فارس نوشت:

یکی از بازماندگان تصادف آزادراه تهران-قم با تأکید بر اینکه باید علت اصلی بروز حادثه و کم‌کاری احتمالی مسئولان اعلام و مقصران محاکمه شوند، از ارائه شکایتنامه به رئیس‌جمهور در این‌باره گفت و افزود: هنوز اجساد را تحویل نگرفته‌ایم.
حادثه‌ تصادف هفته گذشته دو اتوبوس در آزادراه تهران-قم بسیار تأسف‌برانگیز بود و قلب بسیاری از هموطنان را جریحه‌دار کرد.

ترکیدن لاستیک اتوبوس اصفهان-تهران در کیلومتر 27 آزادراه قم-تهران و به دنبال آن انحراف اتوبوس به دلیل به هم خوردن تعادل، عبور از گاردریل وسط آزادراه، انحراف آن به سمت مسیر مقابل و سپس تصادف با اتوبوسی که از مسیر مقابل در حال حرکت بود و شعله ور شدن اتوبوس‌ها، منجربه فاجعه‌ای شد که جان عده‌ای از هموطنان را گرفت.

عده‌ای مسافر بی‌گناه در این دو اتوبوس جان باختند و مصدومان هم تنها شاهد‌ سوختن همسفران خود در شعله‌های آتش بودند در حالی که کاری از دستشان برنمی‌آمد.

این تصادف منجر به جان باختن حدود 44 نفر از هموطنان شد و خانواده‌های آنها را داغدار کرد؛ حال به سراغ ‌بازماندگان افراد جان باخته در این حادثه هم رفتیم تا درد دل‌های آنها را نیز بشنویم.

غلامرضا مروتی یکی از افرادی است که مادر و دو تن دیگر از افراد خانواده‌اش در این حادثه جان باختند؛ بستگان وی در اتوبوسی بودند که از تهران راهی یزد بود.

ساه‌پوشِ مادر و دو تن از عزیزانش بود، زیاد گریه کرده بود و این از وضعیت صورت و چشمانش مشخص بود،‌ از نظر روحی اصلاً وضعیت مناسبی ندارد، به قول خودش نمی‌تـوانست برای مصاحبه تمرکز ذهنی مناسبی داشته باشد.

می‌گفت شوک بزرگی برایم بود، به ناگاه سه از عزیزترین کسانم را از دست دادم، عزیزان من قربانی بی‌مسئولیتی مدیران شده‌اند.
مدام ذهنش پیش خانواده‌اش و سرنوشت اجساد آنها بود، می‌گفت تا امروز هنوز اجساد عزیزانم را تحویلم نداده‌اند. شنیده بود اجساد در بهشت معصومه قم و در خارج از سردخانه رها شده است.

می‌گفت‌ من که خودم روحیه نداشتم بروم اجساد عزیزانم را شناسایی کنم اما بستگانم که برای شناسایی به بهشت معصومه رفته بودند می‌گفتند همه اجساد را بدون رعایت بهداشت و در خارج از محیط سردخانه نگه داشته‌اند طوری که برخی از جناره‌ها بوی نامناسب گرفته‌اند و باید با ماسک آنجا حاضر بود.

می‌گفت: باور نمی‌کنیم که چنین اجساد عزیزانمان روز زمین مانده باشد.

گله زیادی از مسئولان داشت، می‌گفت: یکی از موارد اصلی که برای ما بسیار مهم و قابل پیگیری است این است که اگر گاردریل آزادراه استحکام بالایی داشت، امکان عبور اتوبوس اصفهان از گاردریل و تصادف آن با اتوبوس مقابل که خانواده‌های ما در آن قرار داشتند وجود نداشت.

غلامرضا از مصدومان شنیده بود راننده این حادثه ظاهراً مشکلاتی هم داشته است.

مروتی می‌گفت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم حتماً درباره گزینش رانندگان اتوبوس و حتی کامیون شرایط ویژه‌ای اتخاذ کنند، بهتر عمل کنند. با گریه می‌گفت از همه شرکت‌های تعاونی هم می‌خواهیم در انتخاب رانندگان دقت داشته باشند.

شنیده بود ‌اتوبوس اصفهان-تهران در لاین سرعت و در حال سبقت بوده است که این حادثه برایش رخ می‌دهد، می‌گفت: طبق قانون اتوبوس‌ها‌ نباید در لاین سرعت حرکت کنند، پس چرا این راننده قانون را رعایت نکرده است، دوربین‌های پلیس و پلیس راه چرا خوب عمل نمی‌کنند؟

خبرنگاران این موضوع را از سازمان استاندارد پیگیری کنند که چرا لاستیک‌های تیوپ‌لس که باید استانداردهای بالایی داشته باشند و ترکیدن برای آنها معنایی ندارد، در چنین حادثه‌ای می‌ترکد، مگر لاستیک تیوپ‌لس پاره می‌شود که ناگهان باد لاستیک خالی شود؟ ضمناً شنیده‌ایم که لاستیک چینی بوده است مگر سازمان استاندارد نظارتی ندارد که چنین لاستیک‌های بی‌کیفیتی وارد می‌شود، اصلاً چه کسانی متولی واردات لاستیک‌های بی‌کیفیت چینی هستند؟ چه کسانی اجازه ترخیص این لاستیک‌ها را از گمرک صادر کرده اند، چرا سازمان استاندارد با صدور مجوز برای این لاستیک‌ها با جان مردم بازی می‌کند؟

مروتی می‌گفت: شنیده‌ایم که اتوبوس‌های اسکانیا کلاً مشکل فنی دارد و در برخوردها و تصادف‌ها، احتمال آتش‌سوزی آن زیاد است و سابقه زیادی در آتش گرفتن دارد، پس وزارت صنعت برای نظارت بر این خودروها تاکنون چه می‌کرده است و یا اصلاً سازمان استاندارد چرا اجازه تولید چنین خودروهایی را می‌دهد؟

غلامرضا ‌شنیده‌ بود که پس از وقوع این حادثه و تصادف دو اتوبوس و شعله‌ور شدن آنها، ‌آتش‌نشانی و اورژانس خیلی دیر به این حادثه رسیده‌اند، با گریه می‌گفت: آخر چرا دیر رسیدند؟ اگر زودتر آمده بودند قطعاً تلفات کمتری در این حادثه داشتیم و شاید عده‌ای دیگر از هموطنان زنده مانده بودند.

وی با تأکید بر اینکه باید علت بروز این حادثه برای همه مردم تشریح شود و مقصران معرفی شوند، گفت: این درست نیست که پس از یک حادثه، مسئولان تنها با یک تسلیت موضوع را فیصله داده و مقصر اصلی شناخته نشود.

مروتی تأکید کرد: باید کاری کرد که از این پس این حادثه رانندگی خیلی کمتر رخ دهد؛ به خصوص در سیستم حمل و نقل عمومی باید میزان سوانح کاهش یابد، زیرا در تصادف این سیستم‌های حمل و نقلی تلفات هم بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه قصد داریم به نمایندگی از همه خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه شکایت‌نامه‌ای نوشته و به رئیس‌جمهور ارائه دهیم، گفت: آخر به چه دلیل بعد از این همه مدت ما نمی‌توانیم جنازه بستگان خود را تحویل بگیریم؟‌ چند روز از این ماجرا گذشته است و ما هنوز تکلیف خود را برای تحویل اجساد نمی‌دانیم.

وی گفت:‌ همچنین از وزیر راه می‌خواهیم این موضوع را کاملاً بررسی کند و طبق معمول فقط راننده مقصر نهایی اعلام نشود و مسئولانی هم که در بروز این حادثه مقصر بوده و کم‌کاری‌هایی داشته‌اند که منجر به حادثه شده است، محاکمه شوند.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    چرا گارد ريل ها محگم نبودند،روي مصالح سازنده آن تحقيق كنيد،چون اين همه مدت كه گارد ريل مي ساختيم كستحكم بودند،نكنه كه مانند لاستيك ها،پيچ و ديگر اجزاي آن چيني بودند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      تو خوبی؟ پراید که به گارد ریل نخورده! چند 10 تن آهن با سرعت 120 تا برخورد کرده! فولاد هم باشه میشکنه ! بگو خب !
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      9 16
      آقا چه ربطی به گاردریل داره! گاردریل هرچقدرم تقویت شده باشه نهایت برخورد های غیر مستقیم رو دفع میکنه ... نه برخورد مستقیم و نه یک وسیله ده تنی مثل اتوبوس که با سرعت تو بزرگراه داره حرکت میکنه!
    • فرید RS ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      12 14
      دوستان یکم منطقی باشید اخه وقتی 1 جسمی با این جرم و اون سرعت در حال حرکت باشه مقدار انرژی درونیش عدد بزرگی خواهد بود این اتوبوس اگر حتی به دیوار به ضخامت 50 سانت بتن هم برخورد بکنه دیوار میشکنه!!!منم ناراحتم منم به فکر تک تک این خانواده ها هستم که عزیزاشونو از دست دادن منم پدرم تصادف شدید داشته ولی ادم باید منطقی باشه
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      19 0
      والا همین چند ماه پیش هم ال90 دوستم من به این گاردریل ها برخورد کرد و به اون طرف اتوبان برتاپ شد،دوستمم مادرشو از دست داد ،10 تن آهن هم نداره ال 90 ،در حد همون پرایده .واقعا چرا!!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      3 0
      اداره ی استاندارد با ازراییل قرارداد بسته. کنتراتی کار میده
  • محمد EU ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    192 5
    واقعا اون آقایونی که واسه سود بیشتر این لاستیک ها را وارد کردن الان وجدان راحتی دارن؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      159 4
      وجدان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • حامد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      28 0
      آقازاده میدونی یعنی چی
  • mms IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    79 2
    واقعا دو اتوبوس که 100نفر مسافر را جا به جا میکند به هم بخورندبه پهنا اتش بگیرند و اتش گازوییل از اتش بنزین هواپیما شعله اش بیشتر باشد جای تاسف وتعجب دارد . دو نفر از همسایه های ما تو تهران که یزدی بودند به نام حسین نعیمی و همسرش فاطمه شاه علی هم در اتو بوس تهران یزد بودند که متاسفانه فوت کردن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    70 2
    اما در اخبار شنیدیم اورژانس کمتر از 7 دقیقه در صحنه حاضر شد ! پس معلوم شد وزیر بهداشت هم اطلاع درستی ندارند....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    41 45
    30کیلومتر فاصله صحنه تصادف با اولین ایستگاه اتش نشانی است.اگه همون لحطه اول برخورد هم اطلاع داده باشند حداقل20 دقیقه طول میکشه تا ماشینها برسند! 15تن وسیله متحرک با سرعت حداقل90-100 کیلومتر!!اگه بجای گاردریل,وسط اتوبان دیوار بتنی هم میزاشتند بازهم چیزی جلودار عبور اتوبوس و برخورد اونها نبود! اتوبوسها درسته که داخل کشور مونتاژ میشه,ولی کل سیستم تعلیق,شاسی,برق و ... اونها طبق ضوابط شرکت اصلی هستش و هیچ فرقی بین اتوبوس مونتاژ شده داخل کشور با خارج کشور نیست! درسته که حادثه بسیار فجیع و دلخراش بود ولی مقصر حادثه اتوبوس و اتوبان و گاردریل و ... نبود! مقصر راننده بود که اولا به قول شما در حال سبقت بود!عدم توانائی در کنترل وسیله هنگام ترکیدگی لاستیک بود!
    • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      54 14
      عزیزم میدونی ترکیدن لاستیک جلو یعنی چی؟؟ اصلا گواهینامه داری؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      22 2
      عزیزم میدونی اگه سرعت مطمئنه باشه راحت تر میشه کنترل کرد و خسارت کمتره؟ میدونی این غولهای آهنی تو اتوبان چطوری از سواریها سبقت میگیرن؟ پس راننده هم مقصره... اصلا گواهینامه داری؟؟
    • فرید RS ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 7
      دوستان منطقی باشید لطفا!!!اون اتوبوس با اون وزن و سرعت به هر مانعی حتی دیوار بتنی با ضخامت بالا حتما باعث خرد شدن بتن میشود،عزیزانی که مقاومت مصالح و یک مقدار فیزیک خونده باشند به راحتی این موضوع رو درک میکنن
  • رضا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    54 1
    بازمانده محترم: این سانحه ناگوار اولین و آخرین سانحه نخواهد بود و روزانه شاهد صدها تصادف این چنینی هستیم و تا ابد هم خواهیم بود. هر نیم ساعت 2 کشته در جاده ها داریم و تا " فرهنگ افتضاح " رانندگی ایرانی همینه، آمار کشته ها هم از 28 هزار نفر در سال پایین نخواهد آمد...
    • هاتف A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      22 0
      فرهنگ افتضاح رانندگی؟ باشه قبوله. ولی در مورد خودرو ها آیا حرفی برای گفتن نداری؟! پراید؟! پژو 405؟! هووو؟! شرم داره به خدا. جون مردم داره به خاطر سود کارخونه های خودروسازی کشور به بازی گرفته میشه....
  • حسن A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    29 3
    آيا وسيله نقليه عمومى كه روزانه مسئوليت جان دهها نفر را عهده دار ميشود نبايد در معاينه فنى مورد دقت بيشترى قرار گيرد ؟ آيا كارشناس فنى راهور وقتى ٥٠٪ تقصير را متوجه سيستم برق اين اتوبوس ها اعلام كرده نبايد مسئولين شماره گذارى و معاينات فنى مورد مواخذه جدى و قانونى در خصوص قصور از انجام وظيفه قرار گيرند؟ نوش دارو پس از مرگ سهراب شده ، بايد با بررسى دقيق علل و عوامل بروز چنين حوادثى پيشگيرى از چنين فجايع مرگبار كرد.
    • اميد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      14 0
      دوست عزيز هيچ ميدوني با 35 هزار تومان براي سواري و با 80 هزار تومان برا يماشين سنگين بدون مراجعه به مراكز معاينه فني ميتوان معاينه گرفت !!!!!!!!!!!! نتيجه اش ميشه همين كه يك عده بي گناه كشته ميشن. خانه از پاي بست ويران است.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    48 8
    آخه عزیز دلم، وقتی اتوبوس چند تنی با سرعتی بیش از 120 کیلومتر در لاین سبقت ویراژ میره، کدام گارد ریل میتونه جلوشو بگیره؟!!! حتی دیوار بتنی هم بکشند باز میاد پایین ! شما هر ماشینی از هر نوعی دست ایرانی بدی، قادر است 3 سوته واست چپش کنه یا آتیشش بزنه. بنز و پراید و اسکانیا هم نمیشناسه !
  • سارا A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    13 24
    شکایت نامه چه فایده داره وقتی راننده مقصر است. اتوبوس کاملا استاندارد بوده اما راننده از لاستیکهای فرسوده برای چرخ جلو استفاده کرده و سرعت غیرمجاز داشته. روزانه هزاران تصادف مرگبار اتفاق میفته و شما هم از این قاعده مستثنی نبودید..... بهرحال خدا به شما صبر دهد
    • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      11 2
      لاستیک چینی ونه لاستیک فرسوده
  • غزل A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    47 13
    آقای وزیر بهداشت؟؟ شما که دیشب در خبر 20.30 گفتید عوامل اورژانس در عرض 6 دقیقه رسیدند !!!! متاسفم. باید استعفا بدید !!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      4 6
      این بنده خدا میگه شنیده که اورژانس دیر رسیده، خودش که اونجا نبوده ببین چه اتفاقی افتاد. بهتره از مجروحان حادثه سوال کرد
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    38 1
    ما تا كي بايد به خاطر جنس هاي بنجل چيني تلفات بديم،مگه خودمون نمي تونيم اين ها را در داخل كنيم ،هر چي باشه باز هم ما دلمون واسه خودمون مي سوزه ولي چيني ها نه،اون ها به خودشون هم رحم نمي كنند چه برسه به ما،اين را من نمي گم كساني كه با چيني ها كار كردند مي گند كه متقلب تر از اين چيني در دنيا وجود نداره
    • بهروز A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      11 1
      مشکل از جنس چینی نیست. مشکل از اقتصاد ماست که به سمتی رفته که تنها چیزی که وارداتش به صرفه هست و باعث نمیشه سرمایه تاجر تو انبار خاک بخوره جنس ارزون و بی کیفیت چینیه. وگرنه الان بهترین محصولات هایتک دنیا کارخونه هاشون توی چین هست. منتها بازار ضعیف ایران کشش قیمت اونها رو نداره.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    23 1
    استاندارد بد نيست عملكرد استاندارد مورد بررسي قرار گيرد ....
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    22 9
    الا روحانی شده زورو ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    20 2
    امان ازجنس چینی و وای برآخرت کسانی که جان مردم روکف دستشون به بازی گرفته اند.این جانها برای خلق آفرینش عزیز است وخداازحق خودش ممکن است نسبت به بنده اش بگذرد ولی یقینا ازحق الناس نمیگذرد.
  • mohammad IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    25 1
    راجع به لاین سرعت و سبقت صحبت شده که یادم هست در ماه پیش در یکی از جاده های دو طرفه در راه مسافرت بودیم که یکی از این اتوبوس های شرکت اتوبوس رانی بامسافران و سرعتی که داشت از خودرو سواری ما میخواست سبقت بگیرد و باسرعت زیادش پشت خودروی ما چسبیده بود و پشت هم بوق میزد و واقعا هم ما رو اذیت کرد و هم فکر مسافران رو نمی کرد.
  • بهمن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    19 2
    متاسفانه عوامل زیادی در این حادثه دخیل بوده اند که بایستی به همه آنها رسیدگی گردد . از راننده های کم مهارت و خواب آلود که مجبورند سرویسهای اضافه بروند تا دخل و خرجشان جور در بیاد تا لاستیکهای بی کیفیت چینی که به بهانه تحریم اجباراً بکار گرفته می شوند تا خود پلیس که موقع شب کنترلی بر رانندگی ندارد و ...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    15 14
    البته فقط خلبان مقصر است.
  • محمدجواد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    14 1
    جناب آقای مروتی این مصیبت عظمی را به شما و خانواده محترم تسلیت عرض می کنم و برایتان صبر و برای درگذشتگان طلب رحمت را از خداوند منان خواهانم . من ساکن تهرانم ولی برای دید و بازدید از این مسیر زیاد تردد میکنم که اشکالاتی که شما برشمردید کاملاً صحیح است اینکه1-گاردریلها جنب تزئینی دارند2-آسفالت جاده خصوصاً از 40 کیلومتر مانده به قم افتضاحه3-نور ماشینهای مقابل دید را کم میکند 4-اکثر رانندگان در این اتوبان با سرعت بالا و بوقهای ممتد خودروهای سواری را دچار سراسیمگی میکنند و از لاین یک که غیر مجاز است و فقط برای سرعت 120 می باشد استفاده میکنند5-نظارت راهنمایی و رانندگی کمه و نکته آخر اینکه تحریمهای کاغذ پاره باعث چند برابرشدن قیمت لوازم یدکی گردیده که خود باعث عدم سرعت در رفع نقص آنها می نماید.
  • آرش IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    25 1
    ضمن عرض تسلیت به شما و خانواده محترم،من چند سال پیش در اتوبان کاشان به قم تصادف کردم و دچار شکستگی مهره گردن گردیدم ولی دریغ از آمدن اورژانس تا یکساعت و پانزده دقیقه، پیگیری هم کردم نتیجه نداشت و از وضعیت جاده ها هم که گفتن نداره وقتی از پول آنها برای یارانه به مردم استفاده میشود نه آسفالت بدرد بخوری استفاده می شود نه گاردریل محکمی و نه.....
  • بابک A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    34 1
    خدا به شما بازماندگان صبر بدهد..
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    40 1
    فقط خدا بهتون صبر بده
  • حمید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    25 1
    تسلیت به ایشون و همه ی مردم . خواهشا مسئولین محترم اگه دوست داشتید توی تصمیم گیریهاتون یه کم هم به منافع مردم فکر کنید!!!
  • ابی A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    12 5
    اینکه همه از دولت انتظار دارن بخاطر اینه که فک میکنن بعد مدتها یه پدر اومده بالای سر مملکتشون وگرنه کسی از اقای احمدی نژاد که انتظاری نداشت و دولت هم نمیگم باید شق القمر کنه،اما باید نشون بده که بی تفاوت نیست و به مردمش بها میده و هر کاری که از دستش بر میاد بکنه.حتی اگه همه چی جفت و جور نشه.ولی بگه که کم نذاشتم :)
  • مرصاد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    33 2
    از ذهنم نمیره که چه ستمی و چه درد بزرگی به هموطنام رفته... خدا از کسانیکه باعثش شدن نگذره.... خدا رحمت کنه رفتگان رو، و به بازمانده ها صبر بده....
  • هموطن A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    50 2
    واقعا جای تاسف داره دل آدم به درد میاد این اتفاق بد و ناگوار هم مثل بقیه اتفاقها خیلی زود فراموش میشه و پرونده و شکایاتش به جای نمیرسه و دلیلشم مشخص نمیشه.مثل هواپیمای ارومیه .کشته شدن بچه های طفل معصوم تو برنامه خاله شادونه و غیره که متاسفانه تو مملکت ما خیلی کم نیست ... تنها چیزی که تو ایران اهمیت نداره جون آدمیزاده
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      24 2
      با نظر شما ١٠٠٠٠٪موافقم
  • رها A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    23 0
    عرض تسلیت و ابراز تاسف از اینکه هر روز زمین وطنم فریاد می کشد از خون بیگناهان که بر پیکرش جاریست!
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    24 4
    گارد ریل ضعیف+لاستیک بی کیفیت چینی+راننده بی احتیاط مساوی است با حوادث زنجیره ای جاده ای
    • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      2 0
      اتوبوس با نقص در طراحی چی؟ کپسول گاز متحرک!
  • مجید A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    16 2
    تسلیت به این دوست یزدی. در آموزش های خلبانی مواردی همچون مانور تاچ اند گو و او ای آی و ... برای خلبان و هواپیما وجود دارد. به نظرم تنها چاره کوتاه مدت جلوگیری از سبقت اتوبوس ها در لاین اول و همچنین آموزش بصورت سیمولیشن به رانندگان حمل و نقل عمومی است تا پس از ترکیدن لاستیک جلو چگونه اتوبوس را حفظ کنند. و همانگونه که میدانیم در کوتاه مدت جمع کردن تمام لاستیک های چینی و بالابردن ارتفاع تمام گارد ریل ها امکان پذیر نیست.
    • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      2 0
      یک راه چاره دیگر هم هست. پنجره های اتوبوس ها ثابت نباشند. خودرو حمل بار که نیستند.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    21 4
    پایه های گارد ریل های قدیمی در اثر مرور زمان همه پوسیدست
  • بهروز A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    10 2
    گاردریل های بی کیفیت، لاستیک های چینی نا مرغوب، آسفالت خراب، بازهم بگویید تحریم ها کاغذ پاره هستند. آقا چرا اون وارد کننده میره سمت واردات کالای چینی؟ چون دلار گرون شده و اگه بخواد جنس کره ای یا آلمانی وارد کنه اینجا وسع مردم به خریدش نمیرسه.
    • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      2 0
      آن زمان که هنوز دلار گران نشده بود و تحریم هم تشدید نشده بود هم تاجران ایرانی سراغ جنس چینی بنجل می رفتند چون ارزان از چین می خریدند و گران در ایران می فروختند. آن زمان هم ما جنس چینی اعلا ندیدیم. همیشه بنجل های چینی در ایران دیده می شدند حتی زمانی که دلار 950 تومان بود. می دانی چرا؟ چون سودش برای واردکننده و تاجر بیشتر بود.
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    18 1
    هنوز اورژانس بالگر نداره؟ حالا اگه اتفاق دیگه ای بود 30 ثانیه میرسیدند
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 1
    همه چیز آرومه
  • فراز IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    10 0
    درد بزرگی است، برایتان طلب صبر دارم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    9 0
    نظارت پلیس راه در شبها بر جاده ها خیلی کم رنگه و اتوبوسها اغلب شبها حرکت میکنن و با توجه به دور بودن چشم پلیس اجازه ی انواع و اقسام تخلفات مرگبار رو به خودشون میدن متاسفانه!!!!!! اتوبوسی که کمک راننده نداره و بیش از 9 ساعت رانندگی مداوم میکنه بنظرتون چند درصد احتمال خستگی راننده هست؟!!! و نقش پلیس راه چیه؟؟ چرا از اتوبوسها نمیخوان که راننده کمکی داشته باشن و با جدیت پیگیری نمیکنن.. راننده ای که خودش داره خاطره تعریف میکنه!!! و میگه فلان روز کمک نداشتم و چندبار چرتم برد و نزدیک بود برم توی دره!!!!!!! ای خدا ما کجاییم؟!
  • اهوازی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    11 1
    آیا فاصله بین گاردریل استاندارد بود؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    15 2
    خدا لعنت کنه این چینی ها رو که فقط جنس بنجل و آشغال تولید میکنن مثل شیر خشک هایی که با پودر ملامین درست کرده بودن و تعدادی بچه رو کشت و یک مشت تاجر از خدا بیخبر برای سود بیشتر این آشغال ها رو وارد میکنن .شاید اگر لاستیک ساخت چین اتوبوس درست بود این اتفاق هرگز نمی افتاد
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    11 4
    به نظرم مشكوك است احتمالا اتوبوس يك مواد قابل اشتعال با خودش داشته حمل مي كرده كه اينقدر سريع آتش گرفته است
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      2 0
      ماده قابل اشتعال باکش است که در جلو نصب شده.
  • یه راننده A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    9 0
    مسئولین محترم آسفالت لاین وسط اتوبان قم رو نگاه کردن ببینن چه فاجعه ایه، بعد توقع دارین ماشینا نرن تو لاین سبقت ، 2 سال پیش با هزینه هنگفتی اومدن روکش کردن و دوباره قیرش جاری شد مجبور شدن بکنن و هنوز هم درستش نکردن ، من بارها شاهد انحراف خودروها به خاطر همین کنده شدن آسفالت بودم و جالبه که الان بیشتر از 20 ساله که دارن عوارض میگیرن و فکری به حال پر تردد ترین مسیر کشور نمیکنن.
  • احمد A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 0
    خدا همه ي رفتگان اين حادثه را غريق رحمت ننمايد. توي اين حادثه اصلي ترين مقصر. سازمان استاندارد مي باشد كه نظارت بر چيزي نداره كه اجازه ميده هر چيز آشغالي توليد بشه و وارد اين كشور بشه.همين ٢ هفته پيش بود كه لاستيك تريلي پدر خانوم بنده تركيد اونم لاستيك جلو. حالا شانس آورد كه نگه داشته بود تا كمي استراحت كنه.حالا تصور كنيد كه اگر اين تريلي خداي نكرده با ٣٠ تن بار در حال حركت اينطور ميشد اونوقت چه فاجعه اي رخ ميداد؟
  • محسن A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    10 0
    به نظر من یکی از عوامل راننده است.من خودم پارسال از اصفهان به تهران میرفتم که راننده اتوبوس با یه راننده خاور کل انداختن و تاجایی پیش رفتن که تمام وجود ما را ترس گرفته بود و تو جاده قدیم اصفهان به قم کنار جاده ایستادن و دست به یقه شدن و درگیر.من همونجا با راننده به شدت بحثم شد و به پلیس راه هم تلفن زدم.اما متاسفانه کو گوش شنوا...!!!
  • رسول A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    4 3
    اینجور که من در تصاویر دیدم اتوبوس اسکانیا v9 بوده یعنی پیشرفته ترین اتوبوس اسکانیا که تمام استانداردهای دنیا را داره به نظر من مشکل عمده خطای انسانی و ایمن نبودن جاده هاست. ما میگیم گارد ریل یعنی وظیفه محافظت داره نه اینکه با برخورد اتوبوس راحت کنده بشه. اگه ماشینای سطح اول دنیا را هم داشته باشیم ولی جاده ایمن نباشه یعنی هیچ. به نظر شما واقعا چند درصد جاده های برون شهری ما خط کشی داره - چند درصدشون شیب یا پیچ استاندارد داره من رشته خودم راه سازیه و اطلاع کامل دارم - همون شانه جاده باید هزار استاندارد داشته باشه کی توجه میکنه ارتفاع سطح آسقالت با شانه جاده شاید یه چیز بی اهمیت باشه البته در ایران ولی میدونید در سرعت بالا اگه ماشین منحرف بشه بخاطر همین میتونه واژگون بشه.....
    • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      2 0
      چرا پیش رفته ترین اتوبوس اسکانیا به این راحتی منفجر می شود و آتش می گیرد؟! این چه پیشرفتی است؟
  • بابک IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    13 0
    واقعا سخته تحمل همچین اتفاقاتی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    7 0
    ما هم یک ماه پیش تو مسیر دلیجان به سلفچگان چپ کردیم. آمبولانس خیلی دیر اومد. پلیس راه هم که نیومددو سه ساعت بعدش رفته بود 2 هفته هم با وجود صدمات روحی و جسمی دنبال کروکی بودیم
  • سارا A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    16 0
    سهندم 10سال بیشتر نداشت که در این حادثه جان باخت یعنی به نظر شما خودش شاهد سوختگی اش بوده
    • محمدجواد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      10 0
      خانم کرمی ای مصیبت بزرگ را تسلیت عرض می کنیم، به خدا ما غیر بغض و همدردی کاری نمیتوانیم بکنیم و متاثر شویم که چگونه عزیزانمان پرپر می شوند.
    • مریم A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      0 0
      نه عزیزم نبوده سوختگی زود ادمو بی هوش میکنه نبوده عزیزجانم نبوده .....:((((
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 0
      فدای دل سوخته ات بشم مطمئن باش تو بیشتر عذاب میکشی عزیزم خدا بهت صبر بده سارا عزیز
    • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      2 0
      خدا به شما و همه بازماندگان صبر بدهد. مردم خرده پا چه کاری از دستشان برمی آید به جز طلب آمرزش برای رفتگان و شکوه و شکایت توی این صفحات.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    1 5
    این گارد ریلها در دنیا منسوخ شده و بجای اون از سیستم کابل استفاده میشه
  • ارمان50 IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    هرچی که باشه بایدیه تصادف رخ بده که چشم مسئولین بازبشه.