ترکیب‌بندی در عکاسی؛ از نقطه طلایی تا ترکیب​بندی و زاویه دید

پانزدهمین چاپ کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» اثر هارالد مانته با ترجمه پیروز سیار که نخستین بار در سال 1365 منتشر شده بود، روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، مانته در کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» در پنج فصل به آموزش ترکیب‌بندی در عکاسی پرداخته است. فصل نخست کتاب به آموزش انتخاب قطع عکس و چگونگی بهره گرفتن از چشم برای این موضوع اختصاص دارد.

در فصل دوم کتاب نیز به بررسی نقاط طلایی در کادر عکس پرداخته شده است. فصل سوم و چهارم کتاب نیز به ترتیب به بررسی «خط» و انواع آن در کادر عکس و همچنین «سطح» و انواع مختلف سطوح در کادر، اختصاص یافته است.

نویسنده در فصل پنجم به بررسی تضادها در کادر که ممکن است به وسیله خط، سطح و نقطه ایجاد می‌شود، می‌پردازد. ضمایم کتاب نیز توضیح مختصر اطلاعات فنی به همراه دو واژه‌نامه فرانسه به فارسی و فارسی به فرانسه است.

به اعتقاد ناشر، این کتاب از جمله آثاری است که به جنبه‌های هنری عکاسی پرداخته است. شاید در حال حاضر و به دلیل همه‌گیر شدن دوربین‌های دیجیتال و روند راحتی که این دوربین‌ها در فرایند عکاسی برای علاقه‌مندان عکاسی ایجاد می‌کنند، سبب شده که بحث ترکیب‌بندی درست و زاویه دید مناسب در عکاسی به مهم‌ترین بخش هنر عکاسی امروز تبدیل شود.

هارالد مانته نیز در این کتاب سعی کرده بخشی از یافته‌های «پل کله» و «واسیلی کاندینسکی» در ترکیب‌بندی را بر هنر عکاسی نیز تطبیق کند.

اصل کتاب به زبان آلمانی است که به دو زبان انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه و انتشار یافته است. پیروز سیار ترجمه فارسی این کتاب را از روی ترجمه فرانسه آن انجام داده است.

پانزدهمین انتشار کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» به صورت مصور در 108 صفحه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات سروش در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان عکاسی قرار گرفت. از هارولد مانته همچنین کتاب «رنگ در عکاسی» نیز با ترجمه پیروز سیار، منتشر شده است.

پیروز سیار متولد 1339 مترجم و محقق و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از کشور فرانسه است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به «رنگ در عکاسی»، «حکمت بن‌سیرا»، «حکمت سلیمان»، «عکاسان بزرگ جهان» و «کتاب بیهوده» اشاره کرد.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =