۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
یک تماس تلفنی، یک ارتباط شکننده

سید صادق روحانی

درحالی که روحانی در خودروی خود عازم فرودگاه بود که نیویورک را به مقصد تهران ترک کند بزرگترین اتفاق دیپلماتیک سفر 5 روزه​اش رقم خورد. اتفاقی که رسانه​ها از آن به عنوان تماس تاریخی یاد کردند. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یک تماس تلفنی کوتاه با روحانی داشت و برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی رئیس جمهوران دو کشور با هم مستقیما صحبت کردند.

پیش از سفر روحانی خیلی​ها گمان می​کردند که دیداری رخ خواهد داد و دو رئیس جمهور با هم گفت و گو خواهند کرد اما این اتفاق نیافتاد. این گمانه​زنی​ها به حدی زیاد بود که خبر دیدار ظریف و جان کری را تحت الشعاع خود قرار داد. به نظر می​رسید که قرار نیست، یخ 34 ساله روابط دوکشور به این زودی​ها و به این راحتی​ها ذوب شود. اما یک تماس تلفنی 15 دقیقه​ای همه را شوکه کرد.

این تماس تلفنی اگرچه اهمیت بالایی داشت اما نباید به آن با خوشبینی زیاد نگریست. هنوز خیلی از مسایل حل نشده و هنوز برای اینکه بگوییم دیوارهای بی اعتمادی فروریخته است خیلی زود است. هنوز گروه​هایی در ایران هستند که با هرگونه گفت و گو با آمریکا مخالف هستند. نمونه​اش را پس از بازگشت روحانی از نیویورک در فرودگاه مهرآباد دیدیم. وقتی که عده​ای شعار در حمایت از مواضع روحانی سر می​دادند عده​ای هم شعار مرگ بر آمریکا می​گفتند و لنگه کفش پرتاب می​کردند.

بی اعتمادی ایرانی​ها به آمریکایی​ها به اندازه نیم قرن است. از کودتا بر علیه دولت ملی مصدق بگیرید تا تحریم​های این سال​های اخیر. در 34 سال گذشته هم که عملا روابط رسمی بین دو کشور از میان رفته بود، جای آن را لابی​های دیگران گرفت که تخصصشان ساختن کوه از کاه است. ایران و آمریکا 34 سال است که در دو مسیر متضاد رفته​اند و این اولین باری است که مشاهده می​شود دو کشور اراده به تغییر مسیر دارند.

اما هم در ایران و هم در آمریکا همچنان اراده​های قوی​ای برای ادامه مسیر قبلی وجود دارد. در ایران خیلی​ها هنوز هرگونه مذاکره و گفت و گو را سازش می​خوانند. به راستی اگر سخنان روشنگرانه رهبری معظم انقلاب درباره نرمش قهرمانانه که رئیس جمهور از آن به عنوان انعطاف حکمت آمیز تعبیر کرد، نبود باید منتظر حرکات تندتری از آنچه که در فرودگاه مهرآباد در استقبال از رئیس جمهور رخ داد می بودیم.

در آمریکا نیز خیلی از سناتورهای تندرو در حالی که اوباما در حال ایجاد فضایی برای گفت و گو بود طرح تشدید تحریم ها را مطرح کردند. از سوی دیگر اظهارات تندی درباره اینکه ایران باید در عمل حسن نیت خود را نشان دهد شنیده می​شد. لابی رژیم صهیونیستی نیز مانند همیشه برای امتداد سردی روابط تلاش می​کرد.

با تمام این​ها این اتفاق افتاد و این ارتباط شکل گرفت. همانطور که اشاره شد همان مقدار که اراده برای تغییر در روابط کشور وجود دارد ، اراده​هایی نیز در دو کشور برای باقی ماندن در فضای کنونی وجود دارد. از سوی دیگر باید دو فاکتور دیگر را نیز در نظر گرفت. اول موضع کشورهایی مانند روسیه در قبال این رابطه و دوم محدودیت دوساله برای ایجاد هرگونه ارتباط.

روسیه کشوری است که در غیاب آمریکا روابط گسترده​ای را با ایران برقرار کرده است. در خیلی از مسایل از جمله مسئله هسته ای و مسئله سوریه ایران و روسیه با همسو با هم عمل کرده اند. روسیه در این سال​ها از روابط خوبش با ایران به عنوان یکی از اهرم​هایش برای فشار به آمریکا استفاده کرده است. طبیعی است که این کشور ازسیاست جدیدی که ایران و آمریکا در قبال یکدیگر در پیش گرفته​اند نگران باشد.

از سوی دیگر دولت باراک اوباما تا دو سال و چندماه دیگر بر سرکار است. احتمال اینکه پس از اوباما دولتی جمهوری خواه بر سر کار بیاید بسیار زیاد است و هم اکنون بیشترین مخالفت​ها برای برقرار روابط با ایران از سوی جمهوری خواهان آمریکاست. روسای جمهور ایران و آمریکا به خوبی بر این موضوع واقف هستند و شاید به همین خاطر است که هر دو بر تسریع در روند حل مشکلات تاکید دارند.

مسئله دیگری که وجود دارد مسئله لحن دو طرف است. هم دولت روحانی و هم دولت اوباما را یک بار روانی درباره لحن گفت و گو و مذاکره همراهی می​کند. در ایران هیچگونه توافقی که رنگ و بوی سازش داشته باشد پذیرفته نیست. در آمریکا هم این پذیرفته نیست که ابرقدرتی مانند ایالات متحده آمریکا در برابر ایران کرنش کند. بنابر این دو رئیس جمهور هم باید محترمانه این موضوع را مدریت کنند و هم از مواضع اصولی خود کوتاه نیایند.

بنابر آنچه که گفته شد تماس تلفنی روحانی و اوباما در شرایطی انجام گرفته است که هنوز در دو کشور درباره مذاکره و گفت و گو مخالفت​های جدی وجود دارد، بازیگرانی در بین فضای بین الملل هستند که با دقت این ارتباط را زیر نظر گرفته و ممکن است در این راه سنگ اندازی کنند و در عین حال این فرصت تاریخی عمر درازی نخواهد داشت و باید تصمیم​گیری​ها با سرعت انجام پذیرد. این یعنی یک ارتباط به غایت شکننده .

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sara IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    60 1
    البته روسیه باید نگران باشد چون از آب گل آلود ماهی می گرفت.
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    54 3
    دوست عزیز این بی اعتمادی به امریکا نهیست .این افرادی هستند که با اسرائیل دستشون تو همه و حالا که می بینند امریکا و ایران می خوان مشکلاتشونو حل کنند زنگ خطر براشون به صدا دراومده
  • پارساماني A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    3 0
    اكنون جناب ظريف باظرافت خاص ديپلماتيك قدم درراه تامين منافع ملي كشوربرداشته واين ديگران هستندكه قدرنعمت دانسته وكساني راكه بازهم باعنوان گروههاي خودجوش وخودسردوبارقصدخودي نشان دادن هستندد راازسرملت ايران محونمايندواگربگوينداين عده خودجوش وخودسرهستندملت ايران هيچگاه باورندارندزيرااين عده عقبه هاي قدرتمندي دارندكه منافع مادي ومعنوي شان بخطرافتاده چه درداخل كشوروچه درحوزه اربابانشان ازقبيل روسيه وچين واسرائيل وملت به اين عده وسردمدانشان هشدارميدهدكه دولتي راكه انتخاب كرده حتما پشتيبانش نيزخواهندبود.ونوكران اجنبي خودسرراسرجاي خودخواهندنشاند اقاي روحاني واقاي ظريف خداقوت وخدايارتان ودعاي ملت پشت سرتان هيچ ازلنگه كفش وبحرانهاي 9روزه نهراسيدكه ملت باشماست ..
  • پارساماني A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    9 0
    اكنون وقت آن رسيده كه روسيه ،چين كاسه كوسه خودراجمع كرده وازدوشيدن وتاراج منابع ملي ايران دست برداشته وبادرنظرگرفتن منافع متقابل وباحسن نيت نه باهدف سوئ استفاده درمقابل اين ملت بزرگ ونمايندگان متبحرومجربش بنشينندوديگربه انزواي ايران درجهان وتاراج منابع ملي ايرانن ينديشندوديگراينكه اسراييل واعرابنيزدست ازشيطنت برداشته وبراي به انزواكشاندن ملتي بزرگ همچون ايران بيشترازاين شيطنت نكنند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    0 0
    چه تحليلي واقعا!! بديهيات ميگي دوست عزيز؟