سرگذشت شماری از مشایخ، معرفی فرقه‌های صوفیه و آداب ایشان

چاپ هشتم کتاب کشف المحجوب اثر ابوالحسن علی بن عثمان هُجویری با مقدمه، تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «کشف المحجوب» اثری تعلیمی از قدیمی ترین کتاب هایی است که به زبان فارسی در تصوف نوشته شده است و ویژگی های نثر در دوره اول زبان فارسی را داراست.

این اثر از جهت محتوا بر امهات مسائل تصوف، هم از لحاظ معرفی بزرگان فرق صوفیه، هم از نظر نوشتاری و کهنگی نثر و هم از جهت نظریات بدیع از مهم ترین کتب صوفیه است. هجویری این اثر را در پاسخ به پرسش های دوستی درباره طریقت تصوف و کیفیت مقامات و معاملات آن نوشته است. تأثیر کتاب هایی چون اللمع و رساله قشیریه و طبقات در این کتاب نشان می دهد هجویری آن آثار را دیده بوده است و گویا می خواسته دایره المعارفی از معارف صوفیه تدوین کند.

سرگذشت شماری از مشایخ، معرفی فرقه های صوفیه و آداب ایشان، مباحث سماع و بیان چندی از اصطلاحات عرفانی در شمار مهم ترین مسائل این کتاب است.

باب اثبات علم، باب فقر، باب تصوف، باب لبس مرقّعه، باب اختلاف فقر و صفوت، باب الملامه، باب فی ذکر ائمتّهم، باب فرق فرقهم (شرح فرقه دوازده گانه صوفیه محاسبیّه، قصاریّه، طیفوریّه، جنیدیّه، نوریّه، سهلیّه، حکیمیّه، خرّازیّه، خفیفیّه، سیّاریّه، حلمانیه، حلّاجیّه)، مطالب بخش های مختلف این اثر است.

معرفی فرق مختلف صوفیه و اصول اعتقادی آنان و عرضه و ارزیابی بالنّسبه همه جانبة آرای مختلف، از تازه های کار هجویری و از ارزش های مهم کشف المحجوب می باشد. مولف در موضوع تصوف و ضرورت اثبات صحت مقولات و حقیقت با استناد به قرآن کریم و کتب حدیث و آثار تصوف اسلامی سعی کرده است منشاء رشد و کمال همة عناصر فکری خود را از حضور در سایة تعالیم قرآن و شریعت معرفی کند تا راه گشای همه رهروان راه طریقت باشد.

آنطور که ناشر می گوید: این اثر با وجود تنوع مباحث و گوناگونی نثر، متنی منسجم و یکپارچه به شمار می رود و عناصر انسجام متن، هر یک به نوبه خود، در ایجاد این پیوند و انسجام تاثیر گذارند. چاپ هشتم این اثر در ۱۱۵۴ صفحه و با قیمت 42هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان عرفان قرار گرفته است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    3 0
    42 هزار تومان!خدا از باعث و بانی این وضع نگذرد.
  • بی نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    4 0
    به اونایی که حقوق 480 تومان برای امسالو تصویب کردن بگید به منی که 480 تومن کف حقوقو می دن چطور باید بعد از شارژ ساختمون (شانس اوردم یه فامیلمون وضعمو دیدو یه الونک داد مفتی توش بشینم و اجاره ندم) و خرج خوراک و پوشاک دو نفر،42 هزار تومان بدم کشف المهجوب بخرم سرگذشت متصوفه رو بخونم. ایهن الناس!صوفی منم که با حقوق 480 تومن در ماه سر می کنم.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      1 0
      راست می گه این صوفی را هم رد کرده فقط باید حواسش را جمع کنه خدا را در نظر بگیره و الا میشه مرتاض غیر شرعی و مرتاض هندی و صوفی نما و خلاصه از این چیزای بدش. راستی مگه صوفی بد نیست؟ ما عارف داریم نه صوفی . این مسائل را دقت کنید.
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      1 0
      جناب 15:18:38 خیلی باحال گفتی.یه کشف المحجوب هم باید برای این زمونه بنویسند.خیلی گریه دار میشه