بادخورک، رکورددار پرواز دائمی با شش ماه بال زدن بدون استراحت

برای پرنده‌ای که هر سال، شش ماه را بدون فرود آمدن در آسمان می‌گذراند، لحظه‌ای هم به خواب نمی‌رود و از پلانکتون‌های هوا تغذیه می‌کند؛ بادخورک واقعا اسم بامسمایی است.

محمود حاج‌زمان: از دوران قدیم مشهور بود که بادخورک‌ها بخش اعظم زندگی خود را در آسمان می‌گذرانند، اما هیچ کس آن را ثابت نکرده بود. اکنون، نتیجه مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که حداقل بخشی از این گفته حقیقت دارد: بادخورک‌های آلپ بیش از شش ماه را به طور مداوم در هوا سپری می‌کنند. این پرندگان حتی پس از مهاجرت طولانی خود به شمال آفریقا که به دنبال پایان فصل جوجه‌گذاری در اروپا انجام می‌شود، برای استراحت کردن فرود نمی‌آیند. فلیکس لیچتی از موسسه پرنده‌شناسی سوئیس می‌گوید: «تا کنون، فعالیت تحرکی که این قدر طول بکشد تنها برای حیواناتی که در آب زندگی می‌کنند گزارش شده بود.»

بادخورک

به گزارش نیوساینتیست، لیچتی و گروهش در محل تخم‌گذاری بادخورک‌های آلپی در سوئیس، واقعه‌نگارهایی (Logger) 1.5 گرمی را به سه قطعه از این پرندگان متصل کردند. این وقایع‌نگارها شتاب و موقعیت جغرافیایی بادخورک‌ها را ثبت می‌کرد. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که برای حدود 200 روز، هر سه این پرندگان طی مهاجرت به آفریقا و گذراندن زمستان در این قاره در هوا باقی مانده‌اند.
به گفته لیچتی، پیش از این محققان اظهار داشته بودند که بادخورک‌های معمولی تازه متولد شده پیش از آنکه برای تخم‌گذاری روی زمین فرود آیند، سه سال را در آسمان می‌گذرانند؛ اما هیچ کس تا کنون این مساله را ثابت نکرده بود.

واقعا شگفت‌آور است!
«شگفت‌آور است، واقعا شگفت‌آور است.» این جمله‌ای است که کارستن اگوانگ از موسسه منابع طبیعی گرینلند، در واکنش به یافته لیچتی و گروهش می‌گوید. وی ادامه می‌دهد: «ما می‌دانستیم که بادخورک‌ها زمان زیادی را در هوا شناور می‌مانند، اما 200 روز واقعا تکان دهنده است.»

بادخورک

به عقیده لیچتی، این پرندگان برای زنده ماندن از پلانکتون‌های موجود در هوا تغذیه می‌کنند و به احتمال فراوان در همان حال پرواز می‌خوابند. وی می‌گوید: «فرض بر این است که این پرندگان تنها برای چند ثانیه می‌خوابند؛ و یا تنها از نیمی از مغز خود استفاده می‌کنند، در حالی‌که نیمه دیگر در حال استراحت است
اما گروهی از محققان نیز عقیده دارند که بادخورک‌ها اصلا نمی‌خوابند. جری سیگل از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «گروه ما نشان داده است که دلفین‌ها و نهنگ‌های قاتل می‌توانند 90 روز بدون خوابیدن فعال بمانند؛ و در 150 روز ابتدای پس از تولد نیز خواب بسیار اندکی دارند.» وی همچنین به مطالعاتی استناد می‌کند که نشان می‌دهد آبچلیک‌ها طی دوره تخم‌گذاری و جوجه‌کشی برای هفته‌های متوالی بیدار می‌مانند؛ و یا اینکه دلفین ها می‌توانند بدون افت عملکرد خود به مدت 15 روز بی‌خوابی بکشند.
سیگل می‌گوید: «همه این مطالعات به ما می‌گوید زمانی‌که حیوانات مجبور باشند برای بیدار ماندن سازش پیدا کنند، فرگشت این اجازه را به آنها می‌دهد. بنابراین، این ایده که بادخورک‌ها به خواب نیاز دارند و بنابراین حیواناتی «خواب‌پر» هستند، به نظر من نادرست است.»
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    55 3
    کاش ما هم میتونستیم.اخه نصف عمرمون رو به خواب میگذرونیم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      139 3
      تو همون نصفه که بیداریم دنیا رو به گند کشیدیم بسه!!
    • جوینده (محسن الهامیان) A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      12 58
      دوست عزیز ... چند نکته: 1. اول اینکه بنده هم مثل شما خالق اینچنین موجودی رو تحسین می کنم، اما ترجیح میدم بعد از این دست کارها که همه بلدن، کمی هم از مغزم استفاده کنم و به این فکر بیفتم که چطور میشه ازش برای بهبود زندگی بشر استفاده کرد. 2. دوم اینکه ساخت جنگنده و پهباد لزوما برای کشتار نیست و در وهله اول کارایی دفاعی داره. اگر قرار بود اینگونه تفکری داشته باشیم، تا بحال کشورمون به تصرف دشمن دراومده بود و تصور باقی ماجرا هم با خودتون. 3. سوم اینکه ادب داشته باشید! 4. چهارم هم اینکه مطمئنم شما خودتون هم از نظری که دادید مطمئن نیستید. چون اگر مطمئن می بودید، شهامت نوشتن اسم واقعیتون رو می داشتید و مسئولیت حرفهاتون و توهین زشتی که کردید رو به عهده می گرفتید. موفق باشید. :|
    • مهران IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      100 0
      این که چیزی نیست . من آدمی رو میشناسم که 9 ماه حقوق نگرفته و هنوز زنده است !!
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      32 0
      خوب مثلا اسم هم نوشت تو میشناسیش؟ یارو میاد تو تلوزیون بی ابرو میشه عین خیالش نیست حالا تو بر مبنای ننوشتن اسم در وب استناد میکنی...... برو عمو خدا همه .... رو شفا بده
    • بدون هیچ نامی از ترس IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      12 4
      آفرین به محسن(الهامیان) باریکلا به محسن (بازم الهامیان) با تاکید بر اسم , فامیل و سایر مشخصات دقیق برای تشویق بیشتر
    • بی نام US ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      5 0
      من منظورم از ما کل جامعه بشری بود نه ایرانیها. اینهمه تکنولوژی که بشر درست کرده دنیا رو قشنگتر و بهتر نکرده که بدتر کرده. همین که هوای تازه که مهمترین نیاز بشر است رو با هوای آلوده جایگزین کرده فقط یک بخششه. حالا نابودی طبیعت و محیط زیست به کنار.
  • جوینده A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    22 16
    من به :| اکتفا می کنم. البته اولین چیزی که بعد از خوندن این مطلب به ذهنم رسید، استفاده از طبیعت و ویژگی های این پرنده برای ساخت هواپیماها و خصوصا جنگنده ها و پهبادهای بهتر هست. استفاده از ویژگی های منحصر بفرد حیوانات در ساخته های دست انسان، یک روش معمول هست.
    • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      30 12
      چه ذهن کثیفی داری؟ واقعاً این همه قدرت خدا رو به جای اینکه تحسین کنی، به فکر افتادی دشمنات رو اینجوری بکشی؟
    • بی نام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      10 2
      حالا نمی خواد بگی که من ذهن خلاقی دارم. مثلا ما خیلی کنجکاو و دانش پژوه هستیم. چیش، خودشیرین.
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    13 9
    خودتون میگید بادخورک، یعنی 200 روز رُ با وجود وزیدن باد رو هواست که اتفاقا خیلی راحت تر از روی زمینه، چرا بیاد پایین، وقتی ی نیروی بادی همیشه اونو در حالت بی وزنی قرار میده، اتفاقا خیلی هم خوشش میاد و خواب راحتی هم داره. در واقع برآیند نیروهای وارد بر این پرنده تقریبا صفره و این شاید بخاطر تکامل و آئرودینامیکی بدنش یا وزنش مناسبش باشه.
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      2 41
      دلیل نمیشه چون چهار تا لغت فنی بلدی تز بدی دوست عزیز. این پرنده قطعا از شگفتی های طبیعته.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      13 7
      برا کسانیکه به ← «مغزشون» فشار نمیارن همه چیز ← «شگفتی» هستش!!! دوست دارم تز بدم، به شما هم مربوط نیست، در ضمن کلیک «سبز» و «قرمز» رُ هم برا همین منظور گذاشتن، اگه از نظر خوشت نیامد، میتونی هر چی دلت خواست رای منفی بدی، من اصلا ناراحت نمیشم ☺
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    23 0
    واتو واتو پرنده اعجاب انگیز
  • مسعود FI ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    9 1
    من این پرنده رو از نزدیک میبینم نحوه آب خوردن این پرنده هم جای سوال داره خیلی دوست داشتم بدونم که چه غذایی میخورن که به لطف خبر مطلع شدم این پرنده از سطح زمین پرواز نمیکنه و لونشو در ارتفاع میسازه و واسه پرواز مجدد با سقوط از لونش این کارو میکنه تا حالا ندیدم که روی زمین ٰ سیم برق یا هرسطح دیگه ای نشسته باشه و همیشه در حال پروازه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    8 1
    من اگه میتونستم تمام سال اون بالا میموندم!!!
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    35 10
    خبرانلاين !! بازهم خبر بى اهميت روى سايت گذاشتى؟ اگه اين پرنده ٦ ماه رو هواست، ما كه ٨ سال توى فضا بوديم!!(هاله نور يادت نره)، از اون بالاتر! اگه اون ٦ ماه پلانگتون توى هوا رو ميخوره، ما كه ٨ سال فقط باد هوا خورديم!!!! البته با يه لوله نفت اضافه و دو تا خيارشور، خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • بی نام GB ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      5 1
      چی این خبر بی اهمیته؟خبر باید فقط درباره تورم،جنگ و آلودگی محیط زیست باشه؟
    • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      2 1
      یه نفر پیدا نشد بگه این خخخخخخخخخخخخخخخخ یعنی چی؟؟؟
  • حسن IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    9 0
    البته نباید فراموش کنیم آدماییی هستن که با یه پک .. . میرن اون بالا ، مریخ ،..
  • چوپان IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    9 4
    بی نام جان خبر بی اهمیت؟.. واقعا برات متاسفم... من واقعا شگفت زده شدم... واقعا عجیبه.. 6 ماه مداوم بدون استراحت شب و روز... خبر جالبی بود خبرآنلاین...
  • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    20 1
    آقا این پلانگتون هوا رو ما تو تهران داریم بخوریم؟ من حدس میزنم مردم همینو خوردن هنوز زنده ان توی البته ایران...
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      0 12
      بسه بابا توام شورشو در اوردی
  • بی نام GB ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    14 1
    اگه6ماه تو هواست و فرود نمی یاد پس چطور آب میخوره؟اگر هم واسه آب خوردن روی آب می شینه پس 6 ماه بدون وقفه تو هوا نیست. شاید آمارش رو دولت قبلی اعلام کرده که دقتش معلومه
    • ناصر A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      0 0
      رو اب نمیشینه.با همون سرعت نزدیک سطح اب میشه و با پایین اوردن نوکش چند قطره اب میخوره. چنبار که اینکارو میکنه تا وقتی سیراب بشه.
  • لرستانی A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    12 0
    ما هم که بچه بودیم در محل زندگیمان تابستانها چنین پرندگانانی را می دیدیم (حدود چهل سال پیش) که به زبان محلی به آنها "بادکپون" می گفتند. و شایع بود که خوراک این پرندگان باد است و فضله آنها کف. اما من میدیدم زمانی که آنها در آسمان پیدایشان می شد در همان زمانها هم حجم خیلی زیادی از انواع حشرات در سطح پایین می چرخیدند و من فکر می کردم یک جوری از این حشرات تغذیه می کنند. یادم یکی از آنها به زمین افتاده بود من آن را چند بار به هوا پرتاب کردم و آن پرنده بیچاره نتوانست پرواز کند ولی یک نفر بزگتر محکم به پشتش فوت کرد و سپس به هوا پرتاب کرد پرنده پرواز کنان توی آسمان اوج گرفت و رفت. دیگر اینکه رنگ انها سیاه و شبیه پرستو بودند و و زنشان از گنجیشک هم کمتر بودند.
  • حسین 2007 IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    10 2
    قدرت خدا