آسمان نوشت:

یک هفته از انتخاب شهردار پایتخت ایران می‌گذرد اما هنوز جنجال بر سر این رویداد ادامه دارد. اصلاح‌طلبان شورای ‌شهر تهران که از نامزدی محسن هاشمی برای شهرداری پشتیبانی می‌کردند می‌گویند در جریان رأی‌گیری رویدادهایی رخ داد که به چرخش رأی برخی اعضا انجامید. این اندیشه موجب شده که باردیگر بحث سیاسی کاری‌های جاری در شورای شهر و شهرداری تهران مطرح شود. در مورد سلامت انتخابات یازدهمین شهردار تهران و تأثیر آن بر ادامه فعالیت شورای شهر چهارم با عباس جدیدی گفت‌وگو کردیم. جدیدی عضو مستقل شورای شهر است و بر دوری از مسائل سیاسی تأکید دارد.

آقای جدیدی شما به عنوان نماینده مستقل در شورای شهر تهران، رویه انتخابات شهردار و رئیس شورای شهر تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من عنوان آنچه بعضی‌ها به آن لابی‌گری می‌گویند را بگذاریم رایزنی بهتر است. به هر حال وقتی که پای انتخابات به میان می‌آید رایزنی هم بین افراد مختلف به دنبال آن می‌آید. این خاصیت انتخابات است و نمی‌توان آن را رد کرد. در انتخاب شهردار تهران هم این اتفاق‌ها رخ داد که به نظر من طبیعی است و نمی‌شود به آن خرده گرفت. بعضی‌ها در مورد روند انتخاب شهردار انتقادهایی را دارند که به نظر من جایی ندارد. به هر حال انتخابات همین است. هیجان و شور دارد. برخی ممکن است در یک لحظه رأی خود را عوض کنند. نمی‌شود خرده گرفت. به نظر من این جاذبه انتخابات است. به هر حال هر کسی دوست دارد که نامزد مورد علاقه خود پیروز شود. همینطور که در جریان انتخاب رئیس شورای شهر تهران گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان برنده میدان شد. حالا باید اصولگرایان ناراحت بشوند و چشم برای اصلاح‌طلبان سرخ کنند؟ یا اگر برعکس این هم اتفاق افتاده بود نباید گروه مقابل ناراحت می‌شد. این اصلاً خردمندانه نیست. البته ناراحتی دارد اما این به معنای آن نیست که تسلیم خرد و تصمیم جمع نشویم. به هر حال ما در شورای شهر منشور حقوقی و اخلاقی داریم. در نظام شوراها و شهرداری وقتی کسی به ریاست شورا می‌رسد یا شهردار می‌شود همه باید پشت او قرار بگیرند و به او کمک کنند. باید همه دست به دست هم بدهیم. شهر فرهنگی و بانشاطی را بسازیم. به هر حال این میز و صندلی‌ها برای هیچ کس ماندگار نیست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند شورا و شهرداری نهادهای اجرایی هستند نباید رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرند. در این شرایط انتخابات این دوره شهردار تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من انتخابات خوبی بود. پیش از برگزاری انتخابات شاخصه‌های شهردار تهران از سوی شورای شهر تهران تعیین شد و قرار شد کسی شهردار شود که این شاخصه‌ها را داشته باشد. بر این اساس تعدادی از علاقه‌مندان داوطلب شدند و غربالگری شدند و سنجش شدند. در نهایت این دو برادر یعنی محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف در غربالگری‌ها به دور آخر سیدند و به هر حال قوی‌ترین نامزدها بودند. به هر حال هر دو دارای ویژگی‌های برتر بودند. آقای هاشمی که چهره‌ای بسیار شناخته شده است و تاکنون خدمات زادی را ارائه کرده است. آقای قالیباف نیز که از برادران متعهد با روحیه بسیجی و کارآمد هستند. انتخابات خوبی بود. پس از اعلام نتیجه این دو عزیز همدیگر را در آغوش کشیدند. انتخابات بسیار خوب و دوستانه‌ای بود. شاهد انتخابات بسیار صمیمی، دوستانه و سالمی بودیم. به گفته برخی از پیشکسوتان این بهترین و دوستانه‌ترین انتخاباتی بود که در چند دوره فعالیت شوراهای شهر و روستا برگزار شده است. البته در این میان حساسیت‌هایی هم وجود داشت و در واقع می‌توان گفت که انتخابات هیجان‌انگیزی بود. این جاذبه انتخابات است و نمی‌توان به آن خرده گرفت.

آقای جدیدی در این بین در جریان انتخاب شهردار تهران اتفاق‌هایی رخ داد که به اعتقاد منتقدان موجب تغییر ناگهانی رأی برخی اعضای شورای شهر شد. منتقدان از این وضعیت به سیاسی‌کاری بیش از حد یاد می‌کنند. شما در مورد اتفاق‌هایی که در جریان رأی‌گیری رخ داد نظری دارید؟
ببینید من نه در دل این افراد بودم و نه از تلفن‌های خصوصی آنها خبر دارم. من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. اما به هر حال رأی، رأی خود آنها بوده است. حتماً در مورد رأی‌شان به حجتی رسیده‌اند. اینکه در چند دقیقه چه اتفاقی افتاد که رأی آنها دچار نوسان شد موضوعی است که باید از خودشان پرسید. من فقط می‌توانم در مورد رأی خودم حرف بزنم. من در زمان رأی دادن هم اعلام کردم که رأی من را کسی نخواهد دید. من پیرو خط مقام معظم رهبری هستم. همچنان که کسی تاکنون رأی ایشان را ندیده است رأی من را نیز کسی نخواهد دید...

اما گفته می‌شود شما به آقای هاشمی رای داده‌اید...
نه این تعابیر دیگران است. رأی من را کسی ندیده. در واقع این رای من نیست بلکه رأی مردم است و من باید امانت‌دار باشم.
با همه این اوصاف شما که خود نیز ورزشکار هستید، انتخابات هفته گذشته شهردار تهران را سالم و جوانمردانه دیدید؟
دقیقاً همین‌طور است. من انتخابات را سالم دیدم. بگذریم از اینکه در آن 10 دقیقه چه گذشت که رأی بعضی‌ها عوض شد. من دین و دنیایم را به اینجور چیزها نمی‌فروشم و گناه کسی را نمی‌شویم. به هر حال حتماً در این 10 دقیقه اتفاق‌هایی افتاده است اما اینکه دقیقاً چه شده، باید برای فهمیدن آن علم غیب داشت که من ندارم.

آقای جدیدی با این اوصاف شما جو شورا را چگونه می‌بینید. اکنون ما در شورا یک رئیس اصلاح‌طلب داریم و در شهرداری یک مدیر اصولگرا، فکر می‌کنید تعامل این دو باهم چگونه باشد؟
به هر حال اکنون دولت تدبیر و امید روی کار آمده است. دولت، اعتدال و رفتارهای خردمندانه توأم بانشاط را به جامعه آورده است. به نظر من ترکیب شورا و شهرداری نماد اعتدال است. به هر حال در شورا فردی اصلاح‌طلب و در شهرداری فردی اصولگرا روی کار آمده است که این نشان از اعتدال دارد. البته آقای قالیباف نیز خود فرد معتدلی است. اما اینکه اندازه نگه داشته شود و اوضاع به خوبی برمدار اعتدال بماند بستگی به مدیریت و دولت مدیران در شورا و شهرداری دارد.

آقای جدیدی با توجه به اینکه شما احتمالاً به آقای هاشمی رأی داده‌اید، برنامه‌های آقای قالیباف را برای شهر تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خواهش می‌کنم همین احتمال را نیز از روی من بردارید. با احترام به همه اصحاب رسانه به نظرم بهتر است که رأی افراد در رسانه‌ها مطرح نشود تا از امانت مردم به خوبی حفاظت شود. به هر حال آقای قالیباف تاکنون کارهای عمرانی زیادی برای شهر انجام داده‌اند طرح‌های نیمه‌تمام زیادی را در دست دارند. لازم است از ایشان حمایت شود تا کارهایشان را به اتمام برسانند. به نظر می‌رسد 80 درصد کارهای سخت‌افزاری تهران انجام شده است و باید به بخش‌های نرم‌افزاری که در برنامه‌های قالیباف آمده است پرداخته شود و در این راه از وی حمایت هم شود. باید مراقب این باشیم که کاری انجام ندهیم که به جای اینکه دست ایشان را بگیریم پای ایشان را بگیریم.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 1
    من موندم این یعنی چی که همه میگن شورای شهر نباید سیاسی بشه! منظور از سیاسی عمل کردن و سیاسی شدن چیه؟ وقتی احزاب سیاسی لیست میدن برای شورا یعنی چی؟ وقتی شهردار تهران طی 12 سال اخیر تنها هدفش رئیس جمهور شدن بوده و اتفاقا یکی موفق هم شد و اون یکی خیال میکرد میشه حالا میخواد دوباره شانسشو امتحان کنه! این یعنی چی؟ مگه اصلا نهاد اجرایی جداست از سیاست؟ اونم تو ایران، اونم تهران که کلا رنگ و بوی درختاش هم مورد سیاسی داره