۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

برزیل سفیر آمریکا را برای اعتراض رسمی خود به جاسوسی آمریکا علیه رئیس جمهور برزیل احضار کرد. مقامات برزیل روز گذشته به شدت به جاسوسی های سازمان امنیت ملی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین واکنش نشان دادند. روز گذشته برزیل، سفیر آمریکا را برای ادای توضیح در این خصوص به وزارت امور خارجه فراخواند. این کار پس از آن انجام شد که براساس افشاگریهای جدید انجام شده ، آمریکا علیه دیلما روسف رئیس جمهور برزیل نیز جاسوسی کرده است.
در یکی از برنامه‌های خبری رسانه های برزیل فاش شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا درباره پیامهای الکترونیکی ، تماسهای تلفنی و پیامک های تلفنی رد و بدل شده بین رئیس جمهور برزیل و انریکه پینا نیتو رئیس جمهور مکزیک جاسوسی کرده است. این افشاگری می تواند به شدت بر روابط آمریکا با برزیل و مکزیک تاثیر منفی بگذارد که دو کشور بزرگ آمریکای لاتین به شمار می روند. لوئیس آلبرتو فیگویریدو  وزیر امورخارجه جدید برزیل در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت در ملاقات با سفیر آمریکا در برزیل، مراتب نگرانی کشورش را درباره این افشاگری ها اعلام کرده است.
وی گفت: صبح امروز ساعت نه، ما توماس شانون سفیر آمریکا در برزیل را احضار کردیم تا در جلسه دولت حاضر شود و درباره خبرهای منتشر شده اخیر و افشاگریهای مرتبط با آن توضیح بدهد. پایش ارتباط های رئیس جمهور برزیل از نظر ما ، اقدامی کاملا غیرقابل قبول و غیرمجاز و نقض حاکمیت و استقلال برزیل است.
چندی پیش نیز فاش شده بود که سازمان امنیت ملی آمریکا درباره پیامهای الکترونیکی و مکالمات تلفنی شهروندان برزیلی جاسوسی می کند. هفته گذشته خوزه ادواردو کاردوزو وزیر دادگستری برزیل به واشنگتن سفر کرد. وی در واشنگتن با جو بایدن معاون رئیس جمهور و شمار دیگری از مقامات آمریکایی دیدار کرد و خواستار ارائه اطلاعات درباره افشاگری های ادوارد اسنودن درخصوص جاسوسی آمریکا از برزیل شد. به گفته این مقام برزیلی، اگر جاسوسی های آمریکا علیه برزیل ثابت شود به صورت جدی نقض حاکمیت برزیل خواهد بود.
وزیر دادگستری برزیل گفت: حاکمیت یک کشور حق مسلم آن و غیرقابل خدشه است و در نتیجه اگر این مسئله ثابت شود ، به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود و به روابط دوجانبه دو کشور و مشارکت راهبردی آمریکا و برزیل ضربه خواهد زد. آنچه در این میان بسیار نگران کننده است نقض حریم شخصی رئیس جمهور برزیل است. دولت برزیل تا پایان هفته جاری به دولت آمریکا فرصت داده است تا توضیحاتی مکتوب درباره افشاگریهای جدید درخصوص جاسوسی آمریکا از برزیل منتشر کند که مبتنی بر افشاگری های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا است. سفیر آمریکا در برزیل امروز با کاخ سفید تماس گرفته است تا مراتب نگرانی و خواسته های ما را به مقامات آمریکایی منتقل کند. آنها باید درباره این مسئله به ما توضیحات مکتوب ارائه کنند.
پارلمان برزیل که شماری از اعضای آن پیشنهاد اعطای پناهندگی به اسنودن را مطرح کرده اند، تحقیقاتی درخصوص پایش های سازمان امنیت ملی آمریکا علیه برزیل آغاز کرده است. روز گذشته نیز رئیس جمهور برزیل برای بررسی گزارش جدید درباره جاسوسی های آمریکا علیه برزیل تشکیل جلسه داد که وزرای دفاع، ارتباطات و دادگستری و خارجه در آن شرکت داشتند.
وزیر امورخارجه برزیل در این باره گفت.. اگر مشخص شود پایشهای اطلاعاتی آمریکا در برزیل هیچ ارتباطی با مبارزه با تروریسم و مقوله هایی ازقبیل آن نداشته است و برای کنترل رئیس جمهور برزیل بوده است ما اقدامات لازم را صورت خواهیم داد.
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در سفر هفته قبل خود به برزیل از مقامات این کشور خواست اجازه ندهند افشاگریهای مربوط به جاسوسی آمریکا سبب از ریل خارج شدن روابط تجاری، دیپلماتیک و تجاری در حال گسترش بین آمریکا و برزیل شود. اما سخنان کری حاوی هیچ نشانه ای نبود دال بر اینکه آمریکا به این برنامه پایشهای اطلاعاتی علیه برزیل پایان خواهد داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =