هفت خطای فاحش علمی در یک مستند تلویزیونی با حضور دکتر پرویز کردوانی!

یادداشت پیش رو در پاسخ به ادعاهای شگفت‌انگیز و اغلب نادرستی شکل گرفته که اخیراً از زبان یک چهره ماندگار علمی کشور به نام دکتر پرویز کردوانی در مستندی تلویزیونی با عنوان: "سفر به گرم‌‌ترین نقطه کره زمین" پخش شده است ...

    دکتر پرویز کردوانی را اغلب دوستداران طبیعت، به ویژه فعالین در حوزه‌ی کویر و بیابان می‌شناسند. در حقیقت شاید او در شمار مشهورترین چهره‌های علمی کشور در نزد عوام باشد که بیشترین حضور رسانه‌ای را هم داشته و در برابر دوربین و میکروفن بسیار راحت‌ است، آنقدر که انگار دارد در کلاس درسش با دانشجویان پرشمارش، آن هم اغلب با زبان طنز - گفتگو می‌کند. با این وجود، برخی از اندیشه‌ها و آرای ایشان مخالفانی بس جدی، به ویژه در بین خاک‌شناسان، بوم‌شناسان، اقلیم‌شناسان و بسیاری از دوستداران محیط زیست دارد، به نحوی که تاکنون مناظره‌هایی جدی بین نامبرده و گروه‌های مورد اشاره از جمله نگارنده صورت گرفته است. پیشنهاد جنجالی ایشان برای قطع امید از احیای دریاچه ارومیه، شاید واپسین اختلاف نظر جدی نگارنده با دکتر کردوانی باشد که منجر به ارایه‌ی چندین و چند یادداشت شده و البته به زودی، پاسخی دیگر هم به تازه‌ترین راهکار ایشان برای مختومه اعلام کردن پرونده نجات ارومیه ارایه خواهم کرد. اما تا آن زمان، انتشار یادداشت بهمن ایزدی در خبرگزاری مهر در پاسخ به لغزش‌های آشکار علمی دکتر کردوانی در یک مستند تلویزیونی مربوط به بیابان لوت، سبب شد تا در نوشتار پیش رو به تشریح این خطاها و برخی عواقب نامیمونش در جامعه‌ی امروز بپردازم ...

نمای نخستین این فیلم مستند 36 دقیقه ای

    اخیراً یک فیلم مستند با عنوان «سفر به گرم‌ترین نقطه روی زمین» از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است که در آن دکتر پرویز کردوانی - معروف به پدر علم کویرشناسی ایران - هم حضور دارد و در آن، ادعاهایی را طرح می‌کند که آشکارا در تضاد با آن لقب به نظر می‌رسد! از آنجا که نگارنده بیش از ربع قرن از عمر خویش را در حوزه‌ی پژوهش‌های بیابان و بیابان‌زایی مصروف داشته و هم‌اکنون نیز به عنوان عضو هیأت علمی در بخش تحقیقات بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خدمت می‌کند، وظیفه می‌داند تا به برخی ابهام‌ها، ناراستی‌ها و نشانی‌دادن‌های اشتباه در این برنامه تلویزیونی که ظاهراً نخستین پخش آن به تاریخ 31 مرداد 1392 بازمی‌گردد، بپردازد.
    در این مستند 36 دقیقه‌ای که نماینده‌ای از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به نام آقای دکتر علیرضا عباسی هم حضور دارد، اطلاعات نادرستی در باره‌ی موقعیت مکانی و ویژگی‌های منطقه مورد بررسی در لوت ارایه می‌شود که شگفت‌آور است؛ آن هم برای نهادی که علی‌القاعده انتظار می‌رود به حوزه نقشه و مختصات دقیق جغرافیایی آن اشراف کامل داشته باشد.
    در حقیقت، نخستین خطا یا اشتباه صورت گرفته، معرفی نقطه‌ای در بیابان لوت است که افراد حاضر در فیلم توسط یک فروند بالگرد در 13 اردیبهشت 1392 در حوالی آن فرود می‌آیند و اعلام می‌شود که مختصات دقیق جغرافیایی آن، عرض شمالی 30 درجه و 24 دقیقه و 16 ثانیه و طول شرقی 58 درجه و 29 دقیقه و 28 ثانیه بوده و 56 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. دکتر کردوانی این نقطه را پست‌ترین نقطه‌ی کویر لوت می‌نامد.

تصویر گوگل ارث از نقطه ادعایی محل فرود بالگرد با ارتفاع 124 متر از سطح دریا


    همان طور که در این دو تصویر از گوگل ارث مشاهده می‌فرمایید و توسط بهمن ایزدی، کویرنورد و کویرشناس نامی کشور در اختیار نگارنده قرار گرفته است، اولاً نقطه‌ای که دکتر کردوانی و دیگر همراهان‌شان در آن فرود آمده‌اند و مختصات آن ارایه شده است، 124 متر ارتفاع دارد. مهم‌تر اما اینکه اصولاً کمترین نقطه‌ی ارتفاعی در لوت 108 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که موقعیت دقیق آن در عکس دوم مشخص شده و 650 متر با نقطه‌ی ادعایی هم فاصله دارد و البته جالب‌تر اینکه هیچکدام از این دو نقطه تاکنون از سوی سازمان فضایی ناسا به عنوان گرم‌ترین نقطه سطح زمین معرفی نشده است! واقعیتی که ما را به اشتباه دوم مطرح شده در این فیلم هدایت می‌کند.

کمترین ارتفاع لوت با 108 متر ارتفاع در فاصله 650 متری نقطه اول

    در واقع دومین اشتباه آن است که دکتر کردوانی این نقطه را گرم‌ترین نقطه‌ی لوت و کره زمین می‌نامد. در حالی که همه می‌دانند وجود ارتفاع کم، یگانه عامل مهم در بروز و ثبت بیشترین دما نیست. چه اگر اینگونه بود، برخی از مناطق ساحلی ما در مازندران حدود منهای 27 متر ارتفاع دارد و از آن پست‌تر، جاده‌ی ساحلی بحرالمیت واقع در مرز فلسطین و اردن است که منهای 422 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد و البته هیچکدام از این دو ناحیه در شمار گرم‌ترین مناطق زمین تاکنون ثبت و معرفی نشده‌اند. در حقیقت برای تعیین گرم‌ترین نقطه سطح زمین، علاوه بر مؤلفه‌ی ارتفاع از سطح دریا، باید به مؤلفه‌های دیگری چون زاویه و میزان شدت تابش آفتاب، نوسانات تشعشات خورشیدی، جنس سطح زمین و رنگ آن، جریان هوایی غالب، شرایط توپوگرافی، وضعیت پیکرشناختی (ژئومرفولوژی) و رخساره‌های موجود در آن و سرانجام دمای عمومی محیط هم اشاره کرد. در نتیجه بر بنیاد مجموعه‌ای از این مؤلفه‌ها، گرم‌ترین نقطه از بیابان لوت که تاکنون چندبار به عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین هم از سوی مراجع بین‌المللی چون سازمان فضایی ناسا تأیید شده است، منطقه‌ای است در 75 کیلومتری غرب نصرت‌آباد در ریگ یلان واقع در بیابان لوت زنگی احمد (لوت جنوبی) که رکورددار گرمترین نقطه سطح زمین (Land Surface Temperature ) بوده و در سال 2005 میلادی به میزان 70.73 درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.

یک رخساره منحصر به فرد در غرب چال مرکزی لوت - عکس از بهمن ایزدی

    سومین اشتباهی که بارها در طول پخش این فیلم مستند تکرار می‌شود، تأکید بر فاقد حیات بودن این عرصه است. در صورتی که محققین کشور و گروه‌های مستقل دیگر توانسته‌اند از سال 1386 تاکنون حدود 50 گونه جانوری از راسته حشرات، خزندگان و گوشتخواران را در این مناطق شناسایی و به جامعه‌ی علمی جهان معرفی کنند که حتا چند نمونه از آنها در حال طی آخرین مراحل برای تأیید مراجع ذیصلاح داخلی و بین‌المللی به عنوان گونه‌های اندمیک (انحصاری) هستند.
    گفتنی آن که در اوج گرمای تابستان امسال و سال گذشته، پژوهشگران مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران، سازمان زمین‌شناسی و کانون سبز فارس موفق به شناسایی آگامای سروزغی دم سیاه، گِکُو، چهارنوع قاب بال آبزی در آبهای بسیار شورِ کال شور، انواع رُطیل و شناسایی پنج نوع عنکبوت کنارآبزی و روباه شنی اندمیک بیابان لوت شدند.
    از این گذشته در جهانی که اینک راز خلقت و زندگی موجوداتی در محیط‌هایی بس دشوارتر از سطح لوت با دمای منهای 200 درجه سانتی‌گراد تا مثبت 150 درجه سانتی‌گراد کشف و شناسایی شده و از آن ابرموجودات مقاوم با نام‌هایی چون تاردیگراد، اکستروموفیل، میگوی شورابی و هایپرترموفیل یاد می‌شود و در جهانی که 40 سال پیش، ژان درش، دانشمند فرانسوی در هر سانتی‌متر مکعب از ماسه‌های بیابان‌های بسیار گرم لیبی، وجود هزاران باکتری زنده را گزارش کرده است، آیا درست است که اینگونه از نبود هیچ نشانه‌ای از حیات در این منطقه سخن گوییم؟ آن هم توسط دانشمندی که چهره ماندگار علمی کشور نامیده می‌شود (دکتر کردوانی) و یا یک مقام رسمی از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به نام دکتر عباسی؟!
    چهارمین، پنجمین و ششمین اشتباه؛ ارایه‌ی مطالبی غیر واقعی بود که بیش از همه نشانه‌ی عدم تسلط و اشراف بر منطقه‌ی مورد مطالعه و ویژگی‌های خاص بوم‌سازگان‌های کویری و بیابانی لوت داشت. مواردی چون: وجود دالان مرگ در ناحیه کلوت‌ها؛ وجود دریاچه در پلایای شورگز هامون با عمق یازده متر! و همچنین معرفی نابجا‌ی ناحیه اجتماعی ده سلم در شرق ریگ یلان! مواردی که اصولاً وجود خارجی ندارند!!
    و درنهایت، هفتمین خطایی که دست‌اندرکاران این فیلم مستند علمی مرتکب شدند، وانمود کردن این نکته بود که آنها گویا نخستین انسان‌هایی هستند که تاکنون پای‌شان بر این منطقه رسیده است! در حالی که همان طور که اشاره شد، تاکنون گروه‌های متعددی از این منطقه در طول دست کم یکصد سال اخیر بازدید کرده و از آن عبور کرده‌اند.
    برای آگاهی بیشتر، توصیه می‌کنم تا گزارش سفر سال گذشته گروه بهمن ایزدی را در این نشانی مطالعه فرمایید.

گرم ترین نقطه کره زمین در بیابان لوت در سال 2005

    همچنین، به همین بهانه، روز سه‌شنبه - 19 شهریور 1392 - در برنامه زنده تلویزیونی اردیبهشت که از حدود ساعت 10.15 صبح به مدت 45 دقیقه از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود، به این موضوع با حضور بهمن ایزدی و جعفر صبوری (زمین شناس) خواهم پرداخت.
    باشد که همه - به ویژه نخبگان این حوزه - بکوشند تا به جای آن که از لوت و ویژگی‌های رازآلودش برای محبوبیت و شهرت خود بهره برند، از تجربه و دانایی‌شان برای شناسایی دقیق و معرفی این پاره‌ی ارزشمند وطن به هم‌میهنان و جهانیان استفاده شود. چرا که همچنان بر این باورم که لوت نیازی به این افسانه‌سازی‌ها برای تبدیل شدن به صندوق ارزی پایدار ایرانیان ندارد.

    پی‌نوشت:
    آقای مهندس جعفر صبوری از صاحبنظران حوزه زمین‌شناسی کشور هم چند خطای علمی دیگر را که در این مستند تلویزیونی تکرار می‌شود، به شرح زیر برای نگارنده و خوانندگان گرامی این سطور یادآور شده‌اند که در همینجا از دقت نظر و احساس مسئولیت ایشان قدردانی می‌کنم:
    نخست آن که برخلاف ادعای دکتر کردوانی، عامل اصلی در روند پیدایش و شکل‌گیری کلوت‌های لوت، به نظر قریب به اتفاق زمین‌ریخت‌شناسان (ژئومرفولوگ‌ها) جهان، باد است و آب فقط یک نقش بسیار فرعی شاید در شروع پیدایش این پدیدهی فرسایشی داشته باشد که در فیلم برعکس گفته شد.
    دوم آنکه منبع اصلی مورد استفاده برای جستجو و مکان‌یابی پست‌ترین نقطه بیابان لوت توسط گروه همراه تحت نظر جناب آقای دکتر علیرضا عباسی، ظاهراً نقشههای توپوگرافی این منطقه در مقیاس 1:250000 و 1:50000 بوده است که براساس عکسهای هوایی 1:55000 متعلق به سال 1335، سامان گرفته است؛ تکنیکی که امروزه با توجه به پیشرفت علوم سنجش از دور، به نظر روشی بسیار ابتدایی مینماید.
    سوم اینکه علاوه بر وجود و گزارش حیات ماکروسکوپی در لوت، در مطالعه آبهای فوق اشباع از املاح منطقهی شمال لوت مرکزی (هامادای مرکزی)، مقدار زیادی دیاتومه (جلبک سیلیسی میکروسکوپی، علیمحمدیان و صبوری، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور)، مشاهده شده است.
    و دست آخر آنکه نسبت دادن کانیهای ژیبس که در اثر پدیدهی مؤیینگی در مناطق بیابانی به صورت فراوان به وجود میآیند به کانی کوارتز (سیلیس) از سوی جناب دکتر کردوانی باعث حیرت است.

 

برای مطالعه بیشتر:
    - کشف تازه‌ترین بهانه، برای ستایش باکتری‌ها!
    - شاید به کمک این‌ سوسک ، بشود به زندگی در عصر یخبندان هم فکر کرد!
    - دکتر پرویز کردوانی: باید تالاب‌های کشور را خشک کرد!
    - پرویز کردوانی همچنان از نابودی تالاب‌ها و قطع درختان حمایت می‌کند!
    - خدمتی که خس و خاشاک به استاد کردوانی کرد!
    - ماجرای سدسازی در گفتگوی داغ سبز به راند دوم رسید!
    - ۷۳ دقیقه گفتگوی داغ با دکتر پرویز کردوانی در راند دوم!
    - درخت یا انسان؟ مسأله این نیست آقای پرویز کردوانی!
    - تازه‌ترین هنرنمایی پرویز کردوانی در دانشگاه هنر!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 138
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    احترام دکتر کردوانی بعنوان پیشکسوت بجا ولی قرار نیس دیگه نظریات و حرفاشون دربست قبول بشه. اگه اینطور بود که علم دیگه پیشرفت نمی کرد!!! در مورد نبودن حیات درا ون منطقه اینم در نظر بگیرید شاید در تابستون و روزهای خاصی هوا درا ونجا خیلی گرم باشه ولی بقیه ی سال چی؟ یعنی اونجا از محل دودکشهای زیر اقیانوسها هم بدتره؟!
    • شین IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      112 9
      خیلی جالب بود و منتظر دیدن برنامه هستیم
    • رضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      حتی در تابستان و دمای 70 درجه سانتی گراد هم نمی توان ادعا کرد که دیگر هیچ موجود زنده ای در لوت یافت نمی شود. ممنون از خبرآن لاین ...
    • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      همونجور که حرف های دکتر کردوانی شاید اشتباه بوده، این امکان برای حرف های شما هم هست. دوست دارم جوابیه ایشون رو هم برای ادعا های شما بشنوم
    • زمین شناس A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      17 21
      بنظر بنده هم که خیلی وقتها نظریات عجیب ایشون رو شنیدم بسیاری از صحبتهای آقای کردوانی پایه علمی مناسبی ندارد. عنوان پدر کویرشناسی ایران هم مشخص نیست از جانب کدام مرجع علمی به ایشان داده شده است. نقطه قوت ایشون فقط صراحت لهجه است. در همین سایت ایشون حتی به صادرات سنگ و خاک به دوبی اعتراض داشت و آنرا تاراج منابع طبیعی میدانست. با این استدلال هرگونه استخراج و صدور مواد معدنی در واقع خیانت ملی محسوب میشود.
    • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      8 18
      آقای زمین شناس از نظرتون ممنون. پس بنابه گفته های شما این کردوانی که چراغ سبز برای خشک شدن دریاچه ارومیه نشوان داده و باعث شده عده ای در حال برداشت منابع این دریاچه هستند در واقع به کشور خیانت کرده است.کسی میدونه به چنین فردی (کردوانی) چه مرجعی پدر کویر نام نهاده؟فکر کنم ایشون متخصص تبدیل ایران به کویر باشند!.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    80 16
    خیلی خوب بود
    • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      59 13
      دقیق، صادقانه و موشکافانه.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      30 22
      اول این مقاله با اتکا بر رقوم ارتفاعی گوگل شروع شده که هر کس کمی شناخت از گوکل ارت داشته باشه میدونه اصلا رقوم ارتفاعی بسیار تخمینی و بعضا پرتی ارائه میکنه. وااای به حال سایر مستندات
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    55 11
    ای کاش قدری هم درباره منطقه ریگ جن درشرق خوروبیابانک(جندق) اطلاع رسانی شود.
    • بچه کویر A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      30 1
      نه ! اطلاع رسانی نشود بگذارید بعضی جاها همانطور بکر بماند تا مورد آسیب بعضی ها قرار نگیرد..
  • میترا پناهی EU ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    93 12
    نمونه یک پاسخ مستدل و بی طرفانه. امیدوارم رسانه ملی در ممیزی فنی محصولاتش نظر چند کارشناس مرتبط را بگیرد تا چنین دروغ هایی به خورد مردم نرود. هر چند که البته مردم ما دیدن خرم سلطان را به پرویز کردوانی - خوشبختانه یا بدبختانه! ترجیح می دهند!!
    • مسعود کرامتی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      86 26
      من نظرم به مردم نزدیکتره ! دیدن خرم سلطان لااقل حظ بصری داره !
    • خرم سلطان A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      30 7
      میترا جون توهم خرم سلطان می بینی پس کی درس می خونی
  • کتایون میرلوحی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    61 5
    مشتاق شدم مستند دکتر کردوانی را ببینم ! تعداد این نوع نظرات ایشان به نسبت زمان رو به افزایش است .
    • زهرا صانعی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      51 5
      من اما مشتاق هستم تا نقد تلویزیونی این برنامه را روز سه شنبه در شبکه 4 ببینم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    54 3
    متشکر از استاد...این موضوع اشتباهی بین ساکنین شهداد و مناطق اطراف رایج شده و متاسفانه برخی از دانشمندان تحت تاثیر همین فرضیات قرار گرفته اند.تورهای گردشگری کویر نیز که به صورت غیر مستند این اطلاعات را می دهند در این اشتباه شریکند. من چند سال قبل که به همین منطقه رفته بودم با نشان دادن حداقل 2 نوع حشره به راهنمای گروه غلط بودن ادعای ایشان را ثابت کردم اما متاسفانه این از آن اشتباهاتی است که اصرار در بیان آن دارند.
    • حدیث IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      39 8
      به نظرم خیلی ها دریافته اند که سخنان استاد کردوانی در باره لوت و دریاچه ارومیه درست نیست، اما متاسفانه به دلیل بی تفاوتی بسیاری از کارشناسان، مردم هنوز مشتی دروغ و خرافه را در این باره باور کرده اند. سپاس از شما که روشنگری می کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    53 6
    در ايران معلوم نيست القاب بر چه اساسي داده مي شوند و وقتي هم طرف لقب گرفت ديگر نمي شود از او انتقاد كرد. شايد براي همين است كه مرده ها را بيشتر دوست داريم.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    28 1
    جناب درویش شما فعلا برنامه ی هفتگی از صدا وسیما دارین.اگه دارین چه برنامه ای وچه ساعتی است؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    12 97
    با اینکه به نظر میاد در اکثر موارد حق با شماست بهتره موقع انتقاد از دکتر کردوانی کمی بیشتر حرمت سن و پیشکسوتی ایشون رو داشته باشید.
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      49 5
      چه ربطی داشت؟مگر استاددرویش توهینی به ایشان کرده اند؟
    • مسعود کرامتی IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      22 1
      داریم در کنار هم و از هم یاد می گیریم .
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    91 7
    آقای کردوانی تئوریسین نابودی رودخانه کارون -که یکی از میراثهای طبیعی خدادادی کشور بود(!)- نیز می باشد. لیکن چند سال پیش که ایشان در یک برنامه تلویزیونی یکطرفه از انتقال آب کارون صحبت کرد هیچ کس صدایش در نیامد چرا که خوزستان اصلا محلی از اعراب ندارد. آیا کسی به داد کارون میرسد؟
  • اسماعیل IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    44 13
    اینجانب خودم کارشناس ارشد رشته منابع طبیعی گرایش آبخیزداری هستم.با تمام حرمتی که برای آقای کردوانی قائل هستم متاسفانه بسیاری از نطرات و کتب ایشون اصلا جنبه علمی ندارد.وقتی به عنوان کتابهایش نگاه میکنی خیلی جالبه اما هیچ مطلب مهمی و علمی در آن وجود ندارد نمونه اش کتاب مراتع،مشکلات و راه حل آن در ایران
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    33 7
    خدایی هم از نثرتون، هم بیانتون، هم استدلال های قویتون لذت میبرم ! لطفا بیشتر برامون بنویسید ...
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      35 9
      درویش مچکریم (:
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    52 2
    اگه به حرمت و پیری باشه چرا دکتر کوثر که طرحهای ایشون در زمینه آبخیز داری در سطح جهانی هم مطرحه و از سازمان ملل هم جایزه گرفته همانند دکتر کردوانی شهرت نداره؟؟!! مافیای سد سازی البته مخالف ایشونه!!!
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    26 49
    زنده باد پروفسور كردواني
    • شین نون IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      49 3
      فارغ از هر زنده باد و مرده باد / سر به راه مملکت باید فتاد
  • زمین شناس A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    30 0
    یه موضوعی هم هست که من خودم از نزدیک دیدم منطقه گندم بریان یه منطقه ی به شدت امنیتی از لحاظ مسیر تردد قاچاقچیانه. هر کسی نمیتونه در اون منطقه تردد کنه! در مورد کویر لوت و شهداد آزمایشات موشکی و نظامی هم مشکل سازه!!
  • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    20 91
    بنده هیچ کدوم از این دو نفر رو نمیشناسم ولی ظاهرا این نوشته فقط حاکی از حسادت نگارنده به معروفیت اون شخصه
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      58 11
      پس چطور میای اینجا نظر میدی؟؟!! اونم چنین نظری؟!!!!
    • sohrab A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      25 5
      1-حالا چرا شما حرصت گرفته مسایل را شخصی می کنی ، حالا فرض کن نگارنده سرشار از حسادته چرا استدلال نمی کنی و فوری مسایل را شخصی می کنی؟؟ خوب استدلال کن رسواش کن دیگه. 2-اگه مثل من سر رشته نداری پس به عنوان یک موجود اجتماعی که دارای سلول های خاکستریه و از اجتماع منتزع نیست ببین حرف و دلایل کدام منطقی و عقلانی تره اگر هم سررشته داری دلایلتو رو کن ما هم یاد بگیریم. 3-لطفا واژه ها و عباراتی را که نگارنده با استفاده از آن ها عقده و حسادت و بخل و کینه و ... هر چی می گی را نمایان نموده است جدا کن و به ما هم نشان بده. تعاریف و .. رو هم کنارش بگذار.4-به قول یارو گفتنی: "ما آزموده ایم در راه بخت خویش/ بیرون کشید باید از این وادی رخت خویش". خوش باشی عزیز. من که یکم پلکیدم و هیچ بهره ای نداشتم اما کلا به
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      2 3
      boro baba
  • سواری IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    64 4
    بنده به عنوان دکترای زیست شناسی جانوری حداقل نوشته های نویسنده محترم را در مورد حیات در این منطقه را تصدیق می کنم.
  • دانشجو IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    تو زورو تو دانشمند
  • بی نام EU ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    درود . عالی بود و آموختم.
    • عبدالباقی A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      جناب درویش بنده به عنوان یکی از دنبال کنندگان مطالب شما در این سایت از لحنی که این نوشته تان داشت فوق العاده دلگیر شدم.مطمئنا مطالبی که در نقد برنامه مستند مورد اشاره فرمودید کاملا صحیح مستدل و علمی است و سابقه مطالب قبلی شما این مهم را ثابت میکند و اصلا دلیل علاقه ایی که بنده عامی و حقیر و خیلی از کاربران سایت به دنبال کردن مطالب شما دارد همین بیان منطقی و علمی و دلسوزانه تان است .اما به نظر بنده بر شمردن اشتباهات این دو نفر و اصرار بر تکرار نام این دو در نوشته تان و بیان طعنه امیز این موضوع که جناب کردوانی چهره ماندگار علمی کشور است باعث خواهد شد که این تلقی در ذهن خواننده ایجاد شود که شما قصد دارید صلاحیت علمی دکتر کردوانی را زیر سوال برده و دانشی که ایشان دارد را منکر بشوید.
    • کوکب خانم IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      نتیجه مورد نظر از این همه بمباران تبلیغاتی دکتر کردوانی توی این چند سال چیه مطمئن هستم با شما آقای درویش اختلاف نظر و... دارن وگرنه به افرادی که دورو ورتون هستن از جمله شاگرد قدیمیشون نون قرض میدید اگر امروز ایشون رو هدف گرفتیدمنتظر باشید که فردا نوبت خودتون میشه هرچند که در حال حاضر کم نیست از انتقاداتی که به شما میشه و اظهار نظر در مورد مسائلی که تخصص ندارید وارد میشید پس همین طور که از پروفسور کردوانی انتقاد می کنید پاتون رو از تخصصتون اونورتر نزارید که عاقبتتون میشه همین که نقدتون میکنن اونم بد خبر آنلاین اگر تو هم به محمد درویش نون قرض نمیدی نظر من رو بزارش مرد باش
    • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      2 8
      جناب عبدالباقی استباه نفرمایید. ایشان دانشی ندارند. متاسفانه صدا و سیما و شرکتهای سد سازی ایشان را بزرگ کرده اند و بس. ایشان آلت دست سدسازان هستند تا با پشتوانه حرفهای غیر علمی کیسه بیت المال را خالی کنند. متاسفانه بخاط حرمت قلم و رسانه نمی شود گذشته ایشان را مطرح کرد.
  • طاها رمضانی EU ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    41 1
    واقعا دست مریزاد به خبرآن لاین که چند وقتی است به مسایل محیط زیستی نگاهی تحلیلی و جدی تر از بسیاری رسانه های داخلی دیگر دارد. من هم مشتاق شدم برنامه سه شنبه آینده را ببینم.
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      22 2
      به نکته خهوبی اشاره کردی آفرین.خبرآنلاین از صمیم قلب ازت ممنونم.
  • سامان EU ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    30 21
    جالبه که هنوز از بین طرفداران آقای کردوانی که اینجا به مخالفت برخواستند و نویسنده را تهدید می کنند، یک نفر پیدا نشده که از محتوای علمی سخنانش دفاع کند و ثابت کند که این هفت اشتباه را مرتکب نشده است!
  • بی نام RS ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    جناب درویش خیلی محترمانه و مطابق اصول علمی انتقاد کردن. مطمئنن اگه نقدی هم بر گفته ها شون بشه پذیرا خواهند بود. شما هم اگه چیزی در مورد این مطلب میتونید اضافه کنید (به حمایت از دکتر کردوانی) خب بسم الله!
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    15 45
    این آقا که همش اینجا داره به همه گیر میده
    • کمال پیر نیاکان IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      41 27
      منفی دادم به عشقت!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    31 4
    چهره ماندگار بودن دلیل بر صحت حرفها نمیشود.
  • دال IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    16 51
    اقاى كردوانى در بيان علمى مطالب مشكل دارند وبيانشان عاميانه است شايد پاس كردن دو واحدفلسفه ومنطق وعروض براى ايشان مفيد فايده باشد
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      53 12
      دوست عزیز هیچکس نباید به جایگاه علمی و تلاشهای دکتر کردوانی در ارتباط با موضوع کویر شک کند. ایشان شاعر یا نویسنده نیستند که برای شما ردیف و قافیه جور کنند ایشان استاد دانشگاه هستند. بسیار محبوب در بین دانشجویان.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    10 1
    به هر حال آغاز این گونه نقدهای علمی آثار کتبی، شفاهی، سمعی و بصری بزرگان کشور را به فال نیک میگیریم!
  • ناشناس A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 11
    جدای از نظرات و انتفادات علمی ایشان که باید در این زمینه کارشناسان نظر بدهند به نظر هدف غیر اخلاقی هم از نوشته های ایشون میشه استنباط کرد ...
  • بابک IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    6 7
    حالا چرا انقدر بی اعصاب؟! اینقدر همه ی کارامون دقیقه یعنی؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    23 2
    نظر دکتر کردوانی در مورد دریاچه ی ارومیه دیگه چندان به اطلاعات علمی نیاز نداره تا بدونیم چقدر وحشتناکه!
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    13 0
    واقعیت اینکه من هم فیلم را دیدم با اینکه کویر شناس نیستم ولی هیچ سندی دال بر حرارت بالا در آن نقطه که با اندازه گیری به دست آمده باشد ندیدیم و هر چه منتظر ماندم شاید تصاویر ماهواره ای با فیلترهای حرارتی یا همچین چیزی ارائه شود یا محاسبات ریاضی چنین چیزی را ثابت کند بی فایده بود. ما در عصری زندگی میکنیم که هوش مصنوعی در تفسیر عکسهای هوایی معجزه میکند و حتی ریزترین اجسام را در آلوده ترین هوا روی زمین شناسایی میکند و در کارهای نظامی و معادن بسیار بدرد خور است. اما در مورد نقطه فرود چرخبال باید عرض کنم در فیلم هم گفته شد نقطه مذکور با چرخبال قابل دسترسی نیست و پیاده به آنجا رفتند
  • بابک IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    31 4
    جالبه لحظه ای که جناب پرفسور داشتند می گفتند که هیچگونه حیات زنده ای در این منطقه وجود ندارد یک عدد مگس روی لبه کلاه ایشان نشسته بود که باعث خنده خانواده من که شاهد برنامه بودند شد.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      9 2
      :))))))
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      31 6
      هلو مگسه از تهران باهاشون بوده حالا بخند
  • حمیدرضا A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    23 5
    با تمام احترامی که برای آقای دکتر کردوانی این استاد گرانمایه قائلم اما اظهار نظر ایشان در بسیاری از مباحث منابع طبیعی به خصوص آب و تالاب ها اشتباه و مربوط به بیش از ۶۰ سال پیش است. با توجه به سن وسال و جایگاه اجتماعی که ایشان دارند نمی شود گفت جاه طلبند یا طالب شهرت بیشترند ولی چرا در علومی که در آن تخصصی ندارندو یا در موضوعاتی که برای جمع آوری اطلاعات پیرامونی آن تلاشی نکرده اند دخالت می کنند خدا عالم است؟!
  • آرش A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    18 1
    با همه این حرفها تعداد گاف هایی که دکتر عبدالرضا کرباسی در محیط زیست صدا و سیما و رادیو داده خیلی بیشتره و جالب اینکه تازگی ها به سمت ریاست دانشکده محیط زیست دانشگاه تهرانم رسیده که با پست معاونتش در سازمان محیط زیست می شود دو تا!!! نتیجه اخلاقی اینکه تعداد گاف با ارتقای سمت ارتباط مستقیم دارد !! وای به حال دانشجویان بنده خدا که زیر دست این آقایان بار می آیند
  • اگرواکولوژی A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    16 2
    نقد بسیار خوب است و باید چنین فرهنگی در ایران رواج پیدا کند باید هر کسی توانایی نقد دیگری را داشته باشد همین تضاد و انتقادات است که باعث پیشرفت و پایداری میشود. آقای درویش نیز با رعایت تمام و کمال ادب نقد کردند ولی ای کاش این جمله که به کنایه گفته "لقبی است که رسانه های به او منتسب میکنند هم نمی گفتند بالاخره استاد کردوانی هم انسان هستند نمی شود خدمات ارزشمند او را نادیده گرفت
  • هومن A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    82 12
    استاد عزیز "انحصاری" ترجمه مناسبی برای کلمه "اندمیک" نیست چون بعضی گونه های اندمیک ممکن است در مناطق غیر اندمیک هم دیده شوند. بهتر است از ترجمه رساتر "بومی" استفاده کنیم. سپاس بی پایان از زحماتی که برای محیط زیست ایران میکشید.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      57 8
      به ادمی که سواد نداره باید هم یاد بدی وقتی درک کاربرد کلمات را در جای خودش نمیدونه می خواد باقی رو نقد کنه (حمایت از محمد درویش)
  • مجتبی رضوانی A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    46 22
    کوبیدن این استاد بازنشسته چندان مناسب نیست و در خور شان جنابعالی نیست. یادمان باشد زمانی که ایشان سخن از کویر ها میگفتند شایئ من و شمائی هنوز با نام کویر ها آشنا نبودیم.از نظر علمی فرمایش شما صحیح است امسال و سالهای گذشته صحرای " مهابی "یا دره مرگ در امریکا گرمترین نقطه زمین تشخیص داده شده است.سلامت باشید
  • سارا CA ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    65 15
    مانند همیشه اثرگذار و مفید. خسته نباشید استاد درویش عزیز.
  • بی نام CA ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    73 14
    آقای درویش آیا ارتباطی بین انتقال آب دریای خزر به دشت سمنان و پرفسور کردوانی و احمدی نژاد وجود دارد؟با تشکر
    • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      5 5
      براي اينكه اين مباحث رو درك كني (نظريه وحدت بزرگ) ...
  • صادق فرزادی IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    دوستان عزیز بیشتر مطالعه کنید بعد دیگران را نقد کنید همین آقای درویش عضو سازمان جنگلها ومراتع است همیشه انگشت اتهامش به سوی سازمان محیط زیست است چرا چون نونش را از اونجا در میاره،کجا از درختان جنگلهای ایران بهره برداری می کنند در مناطقی که تحتمدیریت سازمان جنگلها و مراتع است محیط زیست تنها مناطق محدودی از طبیعت ایران را در اختیار دارد حالا اگر انصاف دارید منتوجه می شوید صداقت را،جنبه علمی قضیه در جای خود ولی تخریب شخصیت بزرگ به این اندازه بی نزاکتی افراد را می رساند متاسفم دوستان این آقا منفی بدن بی طرفا سبز
  • محمد زیوی IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    دوست و همکلاسی عزیزم جناب آقای محمد درویش. اگر فقط یک ویژگی در افراد خلاق و سلیم النفس وجود داشته باشه اون ویژگی استقلال رای هست. متاسفانه افرادی مانند شما که بدون توجه به نام و شهرت افراد نظر کارشناسی ارائه می دهند زیاد نیستند.برای ارج تجربه و موی سفید شکی نیست و هیچ کس نباید منکر تجربه و تلاشهای گذشته باشه اما زدن حرف تازه و نقد صحیح, دانش و خلاقیت میخواد که بسیار باارزش و کمیابه. تمام شعور و دقت می بایست روی بروندادها متمرکز بشه نه روی مدارک و اسمهای دانشگاهی , دردناکه که ببینیم امروزه هرجا به اسم متخصص وارد شدند خرابی بار آوردند و مردم از تحصیلکرده ها و مدیریتشون فراری اند. پیروز باشی
    • خخخخخخخ A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      11 71
      دكتر برو دكتر !
    • سینوهه A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      68 55
      درویش جان همون به تخصص خودت بچسب نقد را بزار برای اونایی که حد اقل چند تا پیرهن از تو بیشتر پاره کردن خاله زنک بازیایی که دراووردی نوبرن به جای نقد مسائل علمی شخصیت یک انسان را هدف گرفتی ...
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      3 3
      موافقم, تحصیلکرده و مدرک دار زیاد داریم اما واقعا سوادی وجود نداره.
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    نقد دقیق و روشنگرانه ای بود. ممنون آقای درویش. خسته نباشید.
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      16 53
      مهم نیست دکتر ژئومورفولوژی باشی یا نباشی! ...مهم اینه که چقدر در موضوع مورد بحث تاثیرگذار و مفید هستی... دکتر بودن شاید برای مردم بیسواد فریبنده باشه، ولی برای منی که میدونم خیلی ها با گذروندن یک تز آبکی تکراری بی ارزش دکترا گرفتن، عملاً ارزش چندانی نداره... بازهم میگم، از همه مهمتر تاثیرگذاری مثبته نه مدرک!
    • بانام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      12 46
      گوشهاتون رو به دكتر نشون بدين پس !
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      13 44
      متخصص گوش و حلق و بيني برو ! گوشات مشكل داره !
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    56 46
    من دکترای ژئومورفولوژی دارم ولی تا بحال اسم درویش را نشنیدم حکایت پروفسور کردوانی و درویش و درویشها همانندخورشید است که در شعاع گسترده نور آن خرده سیارکی قصد رخ نمایی کند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    15 10
    لحن نوشته آقای درویش اصلا مناسب نیست. قصد مشابه سازی ندارم؛ آلبرت اینشتین هم وقتی پا به سن گذاشته بود حرفهای عجیبی در مورد نظریه وحدت بزرگ داشت ولی کسی بهش نمی گفت «از شما که برنده جایزه نوبل فیزیک هستی و چنین و چنان کردی بعیده که این حرفها رو بزنی.»
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    48 17
    یارو اول میای میگی گرمترین جای زمین 70.73 درجس که ثبت شده تو یه جای دیگه کویر نه اونجا که کردوانی میگه. بعد میگی حیات تو کره زمین تو جایی با 150 درجه حرارت هم دیده شده. تو کجا بودی کردوانی 50 تن خاک کویر رو برد آلمان واسه تحقیقات؟ تیله بازی میکردی لابد.
  • بی نام EU ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    63 70
    من بطور اتفاقی چند دقیقه از فیلم رو دیدم. تو همین چند دقیقه حس کردم این فیلم مستند فقط و فقط برای کسب شهرت (دکتری که پیش کردوانی بود) ساخته شده و بیشتر بر اساس اعتماد به نفس کاذب بوده است!
    • شين A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      13 58
      خودت فهميدي چي گفتي !؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    54 8
    درود ...
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      14 53
      كجاي اين نوشته در مورد شخصيت دكتر كردواني چيزي نوشته شده سينوهه !؟
  • کاترین اشتون EU ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    54 13
    خطای علمی رو عالم میگیره نه شومن طرفدارای شومن منفی بدید تا اقلیت عالم از اکثریت نادان نمایان شوند
    • مسعود A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      13 54
      خب بيا با ذكر دليل حرفتو بزن ! نه با اسم جعلي و كلمات مضحك نظر بذاري !
    • کاترین اشتون A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      52 11
      این آقا و دوستانشون چقدر تالیفات و مقاله و تحقیقات علمی داره که بشه بشون استناد کرد ...
  • فیروزی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    16 2
    با این حساب خوشحالم که این مستند را ندیدم تا دانسته های غلطم بیشتر بشه و خیلی خیلی متاسفم که چنین اتفاقانی می افته آن هم توسط چنین افرادی ... و صدالبته خوشحالم که بزرگانی چون شما داریم که این اطلاعات غلط را از ذهن مردم پاک نمایند. به نظرم بدنیست با تهیه کنندگان ودست اندرکاران این مستند هم صحبت کنید و گوشزد کنید تا شاید برای فیلم هایی از این دست که به طور حتم بسیار مفید هم خواهد بود تحقیقات بیشتر انجام دهند و از نظر چند کارشناس و فعال آن حوزه هم جویا شوند . خدا رو چه دیدی شاید این بار مستندی ساختن تا اشتباهات قبلی را جبران کنند .
    • من A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      4 0
      شما ندیده نظر میدی؟ ایرانی؟ خخخخخخخخخخخخخخخ
  • مرتضی پورابراهیمی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    40 52
    آقای درویش عزیز ... به نظر می رسه اینبار هم به هدف زده اید. این را می شود از سنگ پرانی ها دریافت. متاسفم برای آقای دکتر کردوانی که در مدت این 50 سال آموزگاری خودش حتی نتوانسته یک دانشجو تربیت کنه که به زبان علمی و محترمانه، هفت خطای مورد اشاره شما را نقد کنه و ثابت کند که حرف و ادعای استادش صحیح بوده است. برایتان آرزوی طول عمر با برکت دارم.
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    30 17
    آقایون علما من که میگم دکتر ژئومورفولوژیم نه اینکه دکترم بلکه منظورم اینه که سالهای سال در محیطهای دانشگاهی و علمی و پژوهشی بودم و اسم این بابا رو نشنیدم خوبه آدم اول از منظور افراد مطمئن شه بعد اظهار نظر کنه وگرنه حالا تو سر هرکی بزنی دکتر و فوق لیسانسه دلبندم
    • كتايون مير لوحي A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      18 67
      ندانستن عيب نيست گوگل را جستجو نكردن عيب است !!! يه سرچ ساده به پاسخ مي رسونه شما رو .
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      24 0
      ممنون...
    • هلیا A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      30 7
      آدم های علمی را باید توی لینکد-این سرچ کرد نه تو گوگل ...
  • مجيد A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    19 35
    تو كه دكتري.. با كمالاتي.. خيلي حاليته ...... خدا اينترنت رو آفريده ها !!! قبل نظر دادن و ضايع شدن اسم اين بابا رو جستجو كن دلبندم !
    • آیدا A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      30 8
      مجید دلبندم تو هم که بد تر ضایع کردی خودتو اینترنت توسط خدا آفریده نشده دلبندم توی گوگل سرچ کن دلبندم
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    45 46
    آقای دکتر کردوانی عزیز اینقدر استادی اینقدر عالمی اینقدر دوست داشتنی و عزیزی که هیچگاه از ذهن هزاران هزار دانشجویی که داشتید پاک نمیشوید .
    • مصطفي A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      10 37
      آفريـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    36 11
    خیلی شیرینی
  • آرمین IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    29 11
    آقا مرتضی پور ابراهیمی تو که خوب تربیت شدی این هفت خطا رو ثابت کن عزیز
  • سهند IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    34 12
    خانم کتایون میر لوحی یاد اون ضرب المثل معروف افتادم که میگه 2 کلام از مادر عروس
  • کمال ادیب IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    22 6
    نظرات دکتر کردوانی در باره دریاچه ارومیه و ریزگردها هم واقعاً تاسف بار و ناامید کننده است. همیشه فکر می کردم چه خوب می شد ایشان فقط در باره کویر و بیابان نظر می دانند. اما حالا فهمیدم که شاید بهترین کار، اعلام بازنشستگی برای این دانشمند محترم باشد تا بیش از این جوانان کشور و دانشجویان شان را نگران اظهار نظرهای جدیدشان نکنند. متاسفانه خود من که افتخار شاگردی ایشان را داشتم، الان دیگه این موضوع را در محافل علمی سعی می کنم که عنوان نکنم. و این خیلی ناراحت کننده است. ممنون از خبر آن لاین برای فراهم کردن فضا برای چنین نقدهای دقیق و منصفانه ای.
    • سعید IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      18 1
      آفرین عمو جان
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 7
    تقریبن از اواسط نظرات فکرک نم بعضی مثبت و منفیها مشکوکه!
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    7 1
    درود ...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 1
    خبر آنلاین عزیز ...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 1
    زنده باد ...
  • بی نام EU ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    2 3
    می دونم ...
  • بی نام EU ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    2 3
    چی شد باز ...
  • کریم حضرتی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    15 1
    با سپاس از شما. لطفا در باره وضعیت بیابانهای ایران، بیشتر مطلب بنویسید. متشکرم.
  • بی نام EU ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 0
    بیابان را بسیار دوست دارم ...
  • بی نام EU ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    11 0
    خبر آنلاین عزیز
  • مریم IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    21 3
    درود بر جناب درویش که شب وروز اش در دغدغه محیط زیست کشور میگذرد .با احترام به هردو دانشمند توصیه من مناظره تلویزیونی بین شما دو انسان دلسوز طبیعت است. که در صدا وسیما بسیار مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت وباعث بیداری وحساسیت بیشتر افراد غافل از محیط زیست خواهد شد ومسئولین هم شاید بشنوند.... متاسفانه محیط زیست هنوز برای اقشار مردم جانیافتاده وتنها یک حرکت فرهنگی مدرن وغیر اضطراری تلقی میشود . اما وای براینکه روزی خبر برسد بحران اورومیه وخزر ودفن زباله وبی آبی درکشور هشدار و شوخی نیست..... و تخریب آبادی ها شروع شده .................
    • رافیک IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      11 24
      به نظر من این مناظره درست نیست چون هیچگاه مناظره بین استاد بزرگی مانند پروفسور کردوانی با فردی که جایگاهی در بیابان و بیابان شناسی ندارد درست از آب در نمیاید لذا پیشنهاد میگردد آقای درویش و امثال او بجای مطرح کردن خودشان به فکر آموختن از افرادی مانند استاد کردوانی که دارای کرسی بین المللی هستند باشند . متشکرم
  • سیامک پوراستاد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    18 1
    تبریک ... بالاخره خانم ابتکار حکم ریاست سازمان محیط زیست را گرفت. خیلی خوشحالم.
  • رحیم میمندی نژاد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    18 6
    من آن مستند را دیدم. تعداد خطاهای علمی دکتر کردوانی به مراتب بیشتر از هفت مورد بود. یکی از آنها تعریف اشتباهی بود که از کویر ارایه داد.
    • امیر IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      2 2
      ها ها ها
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    16 1
    موفق باشید ...
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    18 0
    با همه ی این احوال هنوز آقای ایرج حسابی رکورد دار سخنرانی های بی محتوا و سراسر کذب هستن و کسی به این زودی جای ایشان رو نخواهد گرفت
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    15 2
    تشکر میکنم از رسانه هایی نظیر شما که به انتقاد جدی و علمی از "القاب" میپردازید. مخصوصا القابی که تناسبی با اظهارات ضعیف و نیمه علمی فرد ندارند.
  • محمودرضا پولادی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    16 2
    درود بر شما بعد از سالها این صدا و سیما اومد یک مستند علمی بسازه این همه خطا کرد . خدا را شکر که اینها نمی خواهند مثل نشنال جئوگرافی کار بکنند و در اون سطح مستند سازی کنند.
  • علی A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 11
    به نظر من خود دکتر کردوانی باید باشه از نظریات خودش در برابر این چالش ها دفاع کنه . این طوری یک طرفه به قاضی رفتنه .
  • مریم IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    10 10
    با سلام امان از استادی که غرور کسب افتخارات دیروزش مانع تلاش جهت پیشرفت علمی امروزش شود . در دنیایی که تحقیق روز گذشته مبنای تحقیق روز بعد قرار میگیرد بیان هر جمله بدون مبنای علمی اشتباه فاحش است. بیچاره آن دانشجویی که مجبور باشد وقت خود را در سر کلاس استاد نمونه دیروز و شاگرد بدون تلاش امروز تلف کند.
    • کاوس IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      10 7
      شما از لحاظ علمی و پژوهشی کجای این دنیا هستین که به این راحتی ترور شخصیت میکنین خانم محترم
    • فیروزی A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 2
      جناب کاوس چرا هر نقدی را می گیم ترور شخصیتی؟! تعریف ترور شخصیتی با آنچه که ایشان گفتند خیلی متفاوت است . نقد نکردن از افراد و بالا بردن های بیجا و چیزی شبیه بت پرستی ،سد پیشرفتمونشده و میشه. ماها اونقدر به موقع نقد نمی کنیم که وقتی که دیگه خسته میشیم و نمی تونیم تحمل کنیم یک مرتبه می ریزیم بیرون که بنظر می رسه داریم تخریب می کنیم .
  • علیرضا راشکی A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    ده سلم در فاصله حدود 80 کیلومتری از شهر نهبندان در شرق لوت قرار دارد و فکر کتم فاصله ده سلم تا لوت چیزی حدود150 کیلومتر باشد. تابستان امسال به مدت چند روز نمونه برداری برای یک کار تحقیقاتی از غرب لوت داشتم ای کاش یک مستندی هم تهیه می کردم !!! تا ساهد پوست اندازی در ظرف چند روز می بودید. باد های گرم منطقه گندم بریان واقعا عذاب آور بود. خود من چندین بار که از عرض لوت می گذشتم شاهد چندین جانور و حتی یک عقاب بودم که در آۀنجا نشسته بود
  • ابوالفضل A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 5
    درود بر این جوان محمد درویش که انصافا حق را ادا مکند
  • مهدی A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 1
    عالی است ...
  • مسعود A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    نظرات بايد بررسي بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    3 1
    عزیز من اون منطقه ای که میگی 108 متر ارتفاع داره و 650 متر از منطقه ای که پروفسور اونجا رو گرمترین جای دنیا می دونه، میشه بگی تو چه عرض جغرافیایی وجود داره؟ اینو بدون که ملاک پرو فسور تنها ارتفاع نبوده ، بلکه عرض جغرافیایی هم مد نظر داشت.
  • سعید میری دانشگاه سیستان بلوچستان A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 0
    سلام به نظرم اقای دکتر کردوانی از نظر بار علمی در سطح بسیار بالایی هستند ایشون زحمات زیادی برای جامعه جغرافیا کشیدن ایشون شاگردان خوبی رو به جامعه جغرافیا تحویل دادن یکی از شاگردا استاد گرانقدر دکتر حسین نگارش هستن اینها سرمایه های ملی ما هستن باید ازشون بیشترین استفاده رو برد نه اینکه دنبال عیبو نقص باشیم انسان جایزالخطاست
  • سعید میری دانشگاه سیستان بلوچستان A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    6 0
    سلام به نظرم اقای دکتر کردوانی از نظر بار علمی در سطح بسیار بالایی هستند ایشون زحمات زیادی برای جامعه جغرافیا کشیدن ایشون شاگردان خوبی رو به جامعه جغرافیا تحویل دادن یکی از شاگردا استاد گرانقدر دکتر حسین نگارش هستن اینها سرمایه های ملی ما هستن باید ازشون بیشترین استفاده رو برد نه اینکه دنبال عیبو نقص باشیم
  • مجتبی خورسند IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    6 0
    کسی انتقاد میکند که مدارکش بر اساس اندازه گیریهای صحیح و علمی و بر پایه تحقیقات میدانی باشد نه گوگل ارث که مختصات را با انحراف نمایش میدهد بنظرم شان ومنزلت پروفسور کردوانی بیش از اینها است و جامعه علمی کشور به ایشان مدیون است . دیکته نانوشته غلط ندارد شما هم بخودتان جسارت دهید و اگر میتوانید به موازات ایشان برنامه علمی حتی با ایراد بسازید ما قطعا شما را تحسین خواهیم نمود.
  • lind A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    1 0
    اینقدر دعوا کنید و تو سر هم بزنید تا همه جا خشک بشه من ماندم و ودر حیرتم ما این همه ئانشمند داریم فقط بلدند نظر بدن پس کی وقت عمل است؟
  • دبیر آموزش و پرورش IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    4 1
    دوستان ، هیچ کس در این دنیا بی عیب و نقص نیست علم بشر سراسر نقصان است اما چیزی که همه ی ما بر آن واقفیم این که دکتر کردوانی دلسوز این آب و خاک است. نمی توان یک طرفه به قاضی رفت . ای کاش کناظره ای برگزار می شد و نظرات هر دو بزرگوار ارائه می گشت تا شنوندگان قضاوت کنند و البته با سند و مدرک
  • کاوه A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    2 0
    انسان موجودی اشتباه پذیره شاید دکتر کردوانی با توجه به اینکه بچه کویر بوده و تعصبی که روی منطقه داره بخاطر اینه کویر را گرمترین نقطه کره زمین معرفی کرده و سازمان ناسا آن را تایید کرده
  • حسین GB ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    6 0
    با سلام خدمت همه اساتید و دوستانی که نظرات خود را بیان داشتند.اولا حدیث داریم که علم 27 حرف است و شاید تاکنون 5یا 6حرف آن بیشتر به منصه ظهور نرسیده است ثانیا علم هر روز درحال پیشرفت است و قطعا اول مورد خاصی به عنوان نظریه مطرح و به اثبات علمی می رسد یا نظریه رد میشودو نیاز به زمان و تحقیق و پژوهش بیشتر دارد ثالثا همین پیگیری و رد یا تایید یک نظریه به تکامل نظریه های علمی دیگر منجر می شود ویا به اختراعات و یا اکتشافت جدید دست پیدا می کند دکتر کردوانی فردی تحصیل کرده و زحمت کشیده و فردی بوده که سالها مثل امثال دانشمندان گوی سبقت را از دیگران ربوده و به تحقیق علمی پرداخته و موی خود را در آسیاب سفید نکرده است که بعداز عمری تلاش و تحقیق علمی ایشان را اینهمه زیر سوال ببریم ادامه دارد
  • احسان دهقان A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    9 1
    نمیشه با چندتا اشتباه یه پروفسور باتجربه رو کامل زیر سوال برد
  • ر مجیدی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام وقت همه بخیر مشکل کشور ما اینه که یا از جلوی بام می افتیم یه پشت بام حدوسط تو اینجا مفهوم آنچنانی نداره هر کس واقعا فکر نجات دشت های ایران از خشکسالی باشه راهکارش فقط و فقط در کم کردن مصارف آب فقط در کشاورزی هست. و خواهد بود. چرا که حدود 90 مصرف آب در ایران مختص کشاورزی می باشد و لاغیر. بنده راهکاری تست شده برای این کار دارم. هرکس مایل به سرمایه گذاری و شراکت در بحث کلان باشه حاضر به همکاری هستم. شماره تناس: 09108858597 با احترام مجیدی.