باصفاترین نظریه نجوم: زمین ماهش را از ناهید دزدیده است!

اغلب اخترشناسان عقیده دارند که منشاء شکل‌گیری ماه برخوردی ویرانگر در گذشته زمین است. اما شاید زمین ما خیلی ساده قمر سیاره دیگری را دزدیده باشد!

محمود حاج‌زمان: نظریه‌ای که امروزه بیش از سایر نظریات در خصوص منشاء ماه مورد قبول اخترشناسان است، نظریه «برخورد عظیم» نام دارد. طبق این نظریه، در روزهای اولیه شکل‌گیری منظومه شمسی دو جرم بزرگ به یکدیگر برخورد کردند. یکی از این اجرام در نهایت به زمین تبدیل شد و جرم دیگر به قمر آن مبدل شد: ماه. اما هفته گذشته و در کنفرانس منشاء ماه (Origin of Moon) در لندن، پرفسور دیو استیونسون، متخصص علوم سیاره‌ای از دانشگاه کلتک، سخنرانی فریبنده‌ای را ارائه کرد. وی نظریه جایگزین جالبی برای این موضوع دارد: شاید زمین ما خیلی ساده قمر سیاره دیگری را دزدیده باشد!

زمین یک قمر دارد. مریخ دو قمر دارد، و مشتری نزدیک به 50 قمر دارد. اما ناهید چه؟ این سیاره هیچ قمری ندارد. بر اساس نظریه استیونسون، زمین قمر ناهید را از مدار این سیاره بیرون کشیده و آن را به داخل مدار خود آورده است. نظریه‌ای که با در نظر گرفتن اندازه ماه، امکان آن از نظر فیزیکی دور از ذهن نیست.

ماه
نظریه برخورد عظیم مشکلات خاص خود را دارد. اندازه قمر زمین نسبت به سیاره مادر خود به مراتب بزرگ‌تر از اقمار سایر سیارات منظومه شمسی است. بر اساس محاسبات، این نظریه مستلزم آن است که دو جرم نسبتا بزرگ با سرعتی زیاد، و تحت زاویه خاصی به یکدیگر برخورد کرده باشند؛ در غیر این صورت یکی یا هر دو جرم اصلی کاملا پودر می‌شدند.

استیونسون می‌گوید: «علت جذابیت این نظریه این است که زمین و ناهید به یکدیگر خیلی نزدیک هستند. آنها جرمی مشابه دارند، و اغلب مردم تصور می‌کنند که نحوه شکل‌گیری آنها نیز باید مشابه هم باشد. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر ناهید و زمین به نحو مشابهی شکل گرفته‌اند، چطور زمین قمر دارد ولی ناهید قمری ندارد؟»
البته استیونسون اصرار خاصی بر نظریه جدید خود ندارد. این نظریه برای شباهت زمین‌شناختی نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه با هسته زمین پاسخی ندارد؛ موضوعی که یکی از پشتیبان‌های کلیدی نظریه برخورد عظیم است. استیونسون نظریه جدید را صرفا به این علت مطرح کرده که فکر می‌کند احتمال مذکور جذابیت خاصی دارد. از نظر وی، حتی با وجود سوالات فراوانی که کماکان باید پاسخی برای آنها پیدا کرد، فکر کردن به احتمال جدید صفای خاصی دارد.
۵۳۲۷۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام کاتبی A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 6
    عطارد قمری نداره ، همین موضوع در مورد زهره هم صدق می کنه و زمین 1 ، مریخ 2 و مشتری 63 قمر تا به امروز ! از لحاظ توزیعی نظم خاصی دیده نمیشه که در نوع خودش جالبه ! اما اینکه این تئوری چقدر مستدل و محکم بتونه پرداخت بشه جای تامل بیشتری داره !
    • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 2
      حالا اینجا اومدن از اسم فارسی سیارات استفاده کردن این دوستمون اشتباه کرد!!!! ناهید همان زهره است
  • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    46 5
    اصلا این زمین ندفه شو با دزدی واختلاس منعقد کردن!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      12 0
      نطفه
  • اخترشناس A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 0
    ماه منم پول دزدید...
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    17 1
    شاید همین دزدی باعث وجود «حیات» روی زمین شده!
  • بانوی ایرانی... IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    20 0
    "نظریه ی با صفایی بود "...
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    23 0
    اگر این نظریه دزدی درست باشه احتمالا مشتری با 50 قمر شاه دزده!
  • محمد EU ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 1
    عزيزدلم ،مجيدجان ،اون "نطفه" ست نه "ندفه!!!" ياميگن نطفه اش روبا.....بستن ويا ميگن بندنافشوبا.....بريدن
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      2 2
      مگه نطفه رو مي بندند؟؟؟
  • مجی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    4 0
    عه چه جالب منم ب اینکه ماه از ذرات جدا شده پس از برخورد اون جسم بزرگ با زمین ب وجود اومده باشه همیشه در شک و تردید بودم ولی بلد نبودم مثل پروفسور دیو نظریه جدیدی بدم راستی اون دوستمون راست میگه حیات ب خاطر این دزدی احتمالی ب وجود اومده ما حیات بر روی زمین رو مدیون ماهیم اگه خواستین دلیلش رو میگم!
  • حسن اصفهانی A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    حتما دزدی چند میلیون ساله هم بوده