فارس نوشت:

به منظور کنترل واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو، طرحی در وزارت صنعت پیگیری می‌شود که با اجرای آن، واردات این محصولات‌ تنها توسط نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر خواهد بود و از واردات توسط افراد متفرقه جلوگیری می‌شود.

بی‌سامانی در بازار خودروهای خارجی و عرضه خودروهایی غیرمنطبق با مشخصات اصلی ارائه شده از طرف شرکت‌های خارجی، شکایت برخی مشتریان بازار خودروهای خارجی را به همراه داشته که این مسئله وزارت صنعت را به فکر تدوین طرحی برای کنترل واردات خودرو انداخته است.

بر این اساس، طرحی جهت کنترل خودروهای وارداتی در وزارت صنعت پیگیری می‌شود که برای اجرایی شدن، نیازمند مصوبه هیئت دولت است.

فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: در صورت اجرایی شدن طرح کنترل واردات کالاهای سرمایه‌ای، واردات این کالاها از جمله خودرو تنها توسط نمایندگی‌های مجاز هر شرکت خودروساز خارجی امکان‌پذیر خواهد بود و افراد متفرقه نمی‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این طرح شامل واردات کالاهای سرمایه‌ای است، تصریح کرد: با اجرای آن، واردات کالاهای سرمایه‌ای انحصاراً توسط نماینده رسمی برند‌های خارجی در ایران انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از واردات خودرو توسط افرادی صورت می‌گیرد که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد، اظهار داشت: در برخی موارد، خودروهای معیوب، سرقتی و یا خودروهایی با دو ایربگ به جای 10 ایربگ به کشور وارد شده و به خریداران عرضه شده که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

* عرضه خودرو با دو ایربگ به جای 10 ایربگ

زاوه توضیح داد: در برخی موارد وارد‌کننده‌های متفرقه، خودروی خارجی با دو ایربگ را به کشور وارد کرده و با تغییر دوخت روی بدنه داخلی خودرو، طوری وانمود کرده‌اند که این خودرو دارای 10 ایربگ است و بابت آن، هزینه اضافی از مشتریان دریافت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی خودروهای وارداتی از نظر آپشن‌های نصب شده با ادعای فروشنده مطابقت ندارند، گفت: ممکن است یک خودرو به عنوان خودرویی با 10 آپشن به مشتری ارائه شود، ولی در زمان تصادف، این ایربگ‌ها عمل نکنند و بعد از آن مشخص ‌شود که اصلاً این خودرو دارای 10 ایربگ نبوده است که نمونه این اتفاق در تصادف خودروی علی دایی دیده شد.

وی با بیان اینکه بخشی از واردات خودرو با استفاده از کارت‌های بازرگانی کرایه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: در این صورت، وارد‌کننده اصلی خودرو مشخص نیست و امکان پیگیری مشکلاتی که برای خریداران پیش می‌آید، وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بابت واردات خودروهای خارجی با کارت‌های بازرگانی، مالیاتی پرداخت نمی‌شود و این مسئله، یک رقابت غیرمنطقی بین نمایندگان شرکت‌های خارجی و افراد متفرقه واردکننده خودرو ایجاد کرده است.

* ارائه طرح به هیأت دولت در ماه جاری

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در صورت اجرای طرح وزارت صنعت، تنها نماینده هر شرکت خارجی می‌تواند محصولات آن شرکت را به کشور وارد کند و باید به مشتریان پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: طرح کنترل خودروهای وارداتی در سازمان حمایت و همچنین وزارت صنعت در حال پیگیری است که پیش‌بینی می‌کنیم در ماه جاری به هیئت دولت ارائه شود.

* بیشترین تخلف در مورد بنز، بی‌ام و و تویوتا

زاوه در مورد سهم خودروهای خارجی وارد شده توسط افراد متفرقه در بازار خودروهای خارجی کشور نیز گفت: در حال حاضر تمام خودروهای بنز و بی‌ام‌و توسط وارد‌کنندگان متفرقه به کشور وارد می‌شود که امکان تغییر آپشن آنها بسیار زیاد است و کلاهبرداری زیادی در این مورد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیشترین تخلف در مورد کیفیت خودرو مربوط به واردات محصولات تویوتا توسط وارد‌کنندگان متفرقه است و بعد از آن، محصولات هیوندایی و کیا قرار دارند.

به گفته وی، آپشن‌های نصب شده بر روی این نوع خودروها در واقع آپشن‌های فابریک شرکتی نیستند و این امکانات معمولاً در تهران یا دبی بر روی خودرو نصب می‌شود که استاندارد برند مربوطه را دارا نیستند.

* سهم 55 درصدی خودروهای وارداتی توسط افراد متفرقه در بازار

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه حدود 55 درصد خودروهای خارجی موجود در بازار توسط افراد متفرقه وارد شده است، گفت: 40 درصد از این وارد‌کنندگان کمتر از 10 درصد خودرو وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل پایین بودن سهم نمایندگی شرکت‌های خارجی در بازار نسبت به واردکنندگان متفرقه‌، پایین بودن تمایل این شرکت‌ها نیست بلکه چون افراد متفرقه، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، قیمت محصولاتشان کمتر از نمایندگی‌ها است ولی در مقابل، ممکن است خودرو با مشخصات واقعی به خریدار تحویل داده نشود و یا آپشن‌های آن دست‌کاری شود.

* افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت خودروهای خارجی

زاوه در پاسخ به این سؤال که با اجرای این طرح، قیمت خودروهای خارجی افزایش خواهد یافت نیز گفت: حداکثر افزایش قیمتی که اتفاق می‌افتد بین 4 تا 5 درصد خواهد بود ولی در مقابل، خریداران، خودرویی با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب تحویل می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هیچ وارد‌کننده‌ای به دنبال کاهش میزان واردات خود نیست، تأکید کرد: سود نمایندگی‌ها در ارائه خدمات پس از فروش است نه فروش خودرو، به همین دلیل نمایندگی‌ها انگیزه‌ای برای محدود کردن واردات خودرو ندارند.

* ضرورت کنترل بازار داخلی‌ها

 طرح کنترل واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو در حالی مطرح است که مشتریان بازار خودروهای داخلی نیز در انتظار اجرای طرحی برای ساماندهی وضعیت تولیدات داخل و کنترل بازار این محصولات هستند.

از سویی، در صورت اجرای طرح مدیریت واردات خودروهای خارجی، ممکن است رشد قیمت خودروهای خارجی بر بازار خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار باشد که با توجه به سهم بالای خودروهای داخلی در بازار نسبت به خارجی‌ها، مسئولان وزارت صنعت باید قبل از اجرای این طرح، فکری برای کنترل بازار خودروهای تولید داخل کنند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حداديان A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    17 1
    موافقم ، اميدوارم با نرخ منطقي اعم از ارز مناسب و تعرفه پائين دولتي و همچنين گارانتي و خدمات پس از فروش مناسب اين كار عملي گردد كه خود نشاندهنده اعتنا و توجه به ايمني و سلامت سرنشينان خودرو مي باشد و يقينا ً عامل مهمي براي ارتقاء كيفي و كمي خودروهاي داخلي ، البته اگر خودشان بخوان ، جا داره تا وزير صنعت و هيئت دولت اين خواست بر حق مردم را برآورده كنند
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    39 1
    ورودش رو مثل چند سال قبل آزاد كنيد. بزاريد هركي خواست خودش با پرداخت گمرك ماشين بياره، جلوي كلاه برداري هم گرفته ميشه. هي به اين و اون رانت ميديد بعد ميگيد چرا كلاه برداري شده؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    36 1
    چپ و راست منتظر بهانه اید تا قیمت رو گرون کنید
  • m A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    8 0
    يه عمره داريم خودروي داخلي بدون كيفيت مي خريم آخه اين چه وضعشه تا كي بايد از اين خودروسازاي بي مسوليت با توليدات نامطلوب حمايت بشه واردات خودرو بدون هيچ تعرفه اي بايد ازاد باشه اخه اينم صنعت خودرو ما داريم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شهر وند A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    7 0
    برای نجات مردم از این وضعیت من یک طرح سازنده دارم که هم از تولید حمایت شود هم بازار رقابتی شود( گمرگ واردات به نصف تقلیل یابد و تولید کننده داخلی هم آزاد باشد در مورد قیمت گذاری) بعد مصرف کننده تعیین کند از کدامشان خرید کند
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      0 5
      طرح سازنده ات رو نگه دار گمش نکنی تعرفه واردات نصف بشه کارخانه های داخلی ورشکسته ان اونم تو یه ماه با این قیمت گذاری بالاشون هم نمیتونن خودشون رو اداره کنن وای به حال اون موقع طرحت رو بذار صندوق امانات بانک یه وقت ازت ندزدن
  • حمید صحرایی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 1
    با توجه به قوانین فروش شرکت هیوندا و کیا ،که کمتر از 1000 دستگاه شفارش قبول نمیکنند و بیشترین واردات هم از همیین کمپانی هاست، باید ارز کنم نمایندگی ها هم نه از کره بلکه از کشور عمان و قطر اقدام به خرید میکنند.لذا اگر وزارتخانه محترم به فکر حقوق مصرف کننده است با توجه به اینکه خروج هر اتومبیل بدون داشتن شناسنامه (سرتیفیکیت)از کشور صادر کننده ممنوع است و شماره گذاری هم بدون این مدرک اقدام به شماره گذاری نمیکند،همراه بودن شناسنامه را همراه کارتکس جهت نقل وانتقال اجباری نماید مانند برگ خلافی و معاینه ، تا اجهاف در حق خریدار نباشد و هم ایجاد رانت نشود.ورود خودرو با 3 سال کارکرد را هم ازاد کند. تا هم خودرو متوسط قیمت وجود داشته باشد هم کیفیت خودرو داخلی بالا برود قیمت خودرو هم کم شود.