۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۶

عباس شاکری، استادکرسی اقتصادکلان دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی که در روزنامه شرق به چاپ رسیده نوشت:

خبرهای خوش برآمده از سیاست خارجی کشور که امید را به جامعه تزریق کرده، در بازار ارز تاثیراتی داشت که نشان داد بازار ارز ایران بیشتر از هر دوره‌ای در این چندسال وابسته به سیاست و عدم‌پیوند با نیروهای بنیادی اقتصاد شده است. از نقطه‌نظر تئوری، وقتی بسترهای مورد نیاز و ساختارها و نهادهای تامین و نیز رقابت‌پذیری در اقتصاد وجود داشته باشد، بالارفتن قیمت ارز افزایش معنی‌داری در صادرات به وجود می‌آورد. از سال 79 تا 89 به خاطر وفور درآمدهای نفتی با وجود تورم، سیاست رسمی کشور، ثابت نگه‌داشتن قیمت ارز بود که تصمیمی کاملا غیراقتصادی و غیرمرتبط با نیروهای بنیادی بازار بود. در واقع نرخی که شکل گرفته بود نرخی نبود که نشان‌دهنده وضعیت نیروهای اقتصادی باشد. 
در یک‌سال گذشته که موج تحریم‌ها علیه کشور حالت فزاینده به خود گرفت و انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور با مشکل و مساله ‌روبه‌رو شد، در واقع شکل دیگری از تاثیر سیاست و نیروهای غیرمولد و نااقتصادی بر بازار شکل گرفت و التهابی دامن بازار را گرفت که قیمت دلار‌هزارتومانی را تا چهارهزارتومان بالا کشید و اگر برخی تمهیدات نبود بالاتر از آن هم می‌رفت. این افزایش قیمت به جهش صادراتی کشور هم منجر نشد و تنها رکود تورمی را به ارمغان آورد. در کره یا چین یا دیگر کشورهای ‌رو به توسعه، افزایش نرخ ارز صادرات را شتاب می‌دهد؛ اما در ایران چون مقدمات فنی، نهادی و ساختاری را فراهم نکردیم، این سیاست موفق نبود. ما باید رقابت‌پذیری و ارتقای کیفیت را در دستورکار قرار می‌دادیم. در این صورت بود که می‌توانستیم از طریق قیمت‌ها به صادرکنندگان و تولیدکنندگانمان علامت دهیم. در اقتصادهایی که رقابتی هستند و ساختار باثباتی دارند، تکلیف مشخص است و افزایش نرخ ارز، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در صادرات دارد با محدودیت‌های دیگری مواجه نیست یا تاثیر سویی بر دیگر بخش‌های اقتصاد ندارد. در حالی که می‌بینید در ایران به دلیل وابستگی کلیت تولید و عرضه داخلی به عضو پیوندی و برون‌زا -درآمد نفت- وقتی قیمت ارز بالا می‌رود عملا هزینه تولید زیاد می‌شود و منجر به تورم می‌شود و خود این تورم هم ایجاب می‌کند که نرخ ارز باز بالاتر برود و این دور ادامه پیدا می‌کند. در واقع با مساله‌ای به نام بازار کم‌عمق ارز مواجهیم. یک بررسی ساده نشان می‌دهد که از سال 38 تا 57 نرخ ارز 70ریال بود، با این نرخ و با محاسبه نرخ تورم داخل و خارج به نرخ 1800تومان در برابری ریال و دلار می‌رسیم اما اگر بر اساس نظریه «برابری قدرت خرید مطلق» بانک جهانی که درآمد سرانه کشورها را حساب می‌کند، به قیمت هر دلار 600 تومان می‌رسیم که بانک جهانی نیز این نرخ را برای ایران در نظر می‌گیرد که این هم درست نیست اما به هر‌رو این محاسبات نشان می‌دهد که قیمت ارز در بازار ایران به‌شدت غیرواقعی است و این به خاطر آن است که نیروهای اصلی اقتصاد کم‌اثر هستند و سیاست پراثر و کنش است. پایین‌آمدن قیمت دلار در روزهای اخیر این احتمال را پدید آورده که نرخ بازار به نرخی که دولت تعیین کرده است نزدیک شود و در واقع یک تک‌نرخی غیربرنامه‌ریزی‌شده برای کشور به وجود می‌آید، در این خصوص بانک مرکزی لازم است نقش اصلی خویش در حفظ و بالابردن ارزش پول ملی را سرلوحه خود قرار دهد و از طرفی هم دولت و تیم اقتصادی از این کاهش قیمت باید استقبال کنند و نقش و اهمیت نیروهای اصلی اقتصاد را در بازار بیشتر از سایر عوامل تقویت کنند. این مسیری است که ثبات و نشانه‌های مثبت را به اقتصاد ایران برمی‌گرداند.
3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدام اسمیت IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    (بانک مرکزی لازم است نقش اصلی خویش در حفظ و بالابردن ارزش پول ملی را سرلوحه خود قرار دهد.) از جناب شاکری سپاسگزاریم ولی کو تا گوش سپاری بانک مرکزی!!!؟ به هر حال از معدود میهن پرستان اقتصادی که در این بازار مکاره اقتصاد ایران طرفدار تقویت ارزش پول ملی هستند قدردانی میکنیم.
    • آقامل A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      8 26
      خيلي دوست دارم بدونم اين آقا كه ميگن صادرات غير نفتي بيشتر نشد، با دوتا فعال اقتصادي هم در تماس بودن يا فقط با دانشجوهاشون صحبت ميكردن؟ در ثاني نقش أصلي بانك مركزي حفظ و بالا بردن ارزش پول ملي است؟؟!!! ايشون احتمالا از زمان آقاي صدر الدين شريعتي استاد شدن.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    بانک مرکزی با اقای سیف راه به جایی نخواهد برد
    • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      14 6
      به چه دلیلی یا دلایلی؟
    • حسام + 10 A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      28 4
      با اقای بهمنی به کجاها رسید؟؟!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    دلار نشه 5000 تومان، این نرخ ها پیش کش !
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      4 1
      اگه شما من میدونم ما موفق نمیشیم نشی همه چیز درست میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    146 1
    راستی ایندفعه راننده دکتر سیف کیه؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      9 0
      20 سال دیگه معلوم میشه!!!
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 15
    همش کشکه داداش. دلار دوباره بالا میره و امثال ما کارمندها به فلاکت کامل میرسیم و پولدارها گردن کلفت تر میشن.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    33 3
    تو مملكت ما هرچه بالا رفت غيرممكن كه بياد پايين
  • علی A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    12 2
    خبرآنلاین لطفاً نظرات دلالان را تایید نکنید. واقعا چرا بعضی منافع شخصی رو بر منافع ملی ترجیح می دن ؟ واقعاً دلیلش چیست ؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    12 4
    ما فقط نفت صادر می کنیم و در بقیه موارد بیشتر وارد کننده هستیم در برخی صنایع هم به زور و با حراج پول و اعصاب و جان مردم مثلا خودکفا هستیم مثل خودروسازی که البته آنهم قطعاتشان وارداتی است. این هیچ شباهتی به وضعیت تولید کنندگان و صادرکنندگان بزرگ دنیا مثل چین و کره ندارد که قرار باشد با بالا رفتن نرخ ارز (و البته ثابت ماندن هزینه زندگی در داخل کشور و قدرت خرید مردم) صادرات رونق بگیرد. این دقیقا مصداق بارز نعل وارونه زدن است. تنها دلیل اقتصادی بالا رفتن دلار در این مدت هم کمبود بودجه شدید دولت بود که باید به نحوی از جیب مردم جبران می شد و گرنه تحریم که هیچ جنگ هم باعث نمی شود که ارزش پول ملی یک کشور در ظرف یکسال یک چهارم شود. هر نرخی بالاتر از 2000 تومان توهین به شعور مردم و علم اقتصاد است.
  • محمد IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    17 4
    درود بر اقتصادانان وطن پرست وصادق وباسواد.
  • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    142 0
    از زمانی که یادمون هست از بالا رفتن نرخ ارز حسابی دولت سود برده-واقعیت این است که همیشه دولتهای ما(صرفاً ایران) به دلیل ضعف شدید مدیریت اقتصادی ، کمبود بودجه خود را از طریق کسب هزینه های کاذب که بر روی کول مردم انداخته اند جبران نموده اند.
  • بی نام EU ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 3
    اقای سیف در نظر داره نگذارد دلار زیر 3000 تومان بیاید حالا چرا خدا میداند!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    5 16
    اگر بدونی من صادر کننده چقدر تو این کشمکش دلار چقدر ضرر کرده ام. عملا پایین آمدن دلار باعث توقف صادرات می شود.
  • امين د IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 3
    دولت دارد دستي را كه تا شانه در جيب مردم فرو رفته بود ، آرام آرام از جيب مردم درمي آورد ، اميدوارم همه خوشحال و خوشنود شوند
  • راستین TR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    22 3
    شما که مینویسید ۶۰۰ تومن. یک‌دفعه بنویس ۷ تومن دیگه. بابا یه ۲۰۰-۳۰۰ تومن اومده پایین چه چیزیی‌ که نوشته نمی‌شه
  • مرد آزاده A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    13 7
    مطابق نظر کارشناسان اقتصادی داخل و خارج و براساس ذخایر ارزی ، میزان صادرات و واردات کشور قبل از اعلام قیمت مبادله ای ، کارشناسان نرخی بین 2000 تا 2200 را پیشنهاد داده بودند که دولت قبل نرخ حدود 2500 را در نظر گرفت به منظور افزایش درآمد خویش و جارو کردن نقدینگی ... به نظر من در صورت بهبود و رفع تحریمها نرخ 2000 خیلی عملی تر و منطقی به نظر می رسد تا بدینوسیله صادرات و تولید داخل هم نابود نگردد.
  • hadi IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    5 3
    دلار زیر ۲۵۰۰ نمی یاد حتی اگه هم بیاد غیر ممکنه زیر ۲۰۰۰ بیاد علتش هم اینه دولت احمدی نژاد کلی پول بدون پشتوانه چاپ کرده داده به عنوان یارانه به مردم هرچی دولت بیشتر پول چاپ کنه ارزش پول کم تر می شه
  • arman IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    7 0
    اولا زمانی که آقای سیف مدیر عامل بانک صادرات بود اختلاس کلانی صورت گرفت حالا هم که نمی خواهد دلار پایین بیاید احتمالا با جمشید بسم الله دستش توی یک کاسه است!