۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸

دانشمندان موفق به ساخت ذرات انعطاف‌پذیری شده‌اند که مانند گویچه‌های قرمز طبیعی قادر به حمل اکسیژن، داروها و مواد دیگر مورد نیاز بدن هستند.

محبوبه عمیدی: به گزارش ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه‌های سانتاباربارا و میشیگان در تلاشی مشترک موفق به ساخت ذراتی شده‌اند که بسیاری از ویژگی‌های گلبول‌های قرمز مانند نرمی و انعطاف‌پذیری را دارا می‌باشند و در بسیاری از موارد می‌توانند از عهده انجام اعمال کلیدی آنها مانند حمل اکسیژن برآیند.

مهمترین وظیفه گویچه‌هاى قرمز طبیعى، نقل و انتقال اکسیژن است که این ذرات به خوبی از عهده انجام آن بر می‌آیند، ظرفیت نگهداری اکسیژن آنها پس از یکهفته حدود 90 درصد خواهد بود. علاوه بر این گلبولهای قرمز سنتتیک قابلیت بسیارخوبی برای حمل داروهاى درمانى بیماران دارند و مقدار دارویی که آزاد می‌کنند، کاملا کنترل‌شده است.

دکتر سمیر میتراگتری، استاد مهندسی شیمی دانشگاه سانتاباربارا در این باره میگوید: «قابلیت حمل داروها و انعطاف‌پذیری منحصر به فرد این ذرات، افق‌های جدیدی را برای درمان‌های دارویی و موارد کاربردی مشابه، پیش روی بشر باز کرده است. ما در آینده نزدیک می‌توانیم این محصول سنتتیک را به ابزاری برای حمل داروهای تازه تبدیل کنیم که می‌تواند آنها را در بر بگیرد یا روی سطح جداره‌اش حمل کند».

گروه کاری میتراگتری و همکاران آنها در دانشگاه میشیگان، برای ساخت این ذره از قالبی از پلیمر انعطاف‌پذیر به شکل دونات استفاده کرده‌اند، که با نه لایه هموگلوبین و پروتئین‌هاى دیگر پوشانده‌شده و در نهایت قالب مرکزی جدا شده است. در نتیجه ذره نهایی همان ابعاد و انعطاف‌پذیرى را خواهد داشت و قادر به حمل اکسیژن به اندازه یک گویچه قرمز طبیعى خواهد بود.

انعطاف‌پذیرى این ذرات که آنها را از سایر پلیمرهای سازنده مواد زیستی متمایز می‌کند، امکان عبور این ذرات از مویرگ‌هایی را فراهم می‌کند، که قطری کوچکتر از قطر این ذرات دارند. این دقیقا همان انعطاف‌پذیری‌یی است که گلبول‌های قرمز طبیعی هم برای عبور از مویرگ‌های بسیارکوچک و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها از آن استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ذرات که نقش گلبول‌های قرمز سالم را در بدن بازی خواهند کرد، محققان به دنبال تولید گلبول‌های قرمز بیمار سنتتیک نیز هستند و فرضیه‌های اولیه را مطرح کرده‌اند. اگر علم موفق به ساخت گلبول‌های قرمز موجود در بدن افراد مبتلا به کم‌خونى داسی‌شکل و الیپتوسیتوز ارثى شود، گام بلند دیگری در جهت شناخت اثر بیماری‌ها بر روی گویچه‌های قرمز طبیعی برداشته خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =