دیدارهای دیپلماتیک روحانی با رؤسای جمهور فارسی زبان

رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به بیشکک، با روسای جمهور تاجیکستان و افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در دیدار امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان با اشاره به فرهنگ و زبان مشترک ایران و تاجیکستان، اجرای پروژه های مشترک فرهنگی را از جمله ساخت فیلم ها و سریال هایی که مشترک میان کشورهای فارسی زبان است، برای نزدیکی این کشورها و ملت های آنها مفید خواند.

رییس جمهوری اسلامی ایران، همکاری های اقتصادی میان ایران و تاجیکستان بویژه در زمینه ساخت نیروگاه ، سد ، خطوط راه آهن و خطوط انتقال آب و برق را بسیار مهم دانست و گفت: دولت ایران آمادگی دارد تا برای توسعه همکاری های اقتصادی تهران و دوشنبه، ضمن فعال تر کردن بخش خصوصی، از اجرای پروژهای مشترک حمایت و پشتیبانی کند.

دکتر روحانی از پیشنهاد رییس جمهوری تاجیکستان برای برگزاری نشست های مشترک میان ایران ، تاجیکستان و افغانستان برای تبادل نظر به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و اجرای پروژه های مشترک استقبال کرد.

رییس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی دو کشور و زبان مشترک، اراده جدی دولت و ملت تاجیکستان را برای توسعه و تعمیق روابط با ایران اعلام کرد.

امامعلی رحمان با اشاره به اهمیت سازمان های همکاری منطقه ای از جمله شانگهای و اکو همکاری مشترک کشورهای فارسی زبان را در این سازمان ها موجب ایفای نقش موثرتر و ارتقاء جایگاه آنها در حل و فصل مسایل منطقه ای ارزیابی کرد.

از سوی دیگر رئیس جمهور در دیدار با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان حضور نیروهای بیگانه در منطقه بویژه افغانستان را زمینه ساز افراط گری در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حضور پایان یابد و سرنوشت کشورهای منطقه بویژه افغانستان به دست ملت ها و دولت های آن سپرده شود.

روحانی با اشاره به همجواری دو کشور تاکید کرد که اراده دولت و ملت ایران همواره ایجاد رابطه خوب و برادرانه با همسایگان بویژه افغانستان برای تامین منافع دو طرف بوده است.

رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان نوازی دولت و ملت ایران که همواره پذیرای مردم افغان بودند تحکیم و توسعه روابط دو جانبه در تمامی زمینه ها را خواستار شد. وی نقش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح ، ثبات و امنیت در منطقه از جمله افغانستان را موثر و مهم توصیف کرد.

21949

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    92 28
    از افغانستان فعلا فقط مهاجر و موادش به ما رسیده . به خدا خسته شدیم.
    • بی نام RS ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      57 27
      آخ گفتی تازه دخترای ما رو هم میبرن...تو مشهد آمار ازدواج با مهاجر زیاد شده...
    • الف IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      41 4
      مهاجران با دختران ایرانی ازدواج می کنن تا بتونن در ایران بمانند. متاسفانه روند ازدواج مردان افغان با دختران فقیر ایرانی روندی رو به رشد و نگران کننده دارد. برخی خانواده های فقیر ایرانی با چند میلیون تومن دخترشان را به افغان می دهند .
    • انسان GB ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      43 42
      در خشت خشت ساختمانهای این سرزمین رد برادران افغانیمان پیداست... کمی قدر شناس باشیم...
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      54 8
      بزودی ما میشیم مهاجر ایرانی تو افغانستان
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      28 5
      آره والا . این همه مواد از کجا میاد . اگر با ما برادر و هم زبانن چرا جلوی کشت مواد رو نمیگیرن؟
    • محسن A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      39 20
      به ازدواج مردم هم کار دارین؟ یه جوری گفنین میبرن انگار... خدایا به این مردم فهم عطا کن!
    • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      8 5
      کو گوش شنوا ؟که تا کی اینها باید در ایران باشند بی حساب وکتاب بیان و کارکنن و مواد بیارن و... ؟ آقای رئیس جمهور جناب دکتر روحانی برای خدا یک کاری بکن ونقطه پایانی بر کابوس حضور افغانی ها در ایران بگذار
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    26 1
    این ماجرای مهاجران باید به شکلی حل شه . باید جامعه جهانی کمک مالی کنه تا بشه اتباع رو برگردوند . ادامه فعلی این روند نه به نفع ماست و نه نفع افغانها . در برخی روستاهای اصفهان فقط چند عدد خانواده ایرانی اصفهانی مونده و مابقی روستا تماما افغانی هستند . به عبارتی غلبه کامل جمعیت افاغنه در روستاهای اصفهان اتفاق افتاده است.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    45 14
    هیس ..............ساکت .............ایرانیان نباید اعتراض کنند!!!!!!!!!!!!!!کشور دوست و برادر !افغانستان است! درما به روی همه باز است !!! بدون ویزا به ایران بیایید و کار کنید و ازدواج کنید! خانه خودتان است . راستی دوباره زیبا کلام می شنو د و می آید نامه می نویسد که ایران فلان است و ما با مهاجران فلان کردیم !!!! و باز ما را بدهکار افغانها می کند!!!!!!! آقای زیبا کلام حداقل ایران بدهکار افغانها نیست . ما در بدترین شرایط اقتصادی و جنگ و تحریم پذیرای افغانها در شهر ها بودیم و حالا هم انتظار بازگشت مهاجران را داریم . فقط همین.
  • بانو IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    24 14
    بهتر است حرفی نزنیم چون کاربران افغانی می آیند و به ما منفی میدهند. این جور کامنت ها از طرف کاربران افغانی منفی باران می شوند. و البته چند تا کلمه تکراری مثل نژاد پرستی و ظالم بودن هم نصیبمان می شود
  • امیر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    25 7
    گفتی مهاجر و کردی کبابم . ول کن هم نیستند . فکر کنم ما ایرانی ها باید از ایران برویم . دوستان خوب افغان ما از ایران دل نمی کنند و سنگر را حفط کرده اند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    38 6
    در استانهایی که افغانها حضورشان ممنوع است هیچ کاری روی زمین نمانده است و کارها توسط ایرانی ها انجام می شود . این را گفتم در جواب کسانی که می گویند افغانی برود شغل سخت ما را کسی انجام نمی دهد . نخیر آقا با آمدن افغانی به هر شهر و روستایی فرهنگ کار هم عوض شد . اگر افغانی ها نبودند خود ایرانی کارهای سخت را انجام می دادند و امروز امار بیکار کمتر بود .
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    32 13
    ای کاش همسایه افغانستان نبودیم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    19 48
    افغانستان مهد زبان فارسي است زبان فارسي از طرف خراسان وارد شده و در قرن 6-7 به فارس مي رسد.
    • رضا A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      8 6
      کسانی که منفی می دهند یک دقیقه هم حتی دربارهء این موضوع مطالعه نکرده اند!!
    • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      16 14
      خواب دیدی خیر باشه
  • بی نام SE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    36 10
    ای کاش همسایه افغانستان نبودیم.nice
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    9 4
    آقای روحانی کی مهمونی تموم میشه و افغانی ها میرن افغانستان؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    3 8
    اگر جوانان ایرانی عرضه هر کار و زحمت کشیدن کار های سخت خصوصا کارهای ساختمانی را داشتند الان افغان ها تو مملکت ما جولان نمی دادند ... از ماست که بر ماست
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    16 7
    همشون فارس یکی از یکی خوشگلتر