میراث عرفانی، فلسفی، تاریخی و ادبی ایران و هند در قم

نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند توسط مجمع ذخایر اسلامی و موسسه تاریخ علم و فرهنگ در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند، پنجشنبه 4 مهر ماه با حضور برخی از اعضای مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و شخصیت های داخلی و خارجی در قم برگزار می‌شود.

این همایش با رویکرد تاریخ ادبیات، هنر، علوم و فنون، ادیان، عرفان و فلسفه و در محورهایی پژوهشی مانند معماری تطبیقی، ادبیات و اساطیر، فرهنگ و ایران باستان، هنر، موسیقی آئینی، مطالعات ادبیات و فلسفه و عرفان، مطالعات تاریخی و فرهنگی، مطالعات ادبی و تطبیقی، مطالعات نسخه‌شناسی و کتاب شناسی، مطالعات هندی و موسیقی، علوم دقیقه و علوم پزشکی برگزار می‌شود.

 ژاله آموزگار، مهدی محقق، غلامعلی حداد عادل، محمد قاسم‌زاده، رستم خسرویانی، عبدالرحیم سلیمانی، میرجلال‌الدین کزازی، داریوش شایگان، سیدامیر منصوری خواجه، اکرام‌الدین (از هند)، حسن شادروان، مریم خلیلی جهان تیغ، ولادیمیر ایوانف (از روسیه)، نائومی شیمیزو (از ژاپن)، مجتبی کلانتری خرمی، بهمن نامور مطلق، مجید سرسنگی، فتح‌الله مجتبایی، عبدالله انوار، نیره ابیات و فریدون جنیدی از جمله مهمانان دعوت شده برای شرکت در این همایش هستند.

آشنائی با پژوهش های جدید در گستره ادب و فرهنگ ایران و هند، گفت و گو و تبادل نظر شرکت کنندگان در عرصه­ های پژوهشی، توجه خاص به حوزه های تطبیقی و میان­ رشته­ ای و ترغیب پژوهشگران جوان به عظمت ادبیات، تاریخ و فرهنگ مشترکِ ایران و هنداز جمله محورهای این همایش عنوان شده است.

همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند روز پنجشنبه، 4 مهر ماه از ساعت 9 تا 19 در دانشگاه شیخ مفید قم برگزار می شود.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از 200 سکه نفیس هندی از مجموعه تاریخی میرزا محمد کاظمینی و نیز فروشگاه کتابی درباره تمدن ایران و هند برپا خواهد شد. همچنین برای شرکت کنندگان در این همایش یک تور قم گردی شامل بازدید از حرم حضرت معصومه (س) و تالاب معصومه و نیز کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و چند مرکز فرهنگی دیگر در نظر گرفته شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =