امید داشتیم جملات حرص دهنده با پسوند "ملی" در حوزه فناوری اطلاعات که اصلا ملی نبوده و مانند خار بر تن کاربلدها در 8 سال گذشته رفته، فراموش شده و تکرار نشود.

 

به چند جمله اظهار شده از سوی یکی از این افراد توجه کنید:{لینک کامل}

1-      {در زمینه تولید داخل 20 سال گذشته مرکز تحقیقات مخابرات به سمت تولید تکنولوژی سوئیچ و روتر که تکنولوژی به روز دنیا بود حرکت کرد که اگر این تولید ملی هدایت می شد امروز شاهد کارخانه هایی در حد "سیسکو" در کشور بودیم.}

این جمله یعنی عده ای در این مرکز 20 سال پول بیت المال را هدر داده و در تخیل خود می خواسته اند "سیسکو" شوند! اینها یا سیسکو نمی دانند چیست! و یا مردم و خبرنگارانی که این خبر را تهیه کرده اند، هیچ فرض کرده اند. {اصلا خبرنگار وظیفه دارد در این مواقع بر اساس رسالت ذاتی خود، مصاحبه شونده را به چالش بکشاند. هر چند خبرنگاران این خبرگزاری که با وی مصاحبه کرده اند بارها نشان داده اند که اصلا آی تی نمی دانند چیست! } وگرنه هیچ مقامی در 8 سال گذشته به خود جرات نمی داد از واژه "ملی" سوء استفاده کرده و بعد در پایان دولتی که برای همیشه به تاریخ پیوست بگویند اشتباه کردیم، باید از واژه "بومی" به جای "ملی" استفاده می کردیم.

توجه کنید سالها با نام "ملی" و قرار دادن این کلمه روی پروژه های دوزاری، چقدر هزینه کرده اند و حالا متوجه شده اند که نباید از واژه "ملی " استفاده می کرده اند. داستان "اینترنت ملی"، "شبکه ملی اینترنت"، "ایمیل ملی" و ... را حتما یادتان است؟ حالا بعد از گذشت سالها می گویند اشتباه کردیم، بخشنامه کردیم که از واژه "بومی" استفاده کنیم نه "ملی" و بعد نام اشتباه در اشتباه  "شبکه ملی اینترنت" را گذاشتند "شبکه ملی اطلاعات" و ...

یعنی ما (نه مردم بلکه مدیرانی که باید به ما یاد می دادند) سالها نمی دانستیم دنبال چه چیزی هستیم و چه می خواهیم و فقط بودجه ای سالانه و کلان برایش تعریف کرده و وب سایت می ساخته ایم، سرور خریده و ستاپ می کرده ایم و اتاق سرور می ساختیم و به آن می گفتیم دیتا سنتر! آخر سر هم که کم می آوردیم یک جمله ای در مورد تحریم می گفتیم و این گونه گزارش به مقامات ارشد می دادیم.

2-      در این اظهار نظر {لینک}اشاره ای به پروژه موتور جستجوی "پارسی جو" شده {ابتدا به آن جستجوگر ملی گفتند و بعد دیدند خیلی ضایع است به آن جستجوگر بومی گفتند}و تخیل زده شده که این موتور رقیب گوگل در ایران می شود. در بخش دیگر ایشان گفته اگر گوگل در ایران دفتر داشت رقابت با آن سخت می شدو ...

این جمله را هم از نظر فنی و هم از لحاظ غیر فنی می توان مورد نقد قرار داد. اینها نمی دانند که وقتی دانشجویان کامپیوتر و آی تی مطالبشان را می خوانند چه حالی به آنها دست می دهد!  مانند خودرو سازی رقیبی وجود نداشته و حال و روز پروژه های موتور جستجو چنین است که می بینیم، وای به حال روزی که یکی از آنها بخواهد باشد! موتور چینی بایدو که 21 هزار مهندس و برنامه نویس و ... داشته با بانک آلمان و گلدن ساچز روی پروژه های مشترک کار می کنند{لینک} حالا شما که فاز اول پروژه خود را هم نتوانسته اید راه بیندازید (بعد از چند سال) چگونه می خواهید با گوگل رقابت کنید؟ نسخه اول موتور جستجوی "پارسی جو" در اسفند 1391 باید با 300 میلیون سند فارسی عرضه می شده و نسخه دوم اش نیز با 500 میلیون سند باید خرداد 1392 عرضه می شده است.

در موتور چینی بایدو (که ظاهرا آمال مدیران ایرانی چین است، ولی نمی دانند خود چینی ها برای داشتن موتور قوی از تجهیزات امریکایی استفاده می کنند) 740 میلیون صفحه، 80 میلیون عکس و 10 میلیون فایل مولتی مدیا وجود دارد.{لینک} آنهم با 21 هزار و 800 مهندس و تکنسین و ... حالا شما چگونه یا 5 نفر آدم می خواسته اید 500 میلیون صفحه وارد موتور جستجو کنید؟ اگر چینی ها می گویند 740 میلیون صفحه، این 740 میلیون صفحه به صورت خالص چینی است و تریک و فریب در آن وجود ندارد. اما آیا الگوریتم موتورهای ایرانی و کراولینگ کردن شان و کپی برداری شان از موتورهای گوگل و .... را حساب کرده اید که می گویید 500 میلیون سند؟ اصلا ایرانی ها 500 میلیون صفحه و سند دارند؟ که شما با یک چند سرور دست و پا شکسته می خواهید به کاربر ایرانی سرویس و خدمات دهید؟

در جای دیگری در مورد این موتور جستجو آمده جوابگوی 20 هزار کاربر در روز است. با 20 هزار کاربر؟ در روز ؟ می خواهید رقیب گوگل شوید؟ مگر تعداد کاربران ایرانی 20 هزار است؟ یا دهها میلیون؟

حالا پژوهشگاه فضای مجازی چه کار کرده است؟ ظاهرا سرورهای خاک خورده "شبکه ملی اطلاعات" که با هزینه میلیاردی ساخته شده است را در اختیار این موتور جستجو قرار داده اند تا کارش توسعه پیدا کند.

تجربه کار با مدیران آی تی ایرانی نشان می دهد که تخیل شان بالاتر از عملگرایی شان است و تفکر تجاری سازی محصول نیز با جیب بیت المال عاقبت ندارد.

برخی برای پیشبرد منافع شان حتی ممکن است در آینده به اسم "ملی" در گوگل را هم تخته کنند اما باید خاطر نشان ساخت که:

یک مدیر آی تی وقتی صاحب پروژه می شود بر اساس بودجه ای که تعریف می شود و مدت زمان انجام پروژه کار خود را شروع کرده و به اتمام می رساند. وقتی نتواند آن را پیاده سازی کند، در ژاپن هاراگیری می کند، در غرب از کار حرفه ای دست می کشد و از خجالت سکته می کند و در کشور ما به سمت بالاتر ارتقاء می یابد.

کشف چیزی که سالها قبل اختراع شده و کپی برداری از آن اختراع و نامیدن ملی و بومی روی آن، از لحاظ اخلاقی نیز درست نیست. مدیران آی تی باید دنبال راهکاری باشند که کاربران در عمل از آن رضایت داشته باشند، نه راه حل تخیلی که خودشان فکر می کنند قشنگ است!

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    74 0
    شکر ایزد فناوری داریم...صنعت "ذره پروری" داریم از کرامات تیم ملی مان...افتخارات کشوری داریم با 90 حال میکنیم فقط...بسکه ایراد داوری داریم
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    91 0
    آقا رسما اميدوارمان كرديد كه يك نفر بالاخره در مقابل چرنديات سروران گرامي صدايش را بلند مي‌كند. خدا مي‌داند كه اين حرف‌هايي كه اين آقا زد تا كجاي ادم را مي‌سوزاند. اينها براي ما مي‌خواهند تصميم هم بگيرند. بعد مي‌شود قضيه وي پي ان ملي كه بعد از ميلياردها تومان خرج 30 نفر متقاضي پيشتر پيدا نكرده و حضرات مانده‌‌اند كه با آن چه كنند. خنده‌دارترين حرف‌ها براي مهندسان شاغل مملكت حرف‌هايي است كه مسئولان نپخته و بي‌اطلاع مي‌زنند. شما فقط يك دفعه به جمع‌هاي اين مهندسان سركي بكشيد مي‌فهميد. بعضي حرف‌ها را از بس خنديديم سياه شديم!
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    71 1
    به خدا ديگه شوخي بسه ، گوگل خط قرمز ماست‌ . . . !
    • anonymous A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      17 1
      دادا خیلی باحال گفتی کلی خندیدم
    • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      5 1
      دمت گرم
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    16 1
    سلام آدرس وبلاگ ایشون چیه؟
  • وحید GB ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    53 1
    مدیران آی تی !! بعضی از این آقایان فرق موس با دسته بیل رو نمی دونن میان نظر می دن یه نفر به من نشون بدین تو ایران از اینترنت راضی باشه ببنین تو این 12-13 سال مدیران آی تی این کشور چه نوابغی بودن و چقدر از دنیا عقب موندیم ... می خوان سیسکو رو تو ایران کپی کنن !!؟ فکر کن ...
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    38 0
    بخشنامه کنند در تمامی وزارتخانه ها که از نامیدن ملی روی پروژه ها خودداری کنند تا دست اونهایی که به اسم ملی میلیاردها تومان می خورند رو شود
  • امیر A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    38 0
    عالیییییییییییی بود فکرکردن گوگل هم یه اطاق 3*4 که خیلی راحت میتونند ازش کپی برداری کنند نمیدونند که تو جنگل های امازون چندین هزار هکتار رو گرفتند و زیر زمینش فقط دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات کارگذاشتند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    37 0
    بد نیست بدونید در دیتا سنترهای بسیار پیشرفته ایران و مخابران بیل و کلنگ و فرقون نگهداری میشه . البته نگهداری در شرایط بسیار ایده آل .
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      4 0
      وقتی مهندسای مملکت طرز فکرشون تخیلی است معلومه مدیران ارشد چی هستن
  • م. ع. الف. IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    26 0
    گل گفتي!
  • دکتر محمد. و IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    32 0
    درآمد سیسکو سال 48 میلیارد دلاره. اون وقت می شه بگی این قیاس و تخیل چند درصدش واقعی هست؟
  • س.ص A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    23 0
    دیگر از بیت المال کاسبی کردن برخی آقایون باصطلاح مدیر بس است، بگذارید پیشرفت کنیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    28 0
    فقط باید بگم: ای وای ای وای ممد حیدری!
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    13 1
    به حرف برخی نباید اهمیت داد. شما وقتیکه میخوانید رقیب ایرانی گوگل آمد این یعنی اینکه از صفر تا صد هیچی درباره‌ی شرکت گوگل و نه سایت گوگل نمیدانند. از نوع مدیریت، از نوع جذب متخصصین، از خود متخصصین، از امکانات رفاهی متخصصین، از اهمیت دادن به طرح کارمندان، از آزمایشگاه‌های تخصصی، از رقابت‌های بین‌لمللی، و از همه‌ی اینها تقریباً چیزی نمی‌دانند.
  • سعید A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    11 0
    گوگل تعداد زیادی دیتاسنترهای بزرگ داره، در ایران حتی نمیتوانن یکی از این دیتا سنترها را راه اندازی کنند چطور میخوان با گوگل رقابت کنند؟!! یادمه در خبرآنلاین تعدادی تصویر از یکی از دیتا سنترهای گوگل قرار داده بودین که واقعاً شکوه گوگل را نشان میداد. با این سرعت اینترنت ایران میخوان به پای گوگل برسن . - اینترنت ملی، ایمیل ملی، آمازون ملی، موتور جستوجوی ملی،سیستم عامل ملی،یوتیوب ملی، وی پی ان...، دیگه چی ملی؟
  • علی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    خخخخخخخخخ ..... رقیب گوگل .. بینگ هنوز نتونسته شما میخوای رقیب گوگل بشی
  • گوگل A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    2 0
    با سلام ... فقط میخواستم بگم این سایت اصلا خزشگر ندارد و اینجانب روزی توی یکی از خبرگزاری ها با ارائه دلایلی برای همه روشن میکنم چطور پول بیت المال خورده می شه به عنوان مثال کلمه دختر را در تصاویر آن سایت جستجو کنید و قفل می باشد چو ن هیچ گونه دسترسی داخلی به اطلاعات ندارن ... بقیه دلایل دیگر بعدا اعلام می کنم . این فرد که این سخنان را ارائه داده اند از واقعیت کاملا باخبر هستند و سخنان من را در سازمان فاوا تایید کردند .. با تشکر