شیر فله‌ای می‌فروشند، جان مردم به خطر می‌افتد/شکار تفریحی حرام است اما مجوز می‌دهند

در نشست خبری روز دامپزشک، انتقادهای زیادی مطرح شد؛ از تصمیم برای فروش شیر فله‌ای گرفته تا جمع‌آوری غیراصولی حیوانات و صدور مجوز شکار.

فهیمه حسن میری :امروز چهاردهم مهر روز دامپزشکی نام دارد. در نشست خبری که به مناسبت این روز در بیمارستان دامپزشکی تهران برگزار شد، پیام محبی، رییس این بیمارستان با بیان این که با تمام اهمیتی که دامپزشکی در جامعه دارد اما نقش دامپزشکان در جامعه بسیار کمرنگ دیده شده، گفت: ضرری که نادیده گرفتن نقش دامپزشکان به افراد جامعه می‌زند بسیار زیاد است و خود مسئولان هم به این موضوع واقفند اما نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران همچنین ادامه داد: تمام فرآورده‌های خام دامی باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی باشد اما مگر این سازمان چند نفر نیرو دارد؟ این سازمان با کمبود نیرو مواجه است و نمی‌تواند نقش خودش را به خوبی ایفا کند.

او با بیان این که جایگاه سازمان دامپزشکی باید جایگاهی بهتر از این باشد که الان در آن قرار دارد گفت: این سازمان الان زیر نظر یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری است در حالی که کارهای زیادی هست که این سازمان باید انجام دهد و در سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد لازم است جایگاه و به تبع آن بودجه این سازمان باید ارتقا پیدا کند.

محبی تاکید کرد: درست است که به کوچک کردن دولت تاکید می‌شود اما ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی که نقش مهمی در سلامت جامعه دارند نباید کوچک شوند چون نظارتی هستند. در شرایطی که جامعه بزرگ می‌شود نباید سازمان‌های نظارتی کوچک شوند و اگر این سازمان‌ها به بخش خصوصی سپرده شوند ممکن است ماهیت نظارتی آنها تغییر پیدا کند.

به گفته او، دامپزشکان ایثارگران گمنام عرصه بهداشت هستند که در شرایطی که بهداشت را از پایه تامین می‌کنند اما آنطور که شایسته است به نقش این سازمان و فعالانی که در این زمینه تلاش می‌کنند بها داده نمی‌شود.

شیر فله‌ای می‌فروشند، جان مردم به خطر می‌افتد

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره تصمیم برای وارد کردن شیرهای فله‌ای به بازار هم گفت: این کار درواقع فروش شیر خام است نه فله‌ای چرا که شیری به فروش می‌رسد که کارهای بهداشتی روی آن انجام نشده است و اسم شیر فله‌ای را گذاشته‌اند که مشکلی ایجاد نشود. من از منتقدان این طرح هستم چرا که به نظرم می‌تواند عواقب بسیار بدی در درازمدت روی سلامت افراد داشته باشد. اگر کیفیت شیر پایین باشد بیماری‌های زیادی ممکن است به افراد منتقل شود که عوارض آن را در سال‌های بعد خواهیم دید.

محبی تاکید کرد: من بارها با مسئولان سازمان صحبت کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده‌ و گفته‌ام از لحاظ بهداشتی این کار منطقی نیست. توجیهی که در این زمینه صورت می‌گیرد این است که ممکن است مردم طعم این شیرهای پاستوریزه شرکتی را دوست نداشته باشند و حق آنهاست که شیر فله‌ای بخرند در حالی که باید گفت حالا که این فرهنگ در خانواده‌ها ایجاد شده که لازم نیست شیر را بجوشانند، اگر شیر خام را عرضه کردید و کسی آن را بدون این که بجوشاند خورد و دچار مشکل شد چه جوابی می‌توان داد و چه کسی جوابگو است؟

او ادامه داد: گفته می‌شود اجازه فروش شیر خام را به دامداری‌هایی می‌دهند که ظرف مدت مشخصی جواب سل منفی داشته باشد اما واقعا چه تضمینی هست که از دامداری‌های دیگر شیر را روانه آنجا نکنند و بعد نفروشند؟

محبی تاکید کرد: این طرح نقص دارد و نمی‌دانم چرا چنین پافشاری برای اجرای آن صورت می‌گیرد اما امیدواریم که این کار انجام نشود و از آن صرف نظر کنند.

به آلودگی ناشی از گربه‌های ولگرد شهر توجه نمی‌شود

او در ادامه به موضوع گربه‌های ولگرد تهران هم پرداخت و گفت: حدود چهار میلیون گربه در تهران وجود دارد، ما در سال 88 طرح عقیم‌سازی گربه‌های تهران را اجرا کردیم اما بخش‌های دولتی کمک نکردند و در مناطقی که توانستیم با کمک بخش خصوصی این کار را انجام دهیم تعداد گربه‌ها کمتر شد که این طرح متوقف شد و بی‌نتیجه ماند.

محبی نسبت به میزان آلودگی‌های ناشی از گربه‌ها در سطح شهر هشدار داد و گفت: حتی اگر بگوییم یک میلیون گربه وجود دارد که روزی 100 گرم هم مدفوع دارند، مقدار زیادی آلودگی در شهر به وجود می‌آید که به آلودگی ناشی از آنها توجهی نمی‌شود.

او درباره نقش مهم شهرداری در این باره گفت: غنی‌ترین زباله‌های شهری از نظر پروتئین در تهران است و هنگامی که زباله‌ها به صورت غیراصولی جمع‌آوری می‌شود و دسترسی گربه‌ها به آنها راحت است، علاوه بر این که گربه‌ها اصلا دیگر نیازی نمی‌بینند که بخواهند موش بگیرند، زاد و ولدشان هم زیاد می‌شود و میزان آلودگی‌شان در شهر افزایش می‌یابد.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه با بیان این که جمع‌آوری حیوانات شهر باید به صورت اصولی باشد، گفت: مثلا دیده می‌شود که در طرح‌هایی با داشتن سگ برخورد می‌کنند و سگ‌ها را بازداشت می‌کنند. بازداشت سگ مثل این است که کسی قتلی انجام دهد و چاقوی او را بازداشت کنند. جدا از این که برای مبارزه با سگ‌ها قانونی وجود ندارد و داشتن سگ غیرقانونی نیست، مساله اینجاست که این حیوانات را در شرایط بدی نگهداری می‌کنند که مرگ و انواع بیماری‌های آنها را در پی دارد.

شکار تفریحی حرام است اما مجوز می‌دهند!

در این نشست همچنین سید جاوید آل‌داوود، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی تهران درباره مساله شکار گفت: درباره شکار تمام علما معتقدند که شکار تفریحی حرام است. ما بارها این مطلب را گفته‌ایم و اشاره کرده‌ایم که صدور مجوز شکار تفریحی صدور مجوز برای انجام فعل حرام است و نباید انجام شود اما هر بار بهانه‌های مختلفی می‌آورند و مجوز شکار صادر می‌کنند مثلا این که گفته می‌شود برای تعدیل جمعیت حیوانات این کار صورت می‌گیرد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات ادامه داد: ما حتی در سال 81 گفتیم مجوز شکار را می‌خریم و آن سال را سال بدون شکار اعلام می‌کنیم اما نه تنها توجه نکردند بلکه آیین‌نامه ویژه شکار تنظیم کردند که اگر مسئولان خارجی آمدند، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است طی دو هفته مکان‌هایی را برای شکار آنها تعیین کند. ما این کار را نوعی کاپیتولاسیون اعلام کردیم اما به این موضوع هم کسی توجهی نکرد.

او درباره این که چرا با وجود این همه استفتا و مخالفت هنوز هم مجوز شکار صادر می‌شود، گفت: دلیلشان این است که می‌گویند اگر مجوز صادر نکنیم شکار غیرقانونی بیشتر می‌شود در حالی که اگر اینطور باشد پس باید همه کارهای غیرقانونی را آزاد اعلام کنند. الان هم در جواب این که چرا صدور مجوز شکار را به بخش غیرخصوصی می‌دهید گفته‌اند فقط مراحل اداری را به آنها می‌سپریم و نه تصمیم‌گیری را،‌ در حالی که می‌دانیم چنین اتفاقی نمی‌افتد و اینها مراحلی است که در یک پروسه انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی تهران در پاسخ به ماجرای گوشت‌های آلوده و ناسالم هم گفت: مساله اینجاست که روش نظارت در کشور ما درست نیست. کسی که ناظر کشتارگاه است حقوق‌بگیر کارخانه است و مسئول فنی که از صاحب کارخانه حقوق می‌گیرد نمی‌تواند نظارت دقیق و موثری داشته باشد چراکه اگر تذکر دهد آن دام سالم نیست و بخواهد نظارت دقیقی انجام دهد، اخراج می‌شود.

آل داوود ادامه داد: علاوه بر آن، گاهی سوءاستفاده افرادی که دست‌اندرکار وارد کردن گوشت هستند باعث می‌شود جان مردم به خطر بیفتد مثلا زمانی تب کریمه کنگو شایع شده بود و گفته می‌شد مقداری گوشت که از کشورهای دیگر برگشت خورده بود را سوءاستفاده‌کنندگان روی همان دریا خریده بودند، این موضوع قابل اثبات هم بود چراکه آن گوشت‌ها باید هم زبان انگلیسی و هم زبان فارسی داشتند در حالی که زبان انگلیسی و عربی داشتند.

رییس انجمن حمایت از حیوانات همچنین درباره مراسم عید قربان گفت: ما دو سال پیش راجع به ذبح خیابانی حیوانات از مراجع استفتا گرفتیم. تقریبا همه آنها متفق‌القول بودند که نباید در خیابان این کار صورت بگیرد بلکه باید در اماکن مخصوص این کار انجام شود. به گفته بسیاری از علما حتی این که حیوانی جلوی حیوان دیگر سر بریده شود درست نیست چه برسد به این که جلوی انسان‌ها این کار انجام شود.

او در پایان خواستار این شد که مسئولان، تشکل‌های مردمی را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند و حالا که نیروهای جدید و در مواردی همان افراد قدیمی بر سر کار آمده‌اند از تجربه گذشته استفاده کنند و نگذارند اشتباهات گذشته اتفاق بیفتد.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 0
    برای زجر و آزار گربه های بیچاره نقشه نکشید از خدا بترسید ! در دنیا تا حال شنیده نشده بود گربه باعث آلودگی درون شهری شود . مدعی پراکندن مدفوع توسط گربه ها هستید در حالی که تنها مخلوق خدا که ذاتا تمیز و با حیاست و مدفوعش را زیر خاک پنهان میکند گربه است .
  • مهدی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    44 8
    مردم رو چی فرض کرده که میگه شیر فله‌ای رو نمی‌جوشونن؟ بگو مردم باید پول‌هاشون رو به کارخانه‌های لبنی بدن، دیگه این حرفها چیه؟
    • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      35 6
      غیر بهداشتی بودن شیر های فله ای و اینا همه تله پوله؛ احتمالا شیر پاستوریزه ها فروشش کم شده نگران اونان وگرنه این شیر فله ها اگه از جای مطمئن تهیه بشن خیلی بهتر از این پاستوریزه هان که هزار تا چیز میزنن آخرشم مزه آب میده !!
    • سعید A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      30 2
      از وایتکسی که به شیر پاستوریزه میزنن غیر بهداشت تر میشه در نهایت؟؟
    • حميد A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      8 5
      دوست عزيز ضمن احترام به نظر شما لطفا به اون سوي قضيه هم نگاه كن؛ پدر و مادرم بدليل استفاده از بستني سنتي كه در يكي از معروفترين بستني فروشي هاي تهران(خ شريعتي) دوهفته است درگير بيماري " تب مالت" شدند و بخدا الان هردوشون بيمارستان خوابيدند . نمي دونيد كه چه بيماري وحشتناكي هست پدر و مادرم اصلا از كر به پايين فلج موقت شدند و اوايل دكترا انواع" ام آر آي" از مغز و گردن و ستون فقرات و لگن و پاها و تست عصب و ... براي هردو دادند خودت حساب كن ببين براي دونفر چقدر هزينه داره(بخصوص كه بازنشسته دولتي باشي) و هر دكتر تجويز يه نوع عمل جراحي ميكرد و نهايتا خودم با بررسي علائم و رجوع به اينترنت حدس زدم كه تب مالاريا گرفته اند كه در آزمايش تخصصي خون هم مثبت اعلام شد.
    • بی نام IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      8 4
      دوست گرامی ما که قرار نیست به عقب برگردیم. فرهنگ سازی و قانون شده تا دیگر شیر را فله ای درشهر نفروشند، مرغ را در مغازه ذبح نکنند و .... شما فقط قیمت ارزان را می بینی؟ اگر شیر خرابی که دامدار حاضر نیست به گوساله خود بدهد را مردم بخرند و مصرف کنند چه کسی متوجه می شود؟ اگر دارو و آنتی بیوتیک در شیر بود چه کسی آن را تشخیص می دهد؟ شیر فله ای نه برچسب دارد و نه معلوم است از کجا آمده پس سیستم های نظارتی چطور کنترلش کنند؟ واقعا اگر مردم دوست دارند شیر را در گالن بخرند شاید بهتر باشد که در کارخانه های لبنی تولید شود و عرضه شود تا نظارت های مختلف انجام گیرد و سلامت جامعه به خطر نیافتد.
  • محسن A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    32 7
    من خانواده ام بیش از 50 سال است شیر فله استفاده می کنیم اگر تولید کننده توزیع کننده و مصرف کننده رعایت اصول بهداشتی را بکنند هیچ مشکلی پیش نمی آید بجای آب سفید که هیچ شباهتی به شیر ندارد با آموزش به مردم بگذارید مردم لذت شیر را تجربه کنند .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    31 4
    در شیرها وایتکس می ریزند با اب قاطی میکنند شیر کارخانه ای نمی خریم هم گرونه هم مضر
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 2
    آقای ال داوود اولین گزارشی ارائه دادند که صریح و بر اساس چهارچوب است.
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 14
    در خصوص وجود وایتکس در شیرها البته به نظر میرسد ادعاهای اعلام شده عوام و ملت درست نباشد-بلکه برای شستشوی مخازن از این ماده ضدعفونی کننده استفاده میشود-و این دیدگاه رواج یافته در بین عوام به نظر اشتباه است.
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    3 5
    اگر فروش شیر فله ای شود از ماه بعد از آن سل و تب مالت و هپاتیت و 100 نوع بیماری دیگر توسعه می یابد. خرفتی کامل است و هر چند با رویه موجود احتمال تائید این فروش فله ای وجود دارد و اینکه با قید فوریت در مجلس و هیئت دولت تصویب شود هم وجود دارد.
  • محمد لطفی زاده IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 2
    به عنوان دامپزشکی که مدتهاست بحث شیر خام را بصورت علمی پیگیری می کنم واقعا از خواندن کامنت های مردم متوجه شدم و به یاد مثل قدیمی افتادم که عنوان میکنه : هیچ وقت خرد جمعی اشتباه نمی کنه ! آقای دکتر محبی و آل داوود خود به خوبی از نیت سازمان دامپزشکی کشور در مجوز دار کردن مراکز عرضه شیر خام واقفند و همانطور که در کامنت های مردم به آن اشاره شده این مردم قرنهاست که با این عادت مالوفند و خود به خوبی به شرایط استفاده از شیر خام واقفند بنابراین جو سازی شرکتهای لبنی را در این خصوص نخواهند پذیرفت ضمنا پیشنهادی به سایت وزین خبرآنلاین دارم که نظر سنجی در مورد مصرف شیر خام یا پاستوریزه در سایت خود بگذارد تا نتایج را شاهد باشیم و همچنین کیت های بسیار ارزان قیمت تشخیص دترجنت ها در شیر را آدرس دهی نماید
  • م م A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 2
    آره این حرفا فقط واسه گرفتن سهم از فروش آب به اسم شیر پاستوریزه است
  • حسن IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 0
    باسلام خدمت دوستان عزیز در خبر انلاین میخواستم نکته خدمت شیرفتان عرض کنم در مورد شیر های پاکتی بنده مدیریت 3 کاررخانه لبنبات را تا به امروز تجربه کرده ام و میخواهم پرده ایی از خیانت بعضی از کرخانه جات لبنیات بردارم شیر از 3 قسمت عمده تشکیل شده است 1- اب 2- ماده خشک 3 - چربی قیمت امروز شیر ، تحویل به درب کارخانه 950 تومان الی 1150 تومان است بسته به میزان بار میکروبی بالا و پایین شیر هر کیلو شیر در فصل پاییز 3.8 الی 4.2 درصد چربی دارد
  • حسن IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 1
    مثال هر1000 کیلوگرم شیر میانگین 40 کیلو چربی 100% دارد که با چرخ کردن شیر 30 کیلو چربی (خامه)را جدا میکنند البته 30 کیلو چربی 100% که تقریبا میشود 50 کیلو خامه با چربی 62 درصد در عرصه لبنیات خامه بصورت درصد فروخته میشود ( قیمت امروز 15 مهر 92 درصدی 150 تومان است
  • حسن IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 1
    حالا به محاسبه قیمت شیر پاکتی بپردازیم هر هزار کیلو شیر میانگین میشود یک میلیون تومان که تقریبا 50 کیلو خامه 62 درصد از ان خارج میکنند . قیمت این پنجاه کیلو خامه میشود 465000 تومان پس 950 کیلو شیر ما میشود 535000 تومان حالا 950 کیلو را تقسیم بر بسته ها 900 گرمی کنید میشود 1055 عدد قیمت هر عدد پاکت 900 گرمی 60 تومان است که در 1055 ضرب نمایم میشود 63300 تومان تقریبا 20000 هزارتومان هزینه نیرو و انرژی برای یک تن صرف میشود
  • حسن IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 1
    حالا به جمع بندی قیمت تمام شده و فروش بپردازیم قیمت تمام شده با جمع ارقام عرض شده 618300 تومان قیمت فروش البته تحویل به درب مغازه 1200 است که فروشش میشود 1250 1055 ضرب در 1200مساوی میشود 1266000 تومان حالا من ازشما میپرسم در این چند ساله ما شیر خوردیم یا منت؟
  • حسن IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 1
    باتشکر از خبر انلاین عزیز بابت نشر این عرایض هدف من واکنش به صحبت های مسئولی که ابراز نگرانی از فروش شیر خام به مردم کرده ، بود یامنفعتی دارد یا اگاهی ندارد
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 2
    هر چی هست بهتر از شیر وایتکس دار شماست که به مردم میدید و در دراز مدت شاهد انواع بیماریها میشنود و جنایتی است که در حق مردم انجام میدهید
  • وفا US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 2
    شیر پاستوریزه یک فرآورده ی لبنی است که خیلی اوقات به آن شیر خشک و آب پنیر هم اضافه شده است. این جدای از مواد نگه دارنده‌ی مضری است که به آن اضافه میشود. بجای حذف شیر سالم از سفره ی مردم، سیستم سریع توذیع شیر را بهبود ببخشید. من در شهر کوچکی در کردستان زندگی میکنم و کاری هرگز به دولت اجازه‌ی دخالت در سفره ام را نداده و نمیدهم. هر چند روز یک بار، صبح از روستا برایم شیر تازه و سالم میاورند. با وجود اطلاع از بهداشتی بودن این فرد و نحوه‌ی دوشیدن شیر ولی همیشه به کمک حرارت سنج شیر را در حرارت لازم برای ضدعفونی شدن جوشانیده ام. همه‌ی لذت شیر، ماست و پنیری که از همین شیر به عمل آمده به تازگی و چرب بودنش است. کنترل رو بر روی کارگاه های محصولات لبنی بگذارید نه روی مردم. کاسه ی داغتر از آش نشوید.
  • ارشد دامپزشکی IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    1 0
    متاسفانه مردم ما تا دچار بیماری بر اثر مصرف شیر آلوده نشن فکر میکنن شوخیه وقتی که مریض میشن وحشت برشون میداره هرچی از اول عمرشون بدبختی کشیدن جمع کردن میدن واسه درمان مثل دایی خسیس من که تب مالت گرفت پس شیرفله بخورین واستون خوبه آفرررررررررررررررررریییییییییین