلي بي انصافند من سه زايمانطبيعي داشتم اتفاقاً ماما ها خيلي مهربان و صبور بودند و همين رفتارشون باعث شد كه من سه تا فرزند بيارم، اتفاقاً خيلي هم جاي بخيه هام خوبه و اصلن مشكلي ندارم .
  • زهرا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    10 9
    این اقای آرش اتگار ده تا زایمان کردند .چقدر بی انصافی،والا من هم طبیعی زایمان کردم .هم بیمارستان و هم ماما ها بسیار عالی بودند
  • آهو IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 5
    دختر دایی من خودش پرستارهستش و زایمانش هم سزارین کرد و گفت تو بیمارستان رفتار ماماهارو دیده و خودشو دست اونها نمیسپاره!!! عین زندانی ها مادر بیچاره رو میفرستن تو یه اتاق و فقط به آه و ناله هاش میخندن !!!! اونقدرر از این داستانها تو فامیلمون شنیدم که عمرا زایمان طبیعی اونم تو ایران رو ترجیح بدم!!
    • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      2 8
      اما آهو خانوم سزارین خیلی عواقب بدی داره ، مامان من هم یه سزارین داشته ، با این که توی یه بیمارستان خیلییییی خوب و معروف رفت اما باز هم کلی ضعیف شده و الن بعد از 16 سال هنوز هم داره عواقب اون عمل رو میبینه ، من خودم شخصا ترجیح میدم طبیعی زاییمان کنم !!!!!
  • سرور A1 ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 1
    همه چی بستگی به شرایط دختر و بیمارستان داره .فاطمه خانم شما بخاطر رفتار پرستارا سه تا بچه آوردی؟فکرکنم اگه رفتارشون بهترتر بود هفت هشتا میاوردین.عجب استدلال جالبی!
  • مامی گمنام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    11 3
    به نام خدا، همکاران ماما. تا وقتی که مشکلات پرولاپس و بی اختیاری ادراری پس از زایمان های متعدد و روش های بی دردی هنگام دردهای زایمان در ایران گسترش نیابد، هیچ انتظاری نداشته باشید که آمار سزارین پایین بیاد ممنون.