استاد علوم سیاسی دانشگاه مطالعات جهان معتقد است برای تغییر روابط ایران و آمریکا، بیش از اظهار نظرهای دیپلماتیک باید به سمت عملگرایی رفت.

فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص ارزیابی اش از فضای حاکم بر سفر رئیس جمهور به نیویورک، گفت: فضای حاکم بر این سفر، در حوزه رسانه ای و مطبوعاتی مثبت تر از سفر های قبلی است و دلیلش هم این است هم در داخل و خارج از کشور به نوعی نسبت به اعتدالی که آقای روحانی آن را بیان کرده است، اقبال به وجود آمده است.

وی ادامه داد: از آنجا که آمریکا در افکار عمومی نمی خواهد متهم به تندروی شود و این ذهنیت شکل بگیرد که آنها با یک دولت معتدل هم برخورد افراطی داشته اند،آنها از اظهارات آقای روحانی استقبال کردند.

وی با اشاره به مصاحبه رئیس جمهور با شبکه NBC آمریکا، گفت: معمولا رسانه های آمریکایی مصاحبه با روسای جمهور ما را براساس بخش های مورد نظر خود انتخاب و پخش می کنند و قبل و بعد از پخش مصاحبه نیز تحلیل های منفی ارائه می کنند،اما این بار این گونه نبوده است و این شبکه از ادبیات نسبتا مثبتی استفاده کرد در حالی که این لزوما روش معمول نبوده است.
«آن کاری» مجری گفت وگوی با رئیس جمهور بعد از پخش این مصاحبه با حضور در برنامه آندار میچل شبکه NBC درباره گفت وگویش با رئیس جمهور ایران با بیان اینکه مصاحبه نسبت به گفت وگویی که با احمدی نژاد داشتم بسیار متقاوت بود، گفت:«روحانی گزافه گویی نداشت و بیشتر لحن آشتی جویانه داشت.روشن بود که روحانی و تیمش، سفر او به نیویورک و حضور در سازمان ملل را فرصتی بزرگ برای بهبود روابط با غرب می بینند.» اینجا
استاد دانشکده مطالعات جهان در پاسخ به اینکه در فضای تخصصی نیز اقبال به تغییر در روابط وجود دارد یا اینکه خوشبینی موجود تنها در فضای رسانه ای است، گفت:درفضای تخصصی دو گرایش وجود دارد. یک گروه که اکثریت را در کنگره آمریکا دارند معتقدند آقای روحانی یک عملیات روانی در حوزه دیپلماسی عمومی به راه انداخته است و در حال کلک زدن به افکار عمومی دنیا است.
وی ادامه داد: این گروه معتقدند رفتار آمریکا و تحریم ها ایران را به این نقطه رسانده است و اگر فشار کاهش یابد، ایران به رفتار و سیاست خود باز می گردد.در مقابل، یک گروه از دیپلماتها که خواهان تغییر درسیاست خارجی آمریکا هستند هم دیدگاه های خود را طرح می کنند ولی این گروه در اقلیت هستند.
ایزدی در پاسخ به اینکه فکر می کنید احتمال دیدار اوباما و روحانی وجود دارد، اظهار داشت: انجام شدن این دیدار چیز جدیدی نیست و احمدی نژاد هم خواهان انجامش بود ولی گروه فشار آمریکا که تحت تاثیر لابی رژِیم صهیونیستی است این فضا را محدود می کند.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ دیدار روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «تغییری در لحن بیان ایران و غرب ایجاد شده است. غرب از زمانی که روحانی برسر کار آمده است اعلام کرده که چنین دیداری محتمل است اما برای این دیدار برنامه‌ریزی نشده است.» اینجا
استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه فکر می کنید رئیس جمهور باید چه هدف گذاری در این سفر داشته باشد،خاطر نشان کرد:کاری که ما باید بکنیم این است که با توجه به پیشینه گفتمانی آقای روحانی، این نکته را برای طرف مقابل مشخص بکنیم که از خطوط قرمزخود مثل غنی سازی هسته ای به هیچ وجه عبور نمی کنیم و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص نرمش قهرمانانه، این تعامل و انعطاف در حوزه های دیگر است.

وی گفت:اگر بر خطوط قرمز ایران تاکید نشود، جناح افراطی در آمریکا تصور می کند با فشار و تحریم به یک دستاورد دیپلماتیک رسیده است.بنابراین باید روی این مساله تاکید شود که «حرکت و اظهارات مقامات آمریکا و تمایل به تهدید نظامی، تعامل را منتفی می کند .»
رئیس جمهور ایران در نخستین گفت وگوی تلویزونی خود خطاب به مقامات غربی،اظهار داشت:«دنیا بداندکه دوره زمانی ایران برای حل مساله هسته​ای نامحدود نخواهد بود.» اینجا
ایزدی تصریح کرد:تاکید بر فضای تعامل بدون عبور از خطوط قرمز، منتفی شدن تعامل در صورت تهدید نظامی و تعریف پروژه های مثل ارتباط با گروه اقلیت خواهان رابطه با ایران از سوی مقامات کشور،از جمله راهکاری های پیشنهادی برای رئیس جمهور و هیات همراه در این سفر می تواند باشد.
وی درپاسخ به این پرسش که نرمش قهرمانانه که اخیرا از سوی رهبر انقلاب مطرح شده را یک استراتژی جدید در حوزه سیاست خارجی می بینید یا تغییر تاکتیک، گفت:این بحث جدیدی نیست و دو ماه قبل ایشان با اینکه اعلام کردند در حوزه مذاکره به آمریکایی ها خوشبین نیستند ولی اجازه برگزاری مذاکره را دادند.
این استاد دانشگاه،اظهار داشت: همه دولت​ها از دوران سازندگی به این سو خواهان تعامل با آمریکا بودند و قصدشان این بوده است که مردم زندگی راحت تری داشته باشند .از این رو، طرح موضوع نرمش قهرمانانه از این جهت نکته جدیدی نیست، بلکه این ادبیات از این جهت که برخی محافل غربی مدعی بودند که روحانی در ایران هیچ کاره است و نوعی دیکتاتوری بر کشور حاکم است،حرف جدیدی است و این پیام را منتقل می کند که رئیس جمهور قدرت نرمش دارد،اما این روش با تاکید بر حفظ خطوط قرمز است.
وی در پاسخ به اینکه تاثیر دیدار احتمالی روسای جمهور دو کشور را در اقتصاد داخلی ایران چگونه می بینید، گفت: قصد غرب این است اقتصاد ما را شرطی بکنند. به گونه ای که هر گاه بحث تعامل ایران و غرب مطرح است،قیمت سکه و دلار کاهش یابد و بعد از آن دوباره افزایش یابد؛  ودر نهایت این مساله تبدیل به فشار اجتماعی شود که ایران به سمت امتیاز دادن به غرب پیش برود.بنابراین در این موضوع، رسانه ها نباید انتظار جامعه را بالا ببرند

ایزدی با بیان اینکه دیدار احتمالی اوباما و روحانی هیچ چیزی را تغییر نمی دهد، افزود: تغییر زمانی رخ می دهد که تحریم کاهش پیدا می کند و این به معنی همان بازی برد- بردی است که رئیس جمهور در اظهارات خود بیان کرده است.
وی گفت: ایران اکنون به این نقطه رسیده ودر نهایت این آمریکا است که باید در این زمینه پاسخ بدهد. چرا که گفت وگوی مستقیم و صرفا لبخند زدن در نهایت ما را تبدیل به فلسطین خودگردان می کند که با امریکا مذاکره می کند، اما وضعیت اقتصادی آنها از قبل از مذاکره هم بدتر شده است. بنابراین باید برای افکار عمومی تبین کرد که گفت وگو ولبخند به معنی حل مشکلات نیست و این دست دادن ها حتی می تواند مضر باشد.
ایزدی که معتقد است نباید انتظار از سفر و مذاکرات هسته ای را در تغییر وضعیت در جامعه بالا ببریم، گفت: چون در شرایط فعلی، شواهدی نمی بینیم که سیاست خارجی آمریکا عوض شده باشد؛ایران نیاز دارد کاهش تحریم ها است و برای این مساله بستر ها برای تغییر باید فراهم شود.
این کارشناس مسائل سیاسی که می گفت نرمش قهرمانانه باید در حوزه دیپلماسی عمومی باشد، اظهار داشت: دیپلماسی عمومی صرفا حضوردرصفحه فیس بوک و تویئتر نیست. و تیم مذاکره کننده ما باید برای تقویت آن گروه اقلیت در کنگره آمریکا نیز برنامه داشته باشد و حتی با آنها ملاقات داشته باشد تا مشخص شود یک گروه هم در آمریکا نظر متفاوتی درباره ایران دارند.

219/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسنعلی A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    19 8
    مصاحبه خوبی بود ولی غرب فکر کنم باورش نمیشه که روحانی با دست پر به میدان تبادل نطر اومده اینجوری تبلیغات میکنن تا از میزان نتایج این سفر کم کنن ولی باید بدونن که اونا هم به اندازه ما به مذاکره نیاز دارن.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    11 18
    حق با ایشان است.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    3 5
    شما با این حرفهاانقلاب را زیر سوال برده اید
  • مسعود IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    9 5
    اگر قرار است در جبهه يك ابرقدرت جهاني باشيم آمريكا خيلي بهتر از روسيه يا شوروي سابق است حداقل اين است كه اگر ما 10 امتياز به روسها بدهيم روسها شايد يك امتياز به زحمت به ما بدهند اما اگر 10 امتياز به آمريكا بدهيم آمريكاييها حداقل 2 امتياز بي منت به ما مي دهند ضمنا از نظر انتقال فن آوري و تكنولوژيك هم حساب كنيم آمريكا و غرب قابل مقايسه با روسها نيستند.